E85 muutossarjat

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja stigg, 4.1.2010.

  1. stigg

    stigg 3rd gear

    E85

    mee heikoille jäille seisomaan uppoat nopeammin
     
  2. Mopar

    Mopar Gearhead

    Onko kellään faktaa tarviiko re85 mitään voitelevaa komponenttia mukaan? Aamerikan ja muiden e85:ssa on bensaa joukossa joka hoitelee tuon voitelun. Tuossa re85 on etanolin lisäksi etbe:tä, mikä on alkoholin eetteri ja luulisin senkin olevan aika kuivaa kamaa. Olihan siinä vielä butaania ja isobutanoliakin, mutta niiden liukkaudesta ei oo mithään hajua :odroll:
    Ja toinen on tää aamerikkalaisten kauhu paperisuodattimiin alkoholipolttoaineiden kanssa. Eli sanovat no no paperisuodattimille e85:lla.
     
  3. janiluo

    janiluo Gearhead

    Re: e85

    Lue pari kertaa uudestaan:
    1L 95E maksaa €1.329
    1,3L RE85 maksaa €1,2207

    Mitä sillä on väliä paljonko litra maksaa kun tarvitset vanhemmissa autoissa 30% enemmän että voit vertailla hintaa bensan kanssa. Auton kulutus nousee 30% ajettaessa E85:lla ja päättäjät ovat hinnoitelleet sen samaksi bensan kanssa kun ihmiset tyhmyyksissään kyttäävät vain litrahintaa.

    http://fi.wikipedia.org/wiki/E85_(polttoaine)

    - Jani -
     
  4. Jza

    Jza Double Gearhead

    Bensapumpun voiteluako ajoit takaa? Tokkopa tuosta on kenelläkään faktaa. Edes jalostajalla itsellään, kun ei tota lie muualla valmisteta. Ehkä sinä olet se ensimmäinen joka voi lätkäistä pöytään empiiristen tutkimusten tulokset jossain vaiheessa :wink:

    Palaako toi muuten samanlaisella liekillä kuin E85? Ja oletettavasti säännöissä mainittu luvallinen E85 koskee myös RE85 -soppaa... :-? Brackettiluokissa se ei varmaan ole niin justiinsa, mutta streettiläisinä kyllä kysäisisin asiaa toimistolta. Se 15% voi olla periaatteessa vaikka nitroo jos kaikki X85 seokset sallitaan...

    Tossa muuten pätkää siitä kun ajelivat letukkaa E85:lla ilman mitään muutoksia (paits ilmeisesti se boksi siellä ennen suuttimia)... http://www.youtube.com/watch?v=HuOs1yap8mU
     
  5. Anti-Midas

    Anti-Midas Gearhead

    E85

    Voi olla, että jossakin autossa kulutus nousee 30% kun siitä otetaan täysi teho irti. Minua ei vaan vittuakaan kiinnosta tehonlisäys eikä menetys.

    Perustele jotenkin, kuluttaako 30 % enemmän automaattisesti 80-90 km/h nätillä maantieajolla yhdistelmä C1500 305TBI + TH400 + 3,08:1 + 265/75-15? Lähtäkohta on: 95E:llä menee noin 15L sadalla.
    Mun avo-Sebu on 2,5 V6 + autostick 4-autom ja se vie maantiellä 8-9l/100km.

    Meinaatko, että niin pahasti ryytyy, että pitää alkaa ruuttaamaan kokoajan 30% enemmän vai kevyessä liikkeellelähdössä 60% lisää kun höllätessä ei tod.näk. mee yhtään enempää?
    Nää molemmat kulkee noin 2000 k/min mun ajonopeuksilla ja hyvin-hyvin kevyellä kaasulla.

    Toinen juttu, tää pikappi on nakutusherkkä vehje, joten uumoilen ton viinan vähentävän tai poistavan kevyen kuormituksen nakutusta. Tyrmäätkö?

    Mites vielä, tyrmäätkö ajatuksen päästöjen vähenemisestä? Millä perusteella?

    Ja vielä, haittaako jos rahan säästö jäisi pieneksi, säästöä se olisi kumminkin näiden muiden juttujen lisäksi? Pikappi on ollut mun ajossa jo lähes 100 tkm ja Sebu aikaisempien omistajien jälkeen yli 30tkm ja voihan olla etten aikoihin luovu tai jos luovunkin niin olisikohan silloin mahdollista saada autoista näin muutettuna hieman parempi hinta tai jos siirrän vehkeen seuraavaan autoon, niin häviänkö ton hankintahinnan vai en?

    Vielä, olisko ihan vaan kiva kokeilla, joten miksi tyrmätä todennäköisesti hyvin toimiva laite?

