- - - > Drag Race rata Uudellemaalle

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja kotu, 20.10.2007.

  1. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Kerro ihmeessä lisää :rotfl:
     
  2. Jza

    Jza Double Gearhead

    Noh. Tuommoinen ikkunasta näkyvän Jumbon kokoinen ostoshelvetti repii sen verran energiaa päivässä ylläpitoon, että sen tuottamiseen tarvittavaa hiilidioksidimäärää ei yksikään dragstrippi, eikä mikään muukaan rata saa aiheutettua edes vuodessa.
     
  3. Mopar

    Mopar Gearhead

    Mahtuuks affenanmaalle kokopitkä rata vai putooks jarrualueelta mereen?? :rotfl: :rotfl:
     
  4. kotu

    kotu Gearhead

    Ajelimme Ahvenanmaalla kisaa 80-luvun alussa ja hauskaa oli. Ratana toimi maantien pätkä ja aurinko paistoi :lol:
     
  5. Harald

    Harald 1st gear

    Tosiaan.Kavereiden kanssa siel tuli käytyä niin sanotuissa Hangon katuautokisoissa.Aina hieno meininki ja muistaakseni Ruotsista asti tuli nopeita autoja.Mihis se homma sit tyssäs ? vastustukseen tietty niin kuin aina.Meteliä ja saasteita
     
  6. Harald

    Harald 1st gear

    JOOPA JOO,HANKO JA AHVENANMAA.AIVAN SAMA,MELKEIN.sORRY,LÄÄKKEENOTON AIKA
     
  7. rocker79

    rocker79 Gearhead

    Ettei nyt ois vaa meijän Haraldilla menny aamu ja ilta lääkkeet sekasin... :poff:
     
  8. Putte

    Putte 1st gear

    Eihän näissä asioissa ole kysymys siitä mikän on oikea totuus, vaan siitä mikä on polittinen totuus ja poliittisen totuuden mukaan moottoriurheilu on vaarallista ja saastuttavaa ja aiheuttaa lisäksi meluhaittoja. Totuus ja poliittinen totuus ovat kaksi eri asiaa.
     
  9. Putte

    Putte 1st gear

    Paikallisilta saadun tiedon mukaan kadun pätkä kävi vaaralliseksi nopeille autoille. Nykyisen radan suunnittelu lienee käsittääkseni melko pitkällä ja rahoituskin on ymmärtääkseni hoidossa.
     
  10. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Amen :rotfl:

    FHRAn pitäisi tehdä kiihdytys-harrastuksesta sellainen miljoonabisnes, joka tuottaisi Valtiolle verotuloja niin huomattaavia summia, että vaikkapa Sairaanhoitajien palkankorotuksiin olisi varaa.

    Jo alkaisivat ratahankkeet edistymään eikä melusta olisi mitään haittaa :rotfl:
     
  11. Putte

    Putte 1st gear

    Itsekin kisapaikoilla olleena tietänet, että tästä lajista ei miljoonabisnestä ihan helpolla saa. Tosin kyllähän laji tälläkin hetkellä tuottaa valtiolle verotuloja pääsylippujen ynnä muun alveina, mutta niillä tuskin vielä sairaanhoitajien palkkavaatimuksia kyetään kattamaan. Tietysti kuljetus kaluston ja erilaisilla ajoneuvoilla paikalle saapuvan väen polttoaineostoistakin tulee valtiolle jonkinmoinen verokertymä. Ja toki itse kilpureistakin valtiolle verotuloja kertyy, sillä itse kilpureista ja varaosista joutuu maksamaan alvit, tosin toiset pääsevät vähentämään osan, kun harrastavat yhtiömuodossa. Kyllä valtio taitaaa olla se parhaiten tienaava osapuoli tässäkin lajissa.
     
  12. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Pitäis vedota johonkin ihan muuhun kuin rahaan, löytää keinot liikenneturvallisuuden puolelta. Nythän noita ajohaluja toteutetaan yleisen liikenteen seassa. Aika naivia kuvitella, että ihmiset ei suorituskykyisten autojensa suorituskykyä käyttäisi, tällä hetkellä sen joutuu tekemään laittomasti, koskei suorituspaikkoja ole.
     
