E85/98

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja 3964, 11.1.2017.

  1. elky

    elky Gearhead

    Niin, ne teholukemat, paras teho oli molemmilla polttoaineilla 487 hv ja Cutlass meni parhaimmillaan 11.80.

    Ei siinä varsinaisia kylmäkäynnistysongelmia ollut, tuntui vaan epämukavalta sahata konetta käyntiin pidemmän aikaa.
     
    PauliR tykkää tästä.
  2. PauliR

    PauliR 3rd gear

    Ok, tää vaan vahvistaa mun päätöstä pysyä pentsiinissä.
     
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kaasutin-E85 vsrmaan teettää käynnitysrituaaleja mutta ruiskulla ne saa enimmin kitketyksi pois. Runsas esiruiskutus ja vahva seoksen rikastus käynnin alussa auttaa. Sillä matkalla kun peruuttaa tallista ulos on pahimmat kylmäoikuttelut ohi.
     
  4. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Ensimmäisen etanolilla kulkevan kaasarikoneen kylmäkäynnistyksessä tein minäkin alkuun tuota sahaamista, sitten huomasin että se vaan tarttee enemmän soppaa.
    Kun vaan tarpeeksi pumppaa kaasua ennenkuin edes yrittää startata, niin käynnistyminen tapahtuu avainta heilauttamalla aivan kuin bensallakin.

    Jos on mekaaninen polttoainepumppu ja kaasarista on aineet ehtiny haihtua, saattaa se tietenkin aiheuttaa sitä sahaamista, etenkin jos harvemmin ajelee.
     
  5. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Mä laitoin tohon kaasarin läpän kohdalle erillisen suuttimen jonka kautta saa ruiskutettua bensaa erillisestä pikkutankista niin kylmällä kelillä ei robleemaa, talvella sitten suosiolla päätankkii myös bensaa.
     
  6. max

    max Double Gearhead

    [​IMG]

    Ohessa on mun 454 motin dynokäppyrä.Motti huudatettiin Santala Racingilla.Ylemmät viivat kuvaavat Holley 950 XP etanolikaasarilla saavutettu 582hp ja 710NM.tulosta.

    Alemmat katkoviivat 10 hp vähempi 572 hp ja tämä Holley 750 DP pensakaasarilla.

    Motti on 11.1 puristeinen ja ostin viina Holleyn tätä kovahkoa puristusta silmälläpitäen.Ei olis tarvinnut,koska nokkaa on paljon,ja alukansissa sopiva palotilan muotoilu;ei detonaatiota.
    Viinalla tyhjäkäynti oli hieman hakkaavampi ja piti erikoista "prätkätystä"(kuulosti kyllä hyvältä!)
     
  7. max

    max Double Gearhead

  8. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Hienoa, että joku uskalsi laittaa tälläisen käppyrän!
    Tuo siis tarkoittaa noin 2% lisäystä tehoon ja vääntöön E85:lla.
    Risto Virtala sanoi että E85:sta kuluu keskimäärin 39% enemmän kuin 98E5:sta.
    Jos E85 maksaa 0.9€/litra ja 98E5 maksaa 1.6€/litra niin E85 on noin 30-35 snt/litra halvempaa. Lisäainetta jos lisää niin se onkin sitten erijuttu. Tarviikohan toi E85, kansiin
    seetit, ns. lyijyttömät kannet. Jos tarvii lisäaineen niin onkohan noi lyijynlisäaineet kuinka sekoittuvia E85 kanssa? Mites onko kellään tarkkaa vertailua arvoa kuinka paljon E85 ja 98E5 on pakokaasun lämpötiloissa eroa? E85 palaa ainakin jonkun verran viilempänä, kuulin huhua esson baarissa että E85 kanssa olis noin 60-80 astetta matalammat pakolämmöt. Jos pitää paikkansa, sellaisilla jolla on lämpö ongelmia autossa kesällä niin luulis olevan toi E85 aika hyvä aina.
     
  9. Bronto

    Bronto 3rd gear

    Hyvää dataa! Pakokaasujen poistuessa kylmempänä tarkoittaa, että hyötysuhde on tuon 2% parempi. Kyseessähän on lämpövoimakone. Mitä kuumempana pakokaasut poistuvat moottorista sitä huonompi hyötysuhde.
     
  10. xarper

    xarper Gearhead

    Mut eihän se kallistaa oo sittenkään vielä jos käyttää sitä 98 vaan lisäaineena tohon RE85.
     
  11. kipi79

    kipi79 3rd gear

    Ei tarkoita automaattisesti tuota.

