E10 uusi polttoaine

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja studio57, 30.11.2009.

  1. kinde

    kinde Gearhead

    Meidän käyttis Focus 115 heppaisella ainakin vie 0.4 litraa enemmän E10llä. Seuraavat kaksi tankillista ajan 98lla ja sitten teen päätöksen millä ajan siitä eteenpäin. 98n hinta ei tällä hetkellä ole kuin 5cent kalliimpaa.
     
  2. motsuc

    motsuc 1st gear

    Pidä kamera mukana saat ottaa kuvan kun se pallaa
    :soosoo:
     
  3. ministeri

    ministeri 3rd gear

    vahingossa tankkasin tuota e-10 bensoo 89 capriceen joka on oldsin 307 tein seuraavat huomiot huonommin lähtee käyntiin kylmänä sekä pyörii huonommin tyhjäkäyntiä aikasemmin tankilla on päässy kaupunki ajossa 450 km niin nyt ei päässy ku 370 km.
     
  4. Shit-O-matic

    Shit-O-matic 1st gear

    300M:n kulutus pomppasi 0,5 litraa ylömmäs heti kun laittoin E10 tankkiin. Muuta eroa en ole huomannut.
     
  5. mke77

    mke77 Gearhead

    höpö höpö...ei "oppivii" ol ku vast 2006-- jossain merkeis...ja tos hondas ny voi olla viel vaik sähkökaasari!!

    vika siel ol muistis, ja järjestelä oli varajärjestelmällä...
     
  6. EdselHomo

    EdselHomo Gearhead

    Fordin EFI on jossain määrin "oppiva" jo vuodesta 1986 eli pystyy adaptoitumaan mm. polttoaineen muutoksiin ym.

    Se on aina tietysti määriteltävissä mitä tuolla oppimisella tarkoitetaan ja vuonna 95 sähkökaasareita ei tainnu ollu ku Ladassa...
     
  7. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Sama juttu on noiden GM:n boxien kanssa , ovat oppivia eli mukautuvia jo 80-luvulta lähtien, syystä että boxin pitää osata mukautua esim. moottorin normaaliin kulumiseen.

    Muistin tyhjennyttyä boxi lähtee liikkeelle aina peruskartoista jotka ovat PROM:lla ja se alkaa heti kokeilemaan muita arvoja asetettujen raja-arvojen puitteissa.
    Sammutettaessa moottori nämä arvot jäävät boxin muistiin ja boxi/moottori käynnistyy seuraavan kerran näillä arvoilla.

    Polttoaineen muuttuessa äkisti "vanha" 95(E5) -> tämä uusi(95)E10 se ei kerkiä niin nopeasti perässä ja käynti sekoilee...toki se ajastaan löytää sopivat arvot sillekin, mutta se voi kestää pitkäänkin.
    Irrottamalla akkukaapelin se nollutuu ja unohtaa kaikki opitut arvot ja alkaa kaiken alusta ns. puhtaalta pöydältä, peruskartoista.
    Tällä tavalla se mukautuu myös nopeammin uuteen polttoaineeseen.

    Noinkin uudessa kun 1995 Hondassa ei taatusti ole "sähkökaasaria"... :lol: ... mahdollisesti 1 ta 2-piste ruisku, mutta ruutta kuintenkin...joillekin ei tosin mene jakeluun sähkökaasarin ja TBI-ruiskun ero.

    2000-luvun ruuttaboxeihin ja niiden oppimiseen en sekaannu, mahdollisesti hyvinkin fixuja vekottimia, mutta ne eivät kuulu liian uusina ainakaan oman harrastuksen piiriin.
     
  8. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Sitä viinabensaa on nyt tankkailtu meidän -90 Buikkiin jossa Oldsin 307 on niellyt nesteen kakomatta. Kulutuksia en ole mittaillut kun vie kuitenkin kaiken mitä tankkiin laittaa :eek: .
     
  9. mke77

    mke77 Gearhead

    ?? ei se silti mikään oppiva ole!! "oppiva" tarkottaa et ruisku oppii käyttäytymään pehmeästi ja joustavasti käyttäjänsä mukaan(onko se perus ajaja 18v-amishomo vai 77v-mammasti), tietää jo ulkoota vallitsevan ilman paineen(eli ollaanko alpeilla vai suomen happirikkaassa ilmassa, kummosta ajoa autolla on pää asiassa, onko pitkää työmatkaa motarilla vai pientä kaupassa käytntiä jolloin mootori ei juurikaan koskaan käy "normaali kuumaksi"....yms yms...

