Drag Racing etelän huviksi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja skotikka, 6.9.2010.

  1. skotikka

    skotikka 3rd gear

    Ensin west coast street cupin yhtä osakilpailua ei enää ajettu kalajoella ja nyt näyttää että fhran puolella esitetään yhden pohjoisen kisan (Pudasjärvi) poisjättämistä. Eli jatkossako tänne pohjoseen jäisi vain yksi kisa eli tuo Fhran Kalajoen osakilpailu? :eek:

    Miksi tuo wcsc ei enää ajattanut kalajokea? aikooko ajattaa jatkossa?
    ja onko pudiksen rata oikeesti niin huono? vai mättääkö siinä nyt suurimmaksi osaksi vaan välimatka etelästä?
    ainakin kommentit tämänvuotisen pudiksen kisan jälkeen oli hyviä.

    onko meitä alan harrastajia pohjosessa niin vähän et turhaa tänne mitään kisoja tuo. järjestetään me vaan testipäiviä ja käydään joskus kun on varaa kattelemassa etelässä isojen poikien/tyttöjen touhua... :-?
     
  2. Jza

    Jza Double Gearhead

    Niin, eli palataan samaan kuin ennen vuotta 2009, jolloin ajettiin yksi pohjoisen kilpailu. Pudiksellahan on leveetä ja komeeta rataa mutta sieltä puuttuu aika pitkälti muut puitteet ympäriltä. Ja katsojat.

    Kalajoella on taas tarjottavana häppeninkiä vaikka koko perheelle. Yksi voi olla katsomassa autoja tai ajamassa, kun muut telmivät biitsillä tai vesipuistossa. Löytyy kauppaa, ravintolaa ja vähän vaikka mitä. Molemmissa on puolensa toki, eikä tuota käsittääkseni vielä lukkoon lyöty että kumpi ajetaan. Itsekin kyllä kalajoen kannalla. Ihan vaan siksi että pudikselle ei meinaa edes pakottamalla saada tiimiä mukaan. Varsinkaan jos sitä ennen on ajettu kalajoki ja pitäisi hetken hengähdyksen jälkeen lähteä posottamaan toinen kerta suomen halki.
     
  3. MR 340

    MR 340 1st gear

    Niin ja pudis on kuulemma pyörilleparempi ja kalajoki autoille. Kalajoella ehkä aavistus emmän kannatusta. Tosin pyörät (jotku) tykkää pudiksesta koska siellä on jarrumatkaa reilusti.
     
  4. panhead

    panhead 1st gear

    Ei välimatka haittaa,mutta rata on nykykunnossa vaarallinen
    nopeimmille autoille.Jos rataan panostetaan lisää,ei ainakaan mulla
    mitään sitä vastaan et ajetaan Pudiksella.
    Kalajoella taas ei lupauksista huolimatta ole tehty mitään kehitystä
    varikon tai radan kehitykseen.Muuten paikka on viihtyisä ja käy
    lomareissusta hyvin.
    Pudis on uusi rata ja ei voi vielä vaatia siltä liikaa.Jos siellä ajetaan enemmän
    voi kehitystä hyvinkin tapahtua.
     
  5. Putte

    Putte 1st gear

    Henkilökohtaisesti vaihtaisin Kalajoen Pudasjärveen. Vaikka matka on pitkä, niin olosuhteet ovat paremmat samoin varikkotilat. Vuosien myötä löytyy rataan myös pitop, jota parina ekana vuonna ei voi edes olettaa löytyvän.
     
  6. C-barge

    C-barge Gearhead

    Kyllä toi välimatka haittaa, sen näkee aika selkeesti suoraan kilpailijamääristä. Olisin odottanut, että paikallista kalustoa olis enempi tuolla Pudasjärven ja miksei Kalajoen kisassakin, mut ainakin autopuolella aika vähiin se on jäänyt. Jos ei siellä käy sen enempää kisailijoita kuin katsojiakaan, niin syyt pitää se kilpailukalenterissa jää aika vähäsiks. Me ollaan suosiolla jätetty toi reissu väliin pääasiassa etäisyyden, ja osittan tietty myös sen takia, ettei noi lentokenttäradat oikein sovi vähän tehokkaammalle kalustolle. Siinä ei saa oikeestaan ite mitään, mut kalusto silti kuluu moninkertasesti hyvään rataan verrattuna. Kyll mun mielestä yks "sissikisa" kaudessa riittää.
     
