E 10 95 E :n tilalle

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja human62, 2.10.2010.

  1. human62

    human62 1st gear

  2. intiaani_chief

    intiaani_chief 3rd gear

    98 on vielä kalliimpaa joten tuskin alan tehojen takia sitä tankkaamaan.. onneksi rysleri nielee tuota etanolia surutta :D
     
  3. lesabre

    lesabre 1st gear

    Miten jenkit muuten ylipäänsä suhtautuu tohon uuteen etanoliliemeen? Ilmeisesti pitäisi aika hyvin toimia, kun jenkeissä kai käytetty etanolia meitä enemmän jo aikoja hanabensoissa..

    Kiva sinänsä kun esim naapurin vm.2008 Avensis kuulema ei kestä tota uutta bensaa, vaan alettava ajamaan 98:lla, ilmeisesti uudemmat VW Golfit sama homma. Aika älytöntä sinänsä, Pekkariselta taas yksi aivopieru lisää. Toihan ilmeisesti lisää n.10% kulutusta muutenkin suhteessa 95e:hen niissäkin autoissa, missä sitä siis saa edes käyttää..
     
  4. virta

    virta Gearhead

    No etanoliseos palaa niin huonosti että varmaan tuo 98 on parempi vaihtoehto...
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    volkkarin ensimmäisen sukupolven fsi-moottorit (2004-2006) eivät siedä
    sitä-mutta niillä on muutenkin pitänyt ajaa 98.lla. ja nehän ovat jo vanhoja.
     
  6. Anti-Midas

    Anti-Midas Gearhead

    95e10

    Just ajelin omassa Mitsun 2,5 v6 koneella olevalla vm.97 craisulla tankillisen, jossa oli 40 litraa 95E ja 20 litraa ST1:n RE85 etanolia. Toimi aivan samalla lailla eikä mitään eroa kulutuksessa matkamittarin mukaan. Noin 50/50 suhteesta bensaan päin toimii. Ilmeisesti tohon asti orkkissäätöjärjestelmä kykenee säätämään tarpeeksi.

    Viime talvena kokeilin jopa pelkällä RE85:llä, mutta sillä starttasi
    kylmänä huonommin eikä voinut kiihdyttää täyskaasulla. Varmaan toimis rikastamalla lisäsäätimellä täysin.
     
  7. Mopar

    Mopar Gearhead

    Niin joo, sen takii se ei varmaan sovikkaan kaikkiin autoihin :eek:
     
  8. Putte

    Putte 1st gear

    No toihan on sama homma kun aikanaan 95E.hen siirryttäessä. Silloin lopetettiin 92 kokonaan ja sitähän käytti vain 60 prosenttia silloisista autoista. Ei noissa muutoksissa koskaan järkeä ole käytetty. Muutoksia tehdään muutoksen takia ja että näyttäisi mukamas jotain tehtävän luonnon eteen.
     
  9. human62

    human62 1st gear

  10. Putte

    Putte 1st gear

    Ei loppujen lopuksi kovinkaan suuri yllätys.
     
  11. virta

    virta Gearhead

    pointtini oli se että jos hinnassa säästää,hyötysuhteessa häviää...No nähtäväksi jää kuluuko tuota E10 paljonkin enemmän.
     
  12. Mopar

    Mopar Gearhead

    Jep, mutta eikohän se samalla tavalla pala, ainoostaan energia sisältö on köyhempi.
     
  13. Quest

    Quest Gearhead

    Taas poliitikoilta pers-silmällä tehty lipomispäätös
    Paljon pieniä paikkakuntia, jossa vain yksi kylmä asema.
    Asemilla 2- laatua; diesel ja 95
    Jos E10 ei käy niin millähän vitulla sitä ajellaan? Häh
     
  14. human62

    human62 1st gear

    lainattua:"Öljyn hinta tulee määräämään ruoan hinnan, ja maailman köyhimmillä ei ole enää varaa ostaa ruokaa. Päättäjillä tulee olemaan eettisesti vaikea valinta: ruokkiako rikkaiden maiden autot vai köyhien maiden ihmiset. "

    http://www3.lut.fi/webhotel/teke/kklemo ... veista.htm
     
  15. spinneri

    spinneri Gearhead

    Tässä osoite mistä saa ladattua päivitetyn sopivuuslistan:

    http://www.e10bensiini.fi/files/87/E10-bensiinin_soveltuvuus_henkiloautoihin_10_09_2010.pdf

