dragracing neitsyt

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja M-ajuri, 8.7.2011.

  1. M-ajuri

    M-ajuri 2nd gear

    näin perjantai iltana mukavassa noususuhdanteessa alkaa sormet naputella melkein itsekseen lähes kaikkea mitä sattuu ajattelemaan jotenka tälläkertaa seuraavanlainen kyssäri.

    Mikä olisi sopiva ryhmä vasta-alkajalle?
    street vai sportsman et? rahhoo ei juurikaan vielä oikeen olis paljoo laittaa :oops:

    sportsman et ryhmä jos nyt olen jotenkuten oikein tajunnu nii siinä pystyis ajelee melkei arkiautolla?

    junnuräksteriin on jo liikaa ikää ja kiloja :rotfl:
     
  2. Jza

    Jza Gearhead

    SET/PET nyt ainakin käy alkuun. Eikä noi valmiit kilpuritkaan miljoonia maksa, jos vaikka haluaa spettiä tai vastaavaa ajella. Nimimerkillä HM on ainakin ollut edukkaasti toimiva laitos myynnissä, rahalla jolla ei itse tee varmasti lähellekään samoja aikoja laukkaavaa oria mitenkään päin ;-)

    Itse ostin valmiin SG -kilpurin ja olen ajellut sillä vaihtelevasti spettii ja supergasia. Nyt tosin on uusittu aika paljon autoa, että mahtuu ukko ohjaamoon ja vähän tekniikkaakin päivitelty, mutta jos tosiaan haluaa ihan siviilipelillä ajella, niin käsittääkseni tossa SETissä pystyy ainakin ajelemaan vähän millä vehkeellä huvittaa.

    Streettivehkeet toki menettelee kanssa, mutta niihin joutuu sitten jo satsaamaan aikalailla, jos halajaa pärjätäkin. Taitaa kisakykyiset laitteet olla 5-10x kalliimpia, kuin supercomp -valmiit dragsterit.
     
  3. MGB GT V8

    MGB GT V8 1st gear

    Miten olis täysin vakioautosarja, jossa järkkärit tarkastaa autot.
    - Jokaiselle autolle määritellään LYS-luku eli tasoituskerroin tilastotulosten perusteella.
    - Jos tilastollisesti merkittävää kerrointa ei voida määrittää käytetään tehopainosuhteesta / vääntömomentista / 400m valmistajan ilmoittamaa aikaa kertoimen perustana.
    - Vakioautoilta ei pidä vaatia mitään lisäasennuksia tai kypärää kuskille, eihän niitä liikenteessäkään vakioautolta vaadita.
    - Jos joku (lue kaikki koittaa) jää kiinni "virittelystä" niin kauden tulokset mitätöidään ja 1v kilpailukielto.

    Aikasta yksinkertanen tapa saada kaikki samalle viivalle tehosta ja auton hinnasta riippumatta. OLEELLISTA ON LYS, RAHALLA ET VOITA! Näinhän se purjehduskilpailuissa on jo n. 100v järjestetty, paras kilpailija voittakoon. Etuna olisi helppo lajiin mukaan tulo.

    Vai onko autoissa edelleen niin, että tuupataan säännöillä ylösarvostusta rahalla kisaavalle?
    (No harmittaishan se jos joku vanha Escortti tai Toyota voittais ja jenkit ei pärjäis, mut tulis lajiin amislippiksiä.)
    Toisaalta kukaan jaksais tavisten kisoja katsella, mutta aluekarsintojen jälkeinen loppukisa yhtenä luokkana olis "SUOMEN VAKIOAUTOJEN KIIHDYTYSMESTARUUS".
     
  4. triniemi

    triniemi Gearhead

    Sportsman ET on erittäin hyvä aloitusluokka. Pääsee pienillä kustannuksilla mukaan haistelemaan varikolle kisatunnelmaa ja varmasti on ainakin muutaman kisan verran perhosia vatsassa.

    Hyväksytty kypärä päähän ja vetoja. Lisenssi, osallitumismaksut ym muutamia satasia. Autoksi käy melkein mikä tahansa ruoska, joka kulkee alle 20 sek aikoja. Tän vuoden Motoparkkiin mukaan eli 20.8. jos kerran Etelä-Karjalassa asut.
     
  5. Jaska Betala

    Jaska Betala 2nd gear

    Helpoin ja halvin tapa on vuokrata kalusto .Et tarvitse muuta kun ajo
    varusteet .Sopivaa kalustoa esim spetistä ol lään .Lisenssi ajot hoidetaan
    t jaffu 050-5003503
     
  6. M-ajuri

    M-ajuri 2nd gear

    hyvä idea jolla vois saada uusia kuskeja mukaan MUTTA kun aattelen asiaa katsomon puolelta niin moni suuntais makkaraperunakebab kioskille tälläisen ryhmän ajojen aikana.
     
