Drag racingin esiintuonti lajina

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja supo, 30.9.2017.

  1. enzo

    enzo Gearhead

    Sä lupauduit nyt järkkäämään Drag & Rock tapahtuman. Kiitos siitä.
    -Pari jutskaa voi tulla yllärinä eteen, mutta jeesaan kyllä. ;)

    Istu kuitenkin pieni hetki ja määrittele kuka on FHRA. Kuka on kattojärjestö.
    -Ne eivät ole joku mystinen taho jossain.

    Muuten kyllä komppaan. Olen ihan varmasti kärkikympissä eniten Rock aktiivitoimijoiden keskuudessa.
     
  2. enzo

    enzo Gearhead

    Anssi on nimitetty tehtävään. Niinkauan pelataan, kun jalat kantaa. Nimitys ja koko idea sen ympärillä on kirjaimellisesti sitä mitä ajan takaa organisaation rakentamisella.
    -Eilisen palaverin perusteella Anssi ja muu rataporukka tikkaa Motoparkin myös kuosiin sen minkä olosuhteet sallivat. Ajankäytöstä, miehityksestä (naisituksesta) ja tarvekaluista ei ole kiinni.
     
    Catiska ja supo tykkäävät tästä.
  3. supo

    supo Double Gearhead

    Tämä on oikeasti huippujuttu!
     
  4. MIAMIDRAGRACING

    MIAMIDRAGRACING 2nd gear

    No, meillähän on varmasti sen verran kokenutta henkilökuntaa johtoportaassa joten eiköhän sieltä löydy nämä ideoijat tapahtumien järjestämiseen ettei nyt ihan rivimiesten tarvii..:)) Onko muuten Toimitusjohtaja tai Toiminnan johtaja palkattuna työssään? Jos on niin onhan palkatulla työaika niin kuin varmasti on toimiston tytöillä?
     
  5. MIAMIDRAGRACING

    MIAMIDRAGRACING 2nd gear

    Joo Anssi rulettaa.:)
     
  6. enzo

    enzo Gearhead

    Pieni selvitys. (Kauheasti ei kannata vaatia lisätietoa tai mitään muutakaan ihmeellistä, kun en/emme siihen asiaan senkummemin liity).

    Nitroz ab
    -Yksityinen ja yksityisomistuksessa oleva tietokonetalo (Ei ole Speedgroupia), hurjan kiireisiä ihmisiä ja kaikesta päätellen heidän oma nitroz.se jää vähemmälle huomiolle. Toimittaa Timetree ajanottojärjestelmiä, ylläpitää omaa nitroz.se sivustoaan, motorsoffaa ja alihankintana ylläpitää pohjoismaisille kilpailijoille ja kilpailujärjestäjille tarkoitettua dragracing.eu sivustoa.
    -Dragracing.eu on hyvä paikka kisafaneillekin koska tarkoituksena on, että sieltä löytyisi speksit kaikista pohjoismaisista ja mieluiten kattavasti kaikista eurooppalaisista kisaajista. Nyt se asia alkaa olla jo niin. Kisaajan itsensä on tosin viitsittävä täyttää speksinsä ja muistaa lisätä kuva ja tiedot, unohtamatta tietysti myös päivittää tietoja sitämukaa kun tulee muutoksia.

    FHRA:n (kin) kuuluttajat, ajanotto, livestream tiimi ja kaikki keräävät sieltä suoraan tiedot ja niitä voi käyttää sellaisenaan kaikessa. Webbiporukka saa myös imuroitua suht vaivattomasti sieltä kuskien kuvat ja muut speksit lähetykseen.
    -Sama koskee myös FHRA:n kadunmiehen tapahtumia. FHRA:n kadunmiehen kisoissa on käytössä Timetree ajanotto ja jos kuljettaja on täyttänyt tietonsa ja kilpailunumeron / rekkarinumeron, niin kuuluttaja on kärryillä kuka ajaa, millä ajaa ja millaisia suorituksia löytyy taustoilta, sponssien tiedot ja kaikki tulee kuuluttajalle kun Manulle illallinen aikanaan sitämukaa kun ajanotto nakuttaa kilpailijanumeron koneelle ajovuorollaan. Loppuu arvuuttelu, että ajaako Matias Mazdalla vai Jaguaarilla.

