E85

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja studio57, 21.1.2009.

  1. studio57

    studio57 Gearhead

    sitähän saapi helsingistä suoraan huoltamoilta ja hinta oli jotain 80 senttiä/litralle.
     
  2. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    juu kyllä sen hokasin ,mut kun tuosta puhuttiin niin näin aattelin et mites se olis käytännossä? :oops:
     
  3. ilu

    ilu 1st gear

    Haettu on ja testattu on, 429cid hörähti kuin palmun alta käyntiin talven seisonnan jälkeen lämpötilassa +3c ja 305cid kiertää kanssa niin nätisti, laihallahan seokset on että suuttimien säätöä vaatis ja miten ne tiivisteet kestää.....mutta pirun hyvää ainetta koneeseen on :D
     
  4. bbford

    bbford Gearhead

    Siis mihin autoihin sä tota laitoit? Teitkö muutoksia mihinkään vai pistitkö vaan tankkiin ja menoksi?
     
  5. ilu

    ilu 1st gear

    Ihan näihin harraste autoihin testasin ja pihalla vaan parkissa eli astiasta letkulla koneeseen pelkkää RE85 ei siis auton omaan tankkiin.
    Vaatii tosiaan seosten säätöä sen 30% rikkaammalle ennenkuin voi siirtyä tienpäälle testaamaan, ehkä sekin päivä joskus koittaa, nyt vielä liian kaukana lähin tankkauspiste.....
     
  6. cc4d

    cc4d Gearhead

    Itsellä on ollut myös mielessä totuttaa oma kesärottelo viinaksille. Kaasari täytyis joka tapauksessa päivittää ehjään (nykyisessä kaasuläppä jumittaa ja laite jakaa samaan aikaan toiselle puolelle laihaa ja toiselle rikasta). Edelbrockilta huomasin tulleen uuden E85 Series 600 cfm -kaasarin. http://www.edelbrock.com/automotive_new/mc/carbs_acc/pdf/carb_app_chart.pdf
    Ainoa vain, että kyseistä laitetta ei tunnu olevan missään myynnissä. Jopa Summit myy eioota. Tai siis ei edes myy. Jos ja kun saan jostain käsiini kyseisen kaasarin, niin tarvitseeko orkkiksille bensalinjoille ym. antaa huomiota? Auto on kaikin puolin vakio vm. -84 4d Caprice 305cid-koneella.

    Edittiä

    Periaatteessa tuntuisi siltä, että hieman ylikokoinen kaasari kattaisi sen n. 30% lisämäärän polttonestettä. Ja samoin tuntuisi, että bensapumppu riittäisi ruokkimaan tyydyttävästi tuota kombinaatiota. Jollain kahlaamallani jenkkifoorumilla eräs kirjoittaja kertoi kysyneensä suoraan Edelbrockilta normi #1406-kaasarin sopivuutta etanolille. Vastauksena oli saanut, että sopii materiaaleriltaan sellaisenaan, mutta vaatii säätöä.
     
  7. Mopar

    Mopar Gearhead

    Täytyy saada myös seos suhde kohdalleen, ei riitä, että vaan 30% lisää soppaa jos kerran kaasari on kalobroitu bensalle. Quick fuel myy ainakin holleyn dominaattoriin ja muistaakseni pienempiinkin hollikoihin muutos sarjoja.
    http://e85forum.com/about941.html
    tuoltakin häiskältä voi kysellä, piräis oleman tietoo.
     
  8. Mefirst

    Mefirst Gearhead

    Itse olen tehnyt ton E85 muutoksen 1050cmf Dominaattoriin ku kerta täällä Hurrien luvatussa maassa tota E85 on tarjolla joka bensa asemalla.

    Tilasin muutos sarjan jo mainitusta QuickFuel firmasta. Kaikki tarvittavat osat tulee paketissa. Muutos on todella helppo tehdä. Se mikä vaatii hieman hermoja on että saa noi säädökset kohdalleen.. Esim. kiihdytys pumpun suuttimet (#47) jotka tuli mukana tossa sarjassa oli liian pienet. Tosin toi mun Dominaattori on sellanen kivikautinen että siitä ei voi vaihtaa noita mitä lie pikku seos piiri suuttimia.

