Dynaflow

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja riviera56, 15.8.2004.

  1. Otto

    Otto Gearhead

    Re: Keskustelevaa pohdintaa vaihteisto-meedioille

    Samaa väittää kotimainen arvuuttelija. Kyseinen osa vaan on eri kohdassa kuin merkitsemäsi kohta kuvassasi. Niitä perän maljatiivisteitä mun mielestä joku kaupitteli tuolla Buick '58 topicissa, mutta niissä lie vuosimallien mukaisia eroja. Fatsco'lta niitä saa kuitenkin tilattua. Kaikkien Dynaflow'n osien lisäksi sieltä saa myös hyvää palvelua! Itse maksoin Paypalilla.

    Nii, vois ne olla ne putkien liitännätkin, jos ne vaiks olis löystyneet mystisesti itsekseen? Kannattaishan sekin kokeilla. Onko mahdollista että jos putki on kihnannut itsensä jotakin vasten, onko se kiinnikkeissään kiinni tukevasti?
    Mutta siis cross member, poikkipalkkiko, ainakaan tossa mun autoni lootassa sen pultit ei mee sinne asti missä on öljyä, enkä usko että sun autossakaan.
    Mä ehdotan yhä edelleen samaa tiivistettä kuin eilen, toki se täältä ruudun takaa etänä on hieman hankalaa.
    [​IMG]
    Siis toi "transmission case"n takimmainen tiivistepinta.
    Tarkoittaa siis sitä että joudut irrottaan ton lootan...

    Tänks juu. En mie oo mikään ihmemies, mutta toi nimimerkki "avo58" sen sijaan on. Aina kun mun autossa on joku älytön vika, niin tää shamaani saapuu paikalle ja saa auton käymään ennenku kahvit on tippunu, ja joka kerta löytyy looginen selitys mitä itte en oo äkännyt.
    Laitoin tonne blogiini lisää kuvia aiheesta, löytyy ton aiemmin mainitun linkin takaa yhä edelleen silti.
    Tämän kevään (kone- ja) lootarempassa mulla oli apuna ohjekirja vuodelta '57, vähän uudempi Chiltonin kirja, edellä nähty räjäytyskuva, ja kyseinen nimim. "avo58" kävi auttamassa parina iltana, sekä purku- että kasaus-vaiheissa. Tuloksena toimiva Dynaflow! Voitte uskoa että oli melko messevä fiilis kun auto liikkui omin voimin ekaa kertaa rempan jälkeen!! :D
     
  2. Rivieraruisaaja

    Rivieraruisaaja 1st gear

    Joo, taitaa maljatiiviste olla tosiaan taaempana. Ei tuo E7 ole huono veikkaus ollenkaan. Ikävä kyllä perkele.

    Kuinka karmea homma on Dynan pudotus? Tuleeko se sieltä ilman konetta? Kuinka korkealle pitäis saada auto? Painaako se rivitalon verran? Ja saako muuten tuon poikkipalkin irti niin että sinne pääsisi näkemään paremmin? Entäs se maljatiiviste, saiskohan sen vaihdettua ilman lootan pudotusta? Sori, kuulostan ihan 4-vuotiaalta. Hyviä kuvia blogissa!
     
  3. Otto

    Otto Gearhead

    Venttiilikoneistossa menee kara jota siirrät kun vaihdat vaihdetta sisällä kabiinissa. Karan eri kohdat ohjaavat öljyä eri tiehyeisiin eri vaihteilla. Tämän pitää olla siis juuri oikeassa kohdassa, muutoin öljy ei pääse minne pitää ja nothing happens. Tämän saa oikealle paikalleen rakotulkilla mitaten.
    [​IMG]
    Vasemmassa reunassa on toi tappi, ja toi kara tulee tuolta ulos. Tässä vaihteisto "on jollain vaihteella", mutta siis puhutaan kuitenkin rakotulkilla mitattavasta mitasta.

    Nyt tulee hyvät uutiset; voit tehdä sen irroittamatta laatikkoa autosta!
    Nostat auton pukeille ja avaat laatikon öljypohjan (et hiekkapihalla, etkä varsinkaan tuulisena päivänä...) jolloin pääset venttiilikoneistoon heti käsiksi.

