E10 uusi polttoaine

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja studio57, 30.11.2009.

  1. A.McBill

    A.McBill Gearhead

  2. XR7

    XR7 1st gear

    Aika mielenkiintoinen
     
  3. ROD-32

    ROD-32 1st gear

    Virivehkeisiin pienkonbensiiniä

    Tutkikaapas huviksenne pienkonebensan ominaisuuksia. Taidetaankin ajaa kaikki ensi vuonna sillä. Laadullisesti ihan eri planeetalta kuin muut. Ei edes haise epämääräiselle. Hintakaan ei ehkä vuodenvaihteen jälkeen niin paha.
     
  4. mando

    mando 3rd gear

    Re: Virivehkeisiin pienkonbensiiniä

    hyshys :soosoo:
     
  5. mpjaprotopaja

    mpjaprotopaja 1st gear

    Re: Virivehkeisiin pienkonbensiiniä

    Meinaaks tää sitä että suhteessa muuhun bensaan tämän hinta halpenee? :odroll:
    On muuten järkyttävän hintaista ja korjaamoille hyvää ainetta. En tiedä missä vika mutta esim. moottorisahassa olen käyttänyt 98 pensiinii alusta asti ja saha taitaa olla jo 6-8vuotta vanha. Kertaakaan ei ole tarvinnu VIELÄ korjata eikä edes huoltaa sen suuremmin perusputsaus ja se on siinä. Saha on kohtalaisessa käytössä joka vuosi ja edelleen lähtee käymään erittäin hyvin.
    Vastaava saha + 5 muuta tiedossa olevaa sahaa tutuilla joissa käytetään tätä vihreää bensaa. Saha rikki joka vuosi ja silloin kun se toimii niin helvetin huono lähtee käymään. Nimimerkillä, meidän palokunnan saha on yksi näistä vihreäbensakoneista ja edellisen mysrkyn aikaan olisin kyllä sahannu sen puun pois tieltä mutta kun en jaksanu nykii käymään 10minuuttii kauemmin.
    Onkohan muut huomannu sanoja oireita?
    Bio teräketjuöljy tulikin jo aikoja sitten virallisesti leimattua huonoksi aineeksi kun uusien sahojen öljypumppu hajosi ja laikan kärkirulla leikkas kii puolessa vuodessa
     
  6. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    Re: Virivehkeisiin pienkonbensiiniä

    menny jo monta vuotta pienkonepolttiksella vähimmällä käytöllä olevissa laitteissa. haihtuu täysin ilman mitään hartsi tms. jäämiä. ei tuki pieniäkään reikiä. green racing (saako enää :odroll: ) vois kanssa olla vaihtoehto 8)
     
  7. dd64

    dd64 Gearhead

    Kyselin katsurilta auton pohjan öljyymisestä. Ehdotti ekohenkisenä tota bioteräketjuöljyä. Sitä purkillinen odottaa Vanin pohjaan pääsyä...
     
  8. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    E15 pistäisi vanhat iäkkäät - todella iäkkäät - autot ahtaalle, koska niiden moottorit eivät etanolipolttoainetta kestäisi. Jo E10 pakottaa monet siirtymään 98 oktaaniseen bensiiniin.
     
  9. kepak

    kepak 2nd gear

    ei kaiiki autot kestä

    kyll veikkaan että aika paljon tulee valituksia uudestta polttoaineesta..
    ihmisillä hajoo kone kun ei poltoaine sopinutkaan vaikka joku väitti naama perus lukemalla :webmaster: :webmaster:
     
  10. 660

    660 1st gear

    mielenkiinnolla odotan mihin hintaan tota E10 saa, kun nyt on nostettu 95E hintaa niin veikkaampa että E10 laskee tolle 95E normitasolle jotta kansa saa muka taas normaalihintaista polttoainetta vaikka sitä kuluu enemmän ja maksaa ajamisesta saman kun nyt. taas tyhmää kusetettiin ja hintaa saatiin ylös... :wc:
     
  11. spinneri

    spinneri Gearhead

    Tiedä sitten onko se todellinen syy, mutta bensiinin hinnan nousua on perusteltu raakaöljyn maailmanmarkkinahinnan nousulla. Barreli maksaa jo yli 90 dollaria...

    Käytännössähän 95 E10 polttoaineen litrahinta pitäisi saada kuluttajan kannalta katsottuna nykyistä 95E bensiiniä alhaisemmalla tasolle. Näin siksi, että 95 E10:ä kuluu kilometrillä mitä todennäköisimmin hieman enemmän. Tämä johtuu etanolin bensiiniä alhaisemmasta energiapitoisuudesta.

