Drifting / Roadsport Camaro 2 gen projekti

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja MikkoV, 13.3.2010.

  1. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Pientä jatkojalostelua taas tämänkin suhteen tapahtunut:

    Etujousitus väsäiltiin uusiksi, eli säädettävät SPC ylätukivarret paikalleen ja kevyesti modatut S13 Nissaniin tarkoitetut coilitolpat samoin.

    Syitä muutokseen oli muutamia. Sai jousen pois oikealta paikaltaan. Jatketulla tukivarrella (vipusuhde) ja riittävän jäykällä alustalla tukivarteen kohdistui vähän tarpeettoman kova voima. Samoin pääsi eroon ulosjouston rajoittimista. Nyt saa tukivarrella säädettyä Camberin ja Casterin kätevämmin, ja jousituksen ja ajokorkeuden säätö käy paremmin ja monipuolisemmin.

    Tolppa tuli nyt samaan kohtaan missä iskari ennen, yläpää uusiksi ja pari lisätukea.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ahtimen hihnoja meni viime kesänä muutamia. 6-urainen hihna oli liian kovilla, yksinkertaisesti venyi tosi reippaasti kovalla rasituksella. Tästä johtui aiemmin manattu hihnan hyppiminen kaasusta päästettäessä rajoittajalta.

    Dampperiksi vaihdoin 8-uraisen Summitin SFI version, ahtimen hihnapyörä olikin jo olemassa. Pientä päänvaivaa aiheutti että dampperilta hihna levisi 2 uraa taaksepäin, ahtimelta 2 uraa eteenpäin, näistä selvittiin kummankin alle tulevalla holkilla. Hihnalinjan tarkastamiseen hommasin GAtesin hihnalaserin...

    [​IMG]
    [​IMG]

    Muitakin pieniä varmuuteen ja käyttömukavuuteen tähtääviä muutoksia. Konehuoneen bensalinjat vedeltiin uusiksi vielä kerran, tällä kertaa Nylonpunos letkulla minkä pitäis kestää E85, ja AN liittimin. Pidin kuitenkin tuollaisen stealth-lookin mustilla osilla.

    -Kaasuläppä vaihtui sähköisestä vaijeritoimiseksi modatusta OEM läpästä samankokoiseen vaijerimallin kiinabilletti versioon. Hintaisekseen ihan toimivan oloinen kapistus. OEM läppä palautti hieman huonosti ja söi hieman TPS anturia.

    [​IMG]


    Konepelliin väsättiin jäykiste, saa tiputtaa sokkien määrän 7 -> 5 ja tavoitteena oli myös saada konehuone eristettyä lämppärin ilmanotosta, vähän on tullut käryjä sisään.
    Lisäksi laitettiin lämppärin kenno paikalleen. Oli poistettu aiemmin ja tuhottu kiinnikkeet samalla, em. syystä kiinnitys uretaanilla mistä tuli mekaanikoilta hiukan kuittia :)

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ja ehkä tärkeimpänä missiona yöunien kannalta koneen ohivuotojen tsekkaus, pyörittiin haalealla koneella 3-5% haarukassa eli öljyn kerääntyminen keruusäiliöön ei johtune irtonaisista männänrengasväleistä ;D Tästähän meni viime vuoden ekassa kisassa siirtopumppu särki, ja vedin keruusäiliön tyhjäksi 2 kertaa täydestä laukasta ennenkuin tajusin mistä kyse, laittoi vähän jännittämään.

    Öljyä keräsi koko kesän vähän vaihtelevasti keruusäiliöön, en tiedä sitten puhaltaako, vai puskeeko öljyä jostain muusta syystä pitkissä vedoissa huohottajaan. Mulla oli keruupönttö aika alhaalla viime kesänä ja letkut laskivat sinne venakopista. Nyt muutetaan systeemiä vähän ja vien säiliön korkeammalle.


    ....to be continued ;)
     
  2. Ck

    Ck Gearhead

    Hyvältä näyttää...
    Hiukan offtopic, riittääkö toi holleyn pieni siirtopumppu? Ettei soppa vaan lopu kesken? Tuotto kuitenkin vaan 125gph?
     
  3. jpe

    jpe 2nd gear

  4. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Toihan pitää vaan 3l keruusäiliön täynnä, eikä ole vastapainetta. Vajaa 500l/h eli n.8l min. Riittäis vaikka vedettäis läppä lattiassa pidempäänkin.

    Tukivarret, saamari kun ton linkin kuvista puuttuu just oleelliset. Mutta eikös mulla nyt oikeinpäin noi varret ole. Pidempi tanko etupuolella ja tuo kiinteä pää ulkokolmiosta takapuolella...?

    Jaa niin, kävin ajamassa kauden ekan kisan Honkajoella upouudella Pesämäen radalla viime viikonloppuna, voitin jopa :) Tosin oli radalle.comin sarjaa eikä SM sarjaa mutta viime vuoden kirkkain kärki kumminkin mukana kisassa. TEstikisana lähinnä SM-sarjaa silmällä pitäen, se alkaa Seinäjoella 24.5, kannattaa tulla katsomaan, hieno tapahtuma vaikka parkkipaikkakisa onkin.

    Hihnahommien kans meinaa olla taas ongelmaa, 8-uraiset on napsunut ja hyppinyt, jotain hyviä vinkkejä tuli remmiveto nimimerkiltä ja kiitos niistä. Pesämäen kisa mentiin vanhalla gatesin 6-uraisella hihnalla kun 8-urainen HD Dayco napsahti ekassa treenivedossa.
     
  5. peltsi

    peltsi Gearhead

    mikä sulla sitä hihnaa kiristää?
     
  6. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Mekaaninen kiinteä kiristin. Sarjaan lisäksi kuulunut jousikuormiteinen jätettiin pois kun hihnat pysyi päällä sen kans huonommin viime kesänä. Silloin lisättiin kiristäjälle rullaan holkki missä ohjaavat reunat. Sen kans toimi kohtalaisesti mutta vain Gatesin micro-v hihnalla, muut ei kestänyt.

    Nyt 8-uraisten rojujen kanssa jätettiin ohjuri pois rullalta, mutta tarvinnee kokeilla teettää siihenkin.

    Ja perehtyä sellaiseen että elääköhän ahtimen kiinnike kovalla rasituksella. Jos hihna hyppää sivuun, se tekee sen kun vetää rajoittajalle ja päästää kaasun nopeasti.
     
  7. peltsi

    peltsi Gearhead

    luulis että toi sun laite kehittää sen verran vääntöä remmille että olis pakko käyttää tuollaista jousikuormitteista kiristintä.

    vinkki, vedä vaikka jeesusteipillä kamerakännykkä konehuoneeseen kuvaamaan hihnaa ja sitten ilman konepelliä muutama kovempi veto.
     
  8. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Hihnan liikkeet näkee hyvin ihan paikallaankin, ja ompa tuota jokunen tunti dynossakin tuijoteltu.

    Siinä kohtaa kun rasitusuunta vaihtuu, eli kaasusta päästäessä, 6-urainen teki 2-3 sentin liikkeet / räpätykset löysällä puolellaan. Nyt 8-uraisen kanssa tuo vähentyi johonkin senttiin.

    6-uraisten pyörien kanssa, kun jousikuormitteinen oli paikallaan, hyppäsi lähes poikkeuksetta. Kiristin ei vaan pysynyt jotenkin mukana, ja/tai sitten loppui liikerata kesken juuri tuossa täysvedosta kaasulta päästäessä.

    Toi mekaanisella kiristimellä meno perustui jälkikäteen aatellen käytännössä tohon hihnaan, toi gatesihan on joku stretch remmi, venyy ja vanuu pirusti enemmän kuin muut.

    Nyt näiden 8-uraisten kanssa eka Gates vihreä HD remmi kesti maantieajoa n.100km, jokusia kunnon kiihdytyksiä ja hajosi sitten, tää oli aika löysällä kiristykseltään.

    Seuraavaksi laitettiin Daycon HD remmi joka oli aika jäykän oloinen. Testilenkin toimi OK, seuraavalla kerralla käyntiin laittaessa kuului 30s ajan plätkäys kerran kierroksella, ja seuraavalla kylmästä sama homma, sitten hajosikin ekaan kiihdytykseen. Saatujen vinkkien perusteella ei nähtävästi kestänyt tuota jatkuvaa kireässä oloa.

    Tilasin nyt tuota perus Gatesin Micro-v:tä 8-uraisena, ja ajatus oli tehdä hieman ylileveä ohjaava holkki, aivan kuten oli viime vuonnakin.

    Ja katsoa tuo ahtimen mahdollinen kiertyminen.

    Voisihan sitä jousikuormitteista kokeilla vielä, saattaisi toimia paremmin nyt kun remmin venyminen ei ole niin suurta. Toihan on kuitenkin ECS ahdinsetti kiristimineen päivineen ja käsittääkseni edellisessä koneessa kiinniollessaan remmit kestänyt. Kylläkin katukäytössä, 8-uraisena ja pitkällä remmillä apulaitteet paikallaan.
     
  9. Ck

    Ck Gearhead

    Nojuu kyllähän se ilman vastapainetta tuuppaa riittävästi. Jos jotain painetta tarvii tehdä niin tuotot jää kauas luvatuista.
     
  10. 4d sedan

    4d sedan Gearhead

    Onko ahtimen remmit pysyneet paikoillaan ja ehjänä? Muutitko/lisäsitkö kiristimiä? Entä tutkitko jollain konstilla että joustaako ahtimen kiinnitin?
    Toi remmillä voiman välittäminen on kuitenkin monimutkasempi asia(ainakin itelle!) kun moni äkkiä ajattelee, ja jos jotain toimivaa parannusta on tullut niin kuulisin siitä mielellään.
    Täytyy kyllä tätäkin lajia käydä kesän mittaan katselemassa, niin hienoa kalustoa on radalla.
     
  11. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Joo

    Tässä remmin selkäpuoli pyörittää vesipumppua, pumpun pyörä oli pari milliä liian kapea 8-uraiseen remmiin nähden. Aattelin ettei mitään vaikuta mutta vaikuttipa vain. Hihna ns. kiertyi hieman kaarelle pumpun kummankin puolen.

    Siihen sorvattiin nyt leveämpi holkki ja homma korjaantui, ja laitoin myös sen jousikuormitteisen kiristäjän lisäski paikalleen, tuntuu pelaavan hyvin.

    Hihnalinjoja tuli em. johtopäätöksiä tutkittua vieläkin, jaetaan tässä jos joku muu saisi apua omiin homminsa.
    Aiemmin laitoinkin jokun kuvan tuosta hihnalinjalaaserista. Tuli perehdyttä siihen vähän paremmin, ja väittäisin että aika pirun hyvä peli. Se ollut kovin tarkka suoraan paketista, mutta saattin kalibroitua noin karkeesti ottaen 1/2000 tarkkuuteen.
    Sitten kummastakin hihnapyörästä keskenään tsekkaukset, lisäksi vähän kauemmas samaan kiintopisteeseen x ja y akselien paikka. Kyllä aika pirun hienosti on paketti paikallaan, ja suorassa. Ei johdu siitä.

    Ahtimen kiertyminen, testasin niin että vetää hihnan reilusti ylikireään. Mittakello magneettijalalla kiinni ahtimeen ja remmin löysäys, muutaman hassun satkun elää ahdin tuossa.

    Mutta yksi hassu murhe vielä, hoksattiin että koneen kunnolla lämmetessä, monen perälkkäisen vedon jälkeen ahdot alkavat tipahtaa vedossa.
    Syytä haettiin sit hihnan luistamisesta, mistäs muusta.
    seinäjoen kisapäivänä oli sit se liki 30 lämmintä ja homma alkoi vaivaamaan siellä entistä enemmän, lopulta niin että laite kuoli täysin vedosta.

    Ahtimen imupuolella oli vahvistamaton 90 asteen 4" silikoniletkumutka jossa huomattiin sormementävä reikä. Se pirun letku pehmeni lämmetessään reilusti, ja toi puolmetrinen KN filtteri kai sit muka ahistaa sen verran että se silikoniletku meni lyttyyn ja ilmantulo stoppas. Reikä oli tullut ahtimen akselista, eli meni ahtimeen asti.

    Kympin vika, iso vaiva, vaihteeksi...

    Hihnoja ei mennyt Seinäjoen kisapäivän aikana, remmi oli kyllä kulahtanut keskeltä vähän hassusti, mutta laitan melkein tuosta imuletkusta johtaneen, todennäköisen luistamisen piikkiin.
     
  12. 4d sedan

    4d sedan Gearhead

    No hyvä että homma nyt toimii. Laser onkin varmaan näppärä vehje, aina kun ei sopivat viivottimet yms. mahdu halutusti paikoilleen.

    Ihan samanlailla kävi itelle aikoinaan Vortechilla ajaessa tuon ilmanputsarin silikonin kanssa, veto loppu täydellä kaasulla aivan täysin, ja akselin kuva löytyi letkun sisäpuolelta :lol:
     
  13. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Hihnahommelit ei ole vaivannut enää, ja laite saatiin säätöihin uudella kaasuläpällä ja toimi tänään kisapäivän sen puoleen hyvin.

    Sitten ne negatiivisemmat. Alkoi lämpenemään, ja puskemaan painetta jäähdytysjärjestelmään reilumman vedon jälkeen urakalla.

    Lyhyesti:
    Vika? Korjaus? :D

    Löysin nopeella aika vähän juttua näistä ongelmista kuukkelilla, luultavammin vaan hakusanat on hukassa.
     
