Drag Race katsojat: Mikä vetäisi katsomoon?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja Zege, 13.7.2015.

  1. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Pari kommentointia, ei ollut yleisöä todellakaan liikaa nyt nitroissa.. Juhannuksen säät ovat olleet lähinnä talvikeliä about neljä vuotta. Ja tuo yleisö ja sen panos (lipputulot) on se mikä kisoja pyörittää.. Ihan pikku pointtina vaan. Kun kirjoitin noista vauhdikkaammista autoista niin kyllä se noviisia kummasti aina kiinnostaa kun sen ensimmäisen kerran näkee top fuelerin menoa. Silloin tosiaan nuo nuhasemmat ryhmät on lähinnä ajan tappoa. Vaikka osa niistä pitääkin ja tasaväkisemmistä kilpailusta.Ehkä itseä voisi väliajalla kiinnostaa nuo kadunmiehen mittelöt katsastetuilla autoilla.
     
  2. homer

    homer Double Gearhead

    Toisaalta on pidettävä mielessä että kyllä järjestävä tahokin on taukonsa kisapäivinä ansainnut (varsinkin jos sellainen ihme kuin helle kisapäiväksi sattuu).
    Väkimäärästä sen verran että kuinkahan moni FHRA:n jäsen jäi kotiin kun ei posti ilmaispilettejä tuonutkaan?
     
  3. f-85

    f-85 Gearhead

    2009 Järjestettin sillosella työpaikalla tyky matka motoparkin kisoihin. Meidän tiimi piti työporukan kylläsinä ja esitteli lajia, heille kävi hyvin selväksi minkä verran varikolla on touhua lähtöjen välillä. Osallistujia oli normi määrä muihin reissuihin verraten, noin puolet työporukasta. Mut hyvin tyytyväisinä lähtivät paluumatkalle.
     
  4. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Ei mikään. -82 kävin Räyskälässa ja Motoparkissa heti kohta radan valmistuttua, ja oli kyllä niin pitkäveteistä touhua, etten kolmatta kertaa jaksa vaivautua. :lol:
     
  5. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    lippujen hinnat halvemmaksi. lapset ilmaiseksi. nuoret halvemmalla. niin ettei normaalin kokoisen perheen tms osallistuminen vaadi yhtäkkiä satasen tms sijoitusta pelkästään paikalle pääsyyn. ryhmille reilut alennukset (joka kuudes ilmaiseksi tms)

    oheis ja mainostuotteiden myynnillä pitäisi olla korvattavissa "menetetyt" tulot. tuotteiden vain pitäsi olla vähintään vielä tilattavissa jälkitoimituksenakin vaikka olisikin jo loppu tai ei olisi kokoja tms antaa heti mukaan. ei saisi myydä "ei oota" vaan "tulee tilauksesta".

    ruoka ja juoma yms tarjoilua kehitettävä makkara-kalja linjaa paremmaksi. (festarityyliseksi? paellaa, lettuja, vaikka savumuikkuja mitä lie jos halutaan paikallisväriä)

    ihmisille pitäisi olla tekemistä ja näkemistä, interaktiivisuus olisi hyvästä. mahdollisuus päästä mukaan ja osallistumaan tapahtumaan tavalla tai toisella myös katsomosta.

    jonkinlainen väliaika tai sivu show olisi hyvä olla olemassa.
    em mainitut katuauto vs kisaauto kilpailut ja jonkinlaiset näytösajot hyvä idea.
    kiva idea jos arvottaisiin katsojien kesken mahdollisuus päästä mukaan kyytiin kuhunkin katuautoon jne. (monet varmaan haluaisivat päästä joskus jonkun nopea ferrarin tai kisa auton kyytiin)

    esiintyjiä (paikallisia bändejä soittamaan lyhyitä settejä taukojen jne ajaksi)
    tai vaikka joku standup koomikko tms esiintymään.
    joku taikuri tai pelle vetämään showta sivummalle lapsille?

    isot screenit joissa näkyisi aiemmin ajettujenkin lähtöjen ajat ja tulokset hieman kauemman kuin mitä näyttötauluilla vilahtaa. kerkeisi vertailla rauhassa miten kukin kulkee.