  7. MGB GT V8

    MGB GT V8 1st gear

    Olet VÄÄRÄSSÄ, jos siihen loppukisaan hyväksytään aluekisoista 10 ja tiivis kisa niin onhan se "SUOMEN VAKIOAUTOMESTARUUS" jotain enemmän kuin "miljoona alaluokkaa" joiden eroista amikset (kato asiaa sieltä toiselta puolelta köyhien mutterinvääntäjien näkökulmasta) ei oo kiinnostuneita?

    Voi poikia ihan uuden näkökulman kisaluokkiin.
    Ei se LYS-luku tuhonnut purjehdusta asettamalla kaikki samalle viivalle,
    päinvastoin, kaikki kisaavat ja paras voittaa.
    Kokeileppa esim. Hai-veneellä trimmattuna uusilla purjeilla - ei mitään jakoa.
    Väitän että kiihdytyskilpailuissakin osaava kuski ja ryhmä peittoaa noviisit 2 - 0!
     
  8. Käkö

    Käkö Gearhead

    Mitähän sä mahdat ajaa takaa; SET/PET ryhmässä voit ajella sun vakioautollasi just niin paljon kuin haluat, jos se ei sovi/mahdu sekunttien sisään niin silloin on A,B,C,D eli REE-ryhmä, varmasti saa ajaa niin paljon kuin haluaa fyyran kisoissa, West Coast Street Cup:issa on lisäksi streetman-luokka jossa myöskin saa ajaa, em. mainitut luokat kattaa mun mielestä kaikki vakioautoluokat paitsi siinä notta noissa ryhmissä pitää ajaa vaan suoraan...
    Koko katuauto-ja kiihdytyskisat alkoivat vakioautoista ja edelleen niitä näkee kisoissa joten en ihan nyt ymmärtänyt pointtiasi... zori...
     
  9. Käkö

    Käkö Gearhead

    Ainiin, M-ajuri, sydämellisesti tervetuloa, oli luokkasi mikä tahansa!

    -Käkö-
     
  10. cable

    cable 3rd gear

    Taidat asustaa lähimaisemissa? Tervetuloa tallilla käymään. Kerron kyllä SPET-luokan tuohuista mitä osaan. Laita vaikka YV:tä, jos kiinnostaa. SPET 1996/Pauli
     
  11. MGB GT V8

    MGB GT V8 1st gear

    No just tota miljoonan luokan yhdistämistämistä LYS - luvulla kattamaan loppukisaan kaikki muuttamattomat vakioautot, joilla yleisellä tiellä saa ajaa. Nopein varmaan jotain 13s ja hitain 25s, tasoitusluvulla poistetaan autosta johtuvat erot, kuski ratkaisee. Näin on tasoituslaskenta purjehduksessa ollut jo 100v. so. LYS-luvun käyttö. Pääasia on "kaikki samalle viivalle", onko se pakko käyttää ziljoona € menestykseen?

    Sori voin olla väärässä ja varmaan Toyotakuskit ajaa kisoja, mut tuntuu vaan monimutkaiselta toi.
     
  12. ERT2

    ERT2 1st gear

    Autoa on harvoin halvin/helpoin tapa tehdä itse, vaikka suomessa usein niin luullaan.... eli suosittelisin esim. Jaffun vuokra palvelua noin alkuun... kokeilun jälkeen voi sitten päättää onko drag race se oma juttu.
    nimim. taaloja autoon hakannut, muttei metriäkään ajanut.....
     
  13. joteam1

    joteam1 3rd gear

    Noinkohan kirjoittaja ei ole kuullut Dragracessa käytettävistä indexeistä lainkaan??

    Ja alkuperäiseen kysymykseen: Kokemuksesta tiedän että PET/SETissä on mahdollista pärjätä aivan normi katuautolla...
    Tutustu sääntökijan yleisiin ja omiin ryhmäkohtaisiin sääntöihin, ja ilmoittaudut FHRA:n että haluat tulla lisenssiajoon. Siitä se lähtee...
     
  14. DS 325

    DS 325 Gearhead

    Toi PET tai SET lienevät ne pienimmän kynnyksen omaavat ryhmät uusille kuskeille tulla mukaan. Sitten on tietysti STREET ryhmän BEE, CEE ja DEE joihin voi katuautollaan mukaan tulla, mutta siellä pärjääminen jopa 1500+ hevosvoimaisten autojen seassa on vaikeampaa kuin noissa indexryhmissä PET ja SET,

    Jos kuitenkin päätät tulla mukaan tonne Streettipuolelle, niin multa voit kysellä asiosta lisää täällä tai YVllä. Jokatapauksessa, niinkuin Käkö sanoi: TERVETULOA mukaan mihin tahansa ryhmään 8)
     
  15. MGB GT V8

    MGB GT V8 1st gear

    No jos kaikki on kunnossa niin kiinnostaa tieto:
    Kuka on viime vuoden vakioautojen Suomen mestari 400m?

