E85 muutossarjat

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja stigg, 4.1.2010.

  1. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Lämmitetyillä suuttimilla tehtyjä testejä löytyi googlaamalla.
     
  2. studio57

    studio57 Gearhead

    ittellä käyny mielessä mekaaninen primerointi bensalla , talvella sais hienosti käyntiin vai pelkällä viinaksella ajeliskin :) ei tarvis isoa säiliöö ja napista vois sisältä painaa pienellä pumpulla lorauksen läppien alapuolelle.
     
  3. sbc350

    sbc350 Gearhead

    jos läppien alapuolella niin sitten esim ruiskusuutin siihen ettei alipaine vedä säiliötä tyhjäks ajossa :wink:
     
  4. sbc350

    sbc350 Gearhead


    http://delphi.com/pdf/techpapers/2009-01-0615.pdf

    Tollanen löyty, ihan fiksu systeemi. Itellä kävi mielessä ihan lämmönvaihdin esim lämppärinletkun paluupuoleen. Tai sitten alavesiletkuun lohkolämppärin yhteyteen niin olis startissakin lämmintä. Tosin käyntiin toi on lähteny pelkällä etanoolilla tosi kovissakin pakkasissa ihan ok mutta sitä ainetta saa "kaataa lapiolla"
     
  5. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Mulla on tbi:ssä 1,5 litran bensasäiliö pikkupumpulla ja suutin ilmanputsarikotelossa. Sopiva painallus napista niin käynnistyy heilauttamalla joka kelissä eikä tarvitse sitä tbi:lle tyypillistä pitkää starttia vaikka olis pitempikin aika edellisestä ajosta.
     
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Todella tehokas imuilman esilämmitys plus optiona mahdollinen bensalla primeröinti voisi olla soiva yhdistelmä. Brassien E100:een verraten RE85 sisältää vuodenajasta riippuen erilaisia lisukkeita, joiden kiehumapiste on alimmillaan kolmenkymmenen asteen päältä. Polttoaineen lämmittäminen, se lämmityshän sitten siirtyy tankkiin myös aiheuttanee sen, että noi herkät komponentit osin haihtuu huitsan nevadaan. JOS olisi termostaattiohjattu imuilman esilämmitys niin, että moottori saa aina kesän lämpimiä sisään henkäyksiä, niin luulisi tenun sekoittuvan ilmaan asiallisesti.

    Rupesin just empimään lämmitettävien suuttimien kanssa. Ettei vaan tulisi höyryn takia sinnekin omituisia annosteluhäiriöitä?
     
  7. ponu89

    ponu89 Gearhead

    Kiitos vastauksista. Kokeilen antaa siis kunnolla soppaa ja katon miten hörähtää, jos ei auto niin kuski ainakin. Taidan tosin ensin tilailla uuden seosmittarin joka ymmärtää etanolin päälle.. hieman helpompaa säätäminen.
     
  8. sbc350

    sbc350 Gearhead

    Sellasta meinasin et jos olis pieni keräyssäiliö konehuoneessa missä toinen pumppu. Kierrättäis esilämmityksen ja tbi läppärungonkautta sillä konehuoneen pumpulla ja oma pumppu tankkais tankista sitten sitä keräyssäiliötä. Ei tarttis koko polttoainemäärää lämmittää ja toimis tehokkaammin. Sit lämpimille keleille ohittais esilämmityksen. Oha tos tavallaa turhan paljo kaikkee härpäkettä, mut saisko tollasia lämpiäviä suuttimia käymään tbi läppärunkoon?
     
  9. Monterey94

    Monterey94 1st gear

    Pitipä aivan kirjautua tälle palstalle. Aloin kokeileen nyt -94 Opel Monterey 3.2 v6 SOHClla viinaa. Ensimmäinen tankkaus viinaa(~21l) ja autolla päästeli n. 90km... Voi olla virhe ja tuo tarkoittaisi sitä että se syö n.7l/100km enemmän tolla(Mahdollistako edes?). Noh pistin taas siihen saman 21l satsin ja katomma miten käy. Parina aamuna ollu +2 ja starttaus on vaatinut 2x 5sekunttia käynnistyäkseen. Tarina jatkuu myöhemmin...
    Edittinä: Kyllä muuten tuntuu olevan paukkuja pellin alla persdynon mukaan _huomattavasti_ enemmän. Tässähän on ollut, kunnioitettavasti, 177hevosta vuonna 1994. Nyt tuntuisi kuin oltaisi lähempänä 200(persdyno :lol: :lol: )
     
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    30% kulutuksen kasvu on ihan normaalia bensasta e85 siirryttäessä.
     
