Early ford /F1 tasausp./vetarit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja ToniC, 6.6.2022.

  1. ToniC

    ToniC Gearhead

    Modaan vähän tekstiä mietintöjen perusteella.

    eli ko. hottentotti taka-akseli tehty jenkeissä.
    -36 ford banjon keskiosa+akseliputkien sisäpäät (Open drive conversio, mutta ei vaikuta tähän)
    -48 F1 Akseliputkien puolikkaat ulkopäissä+Vetoakselit -48 F1 (19-Booria)+ F1 mehujarrut
    -Lukko 100%. hitsattu holkit carrieriin.

    [​IMG]
    Hitsattu lukko, jossa booriholkit tukee
    Vetoakselin sisäpäästä.

    Noita valmiita ratasmuutossarjoja on esim hotrodworksilla 28-boorisia 9"ford vetoakseleille ja jarruhiluille, enkä tiedä onko niissäkin pitänyt koneistaa lautaspyörään/Carrieriin pesä. ... 9" ford vetarit on vielä paksummat, kun nuo mun.

    Joku pikaratkaisu piti keksiä, että saa 100% lukon pois.

    nyt on Seuraavassa vaiheessa
    -Uusi 3.25 perävälitys (sisältä avarrettu noin 1 mm, että F1 vetari menee läpi. En kokeillut vielä onko minkä verran jätti väljää.)
    -käytetty tasauspyörästö, jossa carrierin ulkopää kevennetty noin 1 mm, että vetari menee läpi.
    -teetetty 19-urainen booritus Karpiolalla alkuperäisistä vetoakseleista katkaistuihin poskirattaisiin. (kuvassa varakappale ja poskirataspari).

    Alkuperäisessä vetoakseleissa sisäpään tukipinta oli akselissa rattaan vieressä.
    Kun nuo on katkaistu ja booritettu suuremmaksi, kun alkupreräisen vetarin halkaisija niin niissä ei ole sen seurauksena erikseen ohjauskaulusta selkäpuolella.
    Eli vetoakselit pääsee liikkumaan SISÄPÄÄSTÄÄN sivusuunnassa/ sen, mitä rattaiden välykset antaa myöten.
    [​IMG]
    1 testikappale ja rataspari. Selkäpuolella siis ei ole uloketta.

    [​IMG]
    Käyttööntuleva tasauspyörästö. En ole vielä mitannut, törmääkö vetarit tohon keskimutikkaan, kun siinä on ollut aiemmin holkki. Holkin kanssa pituus ei ole ollut niin tarkka, kunhan vetarit ei ole toisiinsa osuneet.



    Vetarien sisäpään tuentaan olis pari vaihtoehtoa.

    Multa löytyy toinenkin ristikko, jossa keskellä reikä. Jos vetarit on riittävän pitkät, niihin voisi sorvata sisäpäähän pienen kavennuksen, joka menee siihen reikään jämptiin ohjaukseen tai sitten pitää vain lyhentää, ettei osu ristikkoon. Tämä olis aika heikko, kun pää olis noin 16mm tms.. (tarkistettu 22mm)

    Ehkä parempi. ja voihan tuon edellisen ratkaisun tehdä lisäksi.

    Riittääkö Akselin sivusuunnan pysäyttämiseksi, jos teen esim noista ton lukkoperän booriholkeista vaikka 8mm pätkät ja sorvaan carrierin ja lautaspyörään pesät niille?????

    Jos en kiinnitä holkkia poskirattaaseen, onko siinätapauksessa boorin ja akselin väline rako liian väljä???? Akseli liikkuisi edelleen ihan pikkusen...

    Jos holkki pitäisi saada naulittua rattaaseen kiinteäksi, tekisin esim 2mm pidemmän holkin ja upottaisin sen rattaan selkään. sitten vaikka vingulla holkin rattaanpäätyyn 4-sivulle kuoppa ja molemmat paikalleen booreille + 4 heftillä holkki rattaaseen. sitten vaan hioo sen verran hitsiä alas, että saa shimmin paikalleen




    Kuvan rattaassa ohjauskaulus. Sillä poistuu sivuttaissuuntainen väljä. Paljonko noissa on välystä yleensä? Sehän on pinta, joka pyörii esim lautaspyörän kanssa eri tahtiin, kurvissa. Ilmeisesti Kymmenys riittää?? Sen, että öljykalvo menee väliin.

    [​IMG]


    Sitten poskilaakerien koolien taakse normisti schimmit kuten mun a workshop manual käskee ja viimeinen kosketus pinioniin sovitustiivisteillä.
     