  14. 144

    144 3rd gear

    Kansipahvi korkannut? Kansi halki? Lohko halki? Ainakin noissa ahdetuissa vajaapyttysissä kun vähän saa kansipahvi vaurioo alkaa tekee sit ihan kunnolla painetta järjestelmään ja sit sil ei kyl enää ajella... Ohivuotomittaus tai hätätilassa puristuspainemittaus ja tietää onko pahvi. Sitten jos on niin hattua pois vaan..
     
  15. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Kausi ohi, oli kyllä sitten harvinaisen paljon sellaista pientä typerää teknistä murhetta. Loppusijotus oli SM. 8, selkeä pettyms kun sitä kirkkainta mitalia lähdettiin hakemaan. Ei ainuttakaan palkintosijaa SM kisoissa, Radalle.com sarjan Pro kisoissa sentään kummassakin mitaleille missä tuli käytyä, 1. ja 3. Mutkarataa ei käyty ajamassa.

    No, leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä :D Pitää koittaa katella nyt syksyllä jo vähän laitteita rokkaamaan, jää keväälle muuten liikaa epävarmuustekijöitä. Laajakaista näyttelee suurimman osan ajasta lukemaa 990, joka viitannee kontaktivikaan, jollaista ei ainakaan vielä ole löydetty.

    Kiekkamittari on sekoilllut hetken kovemmilla kierroksilla mikä ei haittaa, mut parissa viime kisassa tiputteli ohjaustehostintakin pois pelistä toisinaan. Liittynee samaan hommaan? sähkötehostimen purkki kun kaipaa rpm signaalia. Tää tuli kyllä mieleen vasta eilen.

    Rikkaalla tuo kait on käynyt, ja sitä myötä ollut sytkävaivaa. Tehoa on kyllä jostain muustakin syystä kateissa, mekaanista vikaa ei. Pikkuradoilla ei ole kiusannut mutta nyt Jurvassa oli ajaminen tuskaista kun nelosella, joka kuitenkin kohtuu lyhyt (menee vähän yli 200km/h) ei jaksanut mennä kuin pirun hikisesti.

    Kesällä tehtiin pikainen koneremontti, pahvi oli vuotanut, jakopää oli juuri hajoamassa (5v. takaisen nokan asennusvirheen seurauksena) ja venttiilit kilkannut mäntiin kiinni. Kannet koneistamolle, uudet pakovenat, ARP kansistudit, LS9 kansipahvit, Compin trunion kit keinuille, compin tönärit, ja smana pajan säädettävä jakopää. Pari kankea oli painunut kasaan muutaman kympin, ahtojen karkaamisen seurauksena, ne toki uusittiin myös, loppukesän toimi mekaanisesti.

    Tekniikan muutokset on pyörinyt mielessä, jos noita ahtimen hihnoja ois vielä hajonnut niin ahdinpaketti ois lähtenyt konehuoneesta satavarmasti ja tulossa olisi vapari, mutta puolikesän Motoparkin jälkeen ei ole mennyt ainuttakaan remeliä, sielläkin sen takia että uudesta vesipumpusta oli unohtunut ajaa pois yksi kiinnike johon hihna hälppäsi kiinni. Eli hihnamurheet selätetty :D

    Nyt tarttis koittaa miettiä laittaako vaan nykyiseen koneeseen takorojut sisään, vai myykö nykyisen ja tekee kokonaan uuden ahdinkoneen.

    Tai strokeri vaparikoneen, tuollainen jää kyllä kai 600hp haarukkaan viinaversionakin. Sillä tosin sitten taas torpataan ne roadsportit jatkossa. Nyt on ostettuna sähköinen vesipumppu joten ahtimen hinan saa vaan nypätä pois, bensakartat koneeseen ja mutkarataa ajamaan.

    Tai viimeinen vaihtoehto olisi tää -> http://www.jegs.com/i/Chevrolet+Perform ... 3/10002/-1
     
  16. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Gearhead

    Ääni viimeiselle vaihtoehdolle jo noitten venakoppien takia...!
     
  17. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    EI alettu tekeen stroukkeria tai uutta mörkömoottoria, vaan vanhan perusparannus, pidetään ovet avoimena jos Roadsportti alkaa kiinnostamaan nykyistä enemmän.

    Viime kesän prötämiset selvisi lopulta, suuttimia oli tukossa, pahimmillaan 30% heittoja, ja laite oli aika varmasti kesällä säädetty jo näillä :eek: No, ihmeesti se viinalla kestää. Suuttimet vaihdettiin alkutalvesta ja laite alkoi toimia, käytiin rullillakin toteamassa että 700hp/900nm on taas läsnä. SItten vedettiin kone palasiksi.

    Lohko lähti alkuvuodesta Keravalle R-koneistukseen mitattavaksi, ja nyt saisi kai hakea kotiin. 0.12mm ylikoko riitti eli 4.070" männät menivät tilaukseen. lisäksi runkolaakerilinja ar-porattu ja alakerta tasapainotettu, porauksen suhteen oli pientä arpomista. 0.10 välyksellä on kuitenkin nyt kairattu...?

    Texas Speed and performance nimesestä firmasta tuli männät, kanget, hi-vol öljypumppu, LS7 nostajat ja LS9 kansipahvit.

    Wisecon männät, -3cc eli puristusta jää 1:10.3 Ylimmäinen rengas oletus Napierin sijaan, GFX steel, tuollaista suosittelivat ahdettuun.
    [​IMG]

    Callies Compstar kiertokanget, arp2000 pultein. Noita on kovin kehuttu LS1techillä, virallinen tehonkesto 900hp. Mutat pitäisi kestää aika paljon enemmän.
    [​IMG]

    Ja Mellingin Hi-vol öljypumppu, ajattelin että Accusumpun takia moinen järkevä, tutulla räjähti orggispumppu joten ehkä parantaa ainakin yöunia.
    [​IMG]

    Pakosarjat puhallettu ja pinnoitettu Black Satinilla.
    [​IMG]

    Ja Futurez.fi toimitti sikahienon kytkimen. Clutchmasters FX850RH, eli 8.5" tuplalevy, ilmoitettu väännönkesto +2000nm. Valmiiksi modattu työsylinteri/painelaakeri kuului pakettiin, samoin pronssinen silmälaakeri.


    [​IMG]
    [​IMG]

    Koneen lopullinen speksilista näyttää ennen kasauksen aloittamista paperilla tältä, kommentteja?

    -Kone LS3 376cid, 2009 crate moottori.
    -ARP 8740 main stud kit, 234-5608
    -ARP 8740 Head stud kit, 234-4317
    -Vakiokampura, vain kiillotus.
    -Clevite P-series KK ja R-laakerit, uudet nokan laakerit.
    -Wiseco Professional series, K398x7 männät
    -Callies Compstar 6.125" kiertokanget, arp 2000 pultein.
    -LS9 kansipahvit, 7 kerroksinen MLS
    -Lunati 21460702 nokka, .050 227/238, .583"/.600"
    -Lunati 73925K1 venttiilinjouset, 379 lbs./in
    -COMP Cams jakopää 7105, tuplaketju, säädettävä.
    -COMP Cams GM LS Series Retrofit Trunnion Kit 13702, eli keinujen upgrade, kunnon neulalaakeroinnit.
    -COMP Cams Chromo tönärit 7955-16
    -Summit SFI dampperi, 8-urainen, vakiokoko. ***
    -Paxton Novi 2200SL ahdin
    -ECS ahtimen kiinnitys, ja kiristinsarja ***
    -LS7 nostajat
    -Melling öljypumppu, Accusump.
    -Ev14 1300CC suuttimet
    -Holley LS Hi-Flow bensatukit.
     
  18. peltsi

    peltsi Gearhead

    Ai hitto ku hienoo moottoripornoo :)
    On niin paljo vaikeita termejä mutta sulla kun pysyy ahdin niin ilmeisesti männänrenkaiden ylin rengas on teräs versio.
    Ja jos sulla on vakio tilavuuksinen öljypohja niin laita öljynpainevalo näkyville.
    Suurtehopumppu saattaa vetää sladissa sumpun tyhjäks.
     
  19. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Ylin rengas teräs juu

    Pelottelevat veten pohjalla tuosta ilman haukkaamisesta vakiopumpullakin, toistaiseksi ei ongelmaa, yhden avoin GT lähdön ajanut slikseilläkin, vanhoilla 245 tosin. Mutta, öp-valo on hyvin näkyvillä. Kiekkamittarissa kiinni ylimääräinen Autometerin vaihtovalo öp-valona, ilman suojahuppua :p Näkyy...
     
  20. Kalu

    Kalu Gearhead

    En mä näistä tiiä, mut joku joskus sanonu et jos kierroksilla ö-painevalo vilahtaa, niin se kertoo et nyt hajos kone.. Eli eiks se kannattas ees varmuuden vuoks yrittää kasvattaa ö-pohjaa, jos öljynloppumis riski on olemassa
     

Kerro tästä muillekin!