    Mun moottorissa on puristus jotain 12.5:1 eli sitäkin vois ihan hyvin nostaa pari pykälää korkeemmaks. Sellanen seosmittari tsydeemi on kans järkevä hankinta ku ei siitä ota oikeen selvää että onko seokset laihat vaiko rikkaat. Myös kokemuksesta niin tota E85 löpöä pystyy työntään moottoriin aikamoiset määrät ja palaa hienosti sylintereissä, jos tavallista bensaa työntäis samat määrät niin moottori tukehtuis..

    Niin, toi E85 haisee järkyttävältä ja ku tota kaasaria silleen yrittää säädöksiin niin kaasari palot ja räjähdykset pakoputkissa on sellasia aika normi ilmiöitä. Toi E85 ja moottori öljy ei sitte ollenkaan tuu toimeen keskenään, eli jos kurat sekottuu, niin se on sitte sellasta kerma kahvi sekoitusta..

    Holley Dominator 1050cmf #6464
    QuickFuelin E85 blokit, toisio kurkut (tai miks noita nyt suomeks kutsutaan??), jne...
    Pää suuttimet edessä #99 ja takana #98 (saattaa olla turhan suuret)
    50cc kiihdytys pumput, keltaset kiihdytys pumppu nokat
    Takakammiossa suuttimien pidennys putket
    Kiihdytys pumpun suuttimet #64 tällä hetkellä, tosin nää on yli kokoset, tarkoitus ois vaihtaa nää joko 50, 52 tai 55 kokoon riippuen mikä toimii parhaiten?? Ongelmana oli aluksi että kaasarin tyhjäkäynti piiristä pääpiiriin siirtyminen aiheutti liian laihan seoksen, tämä ongelma hävisi noilla isommilla suuttimilla. Tosin jos käyttäis Powervalvea niin sekin vois auttaa tähän ilmiöön...

    Bensa pumpun tiivisteet pitää kestää alkoholia, muuten seuraa pumpun vuoto, tämäkin käytännön oppia... Itse käytän Holleyn HP 150 pumppua.

    Vielä en ole päässyt niin pitkälle et miten tää kaasari toimii silleen ajossa, eli muuta ku mitä nyt pientä ajoa edes takas tallissa... Tosin toiminta on aika lupaava... Niin joo, kylmä käynnistys onnistuu ihan helpolla, mutta lämpimän moottorin käynnistys niin on aika veemäistä. Kestää myös aika pitkään ennekun moottori lämpenee, syynä et toi alkoholi jäähdyttää...


    /Tomppa
     
  9. studio57

    studio57 Gearhead

    paljon tuli Tompalta hyvää infoa, omani tilasin täältä http://www.prosystemsracing.com/e85.html
    pyysivät varsin kattavasti tietoja. mm tietty kaikki moottorin speksit, käyttötarkoitus, nykyisen dominaattorin suuttimet+ muiden koot, dyno paprut bensalla. siinä tulee painetunnistimella varustettu regu joka pienillä kierroksilla antaa vähempi alkoholipaineita ja isommilla kierroksilla sitten enemmän kun alipaine häviää..

    vielä kun saatais tänne lähellekin toimipiste josta tuota viinaa sais.
     
  10. Mefirst

    Mefirst Gearhead

    Mitä nyt noita Amerikan auto foorumeita oon lukenu, noi Prosystemsin kaasarit on hyvässä maineessa..

    Mä haluaisin kans kyllä mainita sellasen jutun että kaikista helpoiten pääsee jos ostaa ihan suosiolla tollasen valmiiks tehdyn kaasarin!

    Loppu peleissä niin tollasen itse muutetun kaasarin hinnaks tulee aika sama. Eli ei tollanen muutos sarja tarkoita että kaasari toimis heti hienosti, eli kyllä sitä saa räpeltää aikansa ja ostella lisä suuttimia, jne, tosin oppiihan sitä kans samalla aika lailla paljo uutta ja jännää..

