E10 uusi polttoaine

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja studio57, 30.11.2009.

  1. Putte

    Putte 1st gear

    Nuo on poikkeus tapauksia eivätkä ole kovin yleisiä. Kyllähän sen näkee omasta autostaankin, jos aina suurin piirtein samalla tavalla tankaa, niin ei siinä ole heittoja.
     
  2. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Jäikö pakki päälle? :rotfl: Täällä meilläpäin etupyörät vetää ja takapyörät työntää! :rotfl:
     
  3. Hectori

    Hectori 1st gear

    paskapuhetta.

    Tankkaan suunnilleen joka toinen päivä sellaisen viitisensataa litraa satunnaisessa tankkauspisteessä jossain päin suomea tai ruotsia. Eikä ole KOSKAAN ollut 70 litran heittoa missään. Pystyn noin 10 litran tarkkuudella sanoa paljonko polttoainetta tulee mahtumaan tankkiin, ajotietokoneen perusteella. Heittoa paikkojen välillä on korkeintaan siis 2%.

    Vai väitätkö että kolme eri merkkistä huoltoasemaa, Suomessa ja Ruotsissa, on yhteisellä sopimuksella päättänyt kalibroida kaikki mittariasemansa juuri saman verran päin vittua?
     
  4. overdrivw

    overdrivw 1st gear

    En minä mitään sellaista väitä. Sanon vain, että Jämsän D-asema heitti kerran pistokokeessa 14% piste. Jos sinun on vaikea tätä niellä niin en voi sille mitään. Minunkin oli vitun vaikea käsittää, että miten 70 litran mitta-astiaan mahtui 80 litraa :poff:
     
  5. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Eipäs nyt nussita siellä pilkkua :poff:
    Kuulostaa vakiintuneeseen sanontaan nähden oudolta mut korjataan sit sun mieliks jotta takatyöntönen auto :rotfl:
     
  6. RB-440

    RB-440 1st gear

    Toi lienee kuitenkin yksittäistapaus ja kaiken lisäksi vaikuttais enemmän yksittäisen jakajan yllättävältä vialta kuin mittausvirheeltä.

    Tosin on mulla joskus käynyt niin, että syötin kylmäaseman jakajaan 50 euroa, mutta säiliö oli vissiin tyhjä, kun tankkiin tuli vaan litra ja sitten kova lonksutus ja putkesta pelkkää ilmaa. Soitin siitä samantien mainoskyltin palvelunumeroon, josta palauttivat 50 euroo tilille ja sain perästä päin postin kautta pari lasikrapaa ja muuta pientä krääsää. Ei jäänyt paha trauma.

    Enemmän olisin huolissani näistä kylmäasemilla silloin tällöin vaanivista korttien kopioitsijoista, eli suomeksi sanoen rikollisista. Kaikkiin automaatteihin ei enää käy käteinen ja rosvot voi huomaamatta kopioda kortin.
     
  7. Putte

    Putte 1st gear

    Siis Kupla. Kun moottori on takana ja vetävät pyörät takana on kyseessä takatyöntöinen. Kun moottori on edessä ja vetävät pyörät takana, on kyseessä takavetoinen. :poff: :poff: :poff:
     
  8. Substitute

    Substitute Gearhead

    Mites tuo 95E10 muuten käyttäytyy pakkasella tankin vedenkertymisen/vedenpoistumisen suhteen verrattuna 98E5:seen. Onko eroa tuolla alkoholmäärällä sen suhteen?

    Aloin vaan pohtimaan kun Buickki jolla puoliso on ajellut 98:lla, alkoi taas pätkimään kun ajoin tankin tyhjähköksi mittarin oranssille alueelle. Tankkasin sitten 95E10:ä ja laitoin jäänestoa vaimitälei. Pikkuhiljaa pätkimen loppui taas kokonaan. Ajattelin että sulikohan jää sieltä polttoainesyteemistä pikkuhiljaa.
    Vai olisko sittenkin bensapumppuvika, saa nähdä.
     
  9. overdrivw

    overdrivw 1st gear

    :eek: Oliskohan tullu jo muutamaan kertaan esille tuokin juttu. Persettä penkkiin ja tavaamaan :poff:

    Sä et oo vaan huoltanu sitä autoa. Polttoaineissa mtn vikaa vikaa vaikkua ole :poff:

    Vesi vanhin voitehista :rotfl:
     
  10. Substitute

    Substitute Gearhead

    Lähinnä kaipasin nyt talviaikaan tulleita muiden kokemuksia ja tietoa, en lastenhuoneen älämölöä.
    Leikkiautot tarttee ainakin 99-oktaanista bensaa, niillä ne kulkee ja pärisee tosi kovaa.
     