    Vaikka kyseinen järjestelmä on kieltämättä vähän jäykkä rakenneltava kuskeille ja vaatii opettelua, niin silti aivan ehdoton ja verraton työkalu. Sama koskee kisoihin ilmottautumisia ja rahaliikennettä. Kaikki on selvää pässinlihaa laakista.
    -Nitroz ottaa pienen siivun rahaliikenteestä itselleen ihan johtuen siitä että he saavat siitä leipää ja siivun koska rahaliikenne ei ole ilmaista. Pankkiirit ottavat omansa. Maailma ei ole ilmainen paikka, tosin ei ole kallistakaan.

    Asioiden toimittamisen aloittelun monimutkaisuuteen dragracing.eu alustalla on kyllä kiinnitetty huomiota jo aikoja sitten ja pyydetty parannuksia. Totuus on kuitenkin taas se, että pieni porukka sielläkin tekee paljon isoja asioita ja kaikki ottaa aikansa. Nitroz väki tulee suht lähiaikoina käymäsille erikseen ja eiköhän siinä diskuteerata.
    -Sivuston kanssa pärjää normaalikyvyillä, joten se ei ole tulenpalava iso ongelma. Muutaman kanssa jotka eivät ole netti-ihmisiä tulee sitten toimia manuaalisesti ja koittaa pärjätä. Nettiä inhoava ihminen ei pärjää minkään alustan kanssa, joten sen kanssa voi ottaa iisisti.

    FHRA:lle ja sitämukaa kisaajille dragracing.eu on halpa ratkaisu. Vähentää toimiston työtaakkaa olennaisesti ja sitämukaa säästää yhden työntekijän liksan, tai työpanoksen joka voidaan käyttää muihin vaiheessaoleviin asioihin.
    -Kuskeille (myös itselleni ja kakaroille) se maksaa jokusen lantin, mutta eipähän tarvitse faksailla ja lähetellä allekirjoitettuja kuponkeja kirjeessä setelien kanssa ja rukoilla että menee perille.
     
  7. MIAMIDRAGRACING

    MIAMIDRAGRACING 2nd gear

    Onko kotimaisia tahoja kysytty tai ylipäätään mahdollista ko tietojen tuottajaksi, ei varmaan tähtitiedettä. Ja se pieni siivuhan myös selviää kokouksessa. Kyllä mielestäni pitäisi hienossa Malmin toimistossa pystyä ilmoittautumaan, maksamaan, ja lunastamaan illalliskortteja ym oman seuran kemuihin mihin nyt ei ole mahdollisuutta vaan maksetaan siitäkin hyvästä ulkomaille, lippupalvelulle ym. Noh Silti uskon jos olisi palkattu tietokone henkilö joka voisi samalla hoitaa mainontaa ym näkyvyyttä hoituisi murto osalla kulut . Onkos muuten kellot Fhran vai jonkun muun?
     
  8. MIAMIDRAGRACING

    MIAMIDRAGRACING 2nd gear

    Ja en noissa kilpailujen ilmoittautumismaksuissa ihan puoleen hintaan leikkaisi mutta kyllä niihin joku tolkku pitää saada. On se helvetti jos ei kisoja saa + muuten ku rahastamalla muutenkin niin halvan lajin harrastajia. Olisko palkallinen yhteistyökumppaneiden, nettipäivitysten, puhepalstojen ym hommien hoitajan palkkaaminen jo ajankohtaista, tuntuu vaan että samaa paskaa voivotellaan vuodesta toiseen eikä mitään muutosta tapahdu? Toki arvostan myös tehtyä työtä ja saavutuksia mutta organisaatiossa yrittäjiä, mediapersoonia ym niin luulisi löytyvän ideoita+toteuttamista. Moniko johtiksen jäsen kävi järjestön tapahtumissa, siinä oiva kysymys johon odotan syyskokouksessa vastausta. Enzo voit varmastikkin selvittää asiaa ja tehdä tapahtumalistan sekä rasti ruutuun osallistumisesta. Jäseninä/ omistajina varmaan hyvä tieto meille jotka äänestämme taas erovuorossa olevia tai heidän tilalle tulevia.
     