    Toyotan kohdalla kerrotaan seuraavaa:
    Volkswagenin kohdalla kerrotaan puolestaan seuraavaa:
    Lue aihetta käsittelevä uutinen nettisivuiltamme:

    http://www.spinneri.fi/2010/05/e10-polttoaine-korvaa-95e-bensiinin/


    Tiedonjanoa yritti tyydyttää

    Jari Sjöman
    Spinneri Magazine
     
  16. rane58

    rane58 Double Gearhead

    Täytynee sitten käyttää mun vanhoissa autoissa 98E-pentsaa ja toivoa parasta... :odroll:

    Professori: Uudesta bensiinistä haetaan syitä moottorivaurioihin

    http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/2010/ ... 28904.html

    Jos esimerkiksi vanhempaan, nykyistä 95-oktaanista bensiiniä huolivaan autoon tankkaa vuoden alusta vahingossa 95 E10 -laatua, ei välitöntä moottorivauriota tarvitse pelätä. Polttoainetta ei edes tarvitse tankissa vaihtaa. Suositeltavaa on kuitenkin, että tankin ollessa puolillaan, lisätään joukkoon 98E-laatua.
     
  17. spinneri

    spinneri Gearhead

    Tuleva 98E5 on käsittääkseni yhtä ja samaa kamaa tänä päivänä myynnissä olevan 98E:n kanssa – jossa siinäkin on etanolia (max 5 til-%).


    Muisteli kuulleensa lehdistötilaisuudessa

    Jari Sjöman
    Spinneri Magazine
     
  18. ls1978

    ls1978 Gearhead

    Omat muistikuvat kertovat että jo 80-luvun lopulla USA:ssa myytiin edullisempana vaihtoehtona muutamilla asemaketjuilla etanolilla jatkettua matalaoktaanista bensiiniä. Hyvin se ainakin silloisten vuokra Tauruksien, Centuryiden yms. koneissa pelasi. Eihän sitä nyt vuokra autoon kalliimpaa viitsinyt tankata...

    Eli eiköhän ainakin jo 80-lukuiset jenkkipelit kestä ihan hyvin tuota tulevaa E10:ä. Osviittaa aiheesta antaa Suomen Chryslerin maahantuojan virallinen suosituskin E10:n soveltuvuudesta 1989 vuodesta eteenpäin. Tuota 20 vuotta taaksepäin tuskin mikään virallinen organisaatio edes omia tuotteitaan haluaa ajatella, saati ottaa mitään kantaa niiden toimivuuteen. GM:n maahantuoja taas on ollut vuosikaudet niin vähän kiinnostunut USA-tuotteista, että mistälie ovat keksineet -97 rajavuodeksi E10:n käytölle. Eivät liene haluakaan ajatella että joku ajaa vahemmilla kuolemanloukuilla, vaan myyvät mielummin niiden omistajille uusia "Chevy" Aveoita. Ja kas kummaa Euroopan GM:n Opel-tuotteisiin E10 käy vuosimallista riippumatta. Vastaavia ajatuksia myös USA:ssa olen lukenut muutamiltakin keskustelupalstoilta.

    Samaa ajatusmallia tukee soveltuvuustaulukosta löytyvät suositukset monille eurooppalaisille / japanilaisille merkeille, joille USA:n markkinat ovat olleet tärkeitä (ainakin M-B, BMW, Saab, Volvo, Honda). Niillehän luvataan hövelisti E10 yhteensopivuutta jopa vuosimallista riippumatta tai 70-luvulta alkaen poislukien joitakin tuoreempia mitälie suorasuihku / laihaseoskoneita. Eli ei kai tässä(kään) nyt mitään niin kauhean uutta ole keksitty, asia ollut arkipäivää USA:ssa ainakin pari vuosikymmentä.
     
  19. rkr

    rkr Gearhead

    Ihan hyvä sinällään että lisätään ilmaston lämpenemistä tällä tavalla, kyllä mulle kelpaa lämpimämmät kesät ja talvet :D

    Mutta asiaan, tietääkö kukaan missä menee se prosentuaalinen raja jolloin bensiinin seassa oleva etanoli alkaa syövyttää tiivisteitä ja letkuja? Eli siis ihan vanhan ajan kaasarikoneisissa autoissa.
     
  20. tuntematon

    tuntematon 1st gear

    niin tuossa spinnerilehden linkittämässä sivustossahan todetaan että moparit ja jeepit 1989 alkaen voi käyttää E10:ä. GM:t vasta 97 eteenpäin...

    hupaisaa muuten että ruotsissa tuota on ollut tarjolla vaikka kuinka kauan, yksi pyssy muiden lisäksi - mutta sitä on saanut reilusti halvemmalla.

    mutta mites täällä; heeiii nymmää keksin korvataan se yleisin tällä nii ollaan tosi ekolookisii!
     

Kerro tästä muillekin!