Dragracing televisiointi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja 1/4mile, 22.10.2014.

  1. supo

    supo Double Gearhead

    Lasse on johtokunnassa!!
     
  2. supo

    supo Double Gearhead

    Suattaa olla tai sitten ei!!
     
  3. KJG

    KJG 3rd gear

    Eli Supokaan ei ole asiasta ihan varma? Miksi nostattaa asiasta hirveetä mölyä?

    Eikös kannata sitten antaa asian olla ja odotellaan rauhassa kun FHRA ilmoittelee miten asiat etenee. Viimeisimmän virallisen tiedon mukaan siis MTV3 kaudella 2015.
     
  4. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Ajankohta todella huono, kuka on kesälauantaina tuohon aikaan kotona töllöä katsomassa? Itsekin katselin tallennuksesta myöhemmin.
     
  5. supo

    supo Double Gearhead

    [nettiauto][/nettiauto]
    Kyllä Televisiointi ollaan lopettamassa eli sen takia olen asialla!!
     
  6. C-barge

    C-barge Gearhead

    Mikähän muu on vielä pöydällä? Näytttely koivukylän fudishallissa? Kisat Hämeenkyrön kentällä? Tarvitaanks oikeesti kuus kisaa, eiks nitrot riittäsi ku siit jää viivan alle plussaa? Ku säästetään, ni säästetään sit kunnolla! Olis kiva kun tulis virallista informaatiota ja selitystä.
     
  7. pile

    pile Gearhead

    Mtv:ltä varmaan saa arvion siitä kuinka paljon noita ohjelmia on porukat katsellu. Veikkaisin muutamaa kymmentä tuhatta katsojaa per lähetys. Ei mitenkään kannattava kuvio jos sen joutuu fhra kustantamaan.Eikä tää touhu nyt niin vakavaa ole.Ainakin tätä on joka tuutista koko ajan jotkut huutaneet.Eli ajamme omaksi iloksi omilla rahoillamme.
     
  8. GS

    GS Gearhead

    Se normi sukankuluttaja ei kuitenkaan lähde etsimään ko.lähetyksiä somesta, joten kyllähän laji painuu pikku hiljaa muiden lajien puristuksessa ”takavasemmalle” ilman suurelle yleisölle tarjottua koukkua.
    Ok, tässä aiemmin jo pitkään käytiin debattia siitä että nämä nykyiset vasemmalla kädellä tehdyt lähetykset vain ei ole enään palvelleet oikeastaan ketään, mutta nythän olisikin nimenomaan pitänyt satsata siihen että se normi sukankuluttaja JÄÄ siihen television tarjoamaan kiinni.
    Nythän nykylähetykset eivät ole mitenkään ottaneet huomioon lajia tukevia ja siinä kilpailevia yhteistyökumppaneita, vaan mielummin on kuvailtu ja käytetty mm. haastettelujen taustoina Suomalaisia metsämaisemia, kuin annettu valtakunnan verkkoon ”piilomainosminuutteja".

    Eli amatööripuuhasteluahan nykylähetykset toki ovat olleet, mutta niiden kautta kuitenkin suuri yleisö on sentään saanut jonkinlaisen kuvan/raapaisun siitä mistä ”kiihdytysautoilussa” on kyse.
    Tämänkin vaikutuskanavan poistuessa Drag Race tullaan 10-vuoden kuluttua suuren yleisön mielissä yhdistämään ihan muihin alakulttuureihin kuin moottoriurheiluun ja hae siinä sitten vakavasti otettavia yhteistyökumppaneita.
    Kyse on isommassa skaalassa myös puhtaista mielikuvista, jotka voi olla ”asteikolla” myös miinusmerkkisiä.

    Eli, se tavallinen ko.urheilusta mitään muuten tietämätön saadaan toki myös ihan varmasti jäämään seuraamaan ko.lajia televisiosta jos/kun itse lähetys vain rakennetaan ammattitaitoisesti ja se ”koukku” edellä jolla lajista yleisesti tietämätönkin saadaan TV:n ääreen.

    Itse asiassa juuri nyt tämän laman pitkittyessä olisi tilaisuus nostaa lajia muiden moottoriurheilulajien puristuksesta yläspäin, halvalla.
    Eli koska myös kaikilla muilla lajeissa käydään ihan vastaavia keskusteluja ja tehdään leikkauksia juuri lajin näkyvyyden suhteen, olisi juuri nyt helpompi ja halvempi nostaa omaa profiilia jos vain tahtoa siihen olisi.
    Nyt se ”omaan surkeuteen käpertyminen” on näivettymisen tie, kun oikeasti pitäisi kaikki irti saatava potentiaali panostaa näkyvyyteen ja nimenomaan sitä normi sukankuluttajaakin kiinnostavaan LAADUKKAASEEN näkyvyyteen.
    Sitä kautta lajiin ja lajin kilpailijoille saataisiin tukijoita = pääomaa joka autaa kasvussa.
    Nyt säästellään niitä viimeisiä pennosia hautajaisiin ja petetään itseä siitä kuinka asiat eivät oikeasti muuttuisi vielä huonompaan suuntaan tekemällä asian eteen vielä vähemmän?
     