  7. Putte

    Putte 1st gear

    Samalla säteellä, mitä Alastaro on Helsingistä, asuu Pudasjärveen suhteutettuna noin 20 prosenttia moottoripyöräkilpailijoista. Mielestäni noin vahvalla prosenttuaalisella osuudella he ovat oikeutettuja kotikisaan siinä, missä etelän miehetkin. Tämä maa on iso, mutta etäisyydet loppujen lopuksi pieniä. Pohjoisen kilpailijat suuntaavat neljä kertaa kaudessa etelään ja kerran keskelle (Kalajoki). Kyllä etelän miestenkin pitää kerran vuoteen kyetä menemään pohjoisemmaksi kuin Kalajoki, joka ei edes ole pohjoisessa. Tietysti jos laji halutaan pitää vain meidän eteläsuomalaisten lajina, niin sittenhän se on eri juttu. Aina ei pidä tuijottaa vain omaa napaa, vaan katsoa kokonaisuutta.
     
  8. C-barge

    C-barge Gearhead

    Mä tuijotan omaan lompakkooni, ja siel ei lue vapaalippuu pudasjärven lentokentälle, valitan. Mut demokraattinen lajihan tää on eikä mulla ole mitään Pudasjärven kisaa vastaan niin, että kattoisin aiheelliseks sitä "vastustaa". En vaan aio siellä ajaa, siinä kaikki.
     
  9. Putte

    Putte 1st gear

    Se missä kukin ajaa, on tietysti jokaisen oma valinta. Jos mestaruuksia meinaa tavoitella, niin silloin olisi kyllä syytä ajaa kaikki kisat. Jos vain omaksi iloksi pörrää, eikä pisteet kiinnosta, niin minkäs sille voi.
     
  10. C-barge

    C-barge Gearhead

    No jaa, on siitä pörräämisestä toivottavasti ollut iloa jollekin muullekin, pisteistä taas ei välttämättä muille kun itelle.
     
  11. Jza

    Jza Double Gearhead

    No ihan yhtälailla osa "pohjoisen" kuskeista ajaa vaan pohjoisen kisat. Tarttiskos mennä heitäkin kiristämään että etelään mars mars. Ei täällä sovi tuolleen vain omaksi ilokseen ajella? :lol:

    Ajatuksena hieno, mutta kyllähän osallistujamääristäkin voi jotain päätellä. Toivottavasti se Vaasan hanke edistyy. Siinä olisi aika hyvä kompromissi sijainnin suhteen ja potentiaalista yleisöäkin lähistöllä paljon.
     
  12. MR 340

    MR 340 1st gear

    sehän on varma että ensikesänä olis toi pudis pääasiassa mp kisa jokunen auto mutta ei montaa
     
  13. rb

    rb Double Gearhead

    Kalajoella on käyty mutta Pudis on jäänyt suosiolla sivuun, koska noin kuvannollisesti sekä sanan varsinaisessa merkityksessä perse ei kestä kahta perättäistä pohjoisen reissua.

    Eikä se "etelän" ratakaan täältä perspektiivistä ihan vieressä ole, joten reissata saa jokatapauksessa ihan omiksi tarpeiksi.
     
  14. Ck

    Ck Gearhead

    Joo ei oo mullakaan valittamista pudasjärven kisoista ja kyllä sinne ajetaan jos siellä kisat on mutta jos tarvis valita kalajoen ja pudiksen välillä niin kalajoen valitsisin.
     
  15. jussi308

    jussi308 1st gear

    l

    Pudasjärvellä teki tänä vuonna tiukkaa saada jopa sellaisiin luokkiin viittä kilpailijaa joissa niitä yleensä on 16-kaavioon asti. Siis nyt tarkoitan autoluokkia. Aika paljon saa tapahtua että tonne milloinkaan tulee edes Kalajoen verran osallistuneita. Me ollaan pari vuotta nyt uskollisesti reissattu sinne mutta ensi vuonna pidetään muutenkin sapattivapaata ja senkin jälkeen kiinnostuksen kohteena olis ainakin mulla kiertää Alastaron kisoja (jos niitä vielä vuonna 2012 on) ja ehkä Motopark mutta enemmän kiinnostais käydä ajaan joku kisa länsinaapurissa :D
     
  16. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Ainakin mitä ollaan juteltu monien eri luokkien autokuskien kanssa niin aika yleinen mielipide on jotta Kalajoen rata on huomattavasti tasapuolisempi kalustoille kun Pudasjärvi on puolestaan sellanen että se ei vaan toimi monenkaan autoille/renkaille.
    Ja noi tuota mieltä olleet on monet olleet oikeesti osaavia "Pro-luokkien" tiimejä joiden osalla kyse ei todellakaan oo siitä etteikö ne osais säätää kalustoa jos se vaan olis niissä olevilla osilla ja renkailla mahdollista.
    Oman harrastelijatiiminkin mielipide asiaan on ihan sama, enempihän tuolla ajaminen on meidänkin mielestä selviytymistaistelua kuin oikeaa kilvanajoa eli aikalailla persiistä koko homma. Siitäkin huolimatta että tänä vuonna lopulta onnistuttiinkin nappaamaan siellä kauden kolmas osakilpailuvoitto.

