Drag Racing etelän huviksi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja skotikka, 6.9.2010.

  1. SG 448

    SG 448 Gearhead

    BB Chevylle:lle munkin mielestä ongelma on tossa radan pinnassa,vaik Putte väittää et kaikki lentokenttäasfaltit on samanlaisia sitä en usko.
    TV-lähetyksessä kun katteli Hapen lähtöä vasemmalta radalta niin 60jalan jälkeen etupää pomppi ylös-alas aattelin et onkohan pinnassa jotain "nimismiehen kiharoita"vai mitä?,mulla tulee siinä kohdin rengasvärinät minkävuoksi joutuu trottlella ajelemaan ettei kalusto kärsi vaurioita.
    Parhaan pitokohdan löysin burnispaikasta,voisko lähdön laittaa siihen.
     
  2. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    ^Me puolestaan yritettiin hakea linkkien, jousien, iskareiden ja rengaspaineiden säädöllä pitoa mut ei vaan siltikään voitu ajaa normaalitavalla kuten ollaan kyllä voitu ajaa vaikkapa Kalajoellakin eli normaalistihan meillä paras lähtötapa on transbrakella radan pidosta riippuen 4500-5500 rpm väliltä mut tuolla ei ollu toivoakaan ajaa silleen sääti sit mitä vaan kun tolleen breikillä lähdettäessä homma meni aina vaan silti pelkäks kuminpoltteluks.
    Eli tuolla piti viivalta valojen vaihtuessa lähteä vaan tyhjäkäyntirundeilta jalalla liikkeelle ja siitä painaa kaasua koko matkan pitoa "kuunnellen" niin silleen auto eteni sitten vaan lievästi koko ajan sutien maaliin.
     
  3. Käkö

    Käkö Gearhead

    Mä ihmettelin samaa, yritä tossa nyt tuoda "uutta" kisapaikkaa tykö kun ei edes lehdistö noteeraa millään lailla, onkos se sitten niin että pudis on niin pirun pitkällä että ei saada ketään siitä kirjottaan juttua lehteen... Kumminkin tilannehan on niin että siellä ajettiin Suomen Mestaruus osakilpailu, olkoonkin niin että osanottajia autopuolella oli pikkaasen vähän, odotin itsekin raporttia mutta turhaan...
    En tiedä vaikuttimia miksi ko. kisasta ei ollut mainintaa lehdessä mutta jotenkin tuntuis siltä että Pudis on jokseenkin täytekisa...
    Mä olen jatkossakin mukana, tavalla tai toisella, siinä , jos Pudikselle mennään, paikka on hieno ja eroaa lentokenttäradoista olosuhteiltaan paljon, olisis ollut kiva lukea veekasistakin ko. kisasta.
    -Käkö-
     
  4. gremlin

    gremlin Gearhead

    Ei kentta asvaltit ole tosiaan samanlaisia, mikali Porin kentan henkilokuntaa ja asfalttimiesta on asiasta uskominen.
    Isommilla kentilla, missa on isoja koneita ja runsaasti liikennetta, kaytetaan pienemmalla kivella olevaa asfalttia, ja jos nyt oikeen muistan niin pinnoite on myos vahempi bitumista. Eli siina on sitten kait vahemman oljya/muovia/mitalie liukasta.
    Kun taas varalaskupaikoilla ja kentilla missa ei ole juurikaan reittiliikennetta kaytetaan normi maantie asvalttia, missa siis isompi kivikoko. Minka just huomaa kun kattoo mimmosia reikia normi maantien pinnassa on.
    Meilla on myos mennyt toi rata vahan reikaseksi, kun siella kay Vammaksen auraus kalusto testaamassa talvisin laitteitaan. Varmaan samaa onkelmaa on Pudasjarvella, siella kuitenkin joutuu aika tiuhaan hoylat vetamaan talvisin kun lunta tulee pikkusen enenpi kuin taalla etelassa..
     
  5. C-barge

    C-barge Gearhead

    Joo, ei se välimatka sinänsä ole siihen syy, vaan se, ettei moisen välimatkan päähän viitti lähteä kattelemaan olosuhteita josta ei saa mitään irti. Onhan Malmöön sama matka, ja siellä ollaan oltu kahtena viimevuotena samoihin aikoihin. Toinen kohdallamme hauska tilanne on tietty se, et toi 400 metrin ajo esimerkiks Spettivehkeillä on vaarallista, mut meidän isompia loppuja kulkevalla 1.5 kertaa painavammalla autolla ilmeisesti sitten tosi turvallista. :rotfl:
     