  9. GS

    GS Gearhead

    Sen vuoksi tästä polttoaineasiastakin kannattaa tehdä nimenomaan positiivinen asia markkinointiin ja tätä kautta lajia ihan yleisestikin kannattaa markkinoida ”puhtaan” Etanolin käytön esimarssijana....ja tehdään siitä yhteistyökumppaneille yksi pointti lisää, miksi sijoittaa juuri kiihdytysurheiluun, eikä johonkin fossiilisia käyttävään lajiin.
    Eli, ....”yhä enenevissä määrin"...."käyttöä puhtailla etanonipohjaisilla polttiaineilla"....”kiihdytetään etanolilla”...”on siirrytty paljolti etanoliin”....jne,jne
     
  10. kapav

    kapav 3rd gear

    Olikohan televisionti ja lehti ainoat mistä oli mahdollisuus säästää. Millään muulla medialla ei ole televisiota vastaavaa markkina arvoa. Jokaisella vähäkään uskottavalla urheilumuodolla on omat ohjelmansa. Ne urheilumuodot jotka eivät saa ruutuaikaa ovat puuhastelua. Drag racing ei pääse kovinkaan usein urheiluruutuu tai tulosruuttuun. Tämä lisää kyllä lajin alamäkeä, sponssit vähennee->kilpailijat vähenee->katsojat vähenee nykyisestäkin. Aika radikallilla linjalla on lähetty liikenteesen.
     
  11. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    ja se voittaa jolla on eniten rahanpskaa. tai osaavin tiimi :D

    eli samaa mieltä, vaik meillä ei oo kumpaakaan
     
  12. triniemi

    triniemi Gearhead

    Hiukan numeroita muutaman puhelinsoiton jälkeen. Eivät varmasti ole ihan tarkkoja, mutta suuruusluokka on sinne päin. Korjatkaa jos on korjattavaa.

    Kauden televisiointikulut noin 120 000€. Hienoa olisi jos tuohon löytyisi edes osalle summalle sponssi, mitä tällä hetkellä ei taida olla. Jos kuskit maksavat tuon ja on 200 kuskia maksamassa niin se on 600€ / kausi eli 100€ / kisa. Toisaalta kaikki 200 eivät pääse televisioon ja silloin he maksavat niiden esiintymisiä, jotka pääsevät. Sitten jos on vähemmän maksajia, summat ovat taas suurempia.
     
  13. xo

    xo 1st gear

    uskoisin että 2 min urheiluruudussa tai tulosruudussa on lajin tunnetuksitekemisen kannalta parempi kuin 1/2h ennen puoltapäivää lauantaina
     
  14. GS

    GS Gearhead

    Eihän tuo olisi summa eikä mikään jos lähetyksistä oikeasti saataisiin sellaisia että ne hyödyttäisivät myös yhteistyökumppaneita. Eli keskityttäisiin myös niiden tukijoiden näkyvyyteen ja lajin tarjoamaan voimaan ja vauhdikkuuteen (asioihin/elementteihin joihin tukijat oman brändinsä haluavat liittää ja ovat siitä valmiita maksamaan).
    ”puulaaki”/amatööripuuhasteluun....tai sanotaanko sellaisen mielikuvan ulospäin tieten tahtoen antamalla summa on valtaisia jos se ajatellaan maksaa tukijavetoisesti.

    On, on varmasti nykyisen kaltaisessa ”amatöörimoodissa”, mutta jos lähetyksistä tehdään oikeasti sellaisia kun mitä ko.laji hopealautasella tarjoaa, niin tasan varmasti on katsojia oli lähetysaika mikä tahansa.
     
  15. MJL_

    MJL_ 3rd gear

    Keskimäärin kuljettajia on noin 150 kauden kisoissa.. eli Mikon laskukaavaa korjaamalla TV kustannus yhdelle kuljettajalle mukaan lukien juniorit on n.800e kausi.

    Näkyvyyttä laji tarvitsee niin sponsorien saannin kuin yleisön löytämisenkin takia.. mutta löytyisikö edullisempaa ja vetävämpää formaattia?

    Meille ei TV näkyvyys ole tällä hetkellä tärkeää, ajetaan omalla kukkarolla, mutta ymmärrän täysin kuljettajia jotka saavat lisäarvoa yhteistyökumppaneilleen TV näkyvyydestä... toivottavasti tähän löytyy kaikkia tyydyttävä ratkaisu ennen kauden alkua.
     
