E body projekti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja asperiini, 5.9.2006.

  1. asperiini

    asperiini Gearhead

    Ostin Erkiltä Tallinnasta ruman mutta ruosteettoman -70 Challengerin.
    Tästä oli joku Ameriikan kloppi varmaan katukilpuria rakennellut ja jälkihän oli sen mukaista. Talven aikana olis tarkoitus poistaa "pimp my ride" levitykset takalokasuojista ja parannella laitos täyttämään edes alkeellisimmat turvallisuus ja mukavuusnormit.
    E body asiantuntijat varmaan osaavat kertoa mitä tulisi/voisi tehdä esim seuraaville:
    - jarrut, nyt joka kulmassa 10" rummut ilman tehostinta. Olen kuullut että esim Aspenin etulevyt napoineen menis heittämällä mutta olisko jotkut jälkiasennussarjat parempi vaihtoehto?
    - Ohjaustehostin? Nyt on iso ratti ja pirusti kierroksia.
    - Lämppäri ja pissapoika on hävinneet matkalla, ilmeiseti olleet Californiassa vain tiellä, käykö jostain muusta mallista?
    - Sähkökaaviolle olis käyttöä
    - Mistä puuttuvat mutterit alla oleviin alumiini slot vanteisiin?
    - Mistä puuttuvia listoja ja merkkejä?
    - mistä takasivumarkkerilamppuun uusi linssi (vasen)
    - minkälaiset takaiskarit oikeasti on? Tähän on joku asentanut liian pitkät ilmaiskarit joilla voi valita kahdesta: eli ei takajousitusta kun iskarit on yhtä puuta tai sitten joustoa mutta perä taivaalla.
    ym kunhan tutkinta edistyy...
    Tästä ei sitten tule mitään museoautoa. Lähtökohta on alunperin kutosella ja kovalla laatikolla ilman mitään herkkuja, tai ilmastointi on ehken ollut, nyt ei siitäkään edes muistoa.
    Syylari on vaihdettu, kone on uusi crate 360, laatikkona 727 manuaalikoneistolla ja Hurstin räikkä-shifterillä (asennettu kivasti ja kätevästi peltiruuveilla konsolin päälle!).
    Kardaanissa uudet laakerit, perä 8 3/4 lukolla ja 3,23 välityksellä. Uusi bensatankki, Edelbrokin uusi kaasari ja Performer imukansi, MSD 6AL sytty MSD:n jakajalla ja piuhoilla. Uudet 235 ja 295 kumit niillä 70 luvun slot vanteilla. Niin ja uuden näköinen Optima tehoakku.
     
  2. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Olka-akselit ja siis jarrut on samat kun '73-'76 darteissa ja valianteissa. Eli jos ihan oikeeta haet, niin noista olevat levysysteemit sopii. Vaikkapa Aspenin tai B-korisen levysysteemit olka-akseleineen käyvät myös, mutta ovat aavistuksen eri korkusia ja eri kulmilla olevat. tehostinta varten tarvitset pumpun rautoineen, tehostetun simpukan ja lyhyemmän ohjausakselin. Jälkimmäinen voi olla hankalin löytää. Manuaalisimpukkaan saa myös nopeampia välityksiä.
     
  3. asperiini

    asperiini Gearhead

    Mulla kun on tuo Aspen jossa olis sekä jarru- että ohjaustehostin niin tuli vaan mieleen että ottais osia siitä.
    Aspen kun joutaa mennä nyt purkuun...
    Laskin että saanen osina tuosta paremmin.
    Muistan lukeneeni joskus että vaikka spindle on hieman erilainen niin käytännössä siitä ei ole haittaa. Tais olla niin että kun jousitus laskee, tai pitäiskö sanoa koppa laskee esim kovassa kaarreajossa niin tätä Aspenin spindleä käytettäessä auto aliohjaa hieman enemmän kun auraus muuttuu hieman vähemmän. Juttu oli Mopar Musclessa joitain aikoja sitten.
     
  4. SG480

    SG480 1st gear

    Vai tuli Viron Zallenkeri Suomeen. Jarruhommista löytyy haulla paljon tietoa tältäkin palstalta. Jos sulla on itsellä noin paljon valmista kamaa niin käytä ne. Mulla ei ollut joten valinta osui MP Brakesin sarjoihin sekä etu- että takapäähän. Iskareiksi valitsin Edelbrockin IAS:t koska kaverin Chargerissa oli näistä hyvät kokemukset.

    Pisteosia saa reproina aika mukavasti esim. Year Onelta & The Moparshopista (halvempi kuin Y1 ja samaa kamaa), toinen mun kanava on ollut EBAY josta olen ottanut orkkiskamaa aina kun mahdollista. Kolmas hyvä kanava on ollut MoparSweden sekä tietty kotimaan E-koppa ukot. Tosin on mainittava että Härmän E-body osien tarjonta ei päätä huimaa.

