Dragrace kausi 2014

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja homer, 30.7.2013.

  1. C-barge

    C-barge Gearhead

    Joo, Supo, ei ole kyse siitä että pitäiskö toistentai omiakaan tekemisiä ylipäätään arvostaa tai ettei niitä arvostettais, vaan ihan kylmästi tosiasioiden tunnustamisesta. Ei ihmiset tule brakettia katsomaan vaikka se olis kuinka korkeatasoista, aivan yleismaailmallinen ilmiö. Pitää olla lajissa hyvin sisällä että sen braketin hienouden oivaltaa ja se et kuinka paljon sellaisia on, näkyy kyllä katsomossa. Tolla ei ole tarkotus tehdä kenestäkään sen parempia tai huonompia, jokainen näitä hommia kuitenkin taitaa painaa radalla ihan omaks riemukseen ja valitsee kilpailuryhmänsäkin sen mukaan. Ei esimerkiks striitissä ole mitään minimisummaa millä saa ajamiseen osallistua, kuhan toi 150€ per osakilpailu löytyy. Eli siis huokeempaa kun vaikkapa SPET.
     
  2. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Jos vertaillaan SPET ja Street autojen osalta niin mä en oikein usko että yhtään mitään voi enää nykysin perustella kilpailemisen kalleudella. Ei edes vaikka tavottelis jotain menestymistäkin eli jos katotaan vaikka sarjan mitalisteja viimeiset 5 vuotta niin epäilenpä ettei kisakalusto ja kauden ajaminen oo ollu SPET:tiläisille sen edullisempaa kuin Streetissä kärkikolmikkoon suhanneillekaan.

    Toi siis ryhmien kalleudesta. Muuhun en ota tässä räketti heads up veivaamisessa nyt sen kummemmin kantaa, kukin ajaa tyylillään ja sopivassa suhteessa vaihtelevasti esiintyvät kisaamismuodothan tuo kyllä vaihtelua katsojillekin , ainakin tosiaan niille jotka on seurannu lajia sen verran kauan että on ehtinyt ja halunnu perehtyä eri ryhmien tavoitteisiin.
     
  3. fury poika

    fury poika 3rd gear

    Tässä on sellanen kirjoitus mihin ei tarvi lisätä mitään.
     
  4. supo

    supo Double Gearhead

    Kyllähän kylmä tosiasia on että porukalta ei riitä hillo ajaa isoa kovaa Comp/ProStock/ProMod Suomen puolellakuin muutamilla ja esim.SPS ryhmässä on kyllä suuria vaikeuksia saada edes 6 kisaajaa/kisa radalle!!SPS on hieno luokka mutta alkaa olla sillä alueella että työmiehen kukkarolla sitä ei ajeta ainakaan pitkään.Eli nämä ryhmät mitkä nyt ajaa niin on vaan Suomen tämän hetkinen tilanne Cup/SM tasolla!!Eli houkutukset varmasti yleisön saamiseen keksittävä muualta kuin itse radalta!!Ensi kisaan saamme Rodeja kisaan sunnuntaille näytille kun tulevat katsomaan kisaa Kuopion Rodi natikoista!!
     
  5. supo

    supo Double Gearhead

    Sorry,hieman huonosti kirjoitettu eli tarkoitin Streetin kärkiautoja johon on todella panostettu minkä takia ne lentääkin todella hienosti eli käytetty hirveästi aikaa/todellista taitoa ja luulen että aika nippu sitä setelirahaa!!
     
  6. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Jotain tollasiakin on ja on ollu toki seassa mut niinku kirjuutin niin vaikka tuolla joku ottais harrastamisen yhdeks kriteeriks halun menestyäkin niin jos katot niitä koko kauden tuloslistoja eli mitalisteja vaikkapa viime vuosilta niin kyllä sieltä löytyy Streetissäkin enimmäkseen vielä ihan kohtuu budjetilla harrastavia.
    Tai no, kallistahan toikin on kaikille mut en kyllä oikein usko että nykyset SPET:in kärkiautotkaan olis oikeesti juurikaan sen edullisempia.
     
