E10 uusi polttoaine

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja studio57, 30.11.2009.

  1. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Aijjaa, tällä hetkellä kaikki omat vehkeet on sellasia että E10:ssä ei yksinkertasesti riitä oktaanit. Meinaatko että kaikki 98 vaativat vehkeet saadaan poistettua parissa vuodessa?
     
  2. Lepakko

    Lepakko Gearhead

    Kyllä noi 2-tahtiset varmaan käy E10:llä, kun muistaa pitää öljyä säiliössä tai vanhemmissa sotkea sekaan. Vaan omissa perärutkuissa ja moottorisahassa olen kyllä käyttänyt E5:sta.



    Huomasin kyllä sanamuodon, mutta huomio kiinnittyi erityisesti sanaan "kaikki"...
    Siitäkin jäänyt mieleen, että kun on katsellut noita mopoautojen myynti-ilmoituksia, niin kyllä on bensakoneisten ilmoissa ollut melkoista selittelyä kuinka on ihan tai melkein yhtä hyvä kuin dieselkin. Taitaa olla käytettyjen liikkuvuus aika hiljaista. Kyllä kai 50cc 2-t bensa vääntää ja kuljettaa monen sadan kilon koppia yhtä hyvin kuin tilavuudeltaan kymmenkertainen diesel?? Eikö?
     
  3. Putte

    Putte 1st gear

    Ei kysymys ole oktaanien pudottamisesta vaan alkoholin lisäämisestä polttoaineeseen eli ton 98:n alkoholipitoisuus tulee jatkossa nousemaan.
     
  4. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    eikö E85 oktaani ole 106? joten eikai E10 ole vähemmän oktaaneja kuin E5 :eek:
     
  5. Substitute

    Substitute Gearhead

    Näkyy '94 Chryslerin ohjekirja sanovan että voi käyttää 17% etanolibensaa, pitääpä kokeilla että rikkoutuuko E10:llä.
     
  6. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Käyhän se 2-T E10 litkulla vaan kuinka kauan??? :rotfl: Kyse kun on siitä että 10% wiinaa liuottaa öljyä pois pinnoilta.

    Ja muutenkin eihän ne heti missään vehkeessä sula tiivisteet yms. Heti tulee erilaiset käyntihäiriöt, mutta "asiantuntijoiden" mielestähän ne johtuvat puoluetaustoista ja auringon pilkuista tai huollon puutteesta. Ja jos "asiantuntijoilla" sattuu omat vehkeet toimimaan niin onhan se kumma jos muilla ei toimikkaan...

    No, teinien mielestä saattaakin se koppi liikkua paremmin bensalla ku dieselillä :rotfl: .
     
  7. Ana67

    Ana67 Gearhead

    No jokos se on kirkossa kuulutettu se 98:n viinapitoisuuden nosto???
    Taitaa olla vain nykyisen hallituksen vouhotuksia...
     
  8. Detroit steel

    Detroit steel 1st gear

    Aivan sama mulle onko viis vai seittemän pinnaa etanoolia.
    Ja eikös sitä kuulutettu että tuossa 98E5:ssä on sen etanoolin lisäksi kolme pinnaa jotain muuta bioekooveria.
    Kaks'tahtisissa käytän tuota 98E5:ttä ja sekin vain ihan hyvän mielen takia. Kaikki autot kulukoo 95:llä enkä ole huomannu kulutuksen kasvua vaikka työmatka-autolla oon ajanu muutaman kymmentä tankillista aivan samaa reittiä samaa nopeutta ja kulutus 98:lla ol 13,3-13,35. Kylymät ilimat vähän sotki mittauksia 95:lla, jatkan tutkailua ensi kesänä.
     
  9. Putte

    Putte 1st gear

    Onhan se asetettu tavoitteeksi noihin idioottimaisiin ilmaston suojelujuttuihin. Mitä oikeasti tapahtuu nähdään vasta sitten, kkun ne sitovat päätökset tehdään.
     
  10. Jake Hammer

    Jake Hammer Gearhead

    Ei se alkoholi lopu, vaikka bensan sekaan hiukan laitetaanki. Sen takia viinan hinta tuskin nousee, joten ei hätää! :poff:
     
  11. overdrivw

    overdrivw 1st gear

    Hö. Lukeehan se oktaaniluku siinä pistoolin kahvassa. Toisessa on kymmenen ja toisessa viis oktaania. Päivänselvä juttu :odroll:
     
  12. JKF

    JKF Gearhead

  13. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Tosissasko oot :eek:
     
  14. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear



    Oktaaneista puheenollen pienkoneissa lukee aika usein just tuo 98 oktaanivaatimus mutta sitten taasen pienkonebensa on 95 oktaanista. Ei taida tossa alkylaattibensassa ole viinaa laisinkaan ?
     
  15. overdrivw

    overdrivw 1st gear

    Mitäpä jos kalamiehenä vertailisitkin monneja... :eek:
     
  16. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    Liikaa viinaa 8)
     
  17. Substitute

    Substitute Gearhead

    Ajoin vm'94 Rysler New Yorkerilla torstaina kotiinpäin ja Service Engine valo syttyi palamaan. Varmuuden vuoksi ajelin niin pitkälle kotiinpäin kun tankkaamatta ja autoa sammuttamatta pääsi, eli sallaisen parisataa kilometriä. Kävi sitten niin että kun menin tankkaamaan, niin 98 oli loppu siltä asemalta. Tankkasin 95E10:ä pelon sekaisin tuntein ja tankkauspistooli kädessä vapisten.

    Mutta, nyt se on TODISTETTU, 95E10 KORJASI AUTON, VALO SAMMUI EIKÄ OLE SYTTYNYT UUDESTAAN :wink: . Kulutuksessakaan ei se ajotietokone ainakaan ole mitään eroa havainnut.
     
  18. mpjaprotopaja

    mpjaprotopaja 1st gear

    Ei tossa ole todistettu mitään muuta ku se että se valo sammuu iteksee ku ajelee tarpeeks kauan, vanissa se kestää vajaan tankillisen ennen ku se sammuu. Pari kertaa huomattu ku yrittäny käynnistää käynnistyksen esto päällä ni valo saattaa syttyy palamaan mutta ekalla kerralla en kerenny huoltoon asti kuittaamaan valoa ja jälkimmäisellä kerralla en edes miettiny korjaamoa vaan odotin että valo sammuu. Johtopäätös, bensa ei korjannu valoa vaan kilometrit. Tai sitte sulla mosahti lamppu...
     
  19. Substitute

    Substitute Gearhead

    Kyllä tuossa mielestäni todistettiin ihan yhtä paljon kuin useimmissa 95E10 ongelmakuvauksissakin joissa auto hajoaa ihan ihmeellisesti, tai mahdollisesti saattaisi hajota. :wink:
     
  20. montego

    montego 1st gear

    Volvosta katkes eilen pakoputki ja tankissa oli tuota e-kymppiä,siitä se varmaan johtui :-? :eek:
     

Kerro tästä muillekin!