    taukojen aikana siellä voisi pyöriä vaikka aiempien kisojen highlighteja tai mainoksia jne.tai vaikka live haastatteluja ja kalusto esittelyitä varikolta. näin kaikki kilpailijat pääsisisivät esittelemään itseään ja kalustoaan halutessaan koko katsomolle.

    eli kunhan on jotain katsottavaa. kansalle sirkushuveja ja markkinahumua. ei taukoja, mukavat olot ja tekemistä.

    kisojen mainostusta olisi hyvä lisätä (paikallislehdille ja radioille ja isommillekin mainosrumpua ajoissa ja juttuja tarjolle jo viikkoja aiemmin.. monet pikkulehdet varmaan tykkäisivät kesällä juttu ja tapahtuma vinkeistä)

    ja em mainittu kaluston esiintymistä kaikissa mahdollisissa autoalan tapahtumissa ja kissanristiäisissä olisi hyvästä.

    ja näissä muissa tapahtumissa jaettavissa esim alennuslippuja, 20-50% lipun hinnasta pois? monet ottaisivat vaikka eivät olisikaan osallistumassa, mutta toiset taas voisivat innostua juuri tälläisen alennuksen ansiosta lähteä katsomaan.

    ja lisäksi näihin muihiin tapahtumiin ja toisiin dragrace kisoihin osallistuneet voisivat osallistua arvontaan jossa jaettaisiin voittajille ilmaislippuja/vip paketteja normihinnalla (yhdenpäivän lipun hinnalla kaikkina päivinä nitroihin, ilmainen ruokaannos jne). täkyillä ihmisiä koukkuun.

    kaikille fhran jäsenille tarjotut ilmaisliput eivät ehkä paras idea, olisi hyvä joku osallistumis maksu saada heiltäkin, vaikka alennettuun hintaan.

    mutta jos vaikka jaettaisiin fhra jäsenille ainakin joku iso prosenttinen alennuslippu (käytettävissä yksin, perheen tai ryhmän kesken yhteen kisaan tms). tai vaikka "osta tämän vuoden liput, saat ensivuoden liput puoleen hintaan" tarjouksia. varmistettaisiin lipunmyyntiä ja osallistumisia ensikaudellekin. kauden viimeisissä kisoissa paikalla olijoille jaettaisiin/arvottaisiin tikettejä seuraavan kauden tapahtumiin.

    ja jäsenyydellä muutenkin halvemmat hinnat kautta linjan, oli se sitten tuotteiden, lippujen taikka ruokien jne osalta. jäsenet saavat vaikka yhden ruokaannoksen puoleen hintaan?
     
  6. jamota12

    jamota12 Gearhead

    Nykyiset Street säännöt vetää katsomoon. Kalusto on kirjavaa ja saa ajaa kovaa, ja pystyy kehittää kalustoa ettei tarvi pelätä et alittaa jonkin ajan, joka ei kuulu oollenkaan kiihdytys ajoon.
     
  7. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Markkinointi ei olisi niin hankalaa 30´000 tarraa painoon ja niitä jakaa ihmisille ja jos somesta löytyy kuva jossa tarra on esillä, niin sais lipusta alennusta

    Sit kuten jo ehdotettu osta nyt seuraavan kisan liput saat ne puoleen hintaan, ois osa kuluista katettu tulee se katsoja tai ei


    Ei ne bändit niin paljoa maksa, monet tallibändit varmasti lähtisi soittamaan mielellään etenkin jos kyseinen esitys olisi netistä löydettävissä

    Sit vaikka joku miss dragrace kisat jonne pääsis joko vip-lipulla tai sit muutaman euron lisämaksulla
    Suomessa on varmasti paljon markkinaruoka yrittäjää jotka nyt maksaa paikasta päästä sinne torille myymään muikkuja, niille kun lupaa ilmaisen paikan, niin moniko jättäis kokeilematta