  7. C-barge

    C-barge Gearhead

    Menihän tohon meidän vessaan silloin rahaa jonkinverran ku se vajaa kymmenen vuotta sitten rakennettiin, ne rahat tuli pääasiassa edellisen kaluston mynnistä joihin oli panostettu ja kerätty hilloa toistakymmentä vuotta. Sen jälkeen ei sit oo mitään kauheita mennytkään, normi omaa turailua lähinnä mistä on aiheutunut korjaamista vaativia komplikaatioita. Motista on ollu auki muuta ku venttiilikopat viimeks kaks vuotta takaperin, sitä ennen neljä vuotta. Laatikko on tsekattu viimetalvena ja perään vaihdettu uus välitys ekan kerran sitten valmistumisen. Bensaa menee 200l kaudessa, kuljetus hoituu avotrailerilla. Kylhän fakta on et mihin tahansa saa upotettua rahaa ihan kuinka paljon vaan, mut toisaalta on mahdollisuus kyllä tehdä pienemmälläkin budjetilla ihan hyvää tulosta kun vaan osaa ja se tuloksen tekeminen kiinnostaa enemmän kuin "muotoseikat". Esimerkkinä vaikkapa yks J.Vellamo Paraisilta.
     
  8. nixxon

    nixxon 3rd gear

    Pieni avautuminen
    Kun ihmetellään miksi ei tule ihmisiä yms
    Katsokaa finali ilmoitusta.Kaksi RUOTSALAISTA autoa tarjotaan
    Snowball on hyvä ystäväni mutta EI VARMAAN aja SM-Finalit
    Toinen auto ei ole moneen vuoteen ollut tossa muodossa/omistuksessa
    ajossa.Miksi ei mainosteta autoa joka ihan oikeasti esintyy kyseisessä
    tapahtumassa.voisi myös auttaa omia teameja näkymään.Toinen seikka mitä
    ollaan kyselty ruotsista on meidän tiedottaminen.Mitä he.....iä ne ajaa
    kun ei näy kun reakioaikja ja ihan outoja luokkia???EM oli kanssa erittäin vaikeasti seurattava!!!Halutaan luoda PRO-FILIS mutta ei
    ole valmis satsaamaan siihen.Se että ollaan hiljaa lyödään pää pe.....en
    ja odotetaan että paha kritikki häipyy ja taas mennään.VESA RAISKI toivoo vallan bracketti-kisoja . Mutta jos tähänpäin mennään niin en
    usko että kovin moni enää satsaa kovempiin ryhmiin.Joko kansanvälistytään tai sitten leikitään vallan omalla takapihalamme
    ja ajetaan TARKKUUSAJOA omaksi iloksi

    NIXXON

    P:S Kyseinen kritikki ei ole paljon raha vaativa toimenpide
    vaan läinnä järjestelyjä. Suunta on mietittävä.
     
  9. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Itsekin ihmeteltiin tuota miksei mainosteta noita PRO-vehkeitä. Keväällä motiksessakin oli pari säksätintä paikalla, mutta eipä niitä missään mitenkään kerrota, että kuka ajaa ja miksi.
     
  10. C-barge

    C-barge Gearhead

    Finaalithan on tänä suonna kakspäiväiset, lauantaina ajoaikaa aikataulun mukaan kahdeksan tuntia ja sunnuntaina kuus. Tällä hetkellä on ilmottautuneina 188 tiimiä, ja sitten aina silloin & tällöin vetelee kakspaikkadragsteri kyydityksiä. Suattaapi tulla aika kiireinen aikataulu, ainakin muutamassa ryhmässä mennään 32 auton kaaviolla jolloin luvassa on finalisteille viis kierrrosta. Sen mahduttaminen kuuteen tuntiin vaatinee hieman vneymistä. Tai vaatis mikäli tilanne olise "normaali".

