E85/98

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja 3964, 11.1.2017.

  1. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Kuten ette kuunnelleet mitä se sano alussa. Testin pitää olla suht "valvottu", eli polttoaineiden tasalaatuisia. Mutta kuten testissä sanottiin E85 sietää paljon enemmän virhettä säädöissä kuin saatanan kallis kisabensa.
    Jos teti ei kelpaa, ei muutakuin itse tekemään 13:1 ruttunen kone, viette sen dynoon ja testaatte pumppu tavaralla. Ai niin se kone varmaan sylkee männät jo ulos 98:lla...
     
  2. xarper

    xarper Gearhead

    Ei, vaan teet sen koneen sille pumppubensalle, dynoot, sit nostat ruttua niin perkeleesti siitä ja uusiks dynöön RE85. Tälleinhän sitä nimenomaan verrataan sitä RE85 tuomaa hyötyä vrt normibensaan?
     
    Muokattu: 6.2.2018
    jorkat, kapa73 ja sdfsd tykkäävät tästä.
  3. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Entä jos ne oliskin tuonut kahdessa samanlaisessa jerrykannussa dynoon 20 litraa molempia litkuja, ja väittänyt niiden olevan sitä tavallista jenkkipremiumia ja pumppukasivitosta. Ei sitäkään kaikki katsojat olisi uskonut, vaan viinauskovaisten (niin kun mä :D) mukaan verrokki oliskin rallibensaa ja toisinpäin. Tosin mä tykkään kyllä enemmän rommista kuin maissiviinasta :). Katotaan nyt meneekö tää keskustelu yhtä pitkälle kuin flektien kans. Popcornit on jo tulilla...
     
  4. xarper

    xarper Gearhead

    Flektihommahan oli hyväkin ja selkee mutta tässä nyt ei kyllä petteri peruspeelon kannalta ollu juuri mitään järkeä.
     
  5. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Kai tosta peruspetterille sen verran aukes, että aika rajullakin kokoonpanolla pystyy ajaan kadulla melko järkevin kustannuksin, kunhan laittaa sen motin juomaan viinaa.
     
  6. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    E85 käyttäjänä uutena minulle tuli tuo että paperisuodatinta ei sais käyttää?
    Sitten kumpi toi nyt sitten on? E85 herkempi detonaatiolla vai ei ole? Jossain kohdassa sanottiin, että palamisnopeus on hitaampi, mutta herkempi "itsesyttymiselle"??

    Onko kellään tietoa mitä seuraavassa jaksossa on?
     
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    [​IMG]
    Tommosia mä oon katsellut just ennen kuin olen E85 käyttöisen moottorin sytytykselle alkanut etsimään optimikohtaa. Tuntuu pärjäävän pienillä ennakoilla kunhan seos on alueella.
     
  8. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Hmmm hyvä kuva! Sinänsä hassua kun ne lisäs videossa 2 astetta ennakkoa vaikutusta ei juuri ollut, itsellä kun lisäsi omassa moottorissa 2 astetta annakkoa penkissä tuli yli 20 heppaa lisää tehoa...
     
  9. jorkat

    jorkat Gearhead

    alussahan ne just tyrmäs ton teorian haukkumalla e85-pumppubensan niin epäluotettavaksi ja vaihtelevaksi...sit lopussa toinen valopää, muka saa tästä kuitenkin *ding*-elämyksen:rolleyes:
     
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    E85 speksi on kait 70-85 % vaihteluväli etanolipitoisuudessa mut meillä täällä lintukodossa on kaikki paremmin ja myös RE85, jossa etanolin määrävaihtelu on suppeampi.

    http://www.st1.fi/tuotteet/bensiini/re85
     
  11. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Siis ABC myy sitä E85? ja ST1 siis RE85 vai miten toi menee?
     
  12. xarper

    xarper Gearhead

    Eikö se oo talvella 70% ja kesällä 85% tjsp?
     
  13. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    saabin moottoriohjaus mittaa etanolipitoisuutta ja kertoo sen opensidissä, tällä hetkellä taitaa olla vähän yli 80% kun pelkkää viinaa tankattu koko ajan ko autoon. Tarkkuutta en kyllä osaa kertoa...
     
  14. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    ST1 tekee just kierrätystavarasta RE85., R = recycled.
     
  15. jorkat

    jorkat Gearhead

    R= race

    aina ollu näin:soosoo:
     
  16. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Tämä on tullut jaariteltua jo useassa topicissa mutta lisätään tännekin, oma viinamoottori 12.4 puristuksella, rautakansilla, miedolla nokalla 214/224 @ .050, .473/.497, 112 LC, ei sietänyt ennakkoja juuri yli 30 asteen. Vakio turbiinilla ja 2.87 perällä moottori kilisi kevyesti vedättäessä mutta heti kun avasi läppää enemmän kilistys loppui. Tuo ei varmaankaan ollut oikein detonaatiota mutta jonkinlaista itsesyttymistä kuitenkin.
     
  17. Vermilion

    Vermilion Gearhead


    Mites noi nyt menee jos on järenpää nokka käytössä niin eikös sillon siedä paremmin korkeaa puristusta vai miten toi nyt menikään.... Eikä se nyt ole huono toi 30 astettakaan. Mulla itellä taitaa olla 19,5 vai 20,5 asteta ennakko täydellä kuormalla max kierroksilla...

    Niin paljon kaikilla vaikutusta, tulppien lämpöarvo saattaa sulla olla liian kuuma ja palotilan muodolla ja männän muodolla myös vaikutusta...
     
  18. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Totta, mulla on flattopit venataskuilla nolladekissä, vanhanaikainen "closed chamber" palotila paljealueella. Tulpat on mitkälie vakiot. Itse miettinyt että kävisikö siinä jopa niin että kevyellä kuormalla ja laihalla seoksella (n15-16 seosmittarissa) palotila/venttiilit/tulppa on hetken kuumana ja kun seos rikastuu kiihdytettäessä nuo jäähtyvät ja kilistys loppuu vaikka palamisnopeus nopeutuukin seoksen rikastuessa.

    Viimekesäksi muutin nokkaa:
    Lift: Intake @Valve 563
    Exhaust @Valve 584
    Cam Timing: TAPPET @.050
    Opens Closes Max Lift Duration
    Intake 11.0 BTDC 41.0 ABDC 105 232.0
    Exhaust 55.0 BBDC 5.0 ATDC 115 240.0

    Ja tämä vähensi kyllä kilistystä mutta samalla tietenkin alavääntö huononi eli vertailua ei voi suoraan tehdä.
     
  19. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Oliks sulla alipainesäädin käytössä, sehän on pelissä mukana kun hyvin kevyesti vedätetään ja kokonaisennakko saattaa olla silloin aika huima. Ja varsinkin jos keskipakoennakkokin nousee nopeasti.

    Mulla on omissa koneissa alipainesäätimiä rajoitettu aika reippaasti.
     
  20. Vermilion

    Vermilion Gearhead


    Niin tää on niin totta!
     

Kerro tästä muillekin!