Dynaaminen puristussuhde?

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja C5_Z06, 11.11.2019.

  1. C5_Z06

    C5_Z06 Gearhead

    Just näin.

    Otetaas nyt sitten esimerkki ja pohditaan mitä lukemat meille kertovat. Nämä siis Wallace Racingin kalkulaattoriin:

    - sylinterien määrä: 8
    - poraus: 4 tuumaa
    - isku: 3.622 tuumaa
    - kiertokangen pituus: 6.098 tuumaa
    - staattinen puristussuhde: 10.9:1
    - imuventtiilin sulkeutumisajankohta (0.004 nostolla): 81 astetta alakuolokohdan jälkeen
    - ahtopaine (1 baari): 15 psi (noin)
    - korkeus merenpinnasta: 0 feet

    [​IMG]

    Tässä sitten arvot. Mitä tämä kertoo kombinaatiosta:

    [​IMG]
     
  2. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Toi dcr homma toimii vaparissa kohtuullisen hyvin mutta ahtohommissa ei niinkään. muuttujia on vielä enemmän kuin vaparissa.

    Tarkoitan siis niitä muuttujia joita tossa laskennassa ei oteta ollenkaan huomioon.
     
  3. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    E85 sta tankkiin ?
     
  4. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Tossa on tosi myöhäinen imuvenan sulkeutumispiste, toiminee ok ihan normi pumppubensalla?
     
  5. C5_Z06

    C5_Z06 Gearhead

    Vaparina DCR lienee 7.45, jos oikein tulkitsen lukemia.

    Ahdettuna - jos tuo laskentalogiikka toimii kuten sen oletan - DCR olisi jo 15.05.

    Onko nämä nyt ookoo lukemia? Mihin haarukkaan nämä menee?
     
  6. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Ei vaan staattinen olisi 15.05:1 .
     
  7. C5_Z06

    C5_Z06 Gearhead

    Eli jos nyt ymmärrän oikein, niin ilman ahtoa staattinen on tietenkin sen edellämainitun 10.9:1 ja nyt näillä parametreilla (eli ahtopaine) kombinaatio vastaisi vaparimoottoria, jossa on 15.05:1 puristussuhde?
     
  8. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Niin tolla kilon paineella.
     
  9. C5_Z06

    C5_Z06 Gearhead

    Näin ymmärsin.

    No mitäs se sitten kertoo? Toimiiko E85:lla tai pumppubensalla?
     
  10. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Ei se mulle ainakaa kerro mitään. Ahdetun koneen PV kuvaaja on melko erilainen kuin vaparin.

    Tässä voisi myös pohtia sitä miksi (liian)korkeapuristeinen vapari nakuttaa mutta pienemmällä staattisella puristussuhteella ahdettu motti ei vaikka se tuottaa reilusti enemmän tehoa...
     
  11. Ahdettussa koneessa on parempi täytös kuin vaparissa.
     
  12. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    miksei se sitten nakuta?
     
  13. Ne puristukset on nakutusrajan alapuolella.

    Ahdetussa se teho tulee paineen noususta ja paremmasta täytöksestä. Sitä paineen nousua voi kompensoida puristusten nostolla vaparissa, mutta täytöstä se ei paranna.
     
  14. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Ahdetussa vähennetään ennakoita ettei nakuttaisi.
     
  15. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Ei puristukset aiheuta nakutusta vaan liian korkea sylinteripaine ja tai lämpötila.

    Ahdetussa vähennetään ennakoita ensisijaisesti koska palotapahtuma on nopeampi suuremman täytöksen takia.
     
  16. No joo, ilmaisin itseäni huonosti. Mutta noihin asioihin vaikutta se puristus.
     
  17. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Static compression ratio of 9.3:1.
    Effective stroke is 2.77 inches.
    Your dynamic compression ratio is 7.61:1 .
    Your dynamic cranking pressure is 153.17 PSI.
    Your effective boost compression ratio, reflecting static c.r., cam timing, altitude, and boost of 14 PSI is 14.86 :1.
    V/P (Volume to Pressure Index) is 113

    Wallace racingin arvot omasta pannusta jolla ajeltiin vuosia. toimi just 98e bensalla kun oli välijäähdytys kunnossa.

    Pannu oli siis sbc305

    Ennakko oli vissiin 24 astetta.
     
  18. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    tota kun vertaa tohon yllä olevaan niin huomaa jost ton nokan asteiden ja staattisen puristussuhteen vaikutuksen tohon laskelmaan. Vähemmän puristuksia ja aikaisemmin sulkeutuva nokka, muut arvot on melko lähellä toisiaan.
     
  19. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Jos haluaa välttämättä laskea jotenkin ahdon aikaisen DCR:n, niin sijoittaa sen 15:1 puristussuhteen taulukon staattisen kohdalle ja tulokseksi saa 10.1 dynaamista.

    Dynaamisen merkitys vähenee vaparissakin kierrosten myötä, ja jos ahtopaineetkin alkaa jyllätä kunnolla vasta kierroksilla, ei dynaamisella puristuksella ole enää oikein mitään merkitystä.
    Kannattaa keskittyä enemmän staattiseen.
     
  20. kipi79

    kipi79 3rd gear

    Siinä vaiheessa kun pakovenan kautta alkaa karkaamaan puristuspainetta, niin ei tuo dynaaminen puristus ole varmaan ensimmäinen mietittävä ongelma.
     

Kerro tästä muillekin!