Drag Racing etelän huviksi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja skotikka, 6.9.2010.

  1. SG 448

    SG 448 Gearhead

    Pudiksella Karasen pudotusajot 2009 vuonna 5.4,5.5 ja 5.4.
    2010 ajat 6.5,8.2 ja 6.0
    Ei näytä pidot ainakaan parantuneen viimevuodesta aikojen perusteella tai sit on vaan menny auton säädöt persiilleen niinku täällä asiantuntijoiden kommenteista voi päätellä.Ajamalla se rata ei parantunut yhtään,jotain muuta olis varmaan tarvinnut tehdä.
     
  2. tuoppi68

    tuoppi68 1st gear

    Tä Hä ? Ei ymmärrä eläkeläinen ei!
     
  3. MR 340

    MR 340 1st gear


    Auttaisko Pudikselle vatupassi ja uus asfaltti. :rotfl:
     
  4. gremlin

    gremlin Gearhead

    Voi sita raakanakin vetaa, riippuu laitteista. Ohennetta tarttee lahinna kayttaa siks etta se tulee mukavammin lapi suuttimista. Toinen hyoty mita siita on niin seos saadaan ohuemmaksi sumuksi niin se leviaa tasasemmin, ja metanoli (tai isopropanoli) haihtuu poijes nopeemmin kun seos on ohuempaa. Jotenkin se viela tuntuu tossa liimatessa etta sita voi vetaa vahan ripeempaa tahtia kun sita blandaa, jos vetaa raakaa kamaa useesti(paksulti) niin se ei oikeen tahdo haihtua ja kestaa aika kauan saada rataan pito.

    Kumia noihin karkeisiin asvaltteisiin tarttee saada, ei liimasta kauheesti ole hyotya paljaalla asvaltilla.
    Ei muuta kun hinkkaamaan...
     
  5. gremlin

    gremlin Gearhead

    Ja lentokentta asvalttejakin on viela erikokosella kivella.
    Noihin oikeisiin ratoisiin taidetaan viela sekottaa jonkun nakosta kumiseosta sinne vedettavaan asvalttiin?
    Eikos Mantorpissakin vedetty ihan huippu aikoja viikko paalystamisen jalkeen? Mutta siella kyllakin varmaan kumitettiin sita viikko yhteen menoon paallystamisen jalkeen.
     
  6. Jza

    Jza Double Gearhead

    Ookoo. Tää(kin) on taas yks asia, mistä ei mitään hajua, niin kiinnostaa vaan jostain syystä. Ei siinä että kettuillessani tässä kyselisin.

    Mitäs kamaa se tämmöinen sitten on? http://www.aaoil.co.uk/racing-VHT-Trackspot

    Nuo kun väittää, että jelppis jos on revitty rata puhtaalle asfaltille tai betonille, niin vähän trackbitea, sitten tota ja liimablandista päälle. Taino. Vähän stanan kallista kamaa kyllä tuokin.
     
  7. tuoppi68

    tuoppi68 1st gear

    No sitten ei osteta liimaa vaan suddaillan kaikki renkaat sinne ja rattorilla loput, voisko muuten kumia esi lämmittää ennenku hinkataan radanpintaan siis jos rattorilla alkaa vetään/painaan rataa vasten. S..tana oo ikinä rataa tehny :eek:
     
  8. ProSB 170

    ProSB 170 1st gear

    Eikö sitä kumia voi ruiskuttaa tai muuten levittää siihen rataan, niinkuin voita leivälle? Pakkoko se on hinkuttamalla hinkuttaa?
    Tai:
    Arekselta haetaan sopivaa kumimattoa pari kilometriä ja lennosto käy vetään napalmiylilennon, niin sulaisi kivasti joka kolon tukkivaksi rälliksi radan pintaan.
    Siihen vain different keeperiä päälle ja avot - kaikki keulii selälleen.
     
  9. SG 448

    SG 448 Gearhead

    Voishan tuo auttaakkin,jotain eritystä siinä pinnassa on kun yleensä lentokentillä pito vähän paranee päivän mittaan mut tuolla ei.
    Nyt FHRA:lla pitäs olla hankittuna radan kitkan mittauslaite niin varmaan tulevaisuudessa saadaan faktatietoa ja jää täällä spekulointi vähemmälle.
     
