E85 muutossarjat

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja stigg, 4.1.2010.

  1. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    No mä meinasin tosissani jos tuon kutos valiantin sais toimii tolla sopalla. On yks kurkkuinen kaasari jne. ja manuaali.

    laihallehan toi varmaan koittaa mennä. Pitää kokeilla ja miettiä sit mitä tekee..
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    [​IMG]

    Melkonen ero bensaan noissa ihmelitkuissa :eek: .
     
  3. vauhtivaunu

    vauhtivaunu 1st gear

    Ja mikä noista oli pumppubensan A/F-arvo? Ja mitä A/F-arvot kertoo siitä miten paljon energiaa saadaan hyödyksi?

    Moottorin hyötysuhde ja polttoaineen lämpöarvo kertovat että kannattaako sitä käyttää pyörien pyörittämiseen.
     
  4. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    ^ kato, nyt jouduttiin suulliseen tenttiin :rotfl:

    Kaikkihan tietää että pensan stoikiometrinen AFR on 14.7, sen takia sitä ei ole taulukossa turhaan mainittu. Taulukosta kivasti näkyy se, että polttoaineet joilla on omat eväät (O) mukana kaipaavat vähemmän ilmaa ulkopuolelta, eli -OH ryhmän sisältävät yhdisteet, ja nitrometaani NO2 ryhmineen, sekä se, että metanoli on vielä etanoliakin kevyempi polttoaine.

    Mutta toki, kaikkihan tietää että dieselmoottori on kukkona tunkiolla mitä tulee tehokkuuteen pyörien pyörittämisessä, eiks ni. Tässä vaan haetaan uusia ulottuvuuksia näistä bensakrematoriosta, jotain freesiä vaihteeksi.
     
  5. PasiK

    PasiK 1st gear

    Niin selvennykseksi vielä, tuosta fysikaalisesta suureesta
    se kulutuksen kasvaminen johtuu (eli kuinka paljon energiaa kilo ainetta sisältää)

    Polttoaine Lämpöarvo
    bensiini 44 MJ/kg
    etanoli 20 MJ/kg

    Saivartelua on, että emme osta kiloja huoltsikalta vaan litroja, mutta tiheydet on likipitäin samaa luokkaa. 0,7894 g/cm3 / 0,75 kg/l

    Mutta jos kone kestää paremmin puristuksia, saadaan hyötysuhde nousemaan, ja säästöä tulee sieltäkin, tosin vain kantta laskemalla...
     
  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Mulla tulee sevy2 ikuisuusprojektiin 302 kikkara johon on jenkkilästä matkalla 12.5 ruttuiset männät. Megaruutalla olis tarkoitus sille soppaa antaa, eikä se nyt ole mikään ongelma mutta entäs toi sytkäpuoli?? Pitäiskö tarjota ennakkoa enemmän vai vähemmän jos tota re85 ihmelitkua sattuis täälläpäin olemaan kesällä myynnissä?? Ja kait ihan tavis laajakaistalamba osaa tulkita tonkin sauhut oikein.
     
  7. janiluo

    janiluo Gearhead

    Muutama kesä vielä niin siellä on muutakin korkeaoktaanista:
    [​IMG]
     
  8. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    evo

    Evo 3:seen 40hp jarrussa lisää E85:lla
     
  9. Mopar

    Mopar Gearhead

    Samalla ennakolla ja samoilla tulpilla pelittää. Laajakista on aika must, niin saa seoksen kohdalleen.
     
  10. jake74

    jake74 1st gear

    Re: evo

    juu samaa mä kans kuulin kaverilta ku olivat testaneet mitsua.
     
  11. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Tuolla sanotaan noin ->>> http://www.e85mustangs.com/tuning.html

    Lisää ennakkoa, koska E85 syttyy hitaammin.

