Dusterin mittaristo

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Duster, 2.3.2003.

  1. Duster

    Duster 1st gear

    Tarviis -70 Dusterin mittariston kytkentäohjeita.
    Jos joku osaava henkilö viittis selittää, niin voin laittaa kuvan mittaristosta.
     
  2. Stingray

    Stingray Gearhead

    Pistä vaan tarkempaa kysymystä, niin katsotaan osaako joku auttaa. Mulla on ainakin ollut tuo mittaristo muutaman kerran korjauksen alla ja löytyy jopa kytkentäkaavio korjauskirjasta, eli kai sitä johonkin osaan vastata.
     
  3. Duster

    Duster 1st gear

    Elikkäs takaa päin katsottuna:
    Ensimmäinen liitin vas. 9 napainen alkaen vas. ylhäältä myötäpäivään kiertäen.
    1 napa: menee Brakes valolle
    2 napa: Oil valo
    3 napa: Oil/Brakes valo ja keskellä mittaristoa oleva metal. 1cm*3cm joku osa.
    4 napa: Fuel mit. vasen liitin.
    5 napa: Temperature mit. oikea liitin.
    6 napa: Mittari taulun valaistus.
    7 napa: Pitkien valon kautta vasen vilkku ja mittari taulun valaistus.
    8 napa: Vasen vilkku ja siitä yhdistyy 7 napaan
    9 napa: Oikea vilkku josta yhdistyy mittari valon kautta 6 napaan.

    Fuel mittarin oikea ja Temperaturen vasen menee tuonne metalli mykyyn.
    Takaa päin oikean puoleisen Alternator mittarin kaksi liitintä?

    Eli mittarit takaa vasemmalta alkaen:
    Brakes valo, Oil valo, Nopeus mittari, Fuel mittari, Temperature mittari ja Alternator mittari.
    Kuskin paikalta katsottuna päin vastaisessa järjestyksessä.

    Niin ja kertokaa minne tuon 9 napaisen liittimen toisen pään johdot.

    Esim. Alternator eli lataus mittarin toinen johto akulle? laturiin? entäs sit toinen johto?

    Nyt meni vaikeeks, mut Kiitos silti :lol:
     
  4. Riztoreipas

    Riztoreipas Gearhead

    no sen verran tietoa olis että se 1cm*3cm mötikkä on niin sanottu constant voltage unit eli se antaa mittareille vertailujännitteen "pätkimällä" 12volttia n.5-7 voltin suuruiseks.kävin just napsimassa dartistani kyseisen osan mercuryn mittaristoon..ja komiasti rupes voortti pelittään moparin osilla..
     
  5. 67

    67 1st gear

    eli?tä?
    siihhen lataus mittariin tulee paksu johto laturilt ja toinen akulta.toinen näistä on punainen ja toinen musta,punaisen kiinnitys ruuvi merkattu(red,lukee sen vieressä).
    muutoin toi kysymys ei sitte mulle oikein auennut.
     
  6. Duster

    Duster 1st gear

    No voi voi!
    Kun pistän ton liittimen mikä nyt roikkuu tuolla kojelaudassa kiinni mittariston liittimeen niin eihän ne mittarit vielä toimi, vaan pitäs ne johtojen toiset päät johonkin yhdistää.
    Tai kyllähän siitä johdot jonnekin menee, mut kun ei tiedä mikä on mihinkin. Esim. pitkien valo, vilkku vas./oik. jne.
    Mitenkäs tuo mittaristo maadoitetaan?
     
  7. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Kuten tuossa jo edellä esitettiin, niin hanki jostain se korjaamokäsikirja (SHOP MANUAL+ muita kirjoja autoosi :CHASSIS MANUAL, ASSEMBLY MANUAL yms yms ) esim. Alfamerista. Ne maksaa jonkin verran mutta ne on hintansa arvoisia hankintoja, usko pois.( Ja ku myyt joskus autosi pois niin älä anna niitä kirjoja sen autosi mukana tai ainakin hinnoittele ne, nimim: "pari kertaa samat kirjat tilannut"
    Helpottaa kummasti kun ei tartte ensin tutkia siitä esim mittariston pohjasta niitä liittimiä ja hässäköitä, sitten kirjoittaa ne tänne ylös ja koittaa sinä selittää mitä tarkoittaa ja sitten joku vastaa ja taas sinä yrität ymmärtää mitä se kirjoittaa...(tai ihmetellä miten lehtijouset purkautuu tai iskarit)
    Ei kannata hakata päätään turhaan seinään kaikissa asioissa kun tietoa ja apua löytyy kirjallisuudesta suht. helposti.
    Joskus kannattaa antaa periksi sille väittämälle, että " ohjeiden lukeminen on periksi antamista"
    Onnea muuten Dart-73 projektin hankinnan johdosta, tulet huomaamaan hyvin nopeasti tämän harrasteen yhden perustotuuden :
    SE MAKSAA AINA ENEMMÄN KUIN LUULET!
     