  6. Hate

    Hate 3rd gear

    Oli sattumalta tarttunut muutaman sekunnin pätkä tuosta Pudiksen tarmakista videolle.Kyllä saadaan muutamat kummit tuonne sutia ennenkuin sinne pitoa tulee.
    2009 jäi Pudiksesta paremmat fiilikset kun autolla pystyi ajamaan
    sentään samoilla säädöillä kuin Kalajoella vaikka ajat oli parikymmenystä heikommat.
    En osaa sanoo et paljonko tuo tämävuotisen kisaviikonlopun viileämpi ilma tuohon pitoon vaikutti,mut tänä vuonna pitoa ei saanut millään muutoksilla autoon.
    1/8 mailin ajat 2009 Kalajoki n.6,0s , Pudis n.6,2s.
    Tänä vuonna Kalajoki n.5,9s ja Pudis 6,9>6,3s.
    Kaikki muutokset mitä autoon tehtiin et saatiin jotain pitoo johti siihen
    että tuo tasasuus ajoissa,joka bräketissä on suhteellisen tärkeessä roolissa jos meinaa tulosta saada aikaan,oli tiessään.
    Viikko Pudiksen jälkeen kävin kokeilemassa Vaasan "drääkstripillä"
    jossa ei oltu ajettu kuin kerran kisaa sitten vuoden 2006 ja sekin ilman radan liimausta muistaakseni.Auton säädöt palautin samoiksi kuin Kalajoella.Ajat 6,2s.
    2009 kun tultiin Pudikselle silloisilla slikseillä oli takanaan 5 kisaa.tämänvuotisilla 4 kisaa.
    En kyllä ymmärrä kuka tuosta sit saa nautintoo et saa ajaa/käydä katsomassa kiihdytysautoja jotka joko suddailee radan läpi tai sit on säädetty niin hitaaks ettei tunnu tai näytä miltään.
    Kun ottaa ton sanan kiihdytys pois niin jäähän siihen vielä että "urheilua".
    Kisan jälkeen kotimatkalla sanoin et: pojat me ollaan hävitty tää peli.
    Ihme ja kumma kun näin ei kuitenkaan käyny.
    Jos nää videot toimii tuolta Photobucketin kautta niin hyvä.Juupatuupiin en kehtaa laittaa kun tuolta amerikan ja australian suunnalta alkavat s.postiin kuitenki naureskella et mitä te siellä oikeen touhuutte?Toisaalta kyllä ihan syystä.

    Drag strip: http://s67.photobucket.com/albums/h320/ ... 125415.mp4

    Oma apu kumittamiseen pohjoisen iloksi vol.1: http://s67.photobucket.com/albums/h320/ ... 102519.mp4

    Tässä sitte lisäkumitusta: http://s67.photobucket.com/albums/h320/ ... is2010.mp4

    Spet 1666
     
  7. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Varmaankin ne velliperseet :poff:
    Eiku mehän niitä tuolla jonkun mielestä oltiinkin kun ei tykätä ajaa tollasilla noin huonoilla radoilla :rotfl:
     
  8. skotikka

    skotikka 3rd gear

    Ja Kalajoki n.5,9s ja Vaasa ajat 6,2s.

    Elikkä säätämällä pudiksella saitte ajat tohon 6,3 s.?

    No, esmes minä kun perkele se on paljon parempaa kattella niitä autoja siel paikan päällä radalla ajamassa kun tuolla tien päällä pelleilemässä tai jossaki dille videoissa.
    Ja mun mielestä se on aina kattomisen ja kuulemisen arvosta kun kunnon kasit laulaa ja yritystä on.
    Ja esmes mä kuulun tälläkin hetkellä niihin työttömiin, joilla ei oo varaa harrastaa ajamalla jonnekin etelään kattoon noita kisoja vaikka kisaajilla on ja ne välimatkathan ei vaikuta. tuo kyl tekee paljon et meillä on tääl pohjosessakin mahdollisuus päästä kattoon ja jopa halutessa ajaan jos haluaa tätä lajia harrastaa.
    kai mä oon nyt sitten etelän miesten mittakaavan mukaan velliperse.
    :odroll:
     
  9. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ei kyse mun mielestä siitä ole, sull on vaikeuksii lähtee etelään, etelän miehillä pohjoiseen. Jos mä asuisin pohjoisessa, niin parin paikallisradalla ajetun kisan jälkeen mulla tuskin olis mitään motivaatio-ongelmia suunnata Etelään, tai mihkään missä kelporatoja olis, mut tota mitä on Pudiksella tarjolla me saadaan kyll täs lähempänäkin Hyvinkäällä ja Kiikalassa. Missä ei myöskään käydä.