    Sit se oheistuotteiden myynti nettikauppaan sen tapahtuman lisäksi


    Itte tenavana muistan sen, et dragrace alko kiinnostamaan, kun kauppakeskuksen pihalla moisen ajokin näin, ei se iso panostus mahtaisi olla parina viikonloppuna käydä jakamassa esitteitä varikkokärryllä ja autolla.
    Netistä löytyy varmasti sievää tyttöstä joka mainoksia jakaisi sponssina, niille vois vaikka antaa mainospaidat ja jotain muuta mainos tuotetta muutenkin jaettavaksi

    Jos sille tyttöselle antaa vaikka 20e edestä tuotteita jaettavaksi ja se tuo 1;den 4henkisen perheen paikalle, niin sehän on siinä, jos 4perhettä niin kaikki on jo kotiin päin


    Ihmiset hakee elämyksiä halvalla, saattasi olla, et porukkaa tulisi sen ensimmäisen kerran paikalle jos vaikka vanhemmalla linja-autolla pääsisi radalle ja takaisin, monelle se 200km on varmasti iso kynnys lähteä, mut jos la aamusta 80 lukusen linjurin kyytiin ja illasta takaisin 20e ja nuoret 10e ja tulee 20 aikuista ja 10 nuorta, niin linja-auto hankkii 500e miinus verot eli kyyl sillä kulut pois sais ja kuskille vip-lippu tapahtumaan


    Esim. ramirentiltä vois saada sopivaan hintaan majoitus tiloja vuokralle, kun tarjois ilmaista mainos tilaa, niillä kun on myös sellaisia kontteja joissa on 2 erillistä huoneistoa ja sen mukaan kun porukka maksullisesti varais majoitus tilat, niin ottais niitä kontteja ja se varaus sais olla sen verran, et ei takkiin tule siitä kontista ja voitto pitäis laskea niin, et pari euroa/kontti eli hinta sais pidettyä matalana



    Ja kuten jo sanottu, et festarit joissa olisi dragracea ja ajoitus niin, ettei tungeta samalle viikonlopulle kun kaikki muut tapahtumat on

    Jos on traktorpullingia ja ruisrock samaan aikaan niin ei tartte ihmetellä miksei ole maajusseja tai rokkareita katsomossa


    Mitenhän lie muuten radiolähetyksen tekeminen tapahtumissa, kun 99% ihmisistä on jokin laite taskussa jolla kuunnella radiota, niin siinä kerrottaisiin mitä nyt tapahtuu ja missä, eli jos porukka haluaa katella niitä missikisoja niin radiossa juontaja kertoilisi, et märkä t-paita kisat alkaa 15 min kuluttua ja lettuja on paistumassa ruokailu alueella

    Mitä kommentteja lukenut, et äänentoisto on vähän aina ollut hakusessa tolla radio hommalla pääsisi siitä eroon ja pysyisi kärryillä, myös radan varren ulkopuolella
    Radio kuulosuojaimien myyjä portille ja mainos sivuille ilmoistus et saat peltoreista alennusta kun ostat liput samalla, mitä useammat liput ostat sen halvemmalla peltorit saat


    Sit voishan olla myös sponssi osakkuuksia myynnissä jolla sais lipuista alennusta ja oheistuotteista kanssa.
    Sponssi osakkuudella saat 5% alennusta paidoista jne. ja näissä kaikissa tuotteissa pitäis olla tapahtumasta/mista mainos
    Parissa vuodessa sais jo parempaa mainosta jos ois juokseva vuosiluku paidoissa, ihmiset tajuais, et toihan on pysyvä tapahtuma ja saattais kiinnostua


    Sit kerhoille vois tarjota jonkinlaista alennus pakettia, esim. yli 20 lipusta nouseva progressiivisesti vähentyvä alennus kaikista tapahtumaan liittyvästä
     
  8. Tomas C5

    Tomas C5 3rd gear

    Kyllä minä ainakin Nitroissa söin muikkuja radiopelttorit korvilla, ja samalla kuuntelin kisaradiosta selostusta.
     
