E85

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja studio57, 21.1.2009.

  1. studio57

    studio57 Gearhead

    mietin et vois tuolla ajella ihan kadulla, säästäis hiukan luontoja ja rahaakin ja tehoakin sais lissää eikö detonaatiosta ois tietoakaan :) kyllä sillä 600litralla hetken ajelis.
     
  2. Mopar

    Mopar Gearhead

    Tuli tuo kanssa mieleen. Mitenkähän se luokitellaan FHRA:n puolesta, esim puku ja sammutin sääntöjä ajatellen. Käytetäänkö metanoli vai bensa sääntöjä??
     
  3. Jza

    Jza Gearhead

    Onhan noissa tavan ysivitosissakin muutama prossa viinaa seassa. Tohon on pakko vetää joku prosenttiraja ihan sääntöihin, että koska puhutaan bensasta ja koska alkkiksesta...

    Jos ei sitä tehdä, niin joko pitää kieltää ysivitonenkin tai sallia E85 ;-) Tai sitten käy samanlailla kuin -80 luvun formuloissa ja kaikki ajaa lähes puhtaalla viinalla (vormulathan veti tolueenilla) ja laittaa pipetillä tipan bensaa sekaan...

    Mielenkiintoista muuten, että kun itte olen ajellut tolla AG-racingin rääkreissibensalla, niin sen valmistus loppui ja tilalle tulee etanolipohjainen soppa. Väittävät, että sitä voisi kaataa suoraan tankkiin ja jatkaa ajamista :eek: Aika hurjalta tuntuu, mutta taidan piruuttani koittaa ja kattoa mitä tapahtuu.

    Puku- sammutin- ja suojavarustejuttuihin olisi kanssa kiva saada joku tarkempi määrittely. Etanolihan ei ole siinä määrin sikamaisen myrkyllinen kuin metsku, että tarttisi palomiestenkin vetää kokovartalokondomi päällensä. Palaa suht. näkyvällä liekillä (varsinkin jos seassa on muutakin) ja ei kaasuunnu samanlailla kuin bensa. Luulis, että nykyvarusteet riittää eikä tartte kaikkia laittaa uusiksi?
     
  4. Putte

    Putte 1st gear

    Eiköhän tuo ole sallittu kaikissa niissä ryhmissä, missä lukee polttoaine vapaa. Taitaa kyllä tulla nyt sääntövaliokunnalle tästä E85:stä pohdittavaa. Lähinnä siitä, missä ryhmissä sallitaan ja miten suhtaudutaan ajovarusteisiin. Ei varmasti helppo tilanne, mutta eiköhän tohonkin joku äly löydy.

    Jza:lle tiedoksi, että ainakin ST1 käyttää etanolia bensansa seassa ja sen takia muun muassa kaikille Essoille, jotka muuttuivat ST1-asemiksi tehtiin mittarrikenttäremontti, jossa aseman maanalaiset polttoaineputket uusittiin biopolttoaineelle sopiviksi. Järvenpäässä putket oli uusittu -99 ja -08 ne laitettiin kokonaan uusiksi, sillä vanhat eivät olisi kuulemma kestäneet ST1:n biopohjaista bensaa. Eli saattaa kyllä autoillekin ajan myötä jotain tehdä.
     
  5. gremlin

    gremlin Gearhead

    Noniin, onko saantovaliokunnassa ketaan hereilla??

    Onko asia jo kasittelyssa??
    Varmaan kannattas ottaa asia mietintaan nyt, eika vasta sitten kun katsastuksessa on etanooli autoja jonossa :odroll:

    Mites tuolla ruottisa, saako autoluokissa kayttaa etanolia?
    TSDS sivulta en nahny mitaan suurempaa mainintaa koko asiasta.

    Svemo salli sen kayton bensan rinnalla jo 4 tai 5v sitten pyorapuolella.
     
  6. gremlin

    gremlin Gearhead

    Itse itselleni vastaten. Svenska Bilsportforbundet sallii yleissaannoissaan E85n kayton mikali ei luokka saannot sita erikseen kiella, noin sen ite ymmarsin.
    http://web.sbf.se/regler/up/99/Gemensam ... 2009-1.pdf
    Sivu 41

    Ja ET saannoissa se on hyvaksyttyjen polttoaineitten listassa:
    http://web.sbf.se/regler/up/1/DR-ET.pdf

    Sitten teknisissa saannoissa 10.11.6 kohdassa mainitaan ''Super Gas men kompresso/turbo OCH metanol/etanol-kombinationen: Forraroverfall SFI 3.2A/5''
    Eli ton ymmarran etta jos on ahdettu JA kayttaa etanoolia, niin sillon samat kuteen kuin metanoolillakin.
    Ilman ahtoa etanoolilla???