  11. ilu

    ilu 1st gear

    No täällä ei turhaa älämölöä pidetä, mutta viimetalvena E10 leipoi rokkiorkesterin suhteellisen uuden paperisuodattimen täysin umpeen, eli meno loppui.
    Suodatin oli leikattaessa auki täysin puhtaan näköinen eli mun järkeni mukaan paperi oli ehkä kastunut veden+etanoolin faasista ja ei enään läpäissyt polttoainetta.
    Laitoin verkkosuodattimen tilalle, kun en halua enään jäädä johonkin tienposkeen suodatin tukossa.

    Tämä talvi on mennyt hienosti, lukuunottamatta muutamia nikotuksia jotka ovat johtuneet liian laihalle menneestä seoksesta, näistä selvittiin kun irroitin seoksensäätösolenoidin johdon kaasarista ja käänsin tyhjäkäntipiirin ilmaruuvin kiinni, eli nyt mennään lamda 1 aika mukavasti ja kesällä sitten kaasari lähempään tutkimukseen, todennäköisesti aika täynnä paskaa kun en ole avattun kertaakaan, auto ostettu 1994.
     
  12. Jza

    Jza Double Gearhead

    Nyt ihan ilman kettuilua kysyn, että etkö mielestäsi ole nähnyt yhtään kommenttia aiheesta tässäkään ketjussa? :eek:
     
  13. Substitute

    Substitute Gearhead

    ^^Tätä juuri pohdin, eli että sekoittaako se lisäalkoholi mahdollisesti veden ja muun paskan tankista paremmin bensaan niin että se voisi tukkia suodattimen myös tästä johtuen? Ja käykö mahdollisesti niin että jos ajaa etanoliobensalla, niin sieltä tankista tulee pikkuhiljaa ne sinne kerääntyneet paskat pois ja sitten auto toimii ilman ongelmia?

    Tuolla puolison '92 Buickilla on ajettu ainoastaan 98:lla ja se jäätyi (todennäköisesti) kun ajoin kohtalaisen tyhjäksi tankin. Mutta nyt se ainakin toimii ihan samalla tavalla 95:lläkin tuon ongelman poistuttua. Samoin '94 Chryslerillä olen ajellut vuoden vaihteesta lähtien 95:llä, ei ole ollut ongelmia.
     
  14. Substitute

    Substitute Gearhead

    Voi olla, mutta ajanmukaisia kokemuksia kaipailin. Ja tuolla on niin paljon muuta, että ne asiallisetkin kommentit on vaikeaa löytää näin laiskan ihmien kuin minä.
     
  15. AVRO

    AVRO Gearhead

    Laitetaan tähän oma kokemus. Range (-97) juonut tuota E10 siitä asti kun sitä rupesivat mittarista tuputtamaan, minkäänlaista harmia ei ole ollut.
    Vaikka:

    -en ole tankannut tankkia täyteen sitten -06
    -kaasulla ajellessa bensa viihtyy tankissa välillä pitkäänkin
    -suodatin on vaihdettu joskus aikoja sitten, vaihtoväli on aika pitkä
    -auto on aina ulkona (tosin tämä on hyvä asia talvella)

    Lähtee käyntiin niinkuin ennenkin, käy nätisti ja kakistelematta kylmänä ja kuumana, vetää heti käynnistyksen jälkeen. Kaikkien pelottelujen jälkeen mun olis pitänyt jäädä tielle jo aikapäivää sitten.
    Toki Land Rover sallii tuon E10:n käytön, ei siinäkään mitään.
     
  16. Putte

    Putte 1st gear

    Tämähän oli eka kerta, kun moitittiin 98:n toimivuutta, sitähän on tähän asti vain kehuttu.
     
  17. Putte

    Putte 1st gear

    Nyt vuosi käytetty Volvossa tuota E10 ja lambda arvo vaan paranee. Ennen oli vaikeeta saada 1.03 arvoa, nyt menee helposti 1,00 eli ainakintuohon on E10 vaikuttanut positiivisesti.
     
  18. overdrivw

    overdrivw 1st gear

    25.12.2011
     
  19. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

  20. Substitute

    Substitute Gearhead

    Puolison em. Buickki alkoi paukuttamaan imusarjassa (eli ei kestä kaasua=laihalla) taas yhdellä ajelulla, samalla tavalla kuin se teki alunperin 98:lla ajettaessa tankki kohtalaisen tyhjäksi, mutta ei ole sen jälkeen uusinut. 95E10:ä on ollut tuon ekan ongelman jälkeen tankissa.
    Eräs od-henkilö epäili että polttoainepumpuissa voisi olla vikaa, samanlaista imusarjssa paukuttamista teki heidän vastaavalla tekniikalla ollut Trans Sport ennenkuin pumpu laukesi kokonaan.

    Mutta katoaan nyt toistuuko vielä, vaihdan pumpun sitten jos vielä oireilee tuolleen. 95E10 ei tämän kokemuksen mukaan ole tuota aiheuttanut.
     

Kerro tästä muillekin!