    Se ei kuitenkaan taida sitä olla, sillä mainoksessa lukee että SM- ja Cup-sarjan finaalin lisäksi Alastarolla ajetaan myös Estonian Drag Race Championship Finaali kilpailu. Mitä helvettiä se tarkoittaa? Monta lisäryhmää? Paljonko kalustoa?
     
  11. Putte

    Putte 1st gear

    Virosta ei ole vielä tullut yhtään ilmoittautumista, niin siinä mielessä tilanne ei taida olla tällä hetkellä kenenkään tiedossa. Katsotaan miten tuossa loppupeleissä käy.
     
  12. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Alastarossa tuli jälleen ihmeteltyä eikö 2010-luvulla saada iso screeniä missä näytettäisiin edes kuljettajien nimet ketkä seuraavaksi lähdön vetää. LIVE-(HD)videokuvaa maaliviivalta, tiimien esittely clippejä, pakolliset mainostajien clipit, kaavio kuvat, pisteet ym ym isoa tietoa. Mulla ei ainakaan ole mitään hajua mitä päivän aikana tapahtuu, kuulutuksista ei saa selvää, vaatii kovaa keskittymistä ja auton tunnistusta. Homma menee käytännössä kaljan lipittämiseen ja pärinän kuunteluun.
     
  13. Pate-68

    Pate-68 3rd gear

    Samaa mieltä Nixxonin kanssa!! :lol:
     
  14. käkkyläjuntti

    käkkyläjuntti Gearhead

    Itse oon käynyt lähinnä satunnaisesti kattelemassa kisoja tuossa Motoparkissa. Katsojan kannalta vois hommaa kehittää kai näin(kin)
    -Tulostaulut ylemmäs, varsinkaan vasenta taulua ei meinaa erottaa muiden katsojien päiden takaa.
    -Kuulutukset katoaa välillä kun ämyreistäkin kuuluu burniksen äänet.
    -Saiskohan sitä kahtakymmentä euroa vastaan vaikka jonkinlaisen vihkosen siitä että mitä päivän mittaan tapahtuu. Siis joku simppeli vihkonen mikä kertoo päivän häppeningin ja vaikka olisi joku yleisselostus luokista. Asiaan vihkiytämättäömän on pirun vaikea seurata kisoja kun ei tiedä että kuka ajaa mitenkin.
    -Samassa vihkossa vois myös olla jonkinlainen auto-kuski lista.

    Muualla en siis ole jaksanut/ehtinyt käydä kisoja kattelemassa, mutta nää edellämainitut on jääneet mieleen edelliskisoista.

    Nyt viimeeksi varsinkin kun isäukko oli kattomassa kisoja ekaa kertaa elämässään, niin jonkinlainen selitys vihkonen ois ollut näppärä. Eikä tuo ittellääkään pahaa tekis vähän "kerrata" asiota sellasesta, vaikka sillon kun on radan huolto menossa.
     
  15. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    80-90-luvulla jaettiin semmoinen vihkonen, ainakin Street cupissa. En tiedä miksi jäänyt pois. Siinä oli lueteltu kilpailijat ja joissain oli muutakin selostusta säännöistä jne.

    Olen kanssa samaa mieltä että muutakin ohjelmaa tarvis olla, edes pomppulinna lapsille :D kun niitä tenaviakaan ei voi kotiin jättää.
     
  16. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Olisko ton Alastaron leiriytymisen melko suolainen hinta jonkinlainen liian korkea kynnys tulla paikalle kauempaa. Nitroissa saa 4 päivää pyöriä hiekassa ilman minkäänlaisia mukavuuksia ja reissu maksaa 4 henkiselle perheelle 520€+syömingit jos ei ole alle 12v kersoja. Paljonko FHRA:lle tulee kustannuksia siitä että siellä parkkipaikalla joku omatoimisesti majailee?
     