    Se E85 lämmönlasku johtuu siitä, että puristuksen aikana puristettava seos lämpenee vähemmän, koska polttoainetta on enemmän, sen höyrystysmislämpö on suurempi ja muutenkin sen molekyylirakenteen pilkkoutuminen (pääasiassa) sitoo enemmän energiaa kuin bensalla. Sytytyshetken lämpötila on siis myös alhaisempi kuin bensalla. Mikäli sama teho otetaan ulos pitää lämpötilan nousun (tai tarkemmin kaasun tilavuuden kasvun) olla sama polttoaineesta riippumatta.

    Toki palonopeus voisi vaikuttaa tähän, mutta mikäli sytytysennakko ja painehuippu pysyy jokseenkin samoissa lukemissa, ei palonopeudessakaan ole suurta eroa.
     
    saresks tykkää tästä.
  12. max

    max Double Gearhead

    Yllä esittämäni käppyrät ja vertailut E85 Holley 950 XP alkoholisti Holleyn, ja 750 DP pensa Holleyn kesken ovat vähän epäreiluja.
    Nimittäin tämä 454 ei ole rakennettu varta vasten kummallekaan polttoaineelle.Jotta E85 viunasta olis saanut sen hyödyn irti tässä mun eseimerkkitapauksessa,niin puristuksia olis saanut varmaan olla paljon enemmän,luokkaa 12:1-13:1.

    Taistelun tauottua dynokopissa(ei enää helvetillistä meteliä) Santala aprikoi tosissaan tämän E85 "Porkkanaöljyn" tuomia etuja ja hän taisi jupista,jotta ei oikein ymmärrä miksi sitä käytetään,kun pensallakin pärjää.
    Hän arvioi että mun 454 on kadulla huomattavasti jouhevampi 750 dp pensaversiolla,kuin 950 XP porkkanaöljy versiolla.

    Meinaan silti molempia ens kesänä kadulla kokeilla,kun ovat nyt 454:sta varten säädetyt.
     
  13. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Jos pystyt myöhemmin kertomaan, miten moottorilämmöt tyhjäkäynnillä ja hitaassa ajossa eroavat eripolttoainetta käytettäessä olisi hieno homma. Myöskin miten hyvin auto lähtee käyntiin eritilanteissa.
     
  14. max

    max Double Gearhead

    Joo,kerronhan mä ja tuu vaikka Vantaan Ruisinkissa juttelemaan jos homma enempi kiinnostaa.Ei siis tarkoita todellakaan että olisin joku moottoriguru;kaukana siitä.

    Pekka "Holo" Hakulinen kertoi,että hänen Novansa pitää hyvin lämmöt,ja ei nouse yli 180F on sitten mikä ruuhka tai helle.Voimaa hänellä aika rutkasti kuitenkin on.
    Viina siis vie miestä.
     
  15. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Katsotaan jahka sitä viittii tulla kun vantaalle on se 150km matkaa yhteen suuntaa. Itsellä vaan tiedossa E85 muutos varmaan, niin että auto viimistään ajossa 2018 uudella E85 moottorilla. Ensi kesä ehkä vielä 98E5:lla.
     
  16. jtvt

    jtvt 1st gear

    itse ajellu -87 thundebirdillä v6 6-pisteruisku, säädettiin tietsikalla vaan ecua jenkkipajalla, ja hyvä tuli, talvella 15 pakkasella ilman lohkolämppäriä 3 starttausta, eikä yhtään kaasun poljentaa tai ei lähde käymään, kesällä laakista. tuntuis kierros herkemmältä ja ohitukset sujuvat rivakammin. alussa joutu vaihtamaan bensan suodatinta pari kertaa. kulutus ehkä hieman pienempi. tyytyväinen olen.
     
  17. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Mulla kun on tekeillä tuo 350->383 stroukkikone ja siihen pattipäiset männät kankineen hyllyssä, niin 64cc palotilaisilla kansilla pääsisi mukaviin 13:1 puristuksiin niin viina olis oikeastaan jo pakko laittaa polttoaineeksi.
    Onko tällaisesta paketista käyttökokemuksia?

    Koneestahan ei ole tarkoitus ottaa älyttömiä tehoja/kierroksia ulos vaan mieluummin vääntöä ja käytettävyyttä.
    Konetta on ajatus ruokkia Holleyn Sniperilla.
     
  18. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Siitä väittelemään, kun jenkit ei osaa mitään ja Rocket Fuelin maksama mainos...
     
  19. jorkat

    jorkat Gearhead

    tyhmästi valittu bensat. ois hakenu pumpusta e85 vs se heidän 93 premium tms. eikä mussuttanu, että e85 vaihtelee pumpussa niin vitusti.
     
    xarper tykkää tästä.
  20. xarper

    xarper Gearhead

    Veit jalat suustani.
     

Kerro tästä muillekin!