E10 uusi polttoaine

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja studio57, 30.11.2009.

  1. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Tässä yksi kokemus E10:stä. Tankkasin koemielessä '97 C-Mersun tankin täyteen E10:ä. Lähti huonosti käymään, usein jäi vasta toisella yrittämällä käyntiin. Ei vetänyt puhtaasti, pientä nykimistä havaittavissa. Sitten taas tankki täyteen 98:a ja em. ongelmat hävis.
     
  2. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    oot opettanu moottoriohjauksen 98:n tavoille. Pitäs joko ottaa akkua irti hetkeks aikaa, tai sit ajaa pidempään aillä 95:llä, et alkais toimiin.
    Olettaen siis että mersuun ees saa tankata 95 oktaanista kamaa.
     
  3. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Enpä ole kattonut saako. Mutta ajan kyllä jatkossakin 98:lla.
     
  4. ilu

    ilu 1st gear

    Nyt on taas farkku toiminu moitteetta E10 pienet nikottelut loppui kun irrotin seos solenoidin johdon kaasarista ja laitoin liittimeen 2,2k ohmin vastuksen huijaamaan tietokonetta et liitin olis muka kiinni.
    Seos suhdemittarin mukaan ollaan siitä huolimatta optimaalisen lambdaarvo 1 laihemmalla puolella, milloin enemmän milloin vähemmän eli täytyy kesällä avata kaasari ja tutkia mitä se on syöny, onhan se tossa ollutkin koskemattomana 17 vuotta et vois olla jo aika avata.
     
  5. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Niimpä, vaan mitä se moottorinohjaus tekee siirryttyään 95E10??? Pienentää ennakkoa ja rikastaa seosta... Ja jokainen voi itse päätellä mikä on seuraus.
     
  6. Substitute

    Substitute Gearhead

    Tuossa viimeisessä esimerkissäni en ainakaan mitään eroa noin 100km ajolla huomannut kulutuksessa ajotietokoneen näyttämän perusteella. Ja muutoinkin sen kulutusnäyttö vaihtelee aina ihan oleellisesti ajotapojen, säiden, teiden jne. perusteella, eli aika mahdoton on mitään muutaman desin kulusteroja/100km ihan oikeasti päätellä.
     
  7. jusku1

    jusku1 3rd gear

    Mulla kävi myös niin että olin ajellu -99 Chrysler 300M:llä 98 bensalla. Menin huolttikselle ja 98 loppu, 95E10 tankkiin, auto kävi hemmetin hyvin ja siitä saakka olen käyttänyt tuota "viinaa" ilman minkäänlaisia ongelmia.
    Päinvastoin moottori käy tasaisemmin ja "vetoa" on ehkä jopa enemmän kuin 98:lla (tai sitten kuvittelen..) :eek:
     
  8. overdrivw

    overdrivw 1st gear

    Ruiskumopari paukuttaa E10:llä ja joidenkin maaseutuasemien E5:sellakin..mitä lientä mahtavat myydä sitten niillä asemilla punaniskoille.. :wc:
     
  9. shirvel

    shirvel 1st gear

  10. mpjaprotopaja

    mpjaprotopaja 1st gear

    E10:n syövyttävyyden takia se ei sovi joihinkin automalleihin... Vai miten se meni..
    Luojan kiitos, en vieläkään tarvitse käyttää bensaa muussa vehkeessä kuin veneessä, moottorisahassa, ruohonleikkurissa ja sukelluskompurassa ja niihin tankataan vain ja ainoastaan 98. Vene ja toi kompura saa tosin välillä vähä herkkujaki, shellin veepoverii joka on oikeesti tähänastisista bensakokeiluista ainoa jolla huomaa todelliset erot ilman dynotusta. Veneen moottori kehrää ku kissa ja kompurassakin on enemmän tehoja.
     
  11. Substitute

    Substitute Gearhead

    Mistähän ne todelliset lisätehot noihin em. vehkeisiin tulee kun ainakaan V-Powerin kotisivuilla ei niistä oikeastaan mitään mainita. Vai onko noissa vehkeissä männänrenkaiden yläpuolinen kitka niin suurta, että tuo V-Powerin ko. kitkaa vähentävä taikajuoma lisää niitä tehoja?
    Varmaan hassun näköisesti männänlaesta kuluneita mäntiä tuollaisissa vehkeissä jos niillä on ajettu normibensalla joka ei tuota "männänlaen sivupinnan ja sylinteriputken välistä" kitkaa vähennä?
    Tuskin kompuroissa on nakutuksentunnistinta ja sen mukaan tapahtuvaa sytytysennakon ja venttiiliajoituksien säätöautomatiikkaa, tai mistäpä minä tiedän, kunhan epäilen.
    No tietysti jos niissä on sellaisia materiaaleja jotka kestävät V-Powerin sisältämän 5% etanolia, mutta ei sitä 10% etanolia, niin sitten tässä on selvä tarve. Tai jos niissä on niin huono palotapahtuma, että ne karstaantuu huonotehoisiksi ilman V-Powerin lisäainetta.
     