  9. MIAMIDRAGRACING

    MIAMIDRAGRACING 2nd gear

    Ja kyllä sun pitäis Enzo tietää paljonko porukkaa veti jussi kisat motoparkissa että ei nyt varmaankaan kannata pois sulkea tapahtuman järjestämis yritystä?
     
  10. enzo

    enzo Gearhead

    No veti niin kauan kun veti. Sitten menikin käteen ja kunnolla menikin. Lisäksi pukkasi pari muuttujaa...
    -Nyt ei onnistu kummallakaan moottoriradalla -ei juhannus, eikä iltameteli.

    Eli suunnitelma vaatii sitten jotain ihan muuta konstia toteutukseen. Jossain ihan muualla ja ihan toisella konseptilla. (Noh, ainahan olisi Malmi, mutta taas se pääkaupunkiseutu).
     
  11. MIAMIDRAGRACING

    MIAMIDRAGRACING 2nd gear

  12. enzo

    enzo Gearhead

    Taas samansuuntainen selvitys. En aio avata juuri tuosta ihmeellisemmin, mutta selvittänee kuvioita senverran että pääsee kärryille.

    Speedgroup ab.
    Yksityinen osakeyhtiö, jossa valtaosan osakkeista omistavat eurooppalaiset Pro-ryhmien kisakuskit, tai lähelläolevat tahot (ne loput). Alkuperäisenä ideana, (joka myös hoitui) oli lopettaa privaattien promoottorien erikoiset kuviot ja rahojen lokittaminen, varmistaa asioiden sujuminen, rakentaa tietynlainen standardi kaikkeen ja pitää huolta mahdollisuuksien mukaan palkintorahojen tilityksistä. Sarjamaksut sunmuut voidaan käyttää ahneiden promoottorien kamelinkarvapujoliivien sijasta kisahommien edistämiseen koko laajuudessaan yhteiseksi hyväksi.
    -Osakkeenomistajille ei tipu rahaa, mutta normaaliin tapaan viimeinen päätäntävalta on heillä.

    Sen lisäksi kuvaan tuli entinen pohjoismaiden mestaruuskattaus "NDRS-sarja" joka ostettiin Speedgroupille ja muutettiin European Drag Racing Series nimen alle. (EDRS). Tämän tuotenimen alla on laitettu alulle ja rullaamaan EDRS kisasarja ajatuksella että se kasvaa aikanaan koko Euroopan laajuiseksi, vaikka toki tällähaavaa se on etupäässä meidän pohjoismaisten kuskiemme pelikenttä. Eikä meidän pohjoisen asukkien juuri kannata murehtiakaan kaukomaiden kansalaisten etuja aivan ensimmäisenä.

    Pro-prätkäväen eurooppalaisen (pohjoismaisen) enemmistön närkästyttyä niinikään promoottorien kikkailuun, tuli pakottava tarve perustaa oma sarja joka kulkee EDRS-Pro nimen alla. Säännöt ruuvataan talon sisällä ja kaikki muutkin päätökset tehdään sisäisesti. Homma rullasi laakista ja tulee kaatamaan ne toiset kuviot.

    EDRS-Pro idean hyväksi havaitseminen on nostanut sarjaan enemmän ja enemmän uusia kilparyhmiä, joista kilpailunjärjestäjät voivat sitten ruksata kalenteriinsa osakilpailuja puuhattavaksi. Trendi on selvä. Mitä luultavimmin tahti kisaryhmien siirtymiseen EDRS- formaatin alle vaan tiivistyy ja sarjojen tärkeys korostuu. EDRS-Pro koostuu kovista auto- ja prätkäryhmistä. Aika näyttää millainen sirkus tulee syntymään. Hyvältähän tuo näyttää nyt.