  9. Woodpecker

    Woodpecker 2nd gear

    Nitrokisoissa oli pappatunturi joka ajoi 200
    Tämmöisiä vähän erikoisia rakennelmia luulisi olevan vähän joka kylällä
    Joku V8 Valmetin varttimaili veto voisi ihan hyvä ja halpa ohjelma numero väliajalla

    Motoparkissa on mutkaradan toinen puoli melkolailla vapaana. Siinä kiihdytys suoran oikealla puolella
    Jokuvuosi sitten siellä oli jotain autodominoa. Hyvä
    Miten olisi burniskisa katuautoille? Kisaan osallistuja auton porukka puoleen hintaan sisään. Autot lähtöpäähän parkkiin ja tauolla pallo palamaan. Voittajalle löylykauha ja isot aploodit

    Kylä kisoissa voitaisiin minun puolesta ajaa 1/8 mailin matkaa
    Pysyisi nopeudet sen verran kurissa että ei aina vaadi välttämättä sitä lentokenttää.
    Yökisa olisi kova mutta en usko että onnistuu enää tässä maassa
     
  10. galaxie347

    galaxie347 1st gear

    Kyllähän sen noissa Seinäjoen vauhtiajoissa ja jyskälän rallissa huomaa ettei se vaan enään riitä että on hyvä moottoriurheilu tapahtuma vaan ympärille vaaditaan aika paljon muutakin ohjelmaa. Väitän että noihin tulee paikalle väkeä joka ei edes näe koko viikonlopun aikana vilaustakaan moottoriurheilusta. Ajat muuttuu, ennen sai väkeä paikalle vaikka ei ollut mitään oheisohjelmaa, mutta nykyään pitäis olla jokaiselle jotakin että yleisöä tulisi.
     
  11. maverick

    maverick Gearhead


    Samaa Mieltä!!
     
  12. triniemi

    triniemi Gearhead

    Kompataan Maverickkia, kyllä streetti on hienoa katsottavaa nykyään, elää uutta vahvaa nousukautta. Seiskan autoja jo useampia ja tulee varmasti lisää vielä. Ja jääkö edes seiskaan vai saataisko vielä kutonenkin? Amerikassa hurautellaan nykyään drag week tapahtumia 5 ja 6 sek autoilla (esim Tom Bailey, Larry Larsson).

    Omasta historiasta johtuen tulee myös seurattua ET-luokkien kisaa. Outlaw ja SPS on myös aina mielenkiintoista.
     
  13. homer

    homer Double Gearhead

    Nousukautta tuloksellisesti mutta harmittavan pieniähän nuo kaaviot ovat tämän suven kisoissa olleet. Veekasitkin ovat melkein kokonaan TS ryhmästä kadonneet.
     
  14. peltsi

    peltsi Gearhead

    Kuten täällä kuulutetettiin että ulkopuolisia ei haluta radan varteen niin en usko että niitä myöskään tulee jollei jollakin tavalla saada kunnon pläjäyksiä telkkariin just noista street autoista sekä sps ja OL peleistä.
    Ja ne pätkät pitää olla aika raflaavia.

    Kaveri, joka oli ekaa kertaa radan varressa,heitti nitroissa hyvän kuvauksen noista ET luokista kun koitin vääntää rautalangasta mitä hienoo on vetää lämä tiskissä 200m ja polkee jarrua ennen maaliviivaa.... "sehän on vähän niinku Neste ralli autosuunnistussäännöillä".

    Hiukan olen myös haistavinani että ei sitäkään hyvällä katsota jos joku kilpailija satsaa lajiin tosissaan ja laittaa ennätyksiä uusiks. Aika lailla ilmestyy uusia vaatimuksia sääntöihin.

    Kyllähän se niin on että yli 10-sekunnin DragRace auton katsominen on yhtä mielenkiintoista ku ruohon leikkaaminen.

    Uskon että tästä maasta löytyisi osaamista useemman 7 sekunnin auton rakentamiseen jos vaan olisi halua ja mielenkiintoa.
     
  15. Putte

    Putte 1st gear

    Et ole tainnut kisoissa käydä tai niitä seurata kovin aktiivisesti. FHRA:n kisaradio on pyörinyt kaikissa kisoissa jo liki 10 vuotta. Alastarolla, Motoparkilla, Kalajoella ja PowerParkilla on omat taajuutensa ja radio kuuluu kisapaikasta noin 10-15 kilometrin päähän. Taskuradio mukana kisoissa ei tarvitse kuulutuksista välittää.
     