    Mutta 10.11 kohdassa vaaditaan 7.50-9.99 ajopuvuksi jokatapauksessa toi 3.2A/5, eli ton mukaan etanoli ei vaadi mitaan erillisia juttuja :odroll:

    http://web.sbf.se/regler/up/1/DR_TK.pdf
     
  7. Jza

    Jza Gearhead

    Kuinkahan monta noista billet -osista oikeasti on tarpeen? :D Tuosta olis kiva tehdä jotain hutkimusta. Noin äkkiseltään kyllä kuulostaisi kummalta, että joku tivari kestäisi nykybensaa, joka on aikamoinen myrkky, mutta ei viinaa... Alumiinin ei luulis nokkiinsa ottavan vaikka ei olisikaan billet -murikasta jyrsitty. Ainakin Danzka vodka pysyy nätisti sisällä alumiinipullossa :rotfl:

    Ihmettelisin kyllä jos ajoasuille vaadittaisiin jotain ekstraa. Mutta noi palomiehet osaavat oletettavasti konsultoida asiasta sääntövaliokuntaa ;-)
     
  8. studio57

    studio57 Gearhead

    epäilisin kanssa et suutin vaihdoilla homma rokkaa, katotaan miten käypi.
     
  9. 4d sedan

    4d sedan Gearhead

    Nii, onkohan jotain suppeempaa settiä sitten vaikka olemassa? Ainakin kohokammioiden/meteringplaten tiivisteet saa irrallaankin, kuten varmaan sopivat neulaventtiilitkin, sopivasta kiihdytyspumpusta tai sen kalvosta en tiä? Tossa em. sarjassa tosin tulee aikalailla kaikkee kamaa buustereista lähtien. Vois uskoo kuitenkin että tuolla setillä sais suoraan aikalailla hyvin svengaavan kaasarin viinakselle? Vai onkohan esmes noissa plateissa eroja normaaleihin, kanavat erikokoiset tai jotain?
     
  10. Mopar

    Mopar Gearhead

    Niissä suutinlevyissä on mm, tyhjäkäynti piirit isompia, just tuon suuremman kulutuksen johdosta. Ja mm neulaventtiilit on isomalla porauksella.
     
  11. Jza

    Jza Gearhead

    Kyl. Ei liene monen euron investointi siis muuttaa tommoinen E85 versioksi. Mitenköhän sytytys suhtautuu sopan muutokseen...
     
  12. gremlin

    gremlin Gearhead

    Tossa kitti muutokseen:
    http://www.jegs.com/p/Barry+Grant/762396/10002/-1

    ja tossa korjaus sarjoja:
    http://www.jegs.com/p/Barry+Grant/762249/10002/-1
    Mitahan oikeesti itse kaasarissa on eroa, muuta kuin suuttimet?
    Siis jos normi Holley kaasariin pistais tommosen alky kaasarin tiivari setin niin menisko se silla?

    Niijuu, Moparille tiedoksi: Neulaventtiileissa ei ole porausta :rotfl: :wink:
     
  13. studio57

    studio57 Gearhead

    mitäköhän se tuumaa jos tuota sekoittaa bensan sekaan esim... puolet? alunperinhän siinä on 15% bensaa.
     
  14. Jza

    Jza Gearhead

    Voi jeesus. No ei se oo hullu joka pyytää, mutta pikkuisen on haistettavissa ekoaatteen hyväksikäyttöä noissa sarjoissa ja hinnoitteluissa. :rotfl: Luulis tivarisarjan riittävän.. Ja vähän suutinjumppaa.
     
