E85 ja ilokaasu

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Swinger71, 8.8.2019.

  1. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Eli millaisia käyttökokemuksia on ko. yhdistelmästä? Voiko käyttää ihan normi bensalle tarkoitettua sarjaa? Miten tulee ottaa huomioon se että etanolia tarvitaan se n 30% enemmän kuin bensaa.? Eli otetaanko se huomioon kaasujen kanssa syötettävän polttoaineen määrässä vai kannattaako säätä moottori suoraan jonkin verran paksummalle kun on aikomus käyttää kaasuja? Eli havaintoja ja vinkkejä kaivataan. En minä muuten mutta kun meinaa muut mennä listalla karkuun ja en ala keventämään autoa.
     
    xarper, Akseli von Gardan ja Herje tykkäävät tästä.
  2. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Tää ois kyl kiva tietää! Kommentoin sivusta että E85 palaa kylmempänä ainakin turboautoissa. En tiedä miten E85 sit sekottuu/palaa ilokaasun kanssa. Jos E85 sisältää happea niin tuleeko ongelmia? Mun mielipide jos rikastat niin +33% lisää ainetta karttoihin ja sitten sama +33% isommat lisäruiskutussuuttimet vielä siihen ilokaasujen kanssa. Sillon ainakin aine määrä ois oikein. Tiedä sitten voiko kaasujen kanssa syötettävää polttoainetta silleen vaan kasvattaa?
     
  3. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Mitenkähän lie sitten nuo esim Summitin myymät sarjat joissa polttoaineena on alkoholi. (Tosin taitaa tarkoittaa noissa tapauksessa metanolia.) Mutta toimisikohan nuo myös etanolin kanssa?
     
  4. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

  5. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    päivystäjä tykkää tästä.
  6. Ade62

    Ade62 Gearhead

    Mä tein yhteen harmaaseen Novaan taulukon, missä oli muunnos suuttimien pinta-alan mukaan. Se perustui tuohon 30% lisäykseen. Kun Nos taulukossa pinta alojen suhde on n. 1.20-1.27 käytettiin E85 kanssa suhdetta 1.64-1.69.
     
    Herje ja Swinger71 tykkäävät tästä.
  7. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Joo minä sainkin ne taulukot käsiini..
     
  8. TimeMachine69

    TimeMachine69 2nd gear

    Mä olen juuri noiden oppien mukaan edennyt kun olen Vette mies. Rekkamies kyllä osaa asian. Minusta aika iso duuni kun vaihdetaan kaikki viinan kestäväksi ja tarvitaan aika reipas bensapumppu. Mut sitten voi halutessa ajella pumppuviinalla.
     
    Karpov tykkää tästä.
  9. TimeMachine69

    TimeMachine69 2nd gear

    Jos tässä puhutaan NOS/Fuel suuttimien koon arvioimisesta kun käytetään RE85:ä niin noilla saa lähtökohdan. Varsinainen suuttimien koon valinta tapahtuu sitten dynossa. Mulla tuli bensapuolelle reippaasti isommat suuttimet kuin mitä taulukot antoi ymmärtää.

    Kuinkahan monta vetoa jengi täällä on pystynyt tekemään NOS koneella ennen kuin joku pettää? Tavallaan se on aika halpa tehdä mutta jossakin vaiheessa joku menee pieleen (päätyy laihalle) ja sitten uusitaan osia. Hmm.. NOSsilla tekee suht vähällä vaivalla koneen muutamaan kertaan verratuna muihin tehonlisääjiin.

    Jos tavoitetaso on vaikka 800hp niin bensapumppu sitten vissiin luokkaa 1500hp bensalla. Eikös vaan?

    Sytkäpuolelle tarvitaan älyä jotta saat viivästettyä kipinää NOSsin aikana. MSD 6AL ei taida sitä osata.
     
    Muokattu: 10.8.2019
  10. fenix

    fenix 3rd gear

    Perus 6al ei ainakaan osaa.
    Itse lisäsin 8975 retard boksin hoitamaan myöhästystä.

    [​IMG]
     
  11. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Joo mulla on tuo 6al programmable boxi eli sytkähommat onnistuu. Niin ja pumppuna on Aeromotive a1000 ja 1/2 tuuman linjat. Että riittäneekö tuo bensapuoli?
     
  12. MaxDura

    MaxDura Gearhead

    MSD 6530 eli 6AL-2 digital programmable osaa viivästää sytkää, maksimi retardi on 15 astetta.
     
  13. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

  14. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Itsellä oli noin 20 pullollista kadulla. Tosin tehotasot oli vain 75hp kaasuilla. Kerran tuli ongelma kun kaasusolenoidi jäi auki, huomasi heti vedon jälkeen. Seis tien pientareelle ja odotelitiin 30min pullon sulkemisen jälkeen, että suurin osa oli hävinnyt. Lähti käyntiin aika korkeilla kierroksilla, mutta ei muuta. Oli hyvin kyllä imusarja, imuputki yms kaikki umpijäässä. :D
    Mutta Nosseihin, aivan pirun hauskalaite, tosin kallis katukäytössä.
     
    Swinger71 tykkää tästä.
  15. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Joo itellä ei oo kans hakusessa ku se 100-150 hp. Ainakin näin aluksi...
     
  16. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Nälkä kasvaa syödessä :D Tosin omassa oli VW Vr6 koneessa ja imusarjan rakenteesta johtuen olisi 125hp-> pitänyt siirtyä pytty kohtaiseen ruiskutukseen. liian hankalaa ja kallista. V8.. liian helppoa :D
    WOT ja Rpm kytkin on ehdoton, ettei tule vahinkoa että kytkee liian alhaisilla rpm tai muuten vaan kämmää kaasua koneeseen. Varsinkin kadulla kun on muutakin huomioitavaa kuin pelkkä vihreä valo yms.
     

Kerro tästä muillekin!