  16. maverick

    maverick Gearhead


    joo mut ei johdu säännöistä, muitten nopeudesta yms ettei mua, vippiä, suojasta yms ole vielä näkyny.
    Tulossa ollaan! Pieniä on kaaviot monessa muissakin luokissa..
     
  17. nixxon

    nixxon 3rd gear

    Olisikohan tässä kreikan valtiovarain ministerin ainesta
    En usko että VAIN lippujen hintojen tiputuksella saat kauheasti ihmisiä lisää!
    Suurin osa mitä käy katsomassa on aidosti kiinostuneita ja hyvä näin jos haluaa
    festariväkeä niin eikö silloin on parempi että järjestää festarit,,!!En usko että saa paljon
    alennusta festarissa vaikka kuulut johonkin FAN-klubiin .tarkista esim.lippujen hinnat USA
    En henkilökohtaisesti koe että lippujen hinnat ovat ylihintaisia.Ja totta kai halutaan
    aina parempaa ja enemmän ohjelmaa.Eli kaikki haluaa TOP-FUEL tehot FERRARIN ajoominaisuudet
    Ww golf diesel kulutus Nissan micran hinta mutta yhtälö on aika vaikea JOS olisi helppoa niin kaikkihan
    Järjestäisi näitä tapahtumia. Nixxon
     
  18. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Kyllä noista festareistakin on pikkuhiljaa kuihtunut pois lähes kaikki maaseudulla järjestettävät. Suosituimpia on kaupunkifestarit tai suuren kaupungin kyljessä järjestettävät tapahtumat. Tapahtumiin on helppo saada ihmisiä jos järjestää siellä missä niitä on jo valmiiksi. Silloin lipunhinnoillakaan ei ole niin paljon merkitystä. Väittäisin että nitrokisoissa lipunhinnat karsii aivan varmasti katsojia, muissa hinnat onkin vähän kohtuullisempia.

    Näkisin että ainoa keino nostaa lajin suosiota merkittävästi olisi rakentaa rata pääkaupuniseudulle tai vähintäänkin johonkin tampereen kylkeen. Mutta se taitaa olla sellainen ponnistus että sen läpiviemiseen ei riitä kenenkään rahkeet tässä maassa, joten tulevaisuudessa tuskin nähdään mitään suuria positiivisia muutoksia harrastaja- ja katsojamäärissä.

    Aiemmin ehdotettu v8/gti päivä malmilla olisi kyllä ehdottomasti hyvää promoa lajille.
     
  19. Miksu.1g

    Miksu.1g Gearhead

    Tässä oma näkemykseni Alastorosta,Kalajoelta ja Virtasalmelta. (SM kisat)

    Alastaroon tulee tehtyä päiväreissuja 1-3 kpl vuodessa matkaa 255 km.päiväreissuja siksi ,koska paikalla ei ole juurikaan tarjota majoitusta eikä mitään muuta "huvia" että ottais perheen mukaan.

    Kalajoelle tulee lähdettyä joka kesä. Matkaa 180 km. 500m-1000m säteellä radasta löytyy "kaikki" mitä ihminen voi kaivata.
    Siis passeli perheloma / pidennetty kisa viikonloppu. (Tätä siis kotoväkikin odottaa kuin joulupukkia)

    Motoparkkiin ei tule lähdettyä pitkän matkan takia 320km. Eikä siellä liioin taida olla pitkämatkalaiselle muuta tarjota.majoitus vaihtoehdotkin taitaa olla vähissä ?
    Siis jos ottais perheen mukaan ja olis koko viikonlopun,
    Viimeksi kävin juhannuksena 1997 kun oli kisat päivällä ja "festarit" illalla.
     
  20. nova 76

    nova 76 2nd gear

    Kun noissa sm kisoissa on usein pro tiimejä testaamassa, niin niistä vois ketoa ihan julkisesti. Minusta motoparkissa hyvä leiriytyä, alastarossa luulisin sähköpaikkojen maksavan itsensä takaisin+tuovan leiriytyjiä.
    Tissit tietysti tois katsojia.
     

Kerro tästä muillekin!