    Juniorien asiat ovat aina tärkeitä. Yleensä on ne kaksi tapaa hankkiutua isona kisaamaan. Joko tuttujen ja katuautoilun kautta, tai junnukuskit aikanaan isoksi kasvettuaan, tai jonkinlaisella viiveellä fiiliksistä, opiskeluista ja lastentekemisistä riippuen. Junnuja kuitenkin tapaa olla itse kullakin kisareissuilla matkassa joko kuskeina tai muuten ja nuorisotyö on tärkeätä. Speedgroupilla on käynnissä junnujen FUNN projekti ja siitä olisi tarkoitus saada rakennettua myös meille soveltuva versio.
    -Aiheesta pidetään palaveria lähipäivinä meilläkäsin, että miten saataisiin etenemään. -Speedgroupin junnuprojektin vetäjä tulee mielellään tänne paikanpäälle neuvomaan ja opastamaan alullesaattamisessa kun löydämme asiaan vetäjän. Emohahmo jolla kokemusta ja koulutusta lasten / nuorten kasvatukseen saattaisi olla paras vaihtoehto. FHRA on korvamerkinnyt aiheeseen varoja jo pari vuotta takaperin ja näyttää, että myös yhteistyökumppaneita löytyy, ettei ainakaan rahanpuutteeseen kaadu vapaaehtoispohjalta.

    Kilpailijan osallistumiseen EDRS sarjoihin edellytyksenä on sarjamaksun hoitaminen normaalien kuvioiden lisäksi. Kisaaja voi ajaa pelkkiä EDRS sarjoja, tai osallistua myös kansallisiin sarjoihin halun, kalenterin ja kukkaron mukaan.
    -Tällähaavaa kovin FHRA:n EDRS autoässä on Seppo Raussi.

    Speedgroup neuvottelee edellämainittujen lisäksi mediajuttuja, pyrkii yhteistyöhön kaikkien osapuolien kanssa, hankkii ulkopuolelta palkintorahoja, tukiaisia, vahtii kisajärjestäjien standardeja, valvoo kuskien etua pahaa maailmaa vastaan, on pyörittänyt FIA-sarjan ylläpidon autojen osalta jo vuosia ja käsittelee kaikki siihen liittyvät asiat. (Toistaiseksi ei kuitenkaan sääntöjä ja sehän haittaa kyllä).
    -Kohtuullinen patteri contingency sponsseja ja päällimmäisenä nyt 3+1 vuoden diilillä Summit Racing sponssi jonka nimen alla EDRS toimii. Summit diili on tukiaisena, palkintorahoina ja alennuskuponkeina aika tarkkaan miljoonan dollarin diili lajin hyväksi Euroopassa (erityisesti pohjoismaissa) ja kuskeille silkkaa setelirahaa.

    Ennen kaikkea nyt on ollut tapetilla yleisten ja yhtäläisten kisasääntöjen / lisenssikäytäntöjen / ilmottautumisien / kisapaikan paperihommien / katsastuksien ja kaiken muunkin standardisoinnin takominen kaikkiin osallistujamaihin.
    -Työ on mallillaan rullailemassa, mutta savotta tulee jatkumaan vuosia. Tulee kyllä sitten hyvä ja selkeä. Kaikkialla niin sama, ettei tule takaiskuja ja harmillisia ylläreitä kun reissailee kisaamaan. Muukalaiset tänne maaottelulle, taikka meikäläiset ulkomaille.

    FHRA on pohjoismaiden suurin alan tapahtumien järjestäjä jos mitataan tapahtumien määrällä ja paljonko vapaaehtoisväkeä tekee pelipäiviä.
    -Emme ole siis minkäänsortin heittopussi yhteisissä palaveripöydissä. Meidän ja erityisesti kisaukkojen mielipide kyllä menee jakeluun. Asiapohjalta on helppo edetä. FHRA on lisäksi yhtäjaksoisesti pisimpään touhunnut yhtenäinen organisaatio pohjoismaissa. Viimeaikoina on varmaan auttanut kyllä sekin ettei meiltä ole jätetty menemättä yhteisiin asioihin vaikuttamiseen ja myös se, ettei asialla ole olleet ihmiset joilta puuttuu kisakokemusta, kielitaitoa ja pelisilmää. Yhteistyötä on todennäköisesti tehty kahdessa vuodessa enemmän ja tiiviimmin, kun edellisten 30v aikana yhteensä.
    --
    FHRA:n kuskeille ei aiheudu kuluja Speedgroupin ohjelmistosta, jos ei osallistu sarjoihin. Jos osallistuu, niin sarjamaksu ja muut sujuvat ihan normaalisti mutta pärjätessään saa sitten palkintorahaakin.