  12. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Liekkö tuolla oktaanilla/energiasisällöllä jotain tekemistä?
     
  13. Substitute

    Substitute Gearhead

    Polttoaineen energiasisällössä on toki eroja 5-10%:sen etanolimäärän mukaan, olikos se energiamäärän ero joitain prosentteja kokonaistilavuudessa.
     
  14. DX

    DX Double Gearhead

    Oonko tän sanonut jo, luultavasti, noh.

    Naapurista pari vuotta sitten saatu kytkin- ja jarruvaivainen sahanraato kävi hienosti ja otti terävästi jenkaa "tuoreella" ysiysillä,
    en meinannut uskoa, mutta naapuri aika vakuuttavasti väitti ettei ollut sahaa tankannut ainakaan enää 2000 luvulla,
    muisteli aikoneensa sahaa korjata joskus -95 ja silloin tankanneensa sen.

    Alkoi itseasiassa käydä selkeesti huonommin kun lisäsin tankkiin noin puolet raikasta ysiviitosta.
     
  15. Substitute

    Substitute Gearhead

    Kyllä minäkin uskon että joissain polttomoottorivekottimissa bensanlaatu ja etanolin määrä vaikuttaa, etenkin säilyvyyteen. Kaksitahtisten toimintaa en niin hyvin tunne, siihen en ota kantaa.
    Omat kokemukset autoista ja 95E10:stä niissä ovat olleet ihan neutraaleja. Yksi auto nyki väännöllä, mutta niin nyki V-Powerillakin, joskin vähemmän. Nykiminen sitten lopppui kokonaan tulpanjohtojen vaihtamisella.
     
  16. mpjaprotopaja

    mpjaprotopaja 1st gear

    Bensoista ei ole kummemmin kokemuksia kun käyttis on nakunaku mutta pari bensafaktaa niin uusista ja vanhoista litkuista: moottorisaha on ostettu vuonna 2000, kerran olen tulpan vaihtanu siinä se huoltolista, bensana olen käyttäny vain 98, kaveri osti sman tyypin sahan ja käytti pienkonebensaa kiitoksena viimeistään joka toinen vuosi huollossa. Mercuryn moottori käy selkeesti pehmeemmin veepoverilla, tehoista ja kulutuksesta en tiedä, kaikki kulu mitä tankkii laitoin mutta tossa viime kesän kompuravirityksessä näky tehoero e10:n ja v-poverin välillä, en kerenny saamaan polttomoottori kompuraa ennen sukellusreissuu joten otettiin kaverin valovirta kompura ja ostettiin 3kw agrikaatti. Yöllä tehtiin sulakeohituksia yms viriviri juttuja jotta saatiin agrikaatiin tarpeeksi tehoja kompuran käynnistykseen ja saatiin homma pelittämään (tankissa liru 98litkua). Kaveri kävi tankkaamassa muutaman litran 95 jota polteltiin alkuviikko. Ihmettelin sitä kun se oli tuuripeliä että agrikaatin moottorissa riitti tehot kompuran käynnistymiseen vaikka se oli testeissä toiminu viimeistään toisella yrityksellä, mutta aina se sitten joskus onnisti. Se tankillinen loppu ja tankattiin mun varakanisterista veepoveria tankkiin jonka jälkeen agrikaatissa riitti voima kompuran starttaamiseen aina ensiyrittämällä. Syynä tähän kuun ja tähtien suotuisa asento tai bensiiniero, veikkaisin jälkimmäistä.
     
  17. rane58

    rane58 Double Gearhead

    Kyllä se on vasuripersuista ja huonosta huollosta kiinni... :poff: -Kysy vaikka noilta "Aasiantuntijoilta!" :wink:
     
  18. rogeham

    rogeham 1st gear

    Red Ghost Hand Pattern Universal Touch Gloves in Winter for Touch Screen Phone Tablet PC
    http://dwz.im/dVH
     
  19. Substitute

    Substitute Gearhead

    No joo kyllä kai noissa pienkoneissa on eroja sen suhteen että millaista polttoainetta sietävät, mutta en oikein usko että kyse on siitä polttoaineen energiasisällöstä johtuvasta erosta, palotapahtumasta varmaan löytyy jo eroja.
    Nämä minun kokemukset tosiaan liittyy vain autoihin, niissä en ole vieläkään havainnut sellaista vain bensasta johtuvaa ongelmaa 95E10:llä ajettaessa.
     
  20. Ana67

    Ana67 Gearhead

    No, oli miten oli mutta näin on!!!!

    Polttoaineissa ON eroja johtu sitten mistä tahansa ja sehän se pointti on.
     

Kerro tästä muillekin!