    Laajakaista toimii, mutta jos sen perässä tavallinen NB kapeakaista seosmittari, niin sitä pitää hieman tulkita...parasta palamista edustaa molemmilla aineilla Lambda 1.0 ->>> seosmittari näyttää silloin 14.7 AFR (tällöin E85:lla seos on oikeasti haluttu 9.7 AFR).

    Bensa - Lambda 1.0 - 14.7 AFR

    E85 - Lambda 1.0 - 9.7 AFR

    Jos perässä laajakaistamittari WB, niin sitten ei ilmeisesti mitään ongelmia...tossa kyllä haksahtaa helposti jos lähtee tavoittelemaan tuota 9.7 lukemaa tavallisella mittarilla :-?

    Mitä tulee TBI:n ja lastuihin, niin ei ole mahdoton toteuttaa sitä niin että polttaa kaksi eri ohjelmaa samalle lastulle...toinen E85:lle ja toinen bensalle...sitten koelautaan katkasija josta vaihtaa vain ohjelman sen mukaan kumpaa tankki pääosin täynnä.
    Tällä tavalla voi muuttaa myös sytytystä tarpeen mukaan ohjelmallisesti jota nuo pelkästään suuttimia kontrolloivat boxit eivät tee.

    Ohjelman vaihtamiseen tarvittava adabteri maksaa 30 taalaa ja tyhjä lastukin tulee sen mukana ->>> Moates 2 Timer

    Tämä vaatii tietysti mahdollisuuden polttaa lastuja...
     
  12. stigg

    stigg 3rd gear

    Kaasari muuttajille tiedoksi seuraavat aineet EI kestä E85
    -Luonnon kumi
    -Butyylikumi
    -Polyuretaani
    -Korkkitiiviste
    -Nahka
    -PVC
    -polyamiidit
    -Lasikuitu
    Seuraavat aineet KESTÄÄ
    -Neopreeni
    -Polypropeeni
    -Nuna-N
    -Nitridi
    -Viton
    -Teflon
     
  13. stigg

    stigg 3rd gear

    E85

    Metalleista EI kestä
    -Sinkki
    -Messinki
    -pinnoittamaton alumiini muutta väriä ja syöpyy mutta kuinka nopeasti,
    Pinnoitettu alsa kestää
     
  14. stigg

    stigg 3rd gear

    E85

    Mitä on etanoli =väkiviina
    96%etanolia ja loput vettä=atseotrooppinen seos=väkiviina
    (että luulis pannujen jo porisevan)
     
  15. Jza

    Jza Double Gearhead

    Re: E85

    Luuletkos, että siitä ajettavaksi asti piisais? :rotfl:
     
  16. Hoke

    Hoke 2nd gear

    Re: E85

    Tuo alsan syöpyminen tossa on hankalin, kun ei viittis heittää uusia kansia vaan testiks koneen päälle.

    Nyt löysin jo jotain tutkimus tulosta, tosin koskee jakelua mutta antaa hyvin osviittaa.
    Lisää täältä sivu 20 etiäpäin http://www.vtt.fi/inf/julkaisut/muut/2008/VTT-R-07049-08.pdf
    Vai onko linkki jo ollut täällä.
     
  17. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Re: E85

    Joo,kannattaa jättää ne uudet kannet
    sinne kylmään ,kosteaan talliin happanemaan :rotfl:
     
  18. Hoke

    Hoke 2nd gear

    Re: E85

    Ai sieläkö ne on ??
    Kuka hitto ne sinne on raahannu, mä jätin ne lämpöseen talliin. :mad:
     
  19. stigg

    stigg 3rd gear

    E85

    Ei ne kannet etanolista kärsi ,vain ne osat jossa sitä polttoainetta lilluu.
    Kaasarin suuttimet +26% Ameriikan mieheltä tullut tieto
     
  20. stigg

    stigg 3rd gear

    E85

    Eikö se olisi mukavaa antaa kaverille samaa ainetta jota itse käyttää?
     

Kerro tästä muillekin!