E85 vanhan liiton kaasutinmoottorissa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja elky, 19.4.2012.

  1. JiipeeH

    JiipeeH 3rd gear

    käkkylän 425:n kansien palotila on 96cc
    472/500:n kansien palotila vuoteen '73 on 76cc
    ja siitä etiäpäin vuoteen 76 120cc
    parhaat kannet virtauksien kannalta on nuo vanhemmat 472/500:sen 250/902/950 valunumerolla olevat..
    425:n kansia ei suositella rapakon takana, ainakaan silloin jos haetaan tehoa.

    puristuksia saa kyllä kun laittaa vanhemmat 76cc kannet ja flattop männät, silloin puristukset olisi ~13.5:1
     
  2. C-barge

    C-barge Gearhead

    Mitä ite kyselly, niin mosapajat muuntaa ite dominaattoreita, ja sit ostaa "valmiita" 4150:siä. Perusteena et booosteria ei oo helppo saada takuukiinni ku roikkuu toisest laidasta. Et parempi jättää se takuu jollekin muulle. Mut sulla harkitsisin kyllä dominaattoria ja 2" adapterii.
     
  3. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Mä oon viiskytluvulta, auto 75 ja periaate kaii palikat 60 luvun race osaa pussihousu kun olen.
    Ekaks vain Hollylla on litkun kestävää satsia.
    Tokaks tyhmä kyssä. Oon ajanu aasee delkoilla ja herkkusienillä kun kaikki on ollt kohdillaan, mutta ainakin ennen NGK tulplla oli niin laaja skaala lämpöarvoissa että 6 ta 7 vastasi parii vieressä olevaa lämpöarvoa. Ei siis enää? Bensatkin on muuttunu ja muuttuu koko ajan. Niin kai tulee muuttuu kasi-vitonenkin.
    Nimim +kolmentoista rutuilla kasi-viitosta kadulla siirtymätaipaleita Real Streetissä ens kesänä isolla vaparikoneella kokeileva?
     
  4. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Täällä on jengi kirjoitellut, tais olla joku Astro kuski mikä ajajj 50/50 suhteella 85/98 gasoja. Mä sain siitä omast mielest hyvän idean. Hollyn tuplapumppu ensiöpuoli saa mekaanisesti 98 gasoa ja toisesta tankista toisiopuoli sähköpumpulla kasi-vitosta. Hyvä idea? Vauhtiputka tyrmäs heti moisen aivopierun. En nälhnyt kun soitin puhelimella, mutta voin kuvitella Haglen ilmeen kun se sanoi ei ei ei Simo ei onnistu. Jaggessa on iso tankki ja siihen saa helposti pienemmän lisätankin eikä tota kasi-vitosta saa vielä joka asemalta, niin siitä se ajatus sitten lähti. No pitäkää tunkkinne.

    Ei ole tyhmiä kysymyksiä, on vain tietämättömiä kyselijöitä..
     
  5. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tai jos pistäis sinne ensiöpuolelle 85litkua ja jos ja kun haluaa puhtia niin toisiopuolelta tulee vaikkapa V-poweria?
     
  6. 440 SIX PACK

    440 SIX PACK Gearhead

    Dominaattori miulla tossa toisessa onkin mut tohon normaali kanava ikkunaiseen mietin normi runkosta kun ei se vedä juuri yli 5500rpm niin aattelin et 850-950 4150 riittäs, pitää katsella mitä tuolla rapakon takana tarjolla, eihän siinä domissakaan mitään mut supparin kanssa tulee vaan korkeutta niin pirusti lisää.
     
  7. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    V-Poweria ei saa enää, ainakaan kauaa. Tarkoitus ajaa sillä litkulla mitä joka asemalta saa. Kyl toi kasi-viis litku tulee yleistyy. Ja hinnat ei ainakaan halpene. Teimme laskelmia jossa tulos oli että E-85 kuraa menee tossa äijämotissa minkä kokoa ja tehoa en kerro, mutta wääntöä +1100 kulutus ois 35-40% enemmän kuin normi gasoa. Rundit kuitenkin max 6500.
    Nyt kun V-power loppuu tulle Lamborghini ja Ferrari hönöt varmaan siirtyy tuohon E85 litkuun ja päivittää motin sen mukaan?
    Mudracer Dominaattori on liian iso kolme-nolla-kakkoselle. Kirjoitin toiseen topiin että Hollyn tuplapmppuun saa muutossatsia missä litkun kestävät tiivarit, säädettevät suuttimet runkoineen ja pultit.(!) mitä ne vaikuttaa en tiedä mutta mä tuon sulle tuon sarjan niin voit DP Hollyella säädellä että pääset kartalle. Unohda Dominaattori noin pienessä motissa vaikka se kiertäisi 10k.
     
