Ducato 2.8 jakohihna poikkes!

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja elcamino0365, 5.11.2013.

  1. elcamino0365

    elcamino0365 2nd gear

    Kaverilta poikkes hihna Ducato 2.8 JTD 2002 mutta nyt kysytään että onkos kone kelluva vai onko nyt venttiilit solmussa?
     
  2. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Dieselmoottori, mitäs luulisit? Todennäköisesti solmuun menneet venttiilit on pienin murhe.
     
  3. elcamino0365

    elcamino0365 2nd gear

    Enpä oo diesel tuntija, siksi kysyinkin. Mitäs on sitten odotettavissa?
     
  4. Slind

    Slind 1st gear

    Venttiilit on solmussa, tuskin muuta ihmeellistä.
     
  5. J.Käkriäinen

    J.Käkriäinen 1st gear

    Nokka poikki
     
  6. Slind

    Slind 1st gear

    Muutaman noita nähnyt, ei yhdessäkään nokka poikki.
     
  7. elcamino0365

    elcamino0365 2nd gear

    Elikkäs Slindin kokemusten mukaan ei ole kelluva. Eli taitaa mennä auto varaosina myyntiin. Mikäs se rockHQ epäilys olis????
     
  8. Mikkis

    Mikkis Gearhead

    Venat solmussa, seetit paskana, ohjurit paskana, nokka?, nostajia yms. Männätkin voi olla reikäisiä.
     
  9. elcamino0365

    elcamino0365 2nd gear

    Eli samat kuin bensa koneessakin.
     
  10. J.Käkriäinen

    J.Käkriäinen 1st gear

  11. Rebsu82

    Rebsu82 1st gear

    kannattaa sen verran kattoo venakopan alta että onko keinut ehjät vai ei toimii usein sulakkeina eikä pääse isompaa vahinkoa tapahtuu
     
  12. J.Käkriäinen

    J.Käkriäinen 1st gear

    Keinuja menee kans. Mutta onko lautaset sittenkään enään ojossa..?
     
  13. Rebsu82

    Rebsu82 1st gear

    Niin.
     
  14. J.Käkriäinen

    J.Käkriäinen 1st gear

    Eiköhän se ollu siinä se Dukakis.
     
  15. Mikkis

    Mikkis Gearhead

    Disukassav menee noi romut herkemmin vaihtokuntoon, männän ja venan välys on pienempi, ne on usein vielä kohtisuoraan mäntää päin, joten ei ole oiekin mitään mikä helpottais sen venttiilin katkeamista tai vääntymistä.
     
  16. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Se että dieselissä venttiili on suorassa mäntään nähden on se pelastava tekijä. Ainakin mulla on parista ajoneuvosta kokemusta että sen ansiosta on ventiilit säästyny, vatii vaan sitten jonkun heikon paikan sulakkeeksi, eli työntötangot tai keinuvivut. Vanha peugeot j5 väänteli työntötangot ja parissa keinussakin oli sanomista, niiden vaihdolla toimi täysin. joku 200x mallin citroen jumpper commonrail koneella (en muista kokoa) oli katkonu keinuvipuja, siinä ei kyllä ollu remmi poikki vaan apulaiteremmin pala käväissy nokkaremmin välissä ja oli pari hammasta jako sivussa. Joten jos tuo ducato on samalla koneella ku jumpperi (kori ainakin lähes sama) ni uskoisin että keinujen vaihdolla saa toimintakuntoon.
     
  17. Slind

    Slind 1st gear

    Ei ole keinuja tuossa koneessa. Männät yleensä kestää noissa törmäyksen. Venttiilit menee vaihtoon. 2,3:ssa on keinut sulakkeena.
     
  18. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    2.3 jtd ja 2.8 jtd eivät ole mitään sukua toisilleen, no, sama firma ne on tehnyt.

    Turbiinin kommenttiin siitä että dieselissä on venttiilit suorassa mäntään nähden (ja että se olisi jotenkin pelastava tekijä) pätee joihinkin sekä bensa-, että dieselmoottoreihin joissa 2 venttiiliä/sylinteri. Monissa dieselmoottoreissa se on nimenomaan se tekijä joka johtaa kalliisiin vaurioihin, kun venttiili on suoraan nokka-akselin keskilinjan alla, ainoa joustava tekijä on hydraulinostinkuppi.
     
  19. J.Käkriäinen

    J.Käkriäinen 1st gear

    Avatkaa ja kuvatkaa se niin päästään jännityksestä!
     
  20. Chevi

    Chevi 3rd gear

    Venttiilit, nostinkupit ja nokka-akseli vähintään uusiksi. Nostinkupit halkeaa säätölätkän alta ja vaikkei nokka ole poikki siinä saattaa olla murtuma ja se katkeaa myöhemmin. Männät/kanget ei yleensä vaurioidu...paitsi jos venttiili katkeaa ja lautanen upottaa itsensä mäntään :)
     

Kerro tästä muillekin!