  13. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Tää pitää paikkansa, sillä ainakin Tukholmassa kaupunki ilmeisesti suostui lopulta antamaan muistaakseni Bargarbyn kentän just sen takia kisakäyttöön, kun kaverit ajoi joka tapauksessa vaikka sitten kadulla. Mutta mistähän löytyis taho joka tota juttua veisi eteenpäin kertoen vaikkapa just Stokiksen kokemuksista. Ekaksi tulee mieleen FHRA, mutta riittänevätköhän sen resurssin moiseen.

    Ja Putelle: Kyllä mä tiedostan, ettei noita resursseja näillä harrastajamäärillä oo tollaseen todelliseen bisnekseen. Mitenköhän me saatais noi Tunarit ja muut virittäjä-velhot kisoihin mukaan :eek:
     
  14. Putte

    Putte 1st gear

    Siinä sitä onkin haastetta. Täällä meitin kylillä olen niitä kovasti yrittänyt houkutella mukaan, mutta taitaa uskallus puuttua pojilta, vaikka alla on tuplaturpo jaappanilaista ynnä muuta GTI mallista kikotinta. Ei sen puoleen kyllä niidenkin kundien kanssa on hauska jutella ja tiedä vaikka joku joskus innostuisi oikeaan drag racinkiin sen db dragin sijasta.
     
  15. reve

    reve Gearhead

    Jos niitä ei-amerikkalaisten merkkien harrastajia halutaan ihan oikeasti dragraceen mukaan, niin helpoiten homma hoituu sillä, että amerikanautojen harrastajat hiukan tarkastavat asennettaan muita harrastajia kohtaan. Nykyinen "virallinen" dragraceskene on aika vahvasti suunniteltu v8 autoille ja aika monesta suunnasta huokuu myös sellaista mielipidettä, että sinne ei kauheasti muuta edes kaivata.

    Yleensä suorituskykyisissä euro- tai japsiautoissa on jonkinlainen turboahdin ja varsin usein myös manuaalivaihteisto. Tälläiset autot soveltuvat aika huonosti bracket- tai index- tyyppiseen ajamiseen, kun suorituksen tasaisuus on aika vaikea hioa vaparikoneisen automaatin tasolle. Heads-up ryhmissä tarjonta rajoittuu käsittääkseni BS:ään, jossa puolestaan on aika kova taso aloittelijoille. Aika harvalla riittää motivaatiota veivata vuosikaupalla sekuntteja hitaammalla kalustolla ryhmän kovimpiin verrattuna.

    Käytännössä siellä "oikeissa" dragracekisoissa ei ole tällä hetkellä juurikaan sellaista tarjottavaa, miksi euro- tai japsiharrastajien sinne kannattaisi pyrkiä. Parempi veivata katuautojen tapahtumissa rataa omaksi ilokseen, kuin pyrkiä väkisin kasiautojen sekaan sinne sopimattomalla kalustolla. Varsinkin jos asenneilmapiiri on vähän mitä on. Katsokaa huviksenne vaikka V8-GTI päivien tuloslistaa ahdettujen nelareiden tai kuutosten osalta ja verratkaa sitä FHRA:n kisojen vastaaviin listoihin. Kyllä siitä aika hyvin näkyy, että porukkaa kyllä kiinnostaa ajaa, jos siihen vaan on mahdollisuus.

    Nykymenon jatkaminen tulee varmasti näkymään jossain vaiheessa. Euro- ja japsipuolella on paljon nopeista autoista kiinnostuneita harrastajia ja lisää tulee jatkuvasti. Monet aloittavat harrastajat valitsevat tänä päivänä ahdetun euron tai japsin jenkkiauton sijaan, koska niistäkin saa nykytekniikalla tosi paljon irti. Lisäksi näiden vähän marginaalissa olevien merkkien rakentaminen tarjoaa paljon haasteita ja oivaltamisen iloa, kun ihan kaikkea ei saa kaupasta valmiina. Soveltuvia aihioita löytyy myös edullisesti, mikä on tärkeä kriteeri aloitteleville harrastajille. Ja kun sen ekan auton kanssa on päästy johonkin sisään, ei sitä merkkiäkään huvita vaihtaa. Jos FHRA ei huomioi tämän jatkuvasti kasvavan harrastajajoukon tarpeita, niin se tulee tulevaisuudessa väkisinkin näkymään dragracen ajajamäärissä ja myöhemmin myös katsojamäärissä.

    Tunnen varsin paljon dragracesta kiinnostuneita aktiivisia harrastajia, joita ei kiinnosta juurikaan amerikkalaiset autot tai V8 -moottorit. Kuulun myös itse tähän ryhmään. Nämä ihmiset eivät käy ajamassa tai katsomassa FHRA:n kisoja. Heille on tarjolla parempiakin paikkoja ajamiseen ja kaluston näkemiseen.

    ps. Asenneilmapiiri lähtee aika pienistä asioista. Ei eurojen ja japsienkaan harrastajat jaksa jokaisessa lauseessa mainita jotain halventavaa amerikanautojen harrastajista. Miksei se voisi toimia myös toisinpäin?
     
  16. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Tota kohtaa kommentoisin kyllä jotta luokista tulee kyllä yleensä sellasia millaseks kilpailijat ite ne muokkaa eli sen mukaan millasia osallistujia sinne ilmaantuu ne myös elää ja muuttuu.
    Ja euro- ja japsiturbot sijoittuu tosiaan lähinnä BS:ään mut ei se oo sen kummempi ja vaativampi luokka tasoltaan kuin veekasien DS tai CS:kään eli ei missään luokassa yleensä sijoituta heti kärkeen vaan homma lähtee lähes poikkeuksetta vaatimattomammista tavoitteista ja jos mielenkiinto ja muut eväät riittää niin sieltä sit noustaan pikkuhiljaa kohti huippua ja ehkä jopa sinne huipulle asti. Eli kiihdytysautoilussa pätee samat lait kuin muussakin moottoriurheilussa että se ei oo mitään "heti mulle kaikki" touhua vaan hommaan pitää päästä ens sisälle ja aluks opetella lajiin, ajamiseen ja auton rakentamiseen kuuluvat niksit ja menestysvaihe tulee sit aikanaan jos tulee, välttämättä kaikki ei tuolta haekaan ainakaan ykköstavoitteena menestystä vaan lajin tuomia elämyksiä ja muuta sellasta kivaa. Mut ton mä näkisin nykyisin isoimpana kompastuskivenä mukaanlähtemiseen että ei malteta lähteä kiipeämään sieltä kaavion periltä kokemusta keräämällä niin kuin pitäis vaan haluttais saada heti ja kaikki :wink:
     
  17. Käkö

    Käkö Gearhead

    reve kirjootti ihan asiaa, kisoihin tuleminen on todellakin asenne kysymys, en ole tuolla kisoissa pyörineenä huomannut vastakkain ajattelua yenkkari vs euro akselilla, , ne jotka siellä kisaa ajavat puhaltavat siihen samaan hiileen, toki poikkeuksiakin on välillä mmutta pääsääntöisesti homma on ollut hanskassa, kilpakaveria autetaan jos tarpeen on ajoi se sitten yenkkarilla tahi euro/japsi autolla.
    Se nimenomaan on asennetta kun sinne kisoihin ilmaantuu, beessä on toki nopeita autoja mutta niin on ceessä ja tietysti Dyhmä Reessäkin, sinne mahtuu sekaamaan käytännössä melkein millä vaan joten miksei noita nopeita turbo ym. nelikoita ole näkynyt?
    Se että autojen kulkua todistellaan kaverille sillä että vedetään lappu lattiassa oman kylän raitilla ei todista sitä et se laite olis nopee vaan sitä et ei viitsitä lähteä oikeisiin kisoihin, "siellä kun vois tulla nopeempi viereen".
    Asenteesta silloin on kyse.

    veekasi/geeteeii päivien autokalustosta ja määrästä sen verran et suurin osa noista nopeemmasta päästä olevista autoista olis helposti laitettavissa sääntöjen määräämään kuntoon mutta kun ei viitsitä.
    Asenteesta silloin on kyse.

    Fyyran kisoihin saa tulla ajamaan kuka vaan, samaten West Coast Street Cuppia, Burn Out Partyyn samaten ja hyvinkään Street Slideen, kaikissa noissa on kumminkin yksi yhteinen tekijä, autot ja prätkät pitäis olla sääntöjen mukaisia.
    Edelleen asenteesta on kiinni.

