E85

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja studio57, 21.1.2009.

  1. c-305

    c-305 Gearhead

    minimisään 30% isommat mutta mielellään hiukan isommatkin

    Huomioitavaa myös että bensapumpun/linjojen pitää riittää 30% tuoton lisäyksen
     
  2. studio57

    studio57 Gearhead

    x1.3 on polttoaineen tarve suhde.
     
  3. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ja vielä aprillipäivänä lanseerataan uus polttoneste? :rotfl:
     
  4. studio57

    studio57 Gearhead

    pistin st1:lle meiliä että meille pakko saada tuota lörssiä ... saas nähdä mitä mieltä ovat. :lol: nythän tuosta pitäis tulla "laillista polttoainetta" kaikissa kilparyhmissä automaattisesti.
     
  5. 271C

    271C 1st gear

    E 85

    Päivää vaan.
    Oli pakko kirjautua kysyäkseni erästä asiaa tästä E85:sta. Elikkä onko se nyt niin, että sitä E85 pitää "syöttää" moottoriin se noin 30% enemmän, jotta saataisiin sama teho kuin bensasta? Eli kääntäen jos ei tee muuta kuin ne tiivisteen vaihdot jne. niin moottori antaa sen 30% vähemmän tehoa. Mutta toimii kuitenkin suht normaalisti. Peilaan tätä juttua siihen, koska joskus maailmassa autot kävi puukaasulla, teho vaan oli paljon pienempi, mutta matka kuitenkin taittui.
     
  6. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ei. Ei se teho ole riippuvainen seossuhteesta siten, että rikkaammalla saatais enempi theoa, vaan seossuhde riippuu siitä käytetystä polttoaineesta. Ja tolla se on n. 30% "rikkaampi" kuin bensa/ilmaseos ollakseen optimaalinen.
     
  7. vauhtivaunu

    vauhtivaunu 1st gear

    Etanoli sisältää vähemmän energiaa per kilo kuin bensa joten sitä pitää syöttää enemmän moottoriin jotta saadaan sama teho jos koneelle ei tehdä muutoksia.

    Toisaalta etanolissa on korkeampi puristuskestävyys eli oktaaniluku joka mahdollistaa korkeamman puristussuhteen käytön ja sitäkautta moottorin hyötysuhdetta voidaan nostaa.
     
  8. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Kyllä ton etanolin hyötysuhde taitaa kutienkni olla huonompi kuin bensan. Se puistussuhdekaan ei ole mikään itseisarvo joka nostaa tehoa ja hyötysuhdetta, esimerkiks diisseleissä on puristuksia about tuplaten eikä kuitenkaan tehoa tai hyötysuhdetta vaparina lainkaan samassa suhteessa. Hyötysuhde on diisselissä parempi, mutta sekin johtuu polttoaineesta eikä puristussuhteesta. Mut kyse on tosiaan just tosta polttoaineen hyötysuhteesta ja ominaispainoistakin.
     
  9. vauhtivaunu

    vauhtivaunu 1st gear

    Hmm. Nyt taisi mennä puurot ja vellit sekaisin. Hyötysuhde tarkoittaa sitä kuinka suuri osa polttoaineen kemiallisesta energiasta saadaan hyödynnettyä työnä.

    Ja se taas riippuu moottorin rakenteesta, ei polttoaineen energiamäärästä.
     
  10. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Joo, nin meni ku innostuu.
     
  11. c-305

    c-305 Gearhead

    Litrassa etanolia on 23,5MJ (6,5kWh) energiaa kun bensiinissä sitä on 34,8MJ (9,7kWh). RE85 polttoainetta kuluu käytännössä n 25-30% enemmän litroissa kuin bensiiniä

    Litrassa dieseliä on energiaa 38,6MJ = 10,7kWh
     
  12. vauhtivaunu

    vauhtivaunu 1st gear

    Tässäpä tullaakin siihen että voidaanko tuo etanolin pienempi energiamäärä hyödyntää moottorin rakennetta muuttamalla paremmin kuin bensiinin jolloin polttoaineen kulutus litroissa ei kasvaisi. Yhtään vartavasten etanolille rakennettua moottoria kun ei liene olemassa.
     
  13. 271C

    271C 1st gear

    Joo eli siis ts. Etanolia palaa enemmän mut tehot pysyy suurinpiirtein samana?
     
  14. hyeena

    hyeena 1st gear

  15. Jza

    Jza Double Gearhead

    Tai sitten niin kuin tossa yläpuolella, että etanolia palaa pirusti enempi mutta tehot nousee :wink:
     
  16. 271C

    271C 1st gear

    Ok tattista.
    Kyllä se mitä hain tuli selväksi. Tuli vaan idea konvertoida vanhahko 350, venekäytössä oleva motti E gasoksi.
     
  17. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ahdetuisssa ja korkeen puristussuhteen omaavissa vehkeissä tilanne ton tehon suhteen on toinen, ei ne huvikseen vaikkapa ajele noilla mäskialkkisvehkeillä kisaa, mut montahan kilpailukykystä bensaremmiahdettuu on näkynyt? Merkittävä vaikutus noissa ahdetuissa on toi alkoholin jäähdytysominaisuus, joka laskee imulämpöjä huomattavasti ja sitä kautta nostaa tehoa.
     
  18. BS105

    BS105 1st gear

    kertoisitko miten se noita "imulämpöjä"laskee???
     
  19. studio57

    studio57 Gearhead

  20. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Käsittääkseni haihtumisen kautta ja ton määrän ansiosta. Tää ei kyllä oo mitään faktaa vaan luuloa, mutta ainakin noissa metskupeleissä ei juurikaan välijäähdyttimiä käytetä ja samankaltasta alkomahoolia toikini lienee? Noissa ahdetuissa ja korkeepuristeisissa "dynokisa" moteissa oon nähnyt ton kaman antavan lisää paukkua pumppubensaan verrattuna.
     

Kerro tästä muillekin!