  10. C-barge

    C-barge Gearhead

    Joissain paikoissa mis on tullu suhattua, se rata murenee alta lähtöalueella, kivet van sinkoilee, et se on aina "tuore", vetää siihen kumii kuinka paljo tahansa.
     
  11. starfire

    starfire 1st gear

    c-barge tietää mistä puhuu! kauhajoella harjakone käy aina ennen ja jälkeen kisojen.molemmilla harjauskerroilla lähtee motti sepeliä radanpinnasta.se vaan on niin.vanhapaska on vanhapaska!
     
  12. makita

    makita 1st gear

    Ongelma on juurikin asfaltin laadussa ja rakeisuudessa. Ja kalajoella tähän vielä hiekkaongelma päälle. Toi trackspot on kyllä FHRA:lla käytössä, eikä sitä säästellä. Radan tekeminen on monen syyn summa ja siihen vaikuttaa eityisesti karkeilla lentokentillä myös keli ja lämpötila rataa tehdessä. Jos on kylmää/kosteaa, radan tekeminenkin vaikeutuu entisestään. Myöskin kisojen aikana esim. kalajoen rata ei tahdo toimia jos ei aurinko paista.Liika liimaaminen voi vain huonontaa tilannetta, sitä laitetaan kyllä niin paljon kuin rata milloinkin kestää. Tuoreen kumin saaminen rataan on tärkeintä, ei auta vaikka sinne laskee esim 5 pyttyä liimaa jos kumia ei ole tarpeeksi. Myös kumin tarttuminen rataan on aivan erilaista kuin alastarolla tai motoparkissa. Kumin täytyy olla vielä nimenomaan slickseistä, ei tavallista kumia. Mitä enemmän lentokenttäradalla ajetaan, sitä parempi siitä saadaan.esim kadunmiehen kisat pari kertaa kesässä ja pytty liimaa/metskua sillointällöin auttaa kummasti pitämään radan"freesinä".
     
  13. Putte

    Putte 1st gear

    Mantorpissahan ne vetää sitä kumia rataan urakalla pari viikkoa ennen Veidec Festivalia. Siellä kun ratayhtiö on yksi kisan järjestäjistä, niin muu toiminta radalla on seis ja tehdään vaan valmisteluja tähän yhteen kisaan. Kyllähän Suomessakin rataa hinkataan 3-7 päivää ennen Nitronatikoita, riippuen siitä mitä tapahtumia Alastarossa on kisaa edeltävällä viikolla ja viikonloppuna.
     
  14. OL500

    OL500 1st gear

    Moro!
    Niin tuossa Ol.n finaalilähdössä ajaneena voisin lyhyesti kertoa, mitä
    kyseisenä viikonloppuna yritettin autollemme tehdä.
    Niin kuin Petterikin tuolla edempänä kertoi ,niin linkkisäätöjä
    meillä oli 5 kpl:tta erilaista set uppia,kokeiltiin myös erilaista rengaspainetta,erilaisia iskareiden säätöjä,45kg lisäpunttia taakse ym.
    Moottorin ennakot pudotettiin 5 astetta alemmas,kaasuläpät aukesivat vain
    n.puoliväliin,lähtökierrokset 1800 normaalin 6000 rpm:n sijaan ym :eek:

    Kaasupoljinta painettiin kun kipeää sitä itteänsä,aina kun vähäkin painoi niin
    pito irti, vielä jopa vähän ennen maalia sama juttu.

    Kaikki tehtiin mitä osattiin,se nyt vain ei rittänyt liukasta oli :odroll:
    Mitkään muutokset ei vaikuttanut suuntaan tai toiseen,ei vain ollut kitkaa..

    Kiitos vielä tiimille ,ootte äijiä 8)
     
  15. gremlin

    gremlin Gearhead

    Joo, nimenomaan toi rataan hankattava kummi pitais olla ''oikeeta'' sliksia. Ollaan kokeiltu kaikkea mahtollista vanhasta hakkapeliitasta kuorma-auton irto renkaspintoisiin. Niissa taitaa kanssa olla liikaa muovia( tjs?) ja vaikka rata tummuu mukavasti hinkatessa niin ei siihen oikeen pitoa muodostu.
    Jokku amerikan ratajeesukset ovat olleet kysellessa jopa sita mielta etta DOT renkaatkaan ei oikeen sovellu kumitukseen.
     

Kerro tästä muillekin!