Eagle Stroukki ja siihen liittyvää.sbc

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Selli, 12.4.2006.

  1. Slow66

    Slow66 1st gear

    Felpron sininen eli numero 1003 vai joku tiivistesarjan mukana tullut ? Ja olikos kiertokanget 5.7" ? Nuo tiedot jos vielä varmistaisit niin alkaisi puristussuhteet selvitä.
     
  2. Selli

    Selli Gearhead

    Juurikin tuo tiiviste ja 5.7 kanget ovat kyllä.

    Ja nokka taas mitä Comppi esimerkiksi tarjosi on tämä.Edel tottakai tarjosi omaa RPM nokkaa tuohon. Cranen ja Lunatin omat suositukset eivät ole tulleet vielä.

    http://www.compcams.com/Technical/Searc ... r=12-250-3
     
  3. Slow66

    Slow66 1st gear

    No niin....minun kalkulaattorini antaa tälläisiä lukemia:

    Ensin nämä annetut tiedot tarkistuksen vuoksi:

    Poraus 4.030
    Isku 3.75
    Palotila 64 cc
    Kansitiiviste 4.166 reiällä ja 0.041" paksu
    Männät dekissä
    Männissä 7cc venttiilikolot.

    Näillä eväillä staattinen puristussuhde on laskurini mukaan 10.78

    Tuo on ihan OK, mutta nokka-akselin valintasi aiheuttaa ongelmia dynaamisen puristussuhteen kanssa. Eli laskurini mukaan nokkasi imuventtiilin sulkeutumisasteet on 60 (tämän voisi tarkistaa nokkakortista). Tällöin ylläolevassa kombinaatiossa dynaaminen puristussuhde on 8.94 ja tämä on pumppubensalle aika lailla liikaa.

    Dynaamisen puristussuhteen saloihin voi tutustua täällä:
    http://members.uia.net/pkelley2/DynamicCR.html

    Eli sanoisin että nokka vaihtoon niin alkaa pelittää.
     
  4. Selli

    Selli Gearhead

    Jaaha taas on siis meikäläinen menny persuus eellä puuhun :) Nooh eipä tuo ollut yllätys,heh

    Kortissa lukee seuraavaa.

    ATDC 2.5 ext closes
    BBDC 50.5 ext opens

    BTCD 7.5 in opens
    ABDC 39.5 in closes

    106 Lobe center line
    110 lobe separation
    4 advanced
    True IVC 60.0 @ cam installed 0 advance


    Tossa Compin nokassa on sitte toi True IVC 68 mutta nyt oon kyllä vähän pihalla tässä asiassa että mitäs arvoa pitäs enemmän tuijottaa.
    Tässä vaiheessa saa sitte neuvoa mua mikä luku pitäsi olla ja mihinkä suuntaan että päästäisiin oikeeseen suuntaan vihdoin ja viimein.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ennenkuin alat vaihtamaan nokkaa, niin kokeileppa tankata V-Poweria.

    Mulla on DCR omassa 350:ssä 9.0-9.05 tasolla ja ei nakuta yhtään. Jousia joutui hieman jumppaamaan jakajaan ja samoin Cranen säädettävään alipaine kelloon joutui asentamaan rajoittimen jotta 1700-1900rpm alueen rykiminen saatiin pois.
     
  6. Selli

    Selli Gearhead

    Olen kerran tankannu tota poweria mutten huomannu mitään erikoista muutosta tai siis mitään. Jatkossa tuota poweria tuskin tankkailen koska mulla ei tässä ihan lähellä ole kyseistä huoltsaria missä tankata.

    Jos huomenna on hyväkeli ni rupeen vähän vielä vaihtelee noita jousia ja kattoo saako sitä perusmaksimia mitenkää sinne +30 tasolle ilman detoja.
     
  7. mopster

    mopster Gearhead

    Niin toi true IVC eli imun sulkeutumiskohta mainosasteiden mukaan on se mitä katotaan. Sulla on alsakannet quench ominaisuuksilla joten 8,5 DCR pitäis olla varmasti turvallinen, ja ton true IVC:n pitäs olla 67 jotta tähän päästään.
     
  8. Selli

    Selli Gearhead

    No tosta on hyvä lähtee kattelee malleja mitkä voisi istua.Ainut vaan että netistä selattuna en monestakaan nokasta tuota arvoa ole löytänyt. Ei toi Compin tarjooma nokka sitte kaukana ollut. Mikäköhän siinä RPM omassa nokassa on ku en löytäny siitä ku noi perusinfot.
    Pitäs varmaa kaivaa jostain joku kirja josta opiskella noista nokkien arvoista enemmän että mikä vaikuttaa mihinki yms yms. Noissa kirjoissa mitä mulla on niin ei oo kovin syvällisiä tarinoita.

    Täytyypä pitää simmut auki ja kuulostella mitä olisi tarjolla.
     
  9. camaroo

    camaroo 1st gear

    moi mulla on camarossa noi kaikki rpm hilut ja puristus suhde on jotain 11 kone 350 ja loota myös parin tuhannen staalilla lotassa joku kitti vaihtaa napakasti perä 3,23 lukko,kone alkaa laulamaan kivasti 3 donan jälkeen silti pelaa normaali ajossa hyvin,vaikka tuo iäkäs viri satsi on niin olen tyytyväinen,tehot olisi tarkoitus mittautta ja samalla säädättää kone tarkemmin,käyn kaverin g mittarilla testaamassa kiihtyvyyksiä lähi päivinä.
     