    Ja kuten tuolla on aikaisempien kirjoittajien taholtakin jo epäilty niin tän kesän varikkokeskustelujen perusteella epäilen minäkin että entistä hiljaisempaa on tosiaan autopuolella osallistuminen Pudasjärvelle ens kesänä jos sinne kisat järjestetään.
     
  17. cuda69

    cuda69 Gearhead

    käsittääkseni kalajoella on ongelmana kentän ympäristön omistavat yksityishenkilöt jotka ovat nihkeitä myymään maitaan kisakäyttöön,vaikkakin se toisi lisää euroja pitäjään.
     
  18. skotikka

    skotikka 3rd gear

    Mitä mieltä Kuriks oli viime vuonna Pudiksen radasta? Hänellähän on tehokas auto. Ja muistaakseni joku sanoi, et tottunu pelaan säätöjen kans huonommilla radoilla kuin Pudis.
    En osaa ottaa kantaa noihin auton säätöihin aikuisten oikeesti kun en oo ajanut kilpaa noilla radoilla. Ratoja ei kuitenkaan voi tehdä olosuhteiltaan täysin samanlaisiksi eli käsittääkseni tuota säätöjumppaa saa tehdä joka radan kanssa.
    Olisiko drag racingin siis tarkoitus olla, et suht koht samoilla säädöillä ja samantasosilla radoilla ajettas osakilpailut läpi?
    Eli seassa ei saa olla liian paljon säätämistä tarvivia ratoja, jollon oikeesti punnitaan jo sitten sitä auton kans pelaamista.

    Putte puhuu asiaa. Ja tavallaan tuossa tulee nyt se pointti. Pohjosen kuskit suhaa etelään useemmin kun sieltä suhataan tänne. Kisojen vähänen automäärä johtui kyllä silmiinpistävästi tänä vuonna siitä et etelän autoja ei ollu niin paljon mukana Pudiksella. Ja se oli odotettavissa jo ennen kisoja kun seuras täälläkin keskustelua.

    Tämä vaan tuntuu melko epäreilulle jos ajattelee pohjosen harrastajia. eikä varmasti lisää uusia tiimejä ainakaan pohjoisesta kisoihin kun se on se yksi kisa vaan likempänä. sama ajaa sitten testipäiviä.
    näitä ratoja yritetään nyt ympäristöaktivien toimesta muutenkin viedä harrastajilta niin sitten ruvetaan omienkin kesken niitä ´syrjimään´.
     
  19. ProSB 170

    ProSB 170 1st gear

    Itse olen enemmän Pudasjärven kannalla, mikäli pitäisi ehdottomasti valita jompikumpi.
    Kun miettii pitkässä juoksussa kumman kanssa lajilla on näillä nykyisillä tiedoilla tulevaisuutta, niin Pudis vie joka saralla toistaiseksi voiton ja itse pidän rataa parempana, sekä selkeästi kehityskelpoisempana. Olenhan pyöräkuski :rotfl:
    Kuten raati on kertoillut, niin ei mikään lentokenttä ole laakista ollut hyväpitoinen, vaan vasta vuosien mittaan kumittunut sellaiseksi kuin kulloinen rata on.

    Jos Kalajoella ei kunnallisella puolella koeta tarvetta panostaa kenttään, eli rataan/lajiin ja uhkakuvana mahdollisesti on jonkun monitoimihallin jyräävän nykyisenkin asfaltinpätkän, niin olisihan se ihan saatanan harmi, koska silloin ollaan menossa lopun edellä sen suhteen.

    Etäisyys on sitten yhdenlainen mielipiteiden tunkio - täältä Helsingin hevonjeerasta on Pudikselle maantieteellisesti enemmän matkaa, mutta käytännössä vain tunnin pidempi ajomatka kuin Kalajoelle, kellotettu fakta.
     
  20. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Sun oletuksista päätellen et ilmeisesti ollu ainakaan tänä vuonna katsomassakaan noita Pudasjärven kisoja, vai olitko?
     

Kerro tästä muillekin!