    Muokattu: 11.6.2022
  2. ToniC

    ToniC Gearhead

    Aika hyvin hammastus tuntuu keskittävän pakettia.

    Ei ole paljoa materiaalia sorvata lautaspyörään booriholkille koloa. Ei ainakaan halkaisijaltaan isolle holkille Ehkä boori+ 2mm seinämällä vois olla. Ja pari kolme milliä upotusta. --> noin 6mm pitkät tukiholkit

    Väljää vetarin läpiviennissä on muutama kymmenys. Ehkä sama klappi, kun booreissa.

    Tuossa tuo reiällinen keskiristikko.
    Rullamitalla mitattuna vetarien päiden väliin jää 8mm rakoa.

    Vetarit sais noin 6mm puoleltaan tuettua tuohon keskiristikkoon, jos päät sorvais 21,9mm. Halkaisijaan. Noin 7mm matkalta. Muuten pitää vaan lyhentää vetareita. Tuo ilmainen tukipinta kannattanee käyttää. Kympin tms välys, että öljyt menee väliin.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Poskirattaiden sisäpintojen välissä on enemmän tilaa. Arviolta 45mm mm. Jos löytyisi joku jyty laakeriholkki ulkoa 22mm ja seinämältään mahd. Ohut, vois laittaa pidemmän holkin ja sorvata vetarit siihen jämptiksi pidemmältä matkalta. Holkki ei sieltä välistä karkaisi mihinkään,kun poskirattaat tulee vastaan. ...

    Pähkinnän päälle...
    Tarviiko vetoakselien sisäpää erikseen tukea vai keskittääkö tasausp. Itsensä... ??
     
    Muokattu: 7.6.2022
  3. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Mielenkiintoinen projekti.
    Jos ymmärsin oikein niin vetoakseli ei keskity millään tarkasti tuohon tasauspyörästön runkoon? Tai siinä on ne muutamat kympit väljää?
    Näkisin että joku järjestely olis tehtävä ettei vetoakseli pääse heilumaan tässä tasauspyörästön päässä, koska muuten pyöränlaakereille tulee kohtuuton kuormitus tuon vetoakselin linjassa pitämiseen, ja pyöränlaakeri hajoaisi nopeasti siitä syystä. Pelkkä ratas ei mielestäni koskaan voi huolehtia siitä että vetoakseli pysyy linjassa.

    Minkälaiset pyöränlaakerit siihen tulee, normaalit kuulalaakerit?

    Normaalistihan tasauspyörästön ratas nojaa poskilaakeriin, ja näin ollen pitää vetoakselin suorassa linjassa kuoreen nähden ja pyöränlaakeri ottaa vain pyörän kuormituksen ja päittäiskuormituksen.

    Joku lisäholkki tai muu järjestely täytyisi mun mielestä lisätä, vaikka just joku holkki joka ottaa ohjaksen poskilaakeriin ja pitää vetoakselin ihan suorassa, ja ne muutamatkin kympit olis pois tuosta boorin ja rattaan välyksestä.

    Tuossahan vois olla joku helppokkin konsti modernisoida toi rakenne, mutta kun ne osat ei ole omissa käsissä niin menee vähän veikkailuksi.....?

    Se kuitenkin olis mun mielestä se resepti että vetari nojaa konstilla tai toisella tarkasti poskilaakeriin, ja noi rattaat saa sit elää omaa elämäänsä vetarin booreihin nojaten.
     
    Muokattu: 7.6.2022
  4. ToniC

    ToniC Gearhead

    Vetoakselien ulkopäissä on ihan normi kuulalaakeri. En usko, että se kuormittuu merkittävästi sisäpään takia. Poskilaakerithan early fordissa on akseliputkien sisäpäässä. Sinänsä sama rakenne, kun moderneissa perissä, mutta sitä erillistä pukkia peräpaketille ei ole. --> säätäminen hidasta shimmien ja tiivisteiden kanssa. Perän lautanen ja carrier on tiukka paketti, mutta nyt vetoakselit pääseeteoriassa ainakin liikkumaan muutamia kymmenyksiä ennenkun vetarin boorit tapaa lautaspyörään