    FHRA:n ainoa rajoitettu EDRS sarjan kisa on Nitronationals. Ihan kaikkia ryhmiä ei ole tarkoituksenmukaista ajattaa, harva muukaan kisajärjestäjä koko kattausta ajattaa.
    -Toinen EDRS/EDRS-Pro kisa olisi kyllä kiva jospa saataisiin haalittua rahoitusta.

    Kilpailunjärjestäjänä FHRA maksaa normaaliin tapaan samalla lailla kun muutkin kisajärjestäjät Speedgroupille oikeudesta järjestää kilpailu EDRS-nimien alla. Toisaalta Speedgroup hoitaa koko paletin palkintorahojen ja matkakorvausten maksun, verotukset sunmuut ja FHRA selviää koko rumbasta tekemällä tilisiirron.

    Toisinsanoen vaikka kuinka asioita koittaa vatkata niin aina on todellisuus se, että kaikkea tekee suhteellisen pieni aktiiviporukka kaikkien eduksi ja vain yhdessätekemällä ilman omassa kuplassa, omalla hiekkalaatikolla leikkimistä ja kotiinpäin kiskomista me saamme aikaan kaiken sen mitä tarvitaan. FHRA Suomessa ja FHRA yhdessä Speedgroupin ja Speedgroupin muiden kisajärjestäjien kanssa yhdessä hoituu loput. Homma kyllä kasvaa ja hakee uomansa, kun vakain tuumin ja harkiten edetään kunnollisten suunnitelmien toteuttamisen kautta.
     
  13. MIAMIDRAGRACING

    MIAMIDRAGRACING 2nd gear

    No pääkaupungilla= Malmilla järjestellään jotain typeriä(mun mielestä) esim kumin poltto kapinoita illalla/yöllä porukoissa joissa vain murto osa on jäseniä joten eiköhän yks D & R tapahtuma oo läpihuuto juttu kun melu/ savuhaitat ei tunnu haittaavan.
     
  14. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Mä laskin tos joku aika takaperin striitin osalta, tosin tuloksia tai osallisumislistoja en löytänyt kuin 2015 asti. Eroa oli, mut ei niin et ois voinut sanoa et sama raha olis tullut osallistumismaksuilla puolta halvemmalla maksulla. Voi olla et varahisempina vuosina näin ois ollutkin. Toki aina isommalla kilpailijamäärällä on merkityksensä sekä katsojan että kilpailijan mielekkyydelle. Mut tää ei ole mitään nollasummapeliä sillee, autoja on, ihmisiä on, kiinnostukset ja prioriteetit sekä taloudelliset tilanteet elämässä vaihtelee. Joskus yritin varovasti ihmetellä et miten ois sellanen kysely ihmisille jotka vaikka viimisen kymmene vuoden aikana ovat ajaneet et mikseivät enää aja. Kai sekin jotain kertois. Ylipäätään tollasessa "kommuunissa" toiminta tuppa olee sellasta et ne jotka ovat äänessä sitä ovat, ja osa sit joko tyyty tai jupisee. Sen verta sois olevan kansassa munaa et jos on sanottavaa, sanotaan, ja jätetään taustajupina ja myyräntyö sit vähemmälle. Ja tietty myös organisaatiotasolla sitä et vaikuttamisen linjat menis "virkatietä" jos se antaa viitteitä toimivuudestaan ja katiivisuudestaan. Tällä siis lähinnä tota ryhmäedustajan hommaa tarkoitan, näin ei ole asia ollut. Ja Enzolle plussaa et on avoin, vaikkei ihan kaikkeen sit suoraan vastaakaan. Enemmän ehkä kuitenkin kuin muut yhteensä.
     
  15. MIAMIDRAGRACING

    MIAMIDRAGRACING 2nd gear

    Olet varmaankin paljon paremmin perillä kattojärjestön intresseistä ym ja kantasi olet selväksi minulle ainakin tehnyt ja huomaan että olet nykyisen johdon kanssa paljon samoilla linjoilla mm kyseen alaistamatta heidän toiminta tapoja joten jätän asian tähän . Onnea ja menestystä pj vaaleissa Enzolle.
     