    Sitä ennen kuitenkin kannattaa tarkistaa vaihdevivusto kokonaan, jos se vaiks panttaa jonnekkin tms, jos on käynyt niin että vivusto ei pääse liikuttamaan karaa.

    Sellanenkin tuli mieleen että jos olis panta loppu, mutta jos se on just rempattu, ni ei kai sitte... Toki se voi olla säädetty väärin rempan yhteydessä, ja panta saattaa olla jo ihan kutpai.
    "Pientä säätöä", eiksellane leffakin ollut? :rotfl:
     
  4. Otto

    Otto Gearhead

    -Mä otin koneen ja lootan yhtenä settinä irti, mua pelottaa olla painavien asioiden alla irrottamassa pultteja.
    -Mitähän se laatikko olis korkeimmasta kohdastaan, 45-50 senttiä? Sillon auto sais olla ainakin 60 senttiä lattiasta, ehkä enemmänkin, että jäis tilaa sormille ja tunkille. Eikös sulla oo auto tossa jossain huoltomontun päällä kuvassa, saiskohan siellä hommailla? Olis helpompaa... Perän joudut irrottamaan joka tapauksessa, otit lootan irti mitä kautta vaan.
    -Painaa se sen verran että haluat käyttää kaikkia mahdollisia apuvälineitä, tunkkia, norsua, naapurin Reinoa jne.
    -Maljatiivisteen saa irti pudottamatta lootaa, mutta perä puolestaan täytyy irrottaa silti :-?
    -Ei mitään stressiä, mielummin kysymyksiä enemmän ku vähemmän. Autan sen minkä voin ja muistan, ja onhan meitä muitakin täällä.
     
  5. sbf

    sbf Gearhead

    tossa jo löysinki dynan korjaamokäsikirjan.
    panta se tuskin on kun käsittääkseni pantaa tarvitaan vain pakilla ja pienellä puolella ja ne pelaa.samoin se tuskin on vivun säädöstä kiinni koska se ei ota eteen vaika keppiä vähän koittaa puoleen tai toiseen liikuttaa.
    Tarttee kurkata josko olis vaikka accumulaattorissa vuoto.
     
  6. Rivieraruisaaja

    Rivieraruisaaja 1st gear

    Päivitys: Miksi kaiken pitää aina olla vaikeaa? Miksei mikään ole ikinä helppoa? Otin nokan pukeille ja lähdin reteästi irrottamaan cross memberiä että näkis paremmin. Ei hyötyä, ja bonuksena makasin 2 tuntia auton alla yrittäen saada sen pirun takasin kiinni. Sitä täytyy tunkata ja vääntää samalla ja eihän se sinne mennyt. Kokeilen viikonloppuna kännissä. Ai niin, sekin asia selvisi että maljatiiviste ei voi olla syypää vuotoon. Sitä ei nääs ole enää kuuskolmosessa dynassa, niinkuin ei koko torque ball:ia...
     
  7. Rivieraruisaaja

    Rivieraruisaaja 1st gear

    Nonni. Syyllinen löytyi: Öljyn jäähdytysputki vuotaa juuresta. Tämän saattaapi saada korjattua jopa pelkällä kiristyksellä. Saatoinpa säästää juuri ihan perkeleesti!
     
  8. Otto

    Otto Gearhead

  9. metriläinen

    metriläinen Gearhead

    Oliskos täällä tietoa / kokemuksia missä pajassa tehdään nykysin tommoseen dynaan remppoja. Mul olis yks -59 dyna mikä kaipas remppaa, kun ei me ku L:llä eteen päin. Varmaan ne tietty tekee joka pajassa jos soittelee, mut jos löytys sellanen paja missä joku olis käyttäny omansa ja uskaltas vielä kehukin pajaa ni semmonen saattasi kiinnostaa.
    Sit toinen kyssäri dynasta. Tossa 401 mosan perääsä on ilmeisesti tommonen triple turbine malli. Mitenkä toi eroo toiminnaltaan tommoseen twin turbine malliin. Kysyn siks ku tossa lattialla olis yks toimiva -60 twin turbine dyna, mut se on jo ulkosestikin erikokonen tohon triple turbineen verrattuna.
     

Kerro tästä muillekin!