    Alla alkuperäinen vetoakseli ja orggis perän räjäytyskuva. Punaisella poskilaakerin paikka, Vihreillä ne alkup. ohjainpinnat. Eli toi rattaan takana oleva sileä pinta tukeutuu toisella puolella lautaspyörään toisella puolella carrieriin. Välyshän siinäkin pitää olla, että tasauspyörästö yleensäkkin toimii. Välyksestä en tiedä paljonko se on. Öljyt tietysti pitää mennä väliin.
    Mullahan sorvattiin vielä carrieriin ja lautaspyörään läpivientiä, että noi isommat vetarit meni läpi ja siihen nyt tuli se muutama kymmenys.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Nyt jos mun empiiriset mittaukset pitää paikkansa, niin mun on pakko jokatapauksessa lyhentää vetareita tai sitten tehdä se kevennys päähän, että ne menee ton ristikon reikään. Aiemmin oli lukko ja pelkkä pitkä booriholkki. Siitä ristikosta ohjausta ja tukea käytännössä tulis noin 6mm verran./akseli En osaa sanoa sitten liikkuuko tuo ristikko paljon carrieriin nähden... Luulis, että noi lieriörattaat rattaat ja pyörivät osat keskittävät kyllä tehokkaasti itseään. Mahdollisen lisätuen sivurattaille taakse saisin helpoiten, jos sorvaisin alkup. lukkoperän booriholkista esim 6mm pitkät ohjuriholkit ja niille rattaan selkään ja lautaseen vastaavat pesät. Rattaan voisi heftata holkkiin, sitten jäis vaan se boorin väljä, mikä olis ns. nykyaikaisessakin perässä. Tai sitten laittaisin vaan jotain liukumateriaalia, mutta sisäpinnassa ei olis sitten vastassa liukupintaa vaan vetarin boorit. Oletettavasti (Jos vetari pääsis liikkumaan, niin, että osuisi lautaseen) vetarin boorit toimis lähinnä sorvinteränä ja kuluttaisi holkkia, kun ei ole tasaista öljykalvoa välissä. Siksi kuitenkin mielummin booriholkista sorvaten. Ainoa, ettei ole mahdottomanpaljoa varaa sorvata


    No joo... tuli se kolmaskin ajatus juuri mieleen...
    Pikkuvirralla pinnottaa vetariin puoli milliä tavaraa ja sorvaa siihen liukupinnan... JOS Vetoakselin ulkopäänlaakeri on sisähalk. suurempi. Pitää katsoa onko siellä paksumpi pää. Yleensä on.
     
    Muokattu: 8.6.2022
  5. ToniC

    ToniC Gearhead

    Tuttu rallikuski /rakentaja kävi tutkimassa...

    F1 vetareissakin on Boorien jälkeen on sileää pintaa. Se toimii samoin kun toi alkuperäinen rattaan vieressä oleva pinta. Siinä kohdassa melko pieni välys ja sileä osa on vielä lautasp. Tai carrierin sisällä. = Tukipinta, johon menee juuri öljykalvo väliin.

    Vetarien sisäpäähän tarvii tehdä 7mm pitkä kevennys
    32,tmm-->21,9mm ettei vetarit törmää ristikkoon, vaan menee ristikon reikään ja siihen öljyrako = tukipinta.

    Rattaat tuntuu keskittävän kovasti itseään, kun tasausp. On 4 ratasta.

    Tarkotus nyt tehdä vaan vetarin päähän kevennys/ ohjuri.,että menee jämptisti ristikon reikään.

    Sitten poskirattaiden taakse olis ollut toive saada kuperat painelevyt, jotka painaisi kevyesti sivurattaita tasausp. Kohti, mutta tuskin löytyy, niin laitetaan shimmeillä, että jää pikku väljyys että tasausp. toimii

    Poskilaakerit vaan tuli tietysti liian paksut. Koitan saada ohuemmat suomenlaakerikeskukselta perjantaiksi. Sivusto väitti, että varastossa.
    Timken Ohuemmat on ulkokooli 22325
    Sisäkooli/laakeri 22168
     
  6. ToniC

    ToniC Gearhead

    Kaikkea jännää..... Luotin myyjään, että on 36 keskibanjo ja putken sisäpäät. Hommasin perävälityksen ja laakerit sen mukaan... No poskilaakerit liian leveät... Ja perävälityksissäkin laakeritilat isommat. Tietävät kertoi, että 32-34 keskibanjo.... Hirveä noituminen ja kapeat laakerit hakuun. Sitten katselin, että lautasetkin on eripaksyisia. Meinasin jo tilata perävälityksen ja carrierin, mutta sitten mittasin vanhasta ja uudesta poskilaakerien sisävälit, niin ne onkin samat. Pinion asettuu väkisin samaan paikkaan. Lautasen paksuusero tulee vain välityksen toteutustavasta. Omassa vanha lautanen on paksumpi, mutta vastaavasti pinionratas halkaisijalta suurempi. .

    Käsissä oli italialainen ja speedwayn 3.25 hilut ja ovat hammastuksiltaan erimalliset.

    Vetarit törmäs ristikkoon, kuