dual pattern vs. single pattern nokka

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja roku65, 29.9.2006.

  1. roku65

    roku65 Gearhead

    Mistä tietää milloin kannattaa käyttää pidemmällä pako-tai imuajoituksella
    olevaa nokkaprofiilia. Perusidean suunnilleen tiedän l. vakiokoneen tukkoinen pakovirtaus/valusarjat /putkisto ym. kompensoidaan pidemmällä aukioloajalla. Tai esim tukeva satsi naurukaasua vaatii tehostetun poiston.

    Onko kellään käytännön ajotuntumaa moottorista, jossa saman tyylinen nokka ollut single ja dual profiilein? Moottorin tarkemmatkin speksit vois kiinnostaa.

    American lehdissä noita testejä silloin tällöin vilahtelee. Perusviritetty mosa
    tuotantokansin tuottaa yleensä paremmin pidemmällä pakoajotuksella ainakin dynon 3500-6000rpm wide open tilanteessa.

    Laittaako bbc396:seen lunatin 272/272 vai 272/284 solid flat tappet?vai jotain aivan muuta. Saa ehdottaa. Kerrotaan tarkemmat tiedot jos aihetta on.
     
  2. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Mä oon käyttänyt samassa koneessa molempia, enkä voi väittää,että yks olis toista parempi sen takia, että on single pattern tai dual pattern tyyppinen. Kummatkin skulaa jos on oikeanlaiset tarkotukseensa.
     
  3. roku65

    roku65 Gearhead

    Onko tohon valintaan mitään selkeitä suuntia. Esim jos kanavien virtaussuhde imu/pako on vaikka 62% kuinka paljon pidempi pakoajoituksen tulee olla?

    Tai jos tarvii paljon alakierrosmomenttia,, onko single pat. silloin oikea valinta? Selviää tietysti kokeilemalla, ei muuta ku 7 eri nokkapakettia tilaukseen? Mut mielellään ottaisin vinkkiä viisammiltani.
     
  4. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Varmaan joidenkin teorioiden mukaan jos pakopuoli on huonompi, pitäis suosia pakopainotteista nokkaa. Mut en mä tiedä onko se noin yksoikosta. Kuten sanottu mä oon kokeillu kutakuinkin saman suurusia single ja dual pattern neniä, eikä niistä mun mielestä mitään kummosta muutosta siinä, miten motti toimii, havainnut. Varnmaan on toisenlaisiakin tapauksia, mutta en lähtis mitäänyleispätevää säänötä tekemään. Toiimu/pakopanotteitsuuskin on vähän niin ja näin, yleensähän se päätellään vaan kansien kanavista,mutta nks ne otdella se rajoittavin kohta?
     

Kerro tästä muillekin!