    Meillä on tossa tallin ylisillä Challengerin takakyljet odottamassa vaihtoa. Nämä on ne uudet versiot joilla vaihtuu koko kylki aina katon saumaan saakka eli p i t ä i s olla suhteellisen nätti homma. Suosittelen näitä jos meinaat kaaret palauttaa orkkiskuosiin, pelkkiä kaariahan ei edes mistään saa.

    Hyvät sivut E-koppaisen harrastajalle löytyy täältä http://www.cuda-challenger.com
     
  5. Anselmi

    Anselmi Gearhead

  6. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Joo, aspeni lihoiks vaan ja siitä noi jarrukamat. Ohjaussimpukkakin käy aspenista, ja tosi sissi lyhentää sitä orkkisakselia tarvittavan määrän.
     
  7. asperiini

    asperiini Gearhead

    Kiitokset linkeistä, auto on nyt tallissa ja suunnittelu alkaa.
    Koneeksi laitan tuon Aspenia varten tehdyn 408 strokerin joten tuo nyt nokalla oleva 360 tulee myyntiin.

    Ajattelin laittaa ensi talven aikana tekniikan kuntoon ja kaunistella ulkonäköä sitten myöhemmin. Ei muuten talous tai projektiin tarvittava työaika riitä ja ajamaanhan täytyy päästä joka kesä vaikka sitten karummallakin kulkineella. Onhan tuota jo tottunut rumallakin autolla liikkumaan :wink:

    Se toinen Erkillä ollut yksilö ei oikein houkutellut. Kyllähän siitäkin joku varmaan sepittää kelpo kulkupelin mutta töitä siinä kyllä riittää.
    Hitsihommaa, oikaisua ja vanhojen miinojen purkua löytyy enemmän kuin tästä mun Challesta.
    Jollekin se tieto että on alunperin joillakin speciaaliherkuilla varustettu aito kasikoneinen malli on tärkeää, mulle tolla ei ollut niin väliä. Eihän niistä varusteista ollut juuri mitään jäljellä ja kun ei voi tuhota mitään arvokasta niin saa paremmin toteuttaa itseään. Tässä voi nyt nähdä päiväunia eri ratkaisuista eikä sitten toteutuksen jälkeen tule museoautoäijät sättimään vaikka olisin tehnyt minkälaisen Pro Street version tahansa :p
     
  8. RT6870

    RT6870 Gearhead

    oikeeta puhetta 8)
     
  9. Jape105

    Jape105 Gearhead

  10. MudMax

    MudMax Gearhead

  11. PasiR

    PasiR Gearhead

    Asperiini, katso yv.
     
  12. SG480

    SG480 1st gear

    Tästä firmasta saa lukea jatkuvasti näitä juttuja

    PG Classics, aka Eparts 4 cars, is a nightmare to deal with.
    They are chinese people up in canada and their parts are out of china.

    I saw they had repo new chrome outside mirrors for challys with remote mirrors.
    I called them for a price on the non remote mirrors.
    They quoted me a price and I said I'll think about it.
    The next day I saw they had a set of non remote chrome mirrors on ebay.
    I purchased them, buy it now, and waited 2 weeks.
    I emailed them and they said the parts were coming from china, (though it says they are in canada) and should arrive in several more days.

    I wait another week, call and speak to the owner, Peter Gee, who is clueless.
    I wait 2 more days and speak to another girl there who says they will arrive on friday.
    OK, they come monday but they are primered, not chrome.
    I call them and they say I ordered primer.
    I tell them look at the auction, it says chrome, plus every email I sent to them says chrome, not primered.

    They said send them back to them in canada, they have a set of chrome ones in canada, and they will send them out upon receipt of my returned ones. I say OK, you got them in canada, no waiting for china? How bout if I pay pal you for the set AGAIN now, this way you can ship them out asap and I don't have to wait any longer than the 2 months it's already been.
    And when you get my returned ones, just issue me the refund.
    They say OK and I pay pal them.
    The next day I call to make sure they got the extra money, they say yes, and they will have china ship out another set to me.
    I say china- last night you said you had another set in canada that you would ship out asap.
    They say they made a mistake.

    I track my shipment back to them and they mark it as return to sender b/c they dont want to pay the 90 bucks customs fees.
    I mhad to agree to waive 90 bucks from my refund in order to get the balance back, plus I spent 40 bucks in long distance calls.
    Their english stinks and they scream at you over the phone.

    They suck, pure and simple.
     