  16. Ck

    Ck Gearhead

    Mää pikasesti laskin mitä tää tän vuotinen hinnankorotus tuotti tälle meidän yhteiselle fyyralle. Noin niinkuin RS ryhmän osalta jossa ajetaan ahtamattomilla veekaseilla ja eka maalissa voittaa ilman mitään indeksejä taitasoituksia tms. Hyvin yksinkertaista siis hyvinkin yksinkertaiselle porukalle.

    2016 SM skaboissa maksajia oli 33x200e ja 5x300e(EM kisa) = 8100e
    2017 SM skaboissa maksajia oli 22x300e ja 4x400e(EM kisa) = 8200e

    600e kausikorotus tuotti vuodessa fyyralle 100e. Ei nyt mikään lottovoitto.
    En ottanut huomioon alennuksia jos oli ilmoittautunut koko kauteen tms.
     
    BUICK:it, cutlass cruiser, Catiska ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  17. enzo

    enzo Gearhead

    Niin. FHRA on iso paketti. Ihan joka kulmalla on asioita jotka vaikuttavat viereisiin asioihin ja toisaalta osa ihan kokonaisuuteenkin. Tämä tarvitsee paljon aikaa, tietoa, taitoa, sisäistä paloa ja koko porukan tukea, että saadaan asioita haluamallemme mallille, sellaiseksi kun ollaan kokonaisuuden ajateltu olevan silloin kun kaikki on hyvällä tolalla enimmäkseen.

    Ainakin itselle on tullut onistumisen iloa. Taisin jo sanoakin ettei vähääkään tunnu siltä että olisi munannut jotain olennaista. Tässä on muutama vuosi tehty tilanteeseen sopineita oikeita peliliikkeitä ja tilanne on hallinnassa / stabiili tavallaan.
    -Ei koskaan voi olla tyytyväinen kaikkeen mitä nykyinen johto on tehnyt, tekemättä jättänyt tai miten jotkut asiat suhdetoiminnassa ovat sujuneet. Siksi tähän politiikkahommaan ryhdyinkin.
    -Toisaalta en voi alkaa pilkkaamaan ketään FHRA:n johtoryhmäläisiä ja tekemisiä ihmeemmin viimeisen parinvuoden aikana, koska itse on istunut ja soutanut samaa jollaa. Sitäpaitsi tykkään ihmisinä kaikista jotka tässä ovat ja on olleet tänäaikana. -Riippumatta ollaanko joistain asioista samaa mieltä vai ei. Lupasin taannoisessa vaalipuheessa, että tulen toimeen kaikkien kanssa yhteisen hyvän vuoksi ja se on pitänyt kyllä kutinsa. Tulee pitämään jatkossakin.
    -On siis syytä olla maltillinen moittimisissa ja keskittyä enemmänkin siihen, että asioihin saadaan liikettä eikä jänistellä haasteiden edessä. Oman tekemisen ja esimerkin kautta.

    Yhtälailla en ole tyytyväinen asioiden etenemiseen, eikä varsinkaan etenemisen nopeuteen. Ei saa kukaan muukaan olla. Käsijarru on liikaa päällä ja porukka varoo askeliaan, ehkä jo varjoaankin ettei tule sanomista mistään. No siitähän vasta sanomista tuleekin.
    -Olen seurallinen ja sosiaalinen ihminen, pystyn puhumaan asioista, keskustelemaan. Ei sitten yhtään ujostuta asioiden toimittaminen. Verrattuna nykytilaan olen erittäin tiukka kehittämisen agendalla ja mikään asioiden sopiminen, tai päättäminen ja niiden sitten maaliin vieminen ei jännitä tai purista. Se on minun duunia sellainen.
    -Suomeksisanoen, vaikken moiti tai itkeskele niin asioihin laitetaan kyllä liikettä ihan toiseen tahtiin niin kauan kun jalka teputtaa menemään ja taakan kantaa.