    ....ladassa juu...mut pitkään oli hondassaki katti, ja tupla sähkö kaasarit!! tuliha sinne lopultas "trootle podiki" mut joitain mallie oli pitkään sähkö suutimlla ohjatui, kuten lodassa konsanaan !!!
    mut "sporrtti trukki" tuntuu tietävä paremmi...ni olkoon nii!!

    en kinaa, pitäkää tunkkinne!! enkä mää mittää tiäkkää ...mää olen MAALTA :wc:
     
  10. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    mitenköhän se ”oppiva tietsikka” ikinä kerkiää perässä, kun e10:llä ei ole edes tyypillistä etanoliprosenttia? ainoastaan maksimimääräksi on sovittu 10% :odroll: ... esim. tankkaan tänään tässä tankillisen ja saan 10% viinaa tankkiin ja huomenna tankkaan tuolla ja saankin 0% viinaa tankkiin… huoltamoyrittäjäkään ei enää tiedä mitä hänellä on e10-tankissaan.. olisi kuulemma niin vaikea nesteen toimittaa näitä tietoja…miten se tietojen toimittaminen sitten dieselin eri laatujen kohdalla mahtaa onnistua :-? …

    kun viinaa ei saa halvalla niin ei laiteta sitä bensan sekaan, koska eihän sitä kukaan tiedä..hys hys.., mutta nostetaan polttoaineen hintaa vedoten viinan kalleuteen, kun taas öljyn maailmanmarkkinahinta nousee ja viinan hinta laskee niin laitetaan viinaa sekaan ja nostetaan polttoaineen hintaa vedoten raakaöljyn hinnannousuun jne. tyhmälle kansalaiselle kehitetty piristykseksi hauska jojo :rotfl:
     
  11. herrakani

    herrakani 1st gear

    Mä oon ajanu 3 tankillista Audi a4:llä tätä ihmeainetta, ei oo räjähtäny vielä.
     
  12. EdselHomo

    EdselHomo Gearhead

    Tuota, eikös tässä nyt ollut puhe oppimisesta polttoaineen muutoksiin eikä ajotapaan. Eli järjestelmät missä on lambda ja ruisku/sähkökaasari + tarvittavat muut anturit pystyvät ajossa koko ajan säätämään palotapahtumaa sekä polttoaineen että muiden ulkoisten parametrien kuten lämpötila, korkeus (ilmanpaine), nakutus ym.

    Esim. Fordin EFI:ssä minkä parhaiten tunnen on BP eli barometric pressure mikä tunnistaa millä korkeudella ajetaan. Tämä siis vuodesta 1986. Kun tuohon EFI:iin perehdyin niin oli oikeastaan aika yllätys miten kehittynyt se oli sen aikaisella elektroniikalla. Lisää tietoa löytyy tuolta www.fordfuelinjection.com

    Osa järjestelmistä tallentaa kalibrointiarvoja ECU:n muistiin ja käyttää niitä seoksen säätämiseen. Tälläisiä järjestelmiä on jo 80-luvulla. Sama
    lambdalla tapahtuva säätö toimii vielä tämänkin päivän laitteissa sillä ei ne
    palamistapahtuman säätöparametrit oo sataan vuoteen paljoa muuttuneet.

    Nykypäivänä kun moottorinohjauksen riittää kapasiteettia kerätä ja analysoida dataa paremmin niin elektroniikka voi oppia kuljettajan ajotapaa ja muuttaa esim. kaasupolkimen vastetta sen mukaan ajaako mummo vai Amis-Arto tai ajetaanko kaupungissa tai maalla. Tehoja voidaan myös rajoittaa eri asetusten mukaan ym. Samaa dataa voidaan käyttää esim. öljynvaihtovälien määräämiseen...

    Vähän oudolta tuntuu muutenkin tää hössötys tästä e10 bensasta, mulla lukee 89 Country Squiren owners manuaalissa, että saa käyttää bensaa missä on 10% etanolia ja tämä siis yli 20v sitten...

    Toisessa harrasteautossa on sähköpumppu mikä sopii vaikka E85 ja letkuja on helppo tarkkailla ja vaihtaa etanolin kestäviin vaikken usko, että niille mitään tapahtuu eekympillä. Jos toi kaasari sulaa tohon E10 bensaan niin sulakoot perkule..

