E10 uusi polttoaine

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja studio57, 30.11.2009.

  1. Karva

    Karva Gearhead

    Kyllä ne kaikki autot pelaa vaikka 100 % etanolilla, kunhan on säädetty oikein, varsinkin vanhat jenkki rotiskot. Google : stillister tai colum, home made fuel ethanol.

    Se mitä maahantuojat ry:n pj P.Pututti ajaa takaa on silkka propakanda, notta kaikki pitääs ostaa uusi auto ja ajaa sillä. Aina kun nämä herrat avaa tyhjän monttunsa, kyseessä on aina uusien autojen myynnin edistäminen, mistään muusta viis.

    No sehän on niin helv, ekologista tehdä näitä uusia hypridejä, jotka sitten käy benssa ja etanolin sotkotuksella.

    Mailmalla on iät ja ajat ajettu puhtaalla pirtulla, suomessa on hyvät perinteet oman korpikuusen-kyynel tuotannosta. USA:ssa saat tehdä itte omaa ponua ja ajaa sekä myydä kun teet veroilmoituksen.

    Pohjanmaalle piti tulla 2005 iso bensaa ja etnolia sotkottanut laitos, ja Pöyry jopa suunnitteli sen, rahaa paloi muutama miljuuna, sitten se ei suomessa kannattanut, samoilla piirrustuksilla on sitten tehty Ruottiin jo kaksi vastaavaa laitosta.

    Mutta, mie voin lyödä teidän kanssa vaikka vetoa, siitä että suomi-versioon etanoli-bensa sotkusta tulee takuulla furfuraali tai jokin muu merkkaus väri jotta joka jamppa joka tekee kotona ponua ei voi itte sotkea omaa ja halpaa polttoainetta.
     
  2. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Sellanenhan tässä vähän askarruttaa että kuinka hyvää lientä toi tuleva on korkeempipuristeisessa/ahdetussa koneessa? E85:ssä ominaisuudet näkyis olevan ihan kohillaan ja voisko siitä päätellä että oktaania olis paremmin kuin nykybensassa?
    Toki nykybensakin on ihan jees mutta mitä toi uus olis sitten verrattuna vaikka V-Poweriin :-?
     
  3. BT.justice

    BT.justice Gearhead

    tota määki oon miettiny,miten tuommonen sotku käy virikaseihin :eek:
     
  4. studio57

    studio57 Gearhead

    uskoisin että oikei hienosti :)
     
  5. Detroit steel

    Detroit steel 1st gear

    Tuosta syövyttävyyestä ja kummiosien kärsimisestä oon ollu siinä käsityksessä jotta metanooli syövyttää enempi, ei niinkään etanooli.

    Aiheesta jokkut tehny ihan empiirisiä kokeita ittellänsä...
     
  6. ohc205

    ohc205 1st gear

    Ei ne alkoholit ittessään mitään syövytä, mutta ne absorboi ilmasta kosteutta itteensä 1-2% ja se vesi se on sitten joka ruostuttaa.
     
  7. poikelin

    poikelin Gearhead

    Kysäisin tohon käyttikseen ihan virallisen kannan:

    E10 soveltuvuus Volvo- bensiini malleihin.

    Voidaan käyttää alkaen 740 -mallisarjasta ja sen jälkeen valmistuteissa
    malleissa.
    Pois lukien Mitsubishi 1.8 GDI -moottorit (S/V40)

    HUOM! E85 polttoaineen käyttö muissa kuin FlexiFuel -malleissa on
    ehdottomasti kielletty.

    -> päätelmä: 1.8 S/V40 lienee huono hankinta näinä päivinä.
     
  8. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Aina ollut, niinkuin muutkin etuveto "volvot" ! :rotfl: :poff:
     
  9. Rahikainen

    Rahikainen Double Gearhead

    Eikö 240 sarjalla saa ajaa enää :(
     
  10. maurizio

    maurizio 1st gear

    240 Volvolla saa jatkaa ajamista jos siihen asentaa letukan pikkulohkon :poff:
     
  11. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Ei saa. Sama moottori mikä on 740-sarjassa, ei toimi kun se on asennettu 240:iin. :rotfl:
     
  12. r.w.

    r.w. 1st gear

    ...ja sieltähän löytyi jälleen uusi, erinomainen perustelu poikkeuslupahakemukselle: "LS7, koska tahdon vain päästä töihin ekoloogisesti."
     
  13. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Eiköhän Shell myy V-Poweria silti?
     
  14. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Päätelmä osin väärä 8) , sillä varsin harvassa 1.8S/V40 Volovos on tuo Pitsumisin GDI :rotfl: . Niissä on ihan tavallinen kone yleensä.
     
  15. jtbo

    jtbo 1st gear

    Nythän Shell on kuulemmassa myymässä pois asemiaan, että ilmeisesti ei sitten :cry:

    Menee aika vaikeeksi jos 2013 sitten alkaa katoamaan tämä nykyinen E5 ainekkin asemilta, kun ei ole sitä enää pakko pitää, ei tohon 307:aan taida E10 käydä tai ainakin paljon pitää letkuja ja ties mitä vaihdella.

    Autovalmistajat eivät periaatteesta sitten vanhemmille malleille myönnä toimivuutta, koska eivät tahdo että niillä kukaan enää ajaisi.

    Mistähän sitä kyhäisi kohon tuohon Cisacin kaasariin, se kun ei meinaa kestää edes tätä E5 ainettakaan?

    edittiä: Brasilian tiestä etanolikäyttöiseen autoiluun:
    http://cgschoen.blogspot.com/2007/04/ethanol-as-automobile-fuel-and.html

    Mainitaan esimerkiksi sellaisesta ilmiöstä, kuin ensimmäisten etanolikäyttöisten autojen kaasarit kuluivat etanolin syövyttävästä vaikutuksesta johtuen ja tuossa samalla sitten moottorin kulkeutui sitä kaasarin metallia aiheuttaen moottorin loppumisen ennenaikaisesti.

    Ja täällä pikkuhiljaa vaan lisätään tuota etanolin määrää polttoaineessa, aika selvä vanhojen autojen pakkotappo käynnissä, kun ei moisesta varoiteta missään, väkisin yritetään saada uusien laitteiden myyntiä, vaikka vanhat on parempia.

    Barrikaadeille perkule.
     
  16. Miuge

    Miuge 1st gear

    Niin no ongelmahan ei tule siitä etteikö etanoli palais,mutta luulen,että vanhemmissa autoissa kannattaa tarkistaa sytytysennakot uusiksi.kunhan eka tietää tuon E10 oktaani luvun,joka oletettavasti on melko lähellä 95 okt bensaa.Luulis,että tuohon kulumiseen on olemassa jokin konsti.Epäilen tuota etanolin syövyttävää vaikutusta.Se vaan on,niin "kuivaa",että mekaaniset osat jotka sen kans joutuu tekemisiin,niin kuluu ennen aikaisesti.Hitunen kakstahti öljyä tankkiin ehkä noin 0,5 prosenttia.Niin luulis,että ongelma poistuu...Ehkä.Tuon E85 kanssa hapettumis ongelma on jo sitten ihan eri luokkaa rupeaa bensa puolen alumiini osat saamaan kyytiä ja messinki osat muodostaa niin paksun oksidi kerroksen,että ne jumittuu.Joku joka on joskus kaasaria rasvanpoistoaineella pessy,niin tiettää ilmiön.Jos tuo 2t öljy pystyy muodostamaan etanolin kestävän kalvon noihin osiin ja estää hapettumisen,niin hyvä,jos ei niin voi voi...Loppuu aika monelta esim.kelkkailu...

    Esim. vanhempien moottorien venttiilin ohjurit ei kestä edes tuota nyky bensaa,koska se on jo sen verran "kuivaa",että ohjurit leikkaa kiinni.Siksi huoltoasemilla myydään tuota lisäainetta.Liian pehmeitä seetejä ja venttiileitä ei pelasta tuo lisääainekkaan,vaan ne tuppaa "palamaan".Varsinkin jos konetta joutuu rasittamaan vähänki enemmän.Mutta siihenki auttaa uudet Rst venttiilit ja kovemmmat seetit.
     
  17. rainbow6

    rainbow6 3rd gear

    Kyllä ainakin Nesteen jommassakummassa laadussa on ollut 5 % etanolia jo vuosikaudet.
     
  18. ama

    ama 3rd gear

  19. rainbow6

    rainbow6 3rd gear

    ^ Vuoden 2008 alussa voimaan tulleen EU-direktiivin perusteella liikennepolttoaineiden jakelijoiden on vuonna 2008 lisättävä myytäviin polttoaineisiin 2 % etanolia. Vuonna 2009 vaatimus on 4 % ja vuodesta 2010 eteenpäin 5,75 %. Että eiköhän sitä nyt ole jo ihan kaikissa tuon minimin verran.

    Itäbensas tuskin on!
     
  20. jtbo

    jtbo 1st gear

    Ennakkoa aikaisemmalle pari astetta kuulemma jos etanolia on vähän reilummin seassa.

    Mutta tuo osien korroosio ei ole kyllä kiva, Solex on ollu konkassa ties kuinka pitkään ja osien saatavuus ei ole pian enää kovin hyvällä tolalla.

    Jenkeissä jotkut veneilijät olivat tehneet vetoomuksen ettei siirryttäisi E20 käyttöön, kun mm. polttoainefiltterit tukkeutuu jos alumiinitankki, olivat selvitelleet, niin alumiini oli tukkeutumisen aiheuttaja.

    Tämä vähäinen määrä etanolia mikä nykyään on kaikessa bensassa, ei ehkä tee ongelmia niin pian, mutta taitaa se silti hissukseen tuhoa tehdä ja kaasarissa ei nyt kovin kummoista muutosta tarvita kun se alkaa oireilemaan.

    Lisäksi kaasariin pitäisi suuttimia pian vaihtaa, kun etanolia pitää saada enemmän menemään läpi, 9:1 kumminkin se etanolin ilma:polttoaine suhde, jossain pisteessä sitä seuraava suutinkoko pelaa paremmin, mikä lie sitten tuo etanolin määrä missä kohtaa suuttimien vaihto pitäisi tehdä, ei hajua.

    Kai se on muutettava sitten jonnekkin itärajan tuntumaan, että harrastepelillä voi jatkossakin ajella vai pitäisikö suosiolla siirtyä rajan toiselle puolelle :eek:
     

Kerro tästä muillekin!