    Ja ehdottomasti duunia on hurjasti organisaation kehittämisessä, tehtävien jakamisessa ettei jollekulle tule kestämätöntä pistekuormaa ja niin edelleen. Päätöksiä pitää olla tekemässä ne joilla on halua ja kyky. Tekemisiä pitää opastaa niiden joilla on halua ja kyky. Niin saadaan siirrettyä seuraaville polville tietyt askelmerkit ja opetettua oikea uteliaisuus asioiden kehittämiseen. Osaaminen ja itsevarmuus syntyy vain opettamalla ja opettelemalla. Meille meinasi tulla sukupolvien välinen kuilu, kun osaajista merkittävä nippu on 60-70v ja ne joiden pitäisi alkaa touhuamaan ovat 20v osastoa. Siihen väliin pitää ampua ammattitaitoinen väli-ikäinen opastus ja tiedonsiirto, niin ei katoa mikään tärkeä osio kuvioista ja myös ihmisiä saa tutustutettua toisiinsa. Tietty ikä tuo karismaa ja tietty ikä seniliteetin.. =) Sopiva määrä osaavaa väkeä, niin on varamiehitystä (naisitusta) ja pala kerrallaan taito siirtyy.

    Pannaan siis tuo monasti mainittu organisaatio kuntoon, jolloin se rullaa automaattisesti järkevän pienellä ohjauksella ja sitten myyntipuoli mallillensa. Meidän pitää olla kohtuullisen edustavia ja ihmismäisiä käytökseltämme, malliksi muille.

    Vaikka nyt toki joutui blokkaamaan muutaman moitteen, niin siihen on se syynä että on sitä tietoa edellisistä ajoista ja mikä on johtanut mihinkäkin. On myös ihan selvää että paljonko kello ja peli on nyt. Siksi kannattaa ihan oikeasti alkaa rakentamaan nyt kunnolla kuosiin se ryhmäedustaja-asia ja sitten avoimin mielin, silmin ja korvin aletaan tekemään.
    -On vahvasti sellainen tunne että kaikkeen mitä nyt ajan takaa on rajut perusteet ja tarve. Ja en pelkää moitteita, tai pärinää, sellainen kuuluu asiaan tiettyyn rajaan saakka. Mutta aina kun moittii jotakuta jostain pontevasti, niin sille pitää olla melkoiset perusteet ja moittijalla tieto asiasta, ei pelkkää kuulopuhetta. Se on myös mukavaa, että jos ja kun ehdotetaan vaihtoehtoisia kuvioita, niin niille oikeasti löytyy sitten tueksi ratkaisumallejakin. Mieluummin hyvää faktaa/dataa, niin silloin on helppo alkaa tuumaamaan ja aloittamaan päätöksentekoprosessit.

    Joku vanha konsti voi olla parempi kun pussillinen uusia, mutta kyllä se niin on, että meidän perinteiset hienosti toimineet aikakausille tyypilliset ideat on kaluttu ihan luita myöten loppuun. Pakko löytää porukalla siis ihan uusia ja dynaamisempia ratkaisumalleja vastaamaan meidän nykypäiväämme.

    Tätä on pakko kehittää kunnolla, homma on kesken, aivan vaiheessa ja mikään ei pakota meitä kököttämään kun pullasorsat odottamassa laakia. Nyt on aika ottaa ne seuraavat askelmat ylöspäin. Niin se vaan menee.
     
    bbford tykkää tästä.
  18. enzo

    enzo Gearhead

    Ja kuten Jykäkin mainitsi. Kaikkeen en voi enkä halua ottaa suoraan kantaa. Sellaisia asioita on monta. Lähinnä silloin on kyse luottamuksellisista asioista. Sellaisia on kaikki sopimiset ja sopimukset. Tarkat rahamäärät. Ihmissuhdejutut, kohteliaisuusseikat.

    Ennenkaikkea keskeneräiset asiat. Sellaisista ei vaan puhuta, vaikkeivat olisikaan varsinaisia salaisuuksia. Tottakait kun paljon tekee ja osallistuu, niin joutuu niiden asioiden ympärillä olemaan ja pidetään naamat ummessa kunnes on valmista tai projekti kaatuu mahdottomuuteensa.

    Itseasiassa ihan hulluna ei suoranaisia salaisuuksia olekaan. Enemmänkin luottamuksellisia juttuja. Onhan siinä vivahde-ero.

    Hitosti on palloja ilmassa ja tässä odotellaan erilaisia aikajaksoja jolloin pallojen pitää laskeutua korisukkaan, tai läpsähtää hutiin. Niistä sitten joskus toiste jos aihetta ilmenee.
     