  17. fury poika

    fury poika 3rd gear

    Aikas kallis ja tuleeko tuohon lippujen hinnat lisäksi?
    Noo suomen kesä lyhyt ja tapahtumia on joka kylässä ei riitä jengiä joka paikkaan.
     
  18. enzo

    enzo Gearhead

    Ainahan voi lohduttautua sillä, ettäs prätkäpuolella on ne muutama luokka missä mennään torvi levällään.

    Katuautoja on ne muutama mitkä kulkee, kilpaahan siellä ei ajeta.
    -Ei bräkettiä lähde kukaan katsomaan.

    EM sarja ja Ruotsin TD jutut on ainoat missä on runttaamisen maku.

    Ja kustannuksista senverran, että kaikki menee mitä on laittaa ja ei ikinä riitä perheellisellä edes puolitavallisella tallaajalla.
    -Ajettavasta ryhmästä riippumatta tilanne sama.
    -Ajetaan mitä perse kestää ja inistään toisella kertaa maailman kovuutta.

    Allekirjoittanutta ei vertailun vuoksi kiinnosta palaneen kikkareen vertaa mitkään ralliautot tms p*sk*läjät. Rouvalla on samanlainen ja yhtä hiljainen vehje millä kulettaa jälkikasvua.
    -Tosin silläkin voi ajaa PET-kisaa vaikka voitosta. Jokaiselle löytyy luokka missä voi käydä kokeilemassa.
    -Ja noilla FHRA:n kilpailumaksuilla (jotka ovat käypä korvaus kisojen järjestämisestä) ei kyllä ole kenenkään kilpa-ajosta haaveilevan budjetin rikkoutumisen kanssa mitään tekemistä. Muutama satanen, aivan se ja sama.

    Ja olisi se ihan oikeasti viisainta jos FHRA järkkäisi vain pari-kolme lippulaivakisaa ja muiden skabojen tekemiset menisivät paikalliskerhojen kautta. FHRA:lta katsuria, vaakaa, pelastusporukan kouluttajaa yms konsultaatiota paikalle, eli eräänlainen messuosasto.
    -Voisi kerhon vähäväkinen toimisto keskittyä tekemään ne tärkeät jutut kuntoon.

    Yökisaa on kaikilla paitti hämäräsokeilla ikävä. Ja rokkia. (Jota ei valkkaa Raiski, taikka Lasse Norres, vaikka ovatkin mukavia kundeja, niin musamaku on molemmilla kamala).
    -Vapaaehtoisia bändejä ilmaiseksi taikka sopivalla summalla on maailma täynnä, esiintymislavan saa aina jostain rekkakärrinrämästä ja perustavaa plaatua olevat äänentoistot ja pari värivaloa ei ole ongelma tässä maailmassa nekään.

    Mut hei, iloisesti vilkuttaen meitin isi sanoo, että rotlestopit takaisin sinne varjonpuolelle mistä ne on kotoisinkin ja kaasu pohjaan.
    -Ja eikun viimeset lantit taas kilpuriosiin. Mattamustassa autossa on se hyvä piirre, ettei tartte montaa tarraa ostaa.
     
  19. Pate-68

    Pate-68 3rd gear

    Hatun noston arvoinen juttu enzo :odroll:
     
  20. LordMrFord

    LordMrFord Gearhead

    Ei bräketissä mitään vikaa ole, opetteleehan ne ihmiset pesäpallonkin säännöt.

    Suomalaiset moottoriurheilumiehet eivät ole vain tajunneet samaa kuin amerikkalaiset läskimahat, että kisoja on kivempi katsoa yhdeltä penkiltä istuen kuin ryömiä sinne kuusen alle toivomaan että joku kaataa autonsa juuri siihen. Saadaan se kateellinen mökkiläinen valittamaan sinne jyskäläänkin niin ehkä laumasielut löytävät joskus tosimoottoreidenkin pariin.
     

Kerro tästä muillekin!