    Tämän taulukon (klik!) alin käyrä kuvaa raakaöljyn, keskimmäinen dieselin ja ylin 95E bensiinin hintakehitystä vuonna 2010.

    EDIT: Tässä (klik) itse asiassa parempi taulukko raakaöljyn hintakehityksestä. 9. päivän (tuorein tieto) hinta onkin alle 90 dollaria (89,97 dollaria). :odroll:


    Itsekin hintakehityks(i)en kanssa tuskeileva

    Jari Sjöman
    Spinneri Magazine
     
  12. always bb

    always bb Gearhead

    Taas meitä kuluttajia viedään kun pässiä narussa, ja kansa vaan hyväksyy
    ton nurisematta, etunenässä noi vihreet jotka on saanut kaiken tahtonsa
    läpi nykyisessä hallituksessa. toi v.t.tta kun ei ole enää koskaan tietoo
    tulevasta ja sen kestävyydestä ja varsinkin tällaisessa pers lävessä kun
    suomi joka yrittää politiikalla pelastaa maapallon, mitä tekee kauko-itä
    laskee veroja ja kauppa kasvaa 37% ja pelastaako suomi taas kun heidän
    päästöt kasvaa. Onneksi on toi käyttis diesel ei hirveesti tarvii pähkätä käykö vai ei
     
  13. tuntematon

    tuntematon 1st gear

    niinpä, ja viimeksi kun bensan hinta oli suomessa näin korkea, niin silloin maailmanmarkkinahinta oli 150dollaria! (vs. nyt alle 90). eli ei ole perustetta hinnankorotuksiin vielä. öljy yhtiöiden puppu puheita.
     
  14. Putte

    Putte 1st gear

    Itseasiassa bensa maksaa nyt saman verran kuin se maksoi raakaöljyn huippuhintaisena aikana 2008 kesällä. Tuolloin raakaöljy maksoi löhes 160 dollaria barrelli. Tämän hetken jintaa selitetään raakaöljyn hinnalla, mutta se on pötypuhetta. Ainut syy hinnan nousuun on valmistautuminen uuteen E10 laatuun, jonka valmistaminen on kalliimpaa kuin nykyisen polttoaineen. Vuoden vaihteen jälkeen polttoaineen hinta tulee jatkamaan nousuaan, kunnes saavuttaa uuden reaalitason ellei sitten valtio laske polttoaine veroa E10:n osalta. Siihen en kyllä jaksa uskoa.
     
  15. kaasari

    kaasari 3rd gear

    onneks venäjältä saa vielä ton uudistuksen jälkeen ihan normaalia bensaa ja onneks vielä paljo halvemmalla ku suomesta. pitää siis nyt viimeinki hommata jo se viisumi et pääsee vania tankkailee venäjäl ens kesänä
     
  16. human62

    human62 1st gear

    Monellako on jo kokemusta pitkäaikaisesta käytöstä?
     
  17. z 28 jari

    z 28 jari Gearhead

  18. tuntematon

    tuntematon 1st gear

    kuten kaikissa suurissa fiksuissa kertarysäys muutoksissa, kannattanee ehkä ainakin ensimmäinen kuukausi tarkkailla minkälainen haloo uudesta sopasta ja sen käytöstä seuraa.

    en anna autojani valtiovallan koekäyttöön, vaan tankkaan aluksi kaikkiin varmuuden vuoksi vain 98:ia. ties millä halpis-kiljulla tuota 10prosenttiseksi tekevät...

    sama juttu kuin digitelkkareissa, ei kannatanut ensimmäistä markkinoille tullutta ostaa.
     
  19. gremlin

    gremlin Gearhead

    Muutamalla sadalla miljoonalla Etela-, Vali- ja Pohjois-Amerikkalaisella.
    Taallahan on taidettu jo kymmenisen vuotta ajaa tolla 10% etanoolisopalla.
    Hyvin nuo vanhemmakkin vankkurit silla nayttaa kulkevan kun tossa liikennetta kattelee.

    Vetakaa nyt toverit jo pikkusen happea, ei tassa mikkaan koneet hajoilemaan ala sen takia etta soppaan tulee 5% lisaa etanoolia.
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tosi rebeli vastustaa aina kaikkea uutta...
     

Kerro tästä muillekin!