  8. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Jep, onnea vaan. Mutta tosiaan tuo Bluestonen kirjoittama pitää täysin paikkansa. Projektit tahtoo aina karata lapasesta ja laajeta ja muutenkin euro poikineen uppoaa hyvin äkkiä ja huomaamatta jos on vähänkin enemmän tehtävää autossa.
    Eli jos ens kesäksi haluat saada kärryn liikkeelle niin keskity ensin kaikkein olleellisimpiin juttuihin niin että auto on liikennöimiskunnossa ja siitä sitä sitten voi parannella ja muutella ajan ja budjetin salliessa. Meilläkin nykyinen projekti tulee kustantamaan enempi kuin "laki sallii" eikä ole yhtään varma saadaanko se valmiiksi tänä keväänä, kesänä vai venyykö homma sitäkin pidemmälle. Mutta onneksi on sentäs toinenkin kesäpeli eli Impala niin eipä hätää vaan rakennetaan maltilla, valmistuu sitten kun valmistuu.
     
  9. Stingray

    Stingray Gearhead

    Joo, eli kuten muutkin on jo ehtineet todeta, tuon selittäminen menisi todella monimutkaseksi ilman kunnon sähkökaaviota. Koitin just tossa muistella että mistä hankin oma korjaamokäsikirjani, mutta eipä just nyt tule mieleen. Hämärä mielikuva olis että tilasin sen joltain tyypiltä jolta löytyi enemmänkin noita käsikirjoja. Muistaakohan joku muu kenestä olisi kyse?
     
  10. Duster

    Duster 1st gear

    Nyt on kirjoja vino pino tilauksessa, mutta kun ei niistä tiedä milloin tulee.

    Ps: Projektina on -70 Dusteri ja Dartti oottelee vaan sulia teitä.
    Rahan menon oon tässä parin vuoden aikana jo todennut!

    _________________
    "Rahalla saa ja Moparilla pääsee"

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Dart -73 2003-03-05 22:45 ]</font>
     
  11. 67

    67 1st gear

    alfamerilt aikoinaan tilasin valiant/barracuda(kutos malli)kirjan,maksoikin jotain,ja heti maksoi itsensä takaisin.
    siin on sit jotain sähkö kaavojakin,joiden mukaan on yhteen jos toiseenkin vehkeeseen toimivat sähköt tehty.


    mikäli?sulla siin dusterissa on?johto sarjat paikallaan?ni paat sen mittariston paikalleen.ja ihmettelet sitten niit sähköjä kontist,konehuoneest jne....

    maadoittuu se mittaristo,kun sen kiinni kojelautaan ruuvaat.

    ja sitten vielä,JOS SULLA ON?EHJÄN(PALAMATON/RÄPELTÄMÄTÖN)JOHTO SARJA?ÄLÄ PERKELE MENE SITÄ PURKAMAAN JA"PARANTELEMAAN"
    se menee kuitenkin vaan pilalle.

    nimimerkillä"kaikea v###n tyhmästi pilattua nähnyt"


    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: 67 2003-03-05 22:53 ]</font>
     
  12. Duster

    Duster 1st gear

    Tulis vaan nyt se kirja äkkiä, niin ei koko kesä menis.
    Aattelin vaan, kun tässä kerran ruvetaan rakentamaan niin tehdään sit kunnolla, eikä tyyliin sinnepäin.
    Savun hälvettyä tarkastan kytkennät ja vien auton kaatopaikalle :cry:

    Taitaa tuossa olla alkuperäinen, mut jos ois vetänyt liittimen jälkeen poikki ja joka paikkaan uudet johdot niin varmaan sieltäkin lähtis metri tolkulla ylimääräistä.



    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Dart -73 2003-03-05 23:01 ]</font>
     
  13. 67

    67 1st gear

    jos sen orkkiksen hyvän johtosarjan tuhoat,tuleeMURHA:STANA!!!!!!!!!!
     
  14. Duster

    Duster 1st gear

    Okei Uskotaan!
    Toivottavasti ei oo vaan johdot nirhautunut.
     

Kerro tästä muillekin!