E85 ja Street-B.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja JuhaKuu, 28.9.2009.

  1. JuhaKuu

    JuhaKuu Gearhead

    E85 on ilmeisesti polttoaineena kielletty Street-B:ssä? Sehän on kuitenkin ns.pumppubensaa ja vielä aika huokeetakin verrattuna oikeisiin kisapolttoaineisiin.
     
  2. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Tohon vissiin vois joku sääntöhlö ottaa kantaa? Kiinnostusta olis moiseen aineeseen varmaan useammillakin.
     
  3. Mopar

    Mopar Gearhead

    Käsittääkseni sitä verrataan aamerikan malliin bensaa eikä alkoholiin, esim puku ym asioissa. Tosta streetti asiastan en tiiä, mutta saahan sitä yleisiltä asemilta bensan tapaan ja käytetään yleisesti liikenteessä..... Mielenkiintoista, miten tuo mahtaa mennä?
     
  4. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Totahan ei vissiin oo sääntökirjassa mainittu, mut jotenkin on sellanen käsitys, että sääntövaliokunta ottais siihen virallisen kannan kaikkien ryhmien osalta kun niillä lokakuussa kokous on.
     
  5. JuhaKuu

    JuhaKuu Gearhead

    Juu ei ole erikseen mainittu kuin Junnujen ja competitionin kohdalla, ei ainakaan omaan silmään sattunut muualla?
     
  6. gremlin

    gremlin Gearhead

    Ruottisa(joko taas) SVEMO, eli pyorapuolen kattojarjesto, hyvaksy E85 sopan kayton kaikissa luokissa bensan rinnalla.

    Eikos nain vihreella aikakaudella kannattas meillakin hyvaksya, pumppu kamaahan se tosiaan nykyaan on.

    Kait se viela ehtis saantovaliokunnan mietittavaksi seuraavaan kokoukseen? Vai siirretaanko ens kesaan toi paatos?
     
  7. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Tosta oli puhetta kuljettajakokouksessa ja ainakin T Väljä sanoi, että siitä vaan. Toi tosin vaatii sen alkoholiryhmiin vaadittavan puvun, oisko SFI 3A 15. Mutta ton pitäis kelvata sellaisenaan kun on ns. vapaasti kaupan oleva polttoaine. Kannattanee varmistaa kuitenkin vielä vaikka Kujalalta.

    Mä kyselen tota kun seuraavan kerran oon yhteyksissä noiden sääntöjen puitteissa FHRAn 8)
     
  8. Mopar

    Mopar Gearhead

    Katsastusmiehien konsultoimana käsitin sitä verrattavan bensaa, eikä alkomaholiin ja vaparina sfi 3A 5 puku kelpaa alkomaholin kanssa. Ahdettuna alkkis koppiautona ilmeisesti sfi 3A 20 puku, kuten roo modeissa. Alkkis ja nitro putkissa riittää tuo 15 puku.
     
  9. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Jos toi pitää paikkansa ja homma sallitaan on kiinnostus kyllä ko polttoainetta kohtaan suuri. Eikä vähiten just hinnan takia :rotfl:
     
  10. Cadillac390Man

    Cadillac390Man Gearhead

    Tarviikos paljon tehdä muutoksia, kun siirtyy bentsiinistä alkomahooliin?

    Tehdäänkös tota E85:a raceversiona niin kuin bentsiiniä?
     
  11. Jza

    Jza Double Gearhead

    Nimimerkillä Mopar on jonnii verran kokemusta tosta asiasta. Ja aika racebensaahan toi on tommoisenakin, että tuskin siitä eri versioita paljoa tarttee ettiskellä :wink:

    Kandee tsekata toi threadi http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=156180

    Väittävät, että ton oktaaniluku olisi 106, mutta lienee kyse näistä meikäläisistä oktaaneista, eikä (ron+mon)/2 kuten jenkeissä. Tossa jotain wikissä http://en.wikipedia.org/wiki/E85

    Edittiä: Tjaa, ton perusteellahan toi näyttäs olevan aika tukevaa kamaa kuitenkin: http://en.wikipedia.org/wiki/Octane_rating
     
  12. Mopar

    Mopar Gearhead

    Täällähän sitä saa yhtä ainoota laatua ST1.ltä. Olin viime talvena sinne yhteydessä, mutta en kysellyt koostumuksesta tarkemmin. Studio 57:lla lienee tuosta parempaa tietoa. No, ainakin etanolia lupaavat olevan 80-85%
    jenkeissä on myös race laatu ja hinta sen mukaan.
    Hyvin tuo tuntuu pelaavan race bensan sijasta, eikä karstota yhtä pahasti, vaikka oliskin rikkaan puolella.
    quick fuel tekee dominaattoriin (kolmepiiriseen) muutossatsia (muistaakseni joku $270) ja siinä on aika hyvät ohjeet ja tarpeelliset hilppeet. Tollasen heitin yhtä ilmasuutinta vaihtaen omaani ja niillä säädöillä se menikin koko kesän ja toimiin myös ilokaasujen kanssa
    :D
     