  15. mika112

    mika112 1st gear

    Periaatteessa E85 litku on yhtä vaarallista kuin metanoli silloin kun se palaa. Suurin ero on että E85 näkyy jonkun verran koska etanolin kanssa on sekoitettu bensiinä. Jos tapahtuu vuoto niin silloin etanoli kaasuuntuu ja jos etanoli yksinään syttyy palamaan niin se palaa ns. näkymättömällä liekillä. Etanolin ja metanolin erot ovat aika pienet...........syttymis- ja leimahduspisteet ovat lähes identtiset, ja varoalueet ovat täysin samanlaiset. Metanolin ja etanolin sammuttamiseen sopii parhaiten vaahtosammutin joka kestää alkoholia jolloin se jättää palamattoman nesteen päälle kalvon joka estää m.m. kaasuuntumista. Vuodon sattuessa E85 litkusta tuo etanoli kaasuuntuu nopeasti jolloin se on syttyessään vaikea havaita.........eli jos vuotokohta on niin että se kaasuuntuessaan nousee konehuoneeseen niin se ehtii mahdollisesti pikkasen palaa ennen kuin se huomataan. En tiedä ajopuvuista onko mitään eroja nykyään onko polttoaineena bensaa vaiko metanolia mutta se ajopuku kitä metanolikäyttöisessä autossa pitää olla niin mielestäni E85 polttoaineella pitäisi olla samat varusteet.

    Toivottavasti tämä selventää edes jonkin verran ja mielelläni voin yrittää erikseen vielä selventää niille joille en saanut asiaa selvästä kirjoitettua.........kirjoittaminen kun ei ole mun vahvimpia puoliani.

    T: Mika/FHRA Safety Crew
     
  16. Jza

    Jza Gearhead

    Ookoo, eli väärin veikkasin mutta kiitosta kuitenkin tarkennuksesta!

    Eli asu menis mahdollisesti uusiksi. Ja lätkä kylkeen että täältä tulee viinamäen miehet radalle. Toi alkkista kestävä sammutin on ihan hepreaa mulle. Tuota. Olisko jotain esimerkkiä laittaa näytille?

    Ja muutenkin hyvästä sammuttimesta voisi olla joku muukin kuin minä kiinnostunut ;-)
     
  17. Mopar

    Mopar Gearhead

    No reikä siellä kuitenkin on, en kylläkään tiedä millä metodilla valmistettu. :rotfl:
    Tuo quick fuelin domiin muutos satsi on $ 269,95 ja siinä tulee kyllä aikalailla tavaraa mukana... Laitetaan ostos listalle.

    [​IMG]
     
  18. gremlin

    gremlin Gearhead

    Mika112: Noi bensa ja etanoli on sekottuneita keskenaan ja en usko etta ne voi erikseen ruveta palamaan, ja ne ei erotu toisistaan vaikka polttoaine seisoisi paikallaan pidemmankin aikaa.
    Jos niin tapahtuisi niin eihan sita voisi kayttaa normaaleissa ajoneuvoissa polttoaineena.
    Toi bensahan on siina seassa lahinna sen takia etta auton saa kayntiin kylmemmalla kelilla kuin pelkalla etanoolilla.
    Meillakin lahtee pyora kayntiin 20 asteen lammossa pelkalla metanoolilla mutta jos mennaan alle nii tarttee pistaa pensaa sekaan. Puristussuhde on ~12:1

    Tosiaan, olis hyva jos jostain saisit/viitsisit selvittaa mimmoset merkinnat tarttee sammuttimessa olla tota varten.
    Saatais Porin kisoisiin kanssa hommata sopevia sammuttimia, jollei ne sitten oo jo. :odroll:
     
  19. gremlin

    gremlin Gearhead

    No voi stana, meni mun viisastelut ihan reisille, piti sanoa etta ei siina neulassa mitaan reikaa ole. Reikahan on siina seetissa. :odroll:
    ei tasta mitaan tule, kiitos ja anteeks :oops:
     
  20. Jza

    Jza Gearhead

    Totta. Ja sitten se toinen kysymys toisen kerran; Missä menee se raja mikä pitää olla bensaa seassa että sitä katsotaan vielä bensaksi? ja vieläpä

    a) sen suhteen, että saako luokassa X ajaa ko. polttoaineella ja

    b) suojavarustusten ja sammuttimien suhteen. Jos 15% riittää, että liekin näkee niin riittääkö sitten 10%... tai 5? Tai jos laittaa kuparisulfaattia puhtaan viinan sekaan, niin palaa vihreällä liekillä koko auto :rotfl:

    Sitä Mika ei tietenkään yksin voi päättää, mutta toivotaan asiasta keskustelua ;-) Noita etanoliseosteisia kisabensojakin on tulossa vähän joka tuutista...
     

Kerro tästä muillekin!