    Tämmösistä kannata paineita ottaa..
    :poff:
     
  13. JKF

    JKF Gearhead

    Tuossa koittanu oikein syvällisesti pähkäillä miten toi juttu menee moottorinohjauksen kannalta.

    Taitaa kyllä olla sellainen juttu, että ruiskuboxin on teoriassa mahdotonta sopeutua itse optimaalisesti tuohon E10 bensaan. Bensalla stoikiometrinen AFR on 14.7 kun etanolilla se on 9.0.
    ja 10% seoksella se olis ilmeisesti luokkaa 14.1.

    Ruiskuboxi ei voi saada millään selville mitä polttoainetta on milloinkin käytössä vaan se closed loopissa tavoiteltava stoikiometrinen AFR olis erikseen määriteltävä boxin asetuksiin. Koska E10 bensassa seos voi olla 0-10%, niin stoikiometrinen AFR vaihtelee myös. Ehkä silloin tavoitearvoksi pitäis laittaa joku arvo välimaastosta, vaikkapa 14.4.
    Periaatteessa tuo olis vielä normaalin kapeakaistahappianturin alueella, mutta saattaa siitäkin silti kehkeytyä omat ongelmansa.

    Käytännössä noin pienillä jutuilla ei kyllä taida olla mitään merkitystä, eli ei muuta kuin kovaa ajoa.
     
  14. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    kyse on vähän muustakin kuin siitä sulaako jonkun letku vai ei. tutki etsi ota selvää mieti ja ajattele ihan maalaisjärjellä, että onko esim. kokonaisenergiataloudellisesti järkevää sekoittaa polttoaineeseen viinaa :poff: yhtä hyvin sinne voisi sekoittaa, vaikka puhdasta vettä. tälläkin tavalla saataisiin bruttokansantuotetta nostettua, mieti miksi sekin tapa toimisi... :rotfl:
     
  15. intiaani_chief

    intiaani_chief 3rd gear

    2 tankillinen menossa Neonissa eikä ole tussahtanut vielään :) mitään eroa entiseen en ole huomannut, pakokaasut tuoksuu ehkä erinlaiselta :D
    jotenkin vihreämpi tuoksu...
     
  16. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    jkf näköjään ymmärsi kysymykseni, että miten se "oppiva tietsikka" voi ikinä pysyä perässä, kun e10-bensan etanolimäärä ja muukin koostumus on mystifioitu 8)
     
  17. EdselHomo

    EdselHomo Gearhead

    Re: .

    Viinaa voi polttaa koneessa sekä maksassa ja veikkaan, että maksa poksahtaa ennemmin...

    Mun maalaisjärkeni sanoo, että siirryttäs vaikka kaikis vanhois autois käyttää Suomessa tehtyä etanolia ja lopetettas toi öljy-yhtiöille ja öljymaille maksaminen. Onhan sitä jo satakunta vuotta niille maksettu melko paljon... Päästäs eroon noista riippuuvuuksista fossiilisiin polttoaineisiin.

    Uusista autoista en välitä pätkääkään millä nesteellä kulkevat. Ne on välineitä millään mennään paikasta A paikkaan B ja kunhan niitä ei tarvi polkea niin kaikki muut voimalähteet käy.
    :odroll:
     
  18. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Eka tankkaus viinapensaa "Pikkumustan" tyhjään tankkiin ja sadan kilometrin testilenkki Eipä toi -69 Oldsin 350 muuttanut toimintaansa. Yhtä iloisesti lähtee käyntiin ja tehoja löytyy. Kulutuksesta ei ole väliä kun vei ennenkin tarpeeksi.
     
  19. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    paljonko siinä tankkaamassasi bensiinissä oli viinaa joukossa... :poff: :rotfl:
     
  20. CantBeDone

    CantBeDone 1st gear

    Haloo! Jos se kerran täällä sanotaan että se on oppiva niin se onhan se oppiva! Äkkiä se oppii sellasenkin perusasian että suomessa on uus lainsäädäntö ja että pumpulla tavara vaihtunut. Lapsikin oppisi sen, miksi ei tietokone joka tekee miljoonia laskutoimituksia sekunnissa? Mikään lapsi ei vastaaviin toimituksiin edes pystyisi.
     

Kerro tästä muillekin!