  11. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Jokohan tähän on tullut kommentoitua? tuolla on faktat omasta viinan käytöstä https://www.spritmonitor.de/en/detail/610175.html reilun 30 tkm ajalta. Käyntiinhän tuo ei lähde ilman lämmitystä, nollakeli alkaa olla raja, tai lähtee mutta saa sahata.

    Auto siis Jeep Cherokee 03 2,4 nelosella. Keväällä nostin kannen pois ja höyläsin siitä n 1,5mm jotta puristukset sai kohdalleen, kulutukseen ei juuri tullut muutosta mutta vääntää ihan eri malliin. Ajokin tosin muuttui pyöritysajosta moottoritielle työn takia joten suoraan ei voi vertailla.

    Muutossarjaa en raaskinut ostaa vaan ebaysta focus stt (tms?) suuttimet tilalle jotka hieman turhan isot koska ltft pyörii nyt jossain -15%.
     
  12. Monterey94

    Monterey94 1st gear

    Testi jäi siihen... täys etanoli eikä meinannu enää käyntiin lähtä ku oli -2 pakkasta. Nyt siellä on jotain 50/50 ja toimii täysin. Pitänee rahatilanteen parantuessa katsoa jotain purkkaviritystä millä sais enemmän tavaraa kylmäkäynnistykseen.
     
  13. Hai

    Hai Double Gearhead

    Sellainen kunnon purkkaviritys on jo keksitty.
    Injektioruiskulla huikkabensaa putsarin jälkeiselle alueelle.
     
  14. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

  15. toyopet

    toyopet Double Gearhead

  16. MudMax

    MudMax Gearhead

    Jo puolitoista vuotta sitten: viewtopic.php?f=7&t=181192&start=698
    Sen verran päivitin systeemiä, että vaihdoin kesällä boksit uusiin BT-versioihin, kun myivät pelkät boksit ilman johtoja ja anturia sopivasti.
    -Nyt näkee etanolipitoisuuden, suutinten käyttöasteen sekä konehuoneen lämmön, mutta valitettavasti sitä varten jouduin ostamaan ensimmäisen (ja toivottavasti viimeisen) android-laitteen, eikä boksia edes pysty mitenkään säätämään itse.
    -Oppivalla kylmäkäynnistyksellä käynnistyi alkuun kuten vanhoillakin bokseilla (eli ei edes mitenkään hyvin), mutta sitten oppi sellaiseksi, ettei lähde käyntiin ensimmäisellä starttauksella edes kesällä ellei seassa ole hieman bensaa.

    Täytyy kokeilla vielä ensi kesänä vanhoilla bokseilla. Talvella ei uskalla paljoakaan etanolia tankkailla, kun eilenkin tunnin lohkolämmityksen jälkeen lähti kyllä heti käyntiin, mutta tyhmäkäynti oli ensimmäisen minuutin melko vaikeaa (-4 C ja etanolipitoisuus 65%, kun pelkässä E85:ssä näkyy olevan n. 75%).

    Kun tuolla v*tun androidilla näkisi edes ne kylmäkäynnistyskartat ja vielä pystyisi säätämäänkin niitä, kun kerran tuo oppivasysteemi ei näytä millään oppivan :(

    Ja kulutusero on se perinteinen +25-30%, eli ainakin yli euron litrahintaiset viinat kannattaa nykyisin jättää kokonaan ostamatta....
     
  17. Tumi

    Tumi 3rd gear

    Muutama vuosi ajettu arkiajoa enimmäkseen puhtaalla RE:llä. 1 aikaistettu jakopääremppa (huohotinletku jäätyi tukkoon, stefat pihalle, öljyt nokkahihnalle) ja muutenkin vaikeutta kondensiokosteuden kanssa, öljykorkki jäätyy venakoppaan ym. Tämä talvi mennään E10:llä.
     
  18. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Onkos kukaan saanut toimivaa systeemiä? Eli lähtee myös talvella käyntiin ilman kikkailuja?
     
  19. sbc350

    sbc350 Gearhead

    Mites kun nyt saa muutoskatsastella auton noilla etanoolibokseilla e85 kulkevaksi niin mites nämä tälläset omat säädöt, kelpaako jos vaan päästöt on kohdallaan vai pitääkö olla se boxi siellä missä "muunnossarjan valmistajan tyyppikohtainen selvitys" löytyy tms?
     
  20. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Miksi edes pitäisi muutoskatsastaa?
     

Kerro tästä muillekin!