  8. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Onhan niitä dominaattoreita 750 koossakin mutta joo sekin on turhan iso mulle.
    Tallilla on 650 spread bore tuplapumppu, se kait täytyy laittaa viinaa syöttämään.
    Nokka tässä enemmän mietityttää kun imariksikin tulee Weiand Stealth 2-tasonen. Jenkaa tarttis saada 7tonnin paikkeille ja vetää silti alhaalta. Joo in my dreams :rotfl: .
     
  9. Rockin' Reptile

    Rockin' Reptile 1st gear

    Pikkusen OT, mutta voisitko tästä asiasta kertoa vähän enemmän? V-Poweria saa vähintään neljän vuoden ajan, ja HYVIN suurella todennäköisyydellä tulevaisuudessakin, koska kyseisellä aineella on melkolailla vakiintunut käyttäjäkunta.

    T:Shellin kuski
     
  10. ROD-32

    ROD-32 1st gear

    Uskokaa nyt hyvät ihmiset jo viimein että nykyinen V-Power on ihan samaa Neste oilin tekemää perus -98:a. Aidon v-powerin myynti loppui suomessa ja ruotsissa tehdyn yrityskaupan myötä. Myös ruotsin shelleissä myytävä v-power on Nesteen tekemää peruskauraa. Kuten edellä todettiin on tuotteella vakiintunut käyttäjäkunta. Eivät suoranaisesti valehtele kun sanovat että v-poveria edelleen myydään. Niin myydäänkin mutta se EI ole samaa erinomaista tavaraa kun ennen, ja mitä edelleen myydään esim saksassa. (Huomatkaa hintaero.)
    Tämän asian joutui myöntämään jopa shellin markkinointi-ihminen meidän neukkarissa 16.2.2012, vaikka ensin yritti toista väittää.
     
  11. CantBeDone

    CantBeDone 1st gear

    Kunnon kusetusta, tuo on on etusivun uutiskamaa että myydään 98:a V powerina! Soittakaa lehteen!
     
  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Mitäs tavis hollikasta oitää muuttaa jotta e85 litkua kestää?
     
  13. Jämä

    Jämä 3rd gear

    Loistava ketju. Täytyy tarkkailla tätä.... Itekkin olen tuota E85:ta harkinnut Chevyyn vaikka pitikin kyllä pitää täysin orkkis tekniikka :odroll:
     
  14. elky

    elky Gearhead

    Normaalien sinisten tiivarien pitäisi toimia kohokammiossa ja metering blockissa, kohojen olisi kuulemma hyvä olla messinkiä. Jollain E85-palstalla kehotettin tyhjentämään kokokammiot auton seisoessa pidempään käyttämättömänä.

    Tuolla on juttua hemmoilta jotka ovat käyttäneet pidempään. http://www.horsepowerinnovations.com/co ... D=81#parts

    Varmaa tietoa ei näytä saavan kuin itse kokeilemalla.
     
  15. Jza

    Jza Double Gearhead

    Ja kiihdytyspumpun kalvot "vihreiksi". Itte ajellut tuplahollikoilla himpun verran viinaa sisältävällä sopalla pari vuotta ja joka ikinen tivari on korkannut. Noi siniset kestää ja samaten ne vihreät kiihotuspumpun kalvot. Meni kyllä myös molemmista bensapumpuista (hollikan siniset) tivarit uusiksi. O-renkaitakin on jonkun verran joutunut jumppaamaan, mutta ne vissiin korppuuntuu muutenkin vanhemmiten...?
     
  16. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Mites mahtaa voimaventtiilin ja kiihdytyspumpun kumit kestää kun huhujen mukaan kaikki kumi ei kestä?
     
  17. Rockin' Reptile

    Rockin' Reptile 1st gear

    Ei muuten ole perus 98:a, se toimii pohja-aineena kylläkin mutta siihen on lisätty lisäainetta jolla oktaania on korotettu. Kannattaa ehkä hiukan miettiä ennen kuin tämmöisiä huutelee yleisesti.