    Sitte toi kans että ei kaasari oo tarkoitettu että se kestää ikuisuuden, eli parempi se on hieman naama kurtussa ja vidutuksen alaisen maksaa sen uuden hinnan, ku et naama kurtussa tallissa kiroilla vanhaa paskaa...

    Pitäs ite kans päästä hieman ulkoilmaan testaan tota oman auton toimintaa, onhan se jo viddu seissy 5 vuotta tallissa.... Tarkoitus ois yrittää saada se katsastettua täs parin viikon päästä et pääsis taas hajottamaan sen radalla...

    /Tomppa
     
  11. Mefirst

    Mefirst Gearhead

    -Häh?? Eikö Alavetelissä ole enää Alkoa??? :D
     
  12. studio57

    studio57 Gearhead

    heh... eipä ole.. ainakaan valtion konttoria... mut kokkolasta saa ihan etiketillä varustettuja maustettuja alkoholijuomia :rotfl:
     
  13. studio57

    studio57 Gearhead

    juu.. ittekkin olen heidän kaasareista kuullut hyvää, halusin säästää jo dynossa käytetyn melkein uuden bensa dominaattorin sitä varten jos tuota E85:sta ei satu saamaan. . . tilasin myös gear vendors yli vaihteen PG:n niin saa 632:lla ajella 1800rpm kun on 100km/h. kiva päästä kokeileen tuollasta kombinaatiota.
    kunhan vaan sais jonkun kiikuttamaan sitä e85:sta mulle 1000-2000litraa.
     
  14. omega16

    omega16 1st gear

    Itelläkin alkanut pyöriä mielessä tehdä tuo uus motti tolle E85:lle joten olis vähän kysyttävää.

    Eli eli...kertokaas vähän noista polttoainelinjoista ja tankista millainen materiaali täytyy olla ettei tule mitään kemiallisia reaktioita tai muitakaan ongelmia.

    Mulla on ollut tarkoituksena teettää kaverilla tankki rosterista joten soveltuuko se tuolle E85:lle vai täytyykö muuttaa suunnitelmia senkin osalta? Entäpä linjojen lähdöt ja muut liitokset, millaista materiaalia niiden olis oltava?

    Kyse on ahdetusta nelosmoottorista katukäyttöön joten polttoaineen jakelee 4-pisteruisku. Kaikki tuohonkin liittyvät mahdolliset muutokset ja muut huomioon otettavat asiat kiinnostaa. Pumpuksi olen ajatellut isoa boschia, soveltuuko sellaisenaan?

    Paljonkohan puristussuhde voi olla korkeampi kuin normi pumppubensaa käytettäessä?

    Joku asioista faktaa tietävä vois siis kirjoitella kattavan tietopaketin tähän ketjuun.
     
  15. studio57

    studio57 Gearhead

    ittellä on silikooni pohjaiset letkut ja muovitankki. ameriikoissa ovat ajelleet bensakäyttöön tarkoitetuilla tehdaskokoonpanoilla 100 000mailia ja moottori yms..on näyttänyt paremmalta kuin bensamotilla ajeltuna. kokonaispuristussuhde foorumien väittäiden mukaan 13-16:1
     
  16. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    http://www.st1.fi/index.php?id=2804

    RE85 täyttää teknisesti E85-polttonesteen laatustandardin eli se soveltuu eri automerkeillä jo olemassa oleviin flexifuel-malleihin.
     
  17. studio57

    studio57 Gearhead

    netissä oli video jossa joku ajeli 100 000mailia ilman mitään muutoksia bensa truckilla käyttäen e85:sta sitten ne purki moottorin ja joka paikka näytti paremmalta. mitään hapettumista /syöpymistä siitä ei löydetty. ei mitään tuninkia mihinkään. tehdas suosittelee vain 10% metanoli osuutta ja ameriikoissahan saa suhteen valita tankatessa.
     
  18. Mefirst

    Mefirst Gearhead

    Eipä mun kokemuksen mukaan noi bensa tankit tai putket mitään erikois materiaalia tarvi olla. Netistä ku lukee niin on muka kaikenlaisia ongelmia, mun kokemuksen mukaan toi on ihan pas....a juttua!