    Muokattu: 9.10.2017
  19. nixxon

    nixxon 3rd gear

    Tere taas
    Pieni ehdotus koko kilpailu osallistumismaksuista
    Oletetaan että Tiputtaamalla saadaan enemmän kuskeja.
    Tämä on kuskien viesti,
    JÄRJESTÄJÄ epäilee ja pitää hinta kovempaa ei halua ottaa riskejä .Normitilanne.
    Mutta jos tehdäänkin niin että:
    -eka kisa on täysihintainen sanotaan 400€
    -jos luokassa onkin enemmän kun x kilpailija hinta
    tippukin sanotaan 300€ ja kaverilla on jo 100€ hyvää
    seuraavaan kisaan. Ja siitä jatketaan eteenpäin.
    Tällä systeemillä luokka palkitaan jos on hyvä yhteishenki
    Ja saadaan autoja viivalle.
    Näin voitaisiin saada enemmän autoja/kuskeja/ihmisiä
    liikelle win/Win
    Nixxon
    -
     
    kari6767, supo, Araldite73 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  20. GS

    GS Gearhead

    Paljon hyvää ja kaunista, mutta ollaanko siltikään ongelman ytimessä?
    Lajin kuin lajin korruptoituminen ja sitä kautta näivettyminen on sitä kun voimavarat/debatti suunnataan kilpailijoiden omien eturistiriitojen loputtomaan sovittamiseen. Siis mahdottomaan sovittamiseen ja samalla unohdetaan lajin ulospäin suuntautuminen.
    Kovasti vähän kuitenkin edellisessä oli pointteja lajinäkyvyyden lisäämiseksi, joka kuitenkin pitkässä juoksussa on ainoa täysin ylittämätön prioriteetti. Tai niin sen pitäisi olla, jos laji halutaan pitää elossa tai jopa kasvu-uralla.
    Nyt tuntuu siltä että TV-näkyvyys olisi jotenkin huono asia, koska sillä ei kuitenkaan ”saavuteta mitään”?
    Joo, huonolla TV-näkyvyydellä ei tietenkään saavutetakkaan, mutta väittämällä niin että siitä ei ole hyötyä, soditaan heti kaikkia markkinoinnin lainalaisuuksia vastaan.
    Jos TV-näkyvyydestä ei olisi lajille, brandille tai tuotteelle hyötyä, siihen ei käytettäisi maailmanlaajuisesti niitä miljardeja mitä siihen käytetään.
    Lajinäkyvyys lisää kuitenkin aina lajikiinnostusta ja se on ainoa keino saada laji kasvu-uralle, ei mitkään sääntönyanssit tai omat lajiväännöt.
    FHRA:n pitäisi olla nimenomaan lajinäkyvyyden ”päällikkö” ja koordinaattori, joka taas ”valuu hyvänä” automaattisesti alaspäin kilpailijoille niin katsojien, yhteistyökumppaneiden kuin uusien kilpailijoidenkin muodossa.
    Toki siitä lähdetään että infran ja systeemin pitää toimia ja tarjota niin katsojille kuin kilpailijoille sitä mistä he maksavat, mutta mikään moottoriurheilulaji ei pitkässä juoksussa kasva ja kukoista ilman lajinäkyvyyttä.
    Some on ok, mutta se on vain yksi osa näkyvyyttä, eikä sen ole tarkoituskaan olla ainoa näkyvyyttä tuottava kanava. Ken uskoo pelkkään somen voimaan....kun se on halpaa, näkee ympärillään näivettyvän lajin, jossa tapellaan keskenään koko ajan vähemmistä pöydältä tippuvista murusista.
    Kyllä, helppoja ratkaisumalleja näkyvyyden lisäämiseksi järkevällä hinnalla ei olekkaan, mutta kyse on pitkälti myös prioriteeteista ja lujasta luottamuksesta siihen että vain tuotenäkyvyys tänä päivänä myy. Oikein esiin tuotu tuotenäkyvyys....lajinäkyvyys.
    Mikä tahansa tuote/laji kun näkyy, sitä on helppo myös myydä.
     
    bbford tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!