    Esim. VTT tutkii melkolailla tarkkaan nämä polttoaineet ja jos esim. hyrylän shelliltä ostasit V-Power nimellä nesteen 98:a, se olisi kusetusta, ja nykyinen myyjä ST1 Energy Oy joutuisi maksamaan helvetin pitkän pennin tästä kusetuksesta. Ja toisekseen shell myös pitää tarkkaa kuria siitä, mitä sen brändin alla myydään. Ja jos shell tämän nykyisen veepeen hyväksyy V-Poweriksi, niin kerrotko mulle sit että mitä se on, jos se ei ole V-Poweria, kun shell antaa sitä sen brändillä myydä?

    Siinä olet aivan oikeassa että tavara ei ole aivan tismalleen samaa kuin mitä se oli esim. viime keväänä. Lisäaine on eri tavaraa, tämä nykyinen on NEOTin lisäainetta, entinen oli shellin lisäainetta. Pohjakama on kuitenkin sama, 98. Tuli tähän aiheeseen perehdyttyä paljonkin kun meidän autoilla käytiin Norjasta Stavangerista hakemassa viimeiset shellin käyttämät lisäaineet. Aivan tismalleen samalla tavalla se lisäaineistettiin kuin nykyäänkin, syötetään lastausvarteen lisäaine. Ja mitä toissa viikonlopun lastatusta näytteestä todettiin, tavara oli 99,* oktaanista, eli V-Poweria. Joskus kun ei tuo lisäaineistus homma oikeen skulannu, niin se lisäaineistettiin suoraan pyttyyn mutta samaa tavaraa se oli silti. Sitä en osaa sanoa miten paljon paskempaa tämä nykyinen lisäaine on mutta ei se ihan täyttä kuraa ole koska shell antaa sitä sen lipun alla myydä.

    Ja sit vielä semmoset terveiset että jos kehtaat vaikka YV:llä paiskata tämän shellin markkinointi-ihmisen nimen, ja koulutuksen missä hän on myöntänyt ettei se ole "oikeata" V-Poweria, niin saadaan tämmöisistä jutuista mies edesvastuuseen. Tuntuivat NEOTin porukat olevan aika kiinnostuneita tästä asiasta kun tuossa päivällä heidän kanssa keskustelin.

    PS. Sorry OT, lupaan käsi raamatulla etten jatka tätä keskustelua enään tässä topicissa.
     
  18. Razorass

    Razorass 1st gear


    Ei käytännössä eroa E85 vs 98e. Huipputeho tulee muuten yllättävän pienillä ennakoilla. Tosin toi mun pannu ei hirveästi ennakkoa tarvitse millään alueella, palotila on pieni.

    Polttoaineen vaihto menossa seuraavaksi kaverin yli 10 puristeiseen turbo koneeseen..

    Mudracer: Voimaventtiilin ja pumpun kumit kestää mainiosta etanolia. ainakin holleyn. .. ainakin ne mitä Summitin myymässä säätösarjassa on.
    Ja siniset tiivisteet, ne punaiset ei kestä edes bensaa???
     
  19. JN23N1B1

    JN23N1B1 Gearhead

    Rakennan tuossa 383 moparia ja ajattelin alkoholisoida sen. Mulla on 850 SpeedDemoni johon meinasin hommata muutossarjan. 850:n on toki liian iso kaasari 383:lle, mutta kompensoisiko se tuota 25-30% polttoaine lisää mitä viina vaatii?
    Vai onko sitten tuloksena kadotettu alavääntö? Kannet on 64-67 suljetuilla palotiloilla, 2-taso imari, 272 purple shaft ja peltisarjat. Puristukset hiukan yli 10.
     
  20. Razorass

    Razorass 1st gear

    Jos se 850 on iso bensalla niin se on ihan yhtä paljon liian iso viinallakin, itseasiassa ongelmat varmaan vaan korostuu koska liian isolla kaasarilla pitää bensallakin käyttää pykälää isompia suuttimia vrt. pienempään ja paremman virtausnopeuden antavaan kaasariin.

    Itsessään kaasarin "kasvatus" ei kyllä sitten niin mitenkään kompensoi polttoaineen lisätarvetta.

    Muutenkaan yliisosta kaasarista ei kyllä ole sitten niin yhtään mitään hyötyä, ameriikan joe tietty neuvoo että pikkulohkossakin pitää olla 750cfm, vaikka 600cfm riittää 500hp ja vetää/toimii vitusti paremmin. Näytti ne kaasarilaskurit mitä vaan.
     

Kerro tästä muillekin!