  10. mopster

    mopster Gearhead

    Jos tiedät intake centerlinen ja mainosasteet niin voit laskea imun sulkeutumiskohdan. Laskuesimerkki sun nokan arvoja käyttäen:

    180-106=74
    268/2=134
    134-74=60

    Ton imun sulkeutumiskohtaan vaikuttavia tekijöitä on tietenkin asteet, mitä enemmän, sen myöhemmin sulkeutuu. Toinen tekijä on nokkakulma eli lobe separation angle (LSA), mitä isompi kulma, sitä myöhemmin sulkeutuu. Ja kolmantena nokan ajotus. Niihin on hiottu valmiiksi joku ennakko joka vaihtelee merkeittäin. Se ei välttämättä myöskään näy annetuista arvoista mutta senkin yleensä pystyy laskemaan. Ajotusta voi tietysti itse muuttaa, ajotat myöhäsemmälle niin imunokkakin sulkeutuu saman verran myöhemmin.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jos true IVC arvoa ei ole annettu niin KB Silvoliten:n mukaan hyvä arvaus on IC@0.05 plus 15 astetta. Tällä laskukaavalla ollaan lukemassa 55 astetta sun nokastasi.
     
  12. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    RPM kärsä on hyvä ja vetää ihan maukkaasti, mulla oli n.3000rpm stalli niin ei mitään arpomisia kun tallas kaasua, heti alko tapahtuu. Mut mulla kulahti pari nokkaa. Ja identtisillä arvoilla ollut crane meni kans. Kyllähän niillä pari kesää ajaa. Liekkö liian kovat rampit laahurinokaks, en tiiä. Siirryin sit rolleriin ja paluuta ei ole.
     
  13. Slow66

    Slow66 1st gear

    Tuon laittamani linkin artikkelin kun lukee ajatuksella, niin pääsee alustavasti jyvälle DCR:stä ja siihen vaikuttavista tekijöistä. Samaisen sivun alareunasta saa ladata omalle koneelle puristussuhdelaskurin, jolla pystyy laskemaan sekä staattisen että dynaamisen puristussuhteen. Suosittelen tutustumaan.

    Eihän tuo DCR autuaaksi tee, mutta se on yksi tekijä joka kannattaa huomioida. Itse olen lähinnä koittanut haarukoida sitä oikealle alueelle, eli matalapuristeisessa moottorissa tarpeeksi ylös ja korkeampipuristeisessa riittävän alas. Tämä siis kun puhutaan pumppubensamoottorista.

    Sellille aiheeseen liittyen: tuo Compin tarjoama nokka on mielestäni aika hyvin alueella. Itselläni on lähes identtisellä staattisella puristuksella olevassa 383:ssa Compin rullanokka IVC:llä 69 ja hienosti on pelittänyt.
     
  14. tapio

    tapio Gearhead

    Tämä pätee ainoastaan symmetrisillä nokkaprofiileilla. Hiusten halkomista, mutta kuitenkin...
     
  15. tapio

    tapio Gearhead

    Totta puhut. Yleisin virhe moottorin virityksessä on liian suuren nokan asentamisen matalapuristeiseen moottoriin. Kun laskee DCR:n arvoja, huomaa, että virinokilla staattista puristussuhdetta pitää usein nostaa ihan sikana, jotta moottori toimisi kelvollisesti.
    Nimim. "on tämäkin virhe tullut tehtyä"
     
  16. Selli

    Selli Gearhead

    Hieno homma äijät ku ootte vittiny kirjotella aiheesta.Tässähän jopa voisi oppiakkin jotain joskus :) Siitä iso kiitos!!
    Löysin toisen nokan joka myös käy kuvaan ainakin omieni päätelmien mukaan. Cranen Z-286-2
    Vähän tietty jännittää että saisko tollasilla nokilla vielä pakokaasuarvoja mitattaviin lukemiin ku tuo mun kulkine on just sen-78 ni pitää niitäkin vähän kyttäillä. Tuollla lunatilla sai helposti arvot laillisiksi.
    Jatkamme
     
  17. camaroo

    camaroo 1st gear

    kävimmä g mittarilla camaron ripeyttä mittaamassa 0-100kmh ni eka 6,55 sitte 6,26 ja kolmas veto 5,91s noi general xp rattaat on niin liukkaat että aikaa tuhraantuu sutimiseen...
     
  18. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Ei huolta päästöistä, kaverin C4 vetessä 11.5s kulkenu 420 vapari pikkulohko meni läpi päästörajoista, joten eiköhän tollakin mene. Se pitää vaan säädellä kohilleen. Ja laitat vähän extrajippoja tankkiin mittauksen ajaks niin menee varmana läpi.
     
  19. Selli

    Selli Gearhead

    Noin se Camaro meni talviunille.Sopivasti varkaat kävivät autossa viimeisenä yönä ku auto oli tuossa pihassa...Mitään ei viety vain yritettii kokoauto viedä.Onneksi oli ratissa kii sellainen varkaudenhidastinrauta joka esti auton luvattoman käyttöönoton.Tosin Grantti meni kyllä aika solmuun siinä.
    Rötösteliätkin saatiin kiinni ihan samana yönä.
    Jatketaan tätä tarinaa sitte taas kun on siihen tarvetta. Talliin viedessä auto kävi vain maksimissaan 7 pytyllä ja ryki kokomatkan vasta tallinpihassa rupesi "laulamaan" eli syysflunssa iski myös kulkineelle :)
     
  20. Selli

    Selli Gearhead

    Kävin tänään hakee uuden kepin tuohon odottelee että jos sitä innostus kesällä vaihtaa. Otin nyt sen Compin XE284h mikä näyttäs olevan lähimpänä Optimaalia mun komboon. En sitte tiedä tuliko tehtyä hyvävalinta nostajien suhteen. Otin Compin Pro-magnum nostajat mallia 858-16. Katottiin kyllä compin listalta että noi olis eniten suoteltavat.
     

Kerro tästä muillekin!