    Goolella löytää viime vuoden nopeimman katuauton,
    mutta kuka on kaikkien katuautojen nopein tasoitettu mies
    (tai voi se olla nainenkin kun niillä on nopeammat reaktioajat)?
    Jos tasoitukset on oikein tittelin voitaa millä autolla vaan paras kuski.
     
  16. nysse1

    nysse1 1st gear

    Kyllä street on halvin ryhmä pärjätä ja osallistua!Normi viri katuauto menee 12-13s 400m ja ollaan jo kaaviossa street c/d. Sit vastaan ekalla rundilla tulee esim tuplaturbo vip joka rykäsee 8,0 tai jopa 7s ajan niin johan on katsojat ihmeissään :rotfl: Ja jotku sanoo että lisää osallistujia pitää saada,no onhan toi luokkajako ihan kohdallaan niinkuin toi ds kin sanoo :poff: No kaikkihan ei haluu heti voittaa,mut kannattaa harkita mihin ryhmään lähtee.
     
  17. Jza

    Jza Gearhead

    Was? :eek:

    http://www.fhra.fi/dragracing/saannot.html

    Tuosta löytyy speksejä eri ryhmiin. "tasoituksia" on joka brackettiryhmässä, oli se sitten SET, PET tai vaikkapa SPET. Itse voi kirjoitella ikkunaan mitä auton luulee kulkevan ja ajaa sen mukaan. That's it ;-)

    Eikä merkkaa sukupuolikaan tuon taivaallista, kun pitää vaan osaa ennustaa lähtö ja aika oikein :lol:
     
  18. Jukka Kivineva

    Jukka Kivineva 1st gear

    Onkos se vakioauto stock vai super stock?
    Vai West Coastin vakiokatuauto?
    Meinaan vain että se vakioauton määritelmä yleensä muuttuu ku alkaa kilvanajo, joku on vakiompi ku toinen...

    SET tai PET ja jos vauhti ei riitä niin SPET, on aika paljon kuskista kiinni kuka voittaa, ei niinkää autosta.
    Siviiliautolla matkaan ja jos haluat kilpurin, se kannattaa ostaa, suosittelen!

    Jukka

    Pahinta on hävitä ittellensä...
     
  19. DS 325

    DS 325 Gearhead

    Toisaalta, jos kipinä syttyy ja haluaa näyttää sille tuplaturbo VIPille, niin kaikki on omista käsistä ja taiidoista kiinni. Kyse on vaan siitä, että haluaa jotain oikeasti, eli tässä tapauksessa voittaa tai olla nopein. Koskaan se ei ole helppoa.

    Silti aloittelijalle tollaset indexryhmät lienevät viisaampia. Siellä kilpailua tasaavat tasoitukset antavat kelle tahansa mahdollisuuden voittaa. Hyvä kuski yhdistettynä hyvään autoon on lyömätön yhdistelmä noissa kuvioissa. Toisaalta, kumma kyllä monesti näissä index ryhmissäkin se mestarin nimi on sama, joten osaamisellakin on iso osuus kokonaisuudesta. Ei noi Triniemet voittele SPETtejä vuodesta toiseen sattumalta.

    Pääasia kuitenkin, että tulee kokeilemaan oli auto sitten oma tai vaikka Jaffulta vuokrattu 8)
     
  20. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Gearhead

    Oon tässä pitkälti samaa mieltä kuin DS 325 eli ei kun mukaan vaan 8)

    Ite alotettiin Street luokissa 2006, joskus kaikki yhdistettynä B+C+D ja nytteemmin C+D ja tosi kivaa on ollu.
    Aluks ajettiin ties millä ja mistä hommatuilla vanhoilla osilla kasatuilla laitteilla ja tavoitteena oli aina vaan oman ennätyksen parantelu ens 12 sek autolla ja sit 10 aikoja menneellä autolla josta homma on sit pikkuhiljaa "karannu lapasesta" ja edenny jopa ns. mitalikamppailuihin.
    Mut sieltäkin on nyt sit kivasti tullu parin vuoden harjottelun jälkeen eli viimosen kolmen vuoden ajalta yks pronssi ja kaks mestaruutta eikä (kuten tutut tietää) mekään olla menty millään isolla budjetilla, oikeestaan yllättävänkin vähällä jos aatellaan sitä että ainahan se vauhti maksaa :wink:

    Joten tosiaan eiku mukaan vaan, on se kivaa :D
     

Kerro tästä muillekin!