    Ite niin mulla on autossa ihan orkkis tankki, tosin uus. Jos vanhaa tankkia käyttää niin toi Etanooli irroitta kaikki tankiin vuosien varrella kertyneet paskat, joten jos käyttää vanhaa tankkia niin sen ois hyvä puhdistaa.

    Bensa putket mitä mun autossa on, on ihan tavalliset alumiini putket, sitte on joku 1,5m pätkä metalli punottua kumi letkua.

    Ainoan jutun mitä olen huomannu että kaasarin tiivisteisiin jämähtää jotain parafiiniä tai mitä nyt lie juttua mitä tohon E85 on sekotettu valmistuksessa.

    Noista tiivisteistä sen verran että kaasarissa kuin myös bensa pumpussa pitää käyttää sellasia tiivisteitä jotka kestää alkoholia. Sellaset paperi tiivisteet ei kestä tota E85, tästa varmaan se syy miks jengi on kirjoitellu että toi E85 tuhoaa tiivisteitä...

    Jos auto seisoo pitkään niin ois hyvä tyhjentää tankin/bensa systeemin kokonaan. Jos auto seisoo lyhyemmän ajan niin tankki ois hyvä täyttää ihan täyteen, syynä on että toi E85 niin imee itteensä kosteutta..

    /Tomppa
     
  19. Mopar

    Mopar Gearhead

    Posti toi perjantaina quickfuelin muutos satsin dominaattoriin ja ohjeista neuvottiin lätkimään ilmasuuttimet tietyssä järjestyksessä, mikä toiminee uudemmissa dominaattoreissa. Vanhemmissa ei kaikissa ole siirtymä(tyhjäkäynniltä nopeelle)piiriä, joten ei ole siihen suutinta(intermediate bleed), ainoastaan tyhjäkäyti(idle air bleed) sekä nopea(high speed bleed) suuttimet. Ja ilmeisesti niitäkin kahdessa eri järjestyksessä(täytyy tarkastaa kirjasta) eli täytyy tietää minkä suuttimen laittaa mihinkin kohtaan. Vanhempien hollikoiden kanssa tarkkana, mutta niissähän täytyy porata nuo vanhat ilmasuuttimet pois ja kierteyttää uusille paikat.
     
  20. Mefirst

    Mefirst Gearhead

    Mopar**

    Mulla kävi just samalla lailla, eli mun Dominaattori on kans sellanen kivikautinen että siitä ei voi, tai voi jos poraa pois noi siirtymä suuttimet, vaihtaa noita kyseisiä suuttimia.

    Tosin sain vihjeen yhestä forumista et noita siirtymä suuttimia saa pienemmällä "pään" koolla. Ongelma on että noissa vanhemmissa Dominaattoreissa pari noista suuttimista on todella lähellä toisiaan ja esim. noi QuickFuelin suuttimien "päät" ovat niin suuret ettei ne mahdu vierekkäin, eli pitää käyttää suutinta jossa ne ovat pienemmät.

    Eli QuickFuelin muutos sarjassa noi suuttimet on kokoa 10-32, noita suuttimia on olemassa myös koolla 8-32, just nämä pienemmät suuttimet mahtuu vierekkäin näissä vanhemmissa kaasareissa. Noita pienempiä suuttimia saa ainakin tästä firmasta http://www.raceone85.com/

    Tosin sain myös sellasta tietoa että jos käyttää suurempia kiihdytys pumpun suuttimia niin jos säkä käy, niin se ei haittaa vaikka noi ilmasuuttimet ovat väärän kokoset, tietenkin voi myös kokeilla käyttää Powervalvea.

    Itse yritän saada ton kaasarin toimimaan tolla kiihdytys pumpun suuttimien vaihdolla, mutta saa nähdä et miten tos käy. Vielä toi mun kaasari ei toimi toivotulla tavalla, mutta ongelmakin on se että noi kiihdytys pumpun suuttimet mitä käytän, niin ovat turhan suuret, odotan lähetystä jenkeistä missä tulee sarja pienempiä..

    /Tomppa
     

Kerro tästä muillekin!