    Mitä taas tulee noihin varallisuuksiin jne., niin ne on niin suhteellisia asioita, ei tää normi palkkatyölläkään oo sen helpompaa tehä parin tuhannen kilsan round trippejä ja ylläpitää kuitenkin kohtuullisen arvokasta ja huoltoakin vaativaa kalustoa. Olishan tolle vaihtoehtoja, vois käydä lomamatkoilla, maksaa asuntolainaa, viettää perhe-elämää jne. joita varmaan joku keskimäärästä fiksumpi harrastais. Ei oo vielä meikäläiselle juurikaan tullu tilannetta eteen ku tarttis rahapussin pohjalle kattoo, et siel on vielä, mitähän tekis seuraavaks?
     
  10. rb

    rb Double Gearhead

    Lompakkoon joutuu täällä etelässäkin katsomaan, että missä määrin milloinkin on varaa harrastaa.

    Ei köyhyys synti ole mutta kyllä se välillä vi...taa.

    Nimimerkillä lottovoittoa odotellessa...
     
  11. gremlin

    gremlin Gearhead

    Ei raha tee onnelliseksi, mutta jotenkin on lohduttavampaa itkea 600ssa Mersussa kuin 600ssa Fiatissa.
     
  12. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Oot sinänsä ihan oikeassa mut kyl se drag racingissa auttais :lol:

    Meilläkin on joka vuosi loppukaudesta ollu milloin renkaat jo ihan loppu ja milloin kesän mittaan siipeensä sanutta tekniikkaa parsittu mahdollisimman halvalla vielä jollain lailla kasaan kun rahapussin pohjalla ei oo ollu enää oikein killinkiäkään :-?

    Mut joka vuosi ollaan Kalajoki ja näinä kahtena vuotena Pudasjärvikin käyty ajamassa vaikkei siis toi jälkimmäinen radan kunnon vuoks juurikaan nappaa.
    Tosin tietenkin siihen osallistumiseen on vaikuttanut sen hetkinen pistetaulukko eli jos se olis näyttäny silloin keskikesällä huonompaa niin ei meidänkään bussin keula olis sinne suuntaan kääntyny.
     
  13. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    skotikka:kyllä mä luulen että hatellakin se paras aika oli onnenkantamoinen jolla ei ollut säätämisen kanssa mitään tekemistä.Sattui vaan niin että se pedaali ei mennytkään heti pohjaan niin sai pysyttyä pikkasen kauemmin "pidon" päällä.
     
  14. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Jep, ja tossa hommassa noilla autoilla tuo tollanen 0.5-1 sekunninkin aikaero on oikeesti valtava.
    Noin esmes itelle tutusta jutusta eli meidän autosta kun katotaan nin meilläkin on menny kaks-kolme vuotta jotta ollaan saatu ennätystä ja niitä hyvillä radoilla vakioaikoja parannettua tuon verran ja siihen on tosiaan sen kehityksen aikaansaamiseks useampaan otteseen panostettu aikalailla niin rahallisesti kuin työllisestikin sen auton suhteen.
    Toi vaan noin niinkuin esimerkiks mitä tollanen 0.5-1 sekuntia siis todellisuudessa tarkoittaa noissa ympyröissä.
     
  15. Putte

    Putte 1st gear

    :rotfl: :rotfl: :rotfl: Melko hyvä lohkaisu.
     
  16. supo

    supo Double Gearhead

    Näkyy olevan ensi kesän alustavassa kilpailukalenterissa enää yksi varsinainen lentokenttäkisa koko porukalle!!!
     
  17. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Aikalailla hyvältä näyttäs toi nyt julkaistu alustava kilpailukalenteri, myös noin niinkuin aikataulullisesti.
     
  18. tuoppi68

    tuoppi68 1st gear

    Joo hyvältä näyttää, jää meillekki yks kotikisa. Seki riittää. Nuille 7000-8000 km:n/vuosi kisareissuille ihan sama ,sitä on tahkottu jo kohta 100000km :D . joskus vaan pelkästään junnubikekuskien vuoksi. Mutta vieläki sitämieltä et rataolosuhteet ja säätäminen kuuluu dragraceen TV:Tuoppi STTF60
     
  19. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Toki, mut joku raja siinäkin pitää olla.
    Vai laitettasko yks osakilpailu talvelle jäälle kun jos sikseen tulee niin onnistuuhan noilla ajaminen periaatteessa sielläkin :wink:
    Pitää vaan osata säätää :rotfl:
     
  20. Putte

    Putte 1st gear

    Katos, alat oleen alueella. :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!