    Minä ajan jokatapauksessa töihin ton noin 95 senttiä litra kyltin ohi noin 1,30 kamat tankissa. Minimissä ajan 80 km päivä 5-6 pv/viikko ellen poikkea missään.

    Että houkuttelee kokeilemaan.
     
  6. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    En ota kantaa kuinka paljon kulutus lisääntyy mutta jonkunvarran kuitenkin.

    Koska tossa metanolisotkussa on pienempi energiasisältö, eli sitä pitää polttaa enemmän että saadaan sama teho. Tarkoittaa sitä että joka ajotilanteessa sitä kuluu enemmän.

    En jaksanut kaivaa tarkempaa selitystä mutta tämä tuulilasista:

    "Kaksivuotisen kehityshankkeen jakeluvaihe alkaa 1.4.2009, kun Refuel tulee myyntiin pääkaupunkiseudun kolmella St1-jakeluasemalla. RE85:n hinta asettuu vähintään 30 senttiä 95E bensiiniä alemmaksi. Tämä onkin välttämätöntä, sillä seoksen energiasisältö on tuntuvasti pienempi kuin bensiinillä, joten sitä kuluukin enemmän.

    RE85 maksoi 1.4.2009 aamulla Vallilassa 0,74 euroa litralta. 95-oktaanisen litrahinta oli 1,209 euroa. Olemme laskeneet, että E85:n lämpöarvo olisi 67,4 % bensiinin lämpöarvosta. Suoraan tällä perusteella laskien 81,5 sentin litrahinta vastaisi mainittua bensiinin hintaa. Hintaetua on siis on kymmenkunta prosenttia."

    Netistä löytyy tarkempaa tietoa jos kiinnostaa.
     
  7. Jza

    Jza Double Gearhead

    Re: E85

    Jos polttoaine sisältää 30% vähemmän energiaa, niin sen sun kiulun liikuttaminen kuluttaa ajellessa paikasta a paikkaan b sitä energiaa tietyn verran. Riippumatta että mikä siellä palaa ja sitä energiaa ei kiinnosta vittuakaan se, että paljonko minkäkin näköistä polttoainetta kulutetaan kunhan se energia jostain syntyy :rotfl:

    Pitäis olla ihan peruskoulufysiikkaa...
     
  8. Mopar

    Mopar Gearhead

    Kertoilevat, että tuppaavat huuhtelemaan öljyt sylinterin seinistä tollaset polttoaineet. Käyttävät metanolinkin kanssa top lubea. Lähinnä tota ihmettelin. Täytynee soitella litkun sekoittelijalle, jos sieltä löytys joku asiasta tietonen.
    http://www.manhattanoil.com/top-lube.php
     
  9. Jza

    Jza Double Gearhead

    Aa, joo. Jos se niin oikeasti käyttäytyy, niin kohta alkaa mossahdella pannuja siellä sun täällä, kun ei ole missään mitään varoitettu :eek:
     
  10. Anti-Midas

    Anti-Midas Gearhead

    e85

    Tossa muuten pätkää siitä kun ajelivat letukkaa E85:lla ilman mitään muutoksia (paits ilmeisesti se boksi siellä ennen suuttimia)... http://www.youtube.com/watch?v=HuOs1yap8mU

    katoitteko ton kokonaan? Ehkä siinä 15 %:ssa muuta kuin viinaa on just ne voitelu- ja korroosionestoaineet?
     
  11. Anti-Midas

    Anti-Midas Gearhead

    e85

    Tohon hyötysuhde- ja 30%- eroon vielä, mitä jos benslla on ikään kuin turhaa ylimääräistä reserviä, jota ei nyt hyödynnetä ja näinollen tasaisessa maantieajossa viinaa ei meekään ton hyötysuhde-eron vertaa enemmän?

    Edelleen huokuttaa kokeilemaan...Onko kenelläkään omakohtaista tietoa oman autonsa kulutuseroista vielä?
     
  12. Anti-Midas

    Anti-Midas Gearhead

    e85

    Jza:lle: Miksi vinoilet?

    Peruskoulufysiikat sikseen, olen myös hieman peruskoulua enemmän tuota fysiikkaakin lukenut ja vieläpä kiitettävin arvosanoin.

    Onko sinulla omakohtaista kokemusta jaettavksi tässä bensiini-etanoli muutosasiassa. Jos on, voitko auttaa muita joilla ei vielä ole?
     
  13. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Koska siinä bensassa on sitä ylimääräistä reserviä niin silloin sitä ei tarvitse polttaa niin paljoa.

    Vai tuleeko se reservi pakoputkesta pihalle?