    Ja lisää asennekasvatusta; yenkkarin omistajat ovat aina nauraneet euro/japski-autoille, euro/japski-autoilijat ovat aina nauraneet yenkkareille, mitä sitten?
    Molemmissa ryhmissä on sekä asiallisia harrastajia kuin myös näitä idootteja, niin se vaan menee ja tulee menemään, kisatouhuissa kaikilla on yksi yhteinen päämäärä; ajaa omalle autolle ja mahdolliselle tiimille paras mahdollinen aika ja sen eteen tehdään paljon töitä.

    Joten ensi kesänä kiihdyttelemään, suorituspaikkoja ja järjestäjiä löytyy, se on vaan asenteesta kiinni.
     
  18. MRKM

    MRKM Gearhead

    Jees!!!
    Harvinaisen paljon asiaa näissä kolmessa viimesessä viestissä???
    Kaikki vaan kynnelle kykenevät mukaan ajamaan???Siitä se lähtee?
    Ihan ilman merkki, tai valmistusmaa rinnastusta?Kellä kamppeet kulkee, niin reilusti vaan kokeilemaan?
     
  19. gremlin

    gremlin Gearhead

    Kylla maa taas ymmarran hyvinkin tota Reven juttua. Ei mua ainakaan henkilokohtaisesti kiinnostas patkaakaan ruveta kisaa ajamaan jos kotoo lahtiessa on jo marssijarjestys selva. Mita helvettia siella tekee kun muut vetaa 3 sekkaa kovempia aikoja :odroll:
    Vastaushan on tietenkin etta harrastaa :rotfl: sitahan se todellakin on, ei sita ainakaan kilpailemiseksi voi sanoa.
    Kyllahan siella voi kayda mainosmielessa kerranpari mutta sitten se normiukkoa lakkaa kiinnostamasta.

    Tommonen GTI luokka olis asiallinen, rajottas sita saannolla niin etta se ainakin pysys kauden pari semmosena etta siella vois parjata noilla oikeesti kaduilla liikkuvilla vehkeilla.
    Tommoset saannothan on tosi helppo tehda :rotfl: Varsinkin sellaset etta niista ei tuu mitaan suurta porua :argue:
    Katsastus pakko, heads uppina, mutta etuvetosille vaikka 1/2s etumatkaa ......
    Nyt sitten huutoa :soosoo: :argue: :wc: :poff: :pinup:
     
  20. hauta

    hauta 1st gear

    En tiedä missä kisoissa reve on käynyt jos hänen autolleen ei löydy luokkaa.Perustelu turbo/manuaali konstruktion vaikeudesta on tietysti varsin yleinen ongelma mikä ajankuluessa tasoittuu.Täytyy muistaa että drag race koostuu kahdesta eri osiosta:lajittelu- ja pudotusajot.Eli siihen tasaisuuteen on pyrkiminen.Tai sitten lajin sääntöjä pitää muutta.Ratkaisuna ihan koemielessä voisi olla ns"säkäluokka" jossa ajettaisiin vain pelkkää nopeinta aikaa kunkin kisan yhteydessä ja loppukaudesta jaetaan palkinnot kaikille osallistuneille.Voisi olla aivan hyvä täyte varsinkin kansallisiin kisoihin.Mutta siinä voi tietysti tulla pahamieli kun se kylän nopein civikki ei kuljekkaan alle 15sek.Mielestäni varsinkaan varikolla ei kyllä väheksytä euro tai japsi autoja sitten pätkääkään.Ne vaan saattavat nostaa hieman kateutta pintaan jollain taholla koska ne ovat pääsääntöisesti jotain poikkeusta lukuun ottamatta nopeita ja hienosti tehtyja laitteita.Itsekin jenkkiukkona arvostan kaikkea kalustoa mikä on hyvintehty oli alkuperämaa mikätahansa.Ja olen ollut japsitiimin matkassa oikein ulkomaillakin kisoissa enkä varikolla istuskellessa tuntenut todellakaan häpeää vaan ylpeyttä sillä kalusto oli hienoa ja kiinnosti yleisöä.Ottakaa fyyra tälläinen "säkäuokka"ihan oikeesti harkintaan.
     

Kerro tästä muillekin!