  13. asperiini

    asperiini Gearhead

    No nyt kun sain viimeinkin autoveroarpalipun täytettyä ja palautettua niin tullimies haluaa nähdä tään projektin.
    Olisko johtunut siitä kun en saanut yhtään ruksia siihen kohtaan missä kyseltiin kaiken moisia lisävarusteita, niitä kun ei (vielä) ole.
    Vai johtuiko siitä kun mainitsin kotteron olevan ns. projektikunnossa, pohjamaalissa ja pari ruostereikääkin löytyy...
    Ei siinä mitään, laitetaan tarrakilvet taas hakien ja tien päälle :p
    Pääseehän siinä samalla vähän ajelemaan.
    Onneksi ei vielä ole liikaa purettu, nyt saa vielä päivän parin ahkeroinnilla härvelin siihen pisteeseen että uskaltaa muun liikenteen sekaan.
    Tai miten sen nyt ottaa, nuo tehostamattomat rumpujarrut ainakin takaa sen ettei liikaa tule hurjasteltua.
    Toinen onni on se että tuli löydettyä tuo lämmityslaite, senkun saa vielä kiinni niin tarkeneekin, toivottavasti takatalvi ei iske ennen kuin olen käynyt eteläisessä tullipiirissä.
    Summitiltakin tuli just paketti kotiin mutta näitä ei passaa asennella kiinni ennen kuin tulli on arvionsa tehnyt, mutta nyt olis SSB:n levyt eteen ja taakse tehostimen kera yms mukavaa odottamassa projektin jatkumista.
    Kesä vaan pukkaa päälle semmoista kyytiä että ilmeisimmin veropäätöksen jälkeen haen kuitenkin leiman lähes tässä projektikunnossa ja hommaa jatketaan sitten siitä.
    Suurin homma olisi nyt löytää pätevä peltiseppä leipomaan kiinni nuo uudet takalokarit ja korjaamaan kontin pohja ja sen jälkeen vedetään väriä päälle. Ferrarin punaisen meinasin tästä tehdä.
     
  14. asperiini

    asperiini Gearhead

    No nyt on aarretta näytetty kunnollisille tullimiehille :D
    Ne on niin harvinaisia tämmöiset autot että tarvii lähettää paperit ja valokuvat Hämeenlinnaan tutkittavaksi... sanoi valtion edustaja.
    Saas nähdä kuin näissä arpajaisissa käy, muut on saaneet 500 - 1000 välillä olevia lappuja mutta ne onkin ollu isolohkoja ja RT versioita.
    Tosin tullipaikan seinällä oleva lappu kertoo että ajoneuvon viat tai ruosteet tms eivät ole verotusarvoa laskeva asia. Mikäs sitten olisi jos ei just nää :mad:
    Seuraavaksi käydään konttorilla että saadaan ajoaikaa lisää, sitä ennen pitäis saada pari kolme paikkaa vielä korjattua.
    Mukava oli kuitenkin kaupungilla ajella, maaliskuussa luu ulkona 8)
     
  15. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    En tiedä mikä fiksaatio sekin on mutta joskus päiväunissa vilahtelee sellainen karun orkkiskuntoinen ja maaleistaan rapistunut Cuda, Challenger tai Camaro... :-?
     
  16. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Täällä kotopuolessa oli taannoin myynnissä sellainen todella KARU Challengeri, jollakin letukan koneella ja lootalla. Peli oli taannoin rautaesiripun aikana kasattu tuolla Neuvosto Eestissä nippuun kaikella Sirppi ja vasara-osalla. Nyt muokkaantuu pikku hiljaa oikealla tekniikalla ajopeliksi...
     
  17. dust3r

    dust3r 3rd gear

    onkohan kyseessä sama joka oli aikoinaan kasissa esitelty alueen ainoana challena.
     
  18. rx_racing

    rx_racing Gearhead

    vähä myöhäs tää on jos ne ssbc levyt jo tuli, mut aspenin levyt, palat ja satulat saa sarjana merkkiliikkeestä yhteensä 172 €
     
  19. asperiini

    asperiini Gearhead

    Joo, nyt on asennusta vaille nelimäntäiset SSB Force 10 etulevysarjat tehostimella ja takalevysarja SSB:tä kanssa. Takalevyt näyttäis olevan Mustangista...
    Vaihdetaan sitten alle kun on haettu ensin leima noilla vakiorummuilla.
    Huomenna pitäis käydä ekan kerran konttorilla vähän työlistaa hakemassa.
    Etuumpiot pitää vielä vaihtaa, saada vasen etuvilkkukin toimimaan, asentaa pissapoika ja tutkia miksi pyyhkimet ei (enää) pyyhi. Sitten kiristää sen verran etujousia ettei kumi hinkkaa enää lokkarin yläreunaan, eikös siellä jossain ole ruuvi vähän kuten Aspenissakin? Niin ja takaa pitää vaihtaa ne ylipitkät farkun ilmaiskarit Koneihin (nekin jo valmiina).
    Rattilukko ei toimi, onkos tämän ikäisessä semmoista?
    Mitenkäs noitten sivuvalojen kanssa on, eli saakos ne nyt palaa vai ei?
    Maavaraakaan ei taida tällä nykyisellä putkistolla olla riittävästi, kiitos Ruåttalaistyylisen "putket taka-akselin alta" asennuksen, mutta saa kelvata nyt tälle reissulle.
     
  20. asperiini

    asperiini Gearhead

    Ai niin, onkos runkonumeroa muualla kuin tuulilasin edessä siinä kuskin kohdalla? Siitä löysin semmoisen jossa on vin koodin loppuosa.
     

Kerro tästä muillekin!