    Sorry, ei ole yleensä tapana vinoilla mutta nyt oli kyllä pakko.

    Kyllä minäkin aion kokeilla tota re85 soppaa kunhan sitä saa täältä tampereen maalaiskylästä. Lähinnä siksi että sen kerrotaan olevan 106 oktaanista. Ja siitähän ahdetut koneet tykkää.
     
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tuolla on joitakin lukemia:

    http://www.fueleconomy.gov/feg/byfueltype.htm

    Näyttäis maistuvan jopa enemmän kuin 30% lisäys. Mut noi on amerikanautoja ja -lukuja...
     
  15. Anti-Midas

    Anti-Midas Gearhead

    e85

    Ehkä alkoholin palamisessa suhteellisesti isompi osa voidaan käyttää kulkupuoleen ja syntyy vähemmän hukkalämpöä?
    Onko eroa alumiini- ja rautamoottoreiden välillä?

    TIETÄÄKÖ kukaan vai luullaanko edes jotain?
    Löytyykö perusteluja/laskelmia/kokemuksia?
     
  16. Jza

    Jza Double Gearhead

    Re: e85

    No siksi kun väittelet V-sanoilla itsestäänselvyyksiä vastaan vaikka aihe on kerran tuttu :eek:

    Liekö tarkoitus trollata vai muuten vaan sohia muurahaispesää? Nyt kun ei ole kyse mistään uskonnosta tai ilmaston lämpenemisestä vaan ihan kaavalla laskettavasta asiasta. Mutta testaa toki itse ja kerro meillekin että mistä se kolmannes syntyi extraa jos kulutus ei muuttunut...
     
  17. Anti-Midas

    Anti-Midas Gearhead

    e85

    En trollaa, mulla ei oo minkäänlaista pisnestä autojen tai polttoaineiden kanssa. Oon ollut jo vuosia prätkäalalla, mutta harrastelen autoja. Vähän nurinkurinen tilanne moneen autoalalla olevaan verrattuna.

    Hankin ja laitan noi sarjat jossain vaiheessa omiini kunhan rahatilanne antaa myöten. Juuri nyt ei liikene, mutta keväämmällä palataan asiaan ja saan itse antaa tietoa muille kulutus- ja muista eroista, toivottavasti ei kuitenkaan ongelmista.
     
  18. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Olen aina luullut että jos suuttimet saa esim 30% enemmän polttoainetta niin se kone myös syö 30% enemmän :odroll: . Ja tässä tapauksessa jotta koneen saa toimimaan kunnolla niin se vaatii noin 30% lisäyksen. Jos toi 30% lisätään suuttimien aukioloaikaan niin ne on sitten aina joka kaasun asennossa sen verran kauemmin auki. Tosta vois maalaisjärjellä koittaa ymmärtää että kyllä se kulutus lisääntyy just sen verran mitä enemmän soppaa koneelle annetaan.
     
  19. janiluo

    janiluo Gearhead

    Re: E85

    Täällähän on Jopo kiivennyt jo seinille :rotfl:

    En väitä mitään mistään tietäväni ja E85:sta vielä vähemmän mutta aion sitä minäkin kokeilla. Täytyy naputella TBI:n karttoihin 15% lisää ja kokeilla ajaa miten pelaa ja säätää karttoja sen mukaan.

    Sitä samaa yritin selittää kuin täällä muutkin että jos 30% tehohäviö kompensoidaan jollakin niin luultavasti kulutus nousee mutta paljonko niin sehän on sitten helppo testata. Täytyy mitata paljonko se kuluttaa sadalla ja laskea siitä se prosenttuaalinen häviö euroissa.

    Kukas OD:lla ehtii ensin mitata kulutuseron bensalla ja E85:lla ja kertoa sen täällä?

    Nyt muuten kun näitä vaihtoehtoisia polttoaineita alkaa tulla ja olla käytössä niin pitäisi unohtaa se litraa sadalla ja siirtyä euroa sadalla mittailuun niin olisi helpompi vertailla.

    Mulla vie:
    €7,5/100km maakaasulla.
    €12,5/100km bensiinillä

    Mitähän se vie E85:lla jää nähtäväksi.

    :odroll:
    - Jani -
     
  20. Mopar

    Mopar Gearhead

    Eit kai siinä bensassakaan reserviä oo ,jos ja kun kerran seos on kohdallaan. Saahan sen bensaautonkin viemään vaikka puolet nykysestä, mutta menee aika laihalle eitkä oo kovin hyvä systeem. RE85 on vaan vähemmän energia sisältöstä polttoainetta, että oikealla seoksella sitä menee enemmän.
     

Kerro tästä muillekin!