E10 uusi polttoaine

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja studio57, 30.11.2009.

  1. mjsn

    mjsn 1st gear

    no nythän ne kaikki tatsunin koneilla dieselöidyt lankkukyylet on sit kullan hinnassa. kun noilla pensapeleillä ei voi ajaa. iteltä oli alkanu jo syöpyminen valtterin tankin vierestä.joku sitä top alcoholia on vissiin lähettyvillä lätriny.
     
  2. shark

    shark 3rd gear

    On sillä etunoolilla hyviäkin puolia.
    Jäähdyttää konetta paremmin.
    Estää nakutusta eli enemmän puristuksia myllyyn ja täällä ainaskin lisäävät 20 % monet itte jos meinaa mylly spiikata.
    Tota 2 tahti öljyä välillä voiteeksi niin avot.Eritoten kun jää seisomaan ,että on voideltu joka paikka.
    Kaikkea uuttahan aina pelätään.
     
  3. jtbo

    jtbo 1st gear

    Jos brassien seosmetallikaasarit liukenee moisesta tavarasta, niin kai ne liukenee täälläkin?

    On siinä hyviäkin puolia, mutta energiaahan siinä on vähemmän eli vaikka laittaa enemmän ruttua ja ennakkoa niin silti sitä menee enemmän, mutta ehkä potentiaalia on kovempiin tehoihin ja virityksiin.

    Sinällään sama mitä tavaraa siellä tankissa on, kunhan se ei tuhoa mitään.
     
  4. AteV8

    AteV8 Gearhead

    Eli voin huoletta hakea sitä y-tunnusta kun alatte ostaan multa rst-bensatankkeja. :odroll:

    Vähän kyllä ärsyttää kun tätäkin valtaosin perustellaan ilmasto asioilla, eikä voida sanoa suoraan mistä tässä on kyse...
     
  5. Ämbee

    Ämbee 3rd gear

    Mitenkäs, jos nyt kaikki vanhoilla romuilla autoilevat (= yli 90 % suomalaisista?) alkavat lisäilemään jäteöljyä tankkiin, niin miten käy tälle E10:n ekologiselle aspektille? :odroll:

    Siis sinänsä ihan sama, koska eihän tällä koko hommalla ole muutenkaan tarkoitus ympäristöä pelastaa, vaan rahastaa ne viimeisetkin pennit autoilijoilta...
     
  6. tuntematon

    tuntematon 1st gear

    informaation-nimessä olisi syytä tähänkin topikkiin lisätä otsikkoon;
    Muista lisätä 2T-öljyä!

    tuotahan ei taatusti tulla suuressa mittakaavassa mesoomaan että pankaahan nyt ihmiset 2-tahti öljyä vanhojen pensautojen tankkiin kun nykybensa on niin etanoolista.

    vaikka sitä ei vastustaiskaan kaikkia muutoksia, niin kumma juttu että asioilla on taipumus aina ja vaan mennä harrasetautoilua ajatellen koko ajan huonompaan suuntaan...
     
  7. Jza

    Jza Double Gearhead

    Joo, vannoutuneet harrastajat laittaa sitä täytekakkuunkin jos on vahingossa käytetty kevytkermaa.
     
  8. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    joo ettei ala suutin räkimään. ainakaan juhlapäivänä... :rotfl:

    juppe puputti vaan haluaa kaikki kaasariautot romukuormaan

    meidän äijä on ajanu viimesen neljäkyt vuotta itäautoilla 10% tenuseostuksella. eikä sillä o menny kaasarit paskaks. pikemminkin päivvaston, ei pelaa talvella ilman. niitä romuja joita mulle on tullu esim ladaa japseja ym niissä on aina jotain feelua kaasaripuolella. tenu kai liuottaa sen bensan vihreän mössön carrier oilin kaasarista..
     