  16. GS

    GS Gearhead

    On väärin kuvitella että se ei ole itseltä pois vaikka lajinäkyvyys olisikin nolla tai hyvin lähellä sitä.
    Eli vaikka sen oman baletin maksaisikin kokonaan omasta pussistaan, niin jotta se baletti pyörii pitkässä juoksussa, tarvitsee laji kuin laji tukijoita, yhteistyökumppaneita ja katsojia = ulkopuolelta tulevaa kassavirtaa, jos halutaan että menneen kehityksessä eteenpäin, ei taakseppäin.
    Eli asia ei suinkaan ole niin yksioikoinen että ajattelemalla ...”koska me emme omarahoitteisina tarvitse näkyvyyttä”...meille on ihan sama näkyykö laji vai ei.
    Niitä ratoja ja koko organisaatiota ei pyöritetä kuitenkaan ”omarahoitteisesti” ja koska ilman näkyvyyttä ei ole lipunmaksajia eikä tukijoita/yhteistyökumppaneita, on se pitkässä juoksussa ihan kaikilta lajin piirissä pois.
     
  17. MJL_

    MJL_ 3rd gear

    En tarkoittanut että näkyvyyttä ei tarvita, mutta toivoisin että niitä keinoja ja kustannuksia mietitään. Ja meillä omarahoitus tarkoittaa vain sitä että ajetaan pienellä budjetilla koska ei osata markkinoida.. oma kukkaro kuitenkin duunarilla rajallinen.

    Politikointiin en halua osallistua, kerroin vain yhden teamin mielipiteen TV näkyvyyden tarpeesta, MEIDÄN osalta.


    Laaksonen Marko
     
  18. Zege

    Zege 3rd gear

    Tämä summa tuntuu kasvavan sitä mukaa kun homman lopettamista ajetaan :D

    Jossain noissa suuruusluokissahan sen on sanottu olevan, mutta mitä se sitten pitää sisällään on varmasti niiden tiedossa, jotka asiasta päätöksiä tekevät.

    Mielestäni varsinaiset tuotantokulut oli kyllä syyskokouksessa mainittu roimasti pienemmäksi, mutta eihän se vielä tarkoita sitä että se näkyy millään kanavalla. Eli tuo nyt heitetty 120kEUR sitten varmaankin sisältää sen.

    Bläkläder ja V8 olleet nykyisten lähetysten näkyvimmät sponssit, mutta en toki tiedä mikä - jos mikään - osuus heillä on ollut homman rahoittamisessa. Vaikka outoahan se olisi jos sieltä ei olisi rahoitusta tullut.
    V8:lla kustantajan vaihtumisen myötä kenties muutenkin nihkeämmin valuuttaa sarjan sponsaamiseen?

    Ehkä maanantaina näemme jotain virallista infoa aiheesta, mutta tuskin edes Supo on ihan olkihatusta tätä juttua vetänyt.

    Siltä varalta, että johtoryhmällä ei yllättäin olisi jo jotain korvaavaa toimintaa kehitettynä, jengi voisi ehkä alkaa visoimaan miten homma hoidettaisiin siten, että TV:n voimaan uskoneet sponsoritkin pysyisi mukana kuvioissa.

    Vai etsitäänkö lisää säästökohteita?
     
  19. KJG

    KJG 3rd gear

    Myykö porukka sponsseille MTV3:sta vai omaa lajia/autoaan/taitoaan? Osa huutaa televisio näkyvyyden perään ja on vahvasti sitä mieltä että, laji kuolee ilman telkkua.

    Lauantai aamuna 10,30 lähetetty pätkä ei todellakaan ole tuon rahan arvoinen minun mielestäni, mikäli Tohtorin laskelma oli edes suuntaa antava. Kannattaisi ehkä ihan ensin keskittyä siihen että, normi kaduntallaaja ja se mahdollinen sponssi ymmärtäisi jotain meidän lajista. Kun Turun Sanomat kirjoittaa SM kahinoista jutun, jonka otsikko on "Pekka Pekkanen Ypäjältä voitti kiihdytysajot" on jossain mätää ja pahasti. Pekka toki voitti oman luokkansa ei siinä mitään virhettä. Mutta jos edes tuon tason lehtitoimittaja ei ymmärrä lajia, niin ongelmat ovat syvemmällä.

    Pelkkä näkyvyys maikkarilla ei autuutta tuo lajille, lajia pitää tuoda paremmin esille ja ymmärrettävästi. Ja jos talous on niin kuralla ettei se kestä televisiointia onko muita vaihtoehtoja? Kuinka moni olisi valmis laittamaan 1000-1500€ tiimin budjetista televisiointiin, 100 tiimiä tarvitaan minimissään? Taitaisi olla ainoa keino säilyttää tuo formaatti.
     
  20. kapav

    kapav 3rd gear

    Kyse on siitä, että lajin painoarvo yleensä romahtaa televisioinnin päättymiseen. Paluuta aikaan jossa ei ole mahdollisuutta saada muutakaan medianäkyvyyttä kun ei tv:kään ole kiinostunut. Eihän kukaan lajin ulkopuolella sitä tiedä, että televisiointi on päättynyt yhdityksen omasta halusta.

    Kysymys kuuluu mihin drag racigiä halutaan yleensä viedä tässä maassa. Osa on tietenkin tyytyväisiä siihen jos ajeltais katuautoilla V8 päivien tyyliin. Onko se tavoiteltavaa vai voisko tavoiteltava suunta olla joku muu.
     

Kerro tästä muillekin!