  13. studio57

    studio57 Gearhead

    ST1:n versiossa ei ole bensaa ollenkaan (E85ssa taas on), vaan se on heidän oma seos jossa tuo about 85% etanolia +15% muuta. soittelin sinne useaankin kertaa ja he jopa minulle.Avoimesti juttelivat tuosta tulevaisuudesta ja tuotteestaan, mukavaa ja asiallista väkeä !! Heillä joku valtion tuki hässäkkä menossa ja siksi jakelu nyt vain noissa muutamissa pisteissä. Jahka jakelu lupa saadaan valtakunnallisesti ja määrä kiintiöt pois niin laajentavat tuotteensa muihin asemiin. tuohan tappaa racebensan parin vuoden sisällä ja tolloa ois kieltää se katuautoista jos sitä nimenomaan tehdään siviiliautoihin ja myydään huoltoasemilla. Onhan siitä on iloa luonnolle kuin auton omistajallekin 8)

    ps. ois uusi dominaattori myynissä tähän käyttöön, itte siirryin ruiskuun johon ohjelmoidaan molemmat E85 ja pumppubensa kartat kun täältä sitä st1 e85:sta ei saa.
     
  14. JuhaKuu

    JuhaKuu Gearhead

    Tästäkö johtuu ruotsalaisten rallimiesten moitteet ST1:n E85:sta kohtaan, tosin heilläkin voi olla oma lehmä ojassa, mutta kehottivat joka tapauksessa ostamaan sitä joltain muulta asemalta. Ymmärtääkseni muilla asemilla on E85:ssa 85% etanolia, 12-13% 95E:tä ja loput lisäaineita. Talvilaatuun on sitten sekoitettu enemmän bensaa paremman käynnistyvyyden takia. (E75)

    Jep, aika hulluahan olisi kieltää huoltoasemalta saatava siviilipolttoaine katuautoista, kadulla saisi ajaa, mutta ei kilparadalla.
     
  15. studio57

    studio57 Gearhead

    ihmettelin itsekkin sitä miksi ratkaisivat asian käyttämällä muuta kuin bensaa koska luulis että heillä sitä löytyy.... ameriikoissa voi itse valita bensan suhteen vs. etanooli nappia painamalla tankatessa.

    sitä en tiedä miten hyvää/ huonoa tuo ST1:n versio on vs. E85 mutta itse pitävät sitä kilpakäytössäkin verrannollisena siihen. Aikahan tuon näyttää, sikälikin pitää heille hattua nostaa että saavat tätä teollisuuden sivutuotteena joska muuten jäisi käyttämättä eikä maanviljelyn kautta kuten muualla.
     
  16. gremlin

    gremlin Gearhead

    Toihan alkaa jo olemaan onkelma jenkeissa kun maanviljelijat tekevat pooleja ja omia tislaamoita, kun siten saa huomattavasti suurempaa tuottoa jyvanjemmaamiselle.

    Taisin lukea jostain etta mm. maissin hinta on 2-3 kertastunut muutaman lahivuoden sisalla isoilla viljelys alueilla, sita kun ei enaan omilta nurkilta saa vaan sita joudutaan kuljettamaan muualta.

    Meillehan ei tommosta onkelmaa tule niin kauaa kun makkarasta ei saa tehtya polttainetta :rotfl:
     
  17. Mopar

    Mopar Gearhead

    Biojätteistä, niinkuin makkarasta, st1 sitä tekeekin :poff:
    http://www.st1.fi/index.php?id=2803
     
  18. gremlin

    gremlin Gearhead

    Ei saatana, maa muutan saksaan! Ne ymmartaa tommosen asian tarkeyden eika ainakaan makkaraa rupee tommoseen touhuun haaskaamaan. :-?
     
  19. Rellu8

    Rellu8 Gearhead

    Onkos kukaan ottanu selvää, onko Suomalaisen Refuel:n ja esim. Ruotsalaisen E85:n välillä jotain ominaisuus eroja?
     
  20. shmot

    shmot 1st gear

    Joo, sitä sanotaan pirtuksi :) 100 % etanolin oktaaniluku (RON) jotakin 130...
     

Kerro tästä muillekin!