  9. Mopar

    Mopar Gearhead

    :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl:
     
  10. TXR

    TXR 3rd gear

    Tässä ku on puhuttu että voi nostaa puristuksia koska etanoli nostaa oktaania nii puhutteko te nyt yleisesti etanolin lisäämisestä bensan joukkoon vai tästä topicin E10-bensasta?
    Oon sellases käsitykses et E10 vastais oktaaniltaan 95E:tä, tää luultavasti toteutetaan melko yksinkertaisesti siten et etanolilla nostetaan oktaania muutama pykälä ja sitten vaan vähennetään bensasta vastaavassa suhteessa muita oktaania korottavia lisäaineita?
    Eli oktaani pysyis samana mut energia-arvo putoo.
    Onko mulla mennyt ohi joku uutinen jossa oikeesti todetaan et E10 on oktaaniltaan suurempaa kuin 95E vai miks jokku hehkuttaa et voi muka lisätä ruttua koneeseen?
    Vai onko se 10% etanolia sit tosiaan jo niin paljon ettei lainkaan tarvita muita oktaania nostavia lisäaineita kun oktaani on jo pelkästään ton etanolin kanssa 95:n kohdalla ja ylikin??
     
  11. Mopar

    Mopar Gearhead

    Jotenkin noin sen luulisin menevän, tuskin ne siitä parempaa jalostaa, kun ei siitä provikkaakaan saa.
     
  12. spinneri

    spinneri Gearhead

    Oktaaniarvot tulevat säilymään ennallaan: 95 E10 tulee olemaan 95-oktaanista ja 98 E5 98-oktaanista.

    Tulevista bensiineistä löytyy kattava uutinen nettisivuiltamme.
    (koko uutisen lukeminen edellyttää rekisteröitymistä, joka EI sido yhtään mihinkään!)


    Faktatietoa ruutuun tupsautti

    Jari Sjöman
    Spinneri Magazine
     
  13. fisu

    fisu Gearhead

    Saludoon kuuluu lisätä myös tilkkanen mökäöljyn lisäksi :poff:
     
  14. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

  15. mackie

    mackie 3rd gear

    dodadoda... osaakohan kukaan sanoa mikä lienis ton mun 225 slantti kutosen kohtalo jos minä menen ja tankkailen sitä uutta bensaa :eek:
    että uskaltaako tuota tankkailla vaiko onko se pakko siirtyminen 98iin edessä?
     
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Slanttiin E10:ä? Katso, että kumiletkut (tankki, bensapumppu) on kunnossa, täytä tankki ja aja. Pahimmassa tapauksessa joku kaasarin kiihdytyspumpun männän kumi rapistuu ennen aikojaan, mutta niitähän saa uusia.

    Onx slantti konvertoitu lyijyttömälle vai laitteletko lisäaineita?
     
  17. mackie

    mackie 3rd gear

    ei haisuakaan, vissiinkin on konvertoitu kun toimii ilman lisäaineita. tiiä sitten toimisko paremmin lisäaineilla kun en ole kokeillut lisäämistä :D

    ihan hyvää tietoa tämäkin; tuli tuossa mieleen että voisin samoja käydä kyselemässä slant6.orgin keskustelu palstalta kun käsittääkseni jenkeillä tota e10ppiä on ollu jo pitempäänkin käytössä :S

    kyseessä 75 dartti jossa kone huomattavasti muuta autoa siistimmässä kunnossa, pari kurkkusella kaasarilla joten olettasin että kone on persekynästä (=aspen) peräisin.
     
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Autosi on niin uusi (jälkeen 1972 tehty) ja Aspenin kone vielä tuoreempi että lyijyttömän kesto on jo tehtaalta built in. Ei kun kovaa ajoa vaan. Mutta katsele ne letkut. Mulla on vanhuksessa (malli 66) ollut jo kahteen kertaan se korin ja koneen välinen letku katkeamassa/vuotamassa. Uudet bensat tuhoaa kumiosia vauhdilla.

     
  19. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    No Eastwoodilta tuli mainoskirje, että nyt niistä rikkimenevistä moottoreista ym. ei tarvitse huolehtia edes ruohonleikkureissa, trimmereissä ym. moottorihäksyttimissä vaikka käyttää E10:ä.
    Heidän kemistiystävät ovat kehittäneet lisäaineen.

    http://search.eastwood.com/search?w=fue ... DE=1EM0430
     
  20. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    minun lisäkseni ei varmaan kovin moni lukenut tuota ajatuksella kokonaan lävitse. samaa omien kansalaisten puukottamista on koko suomi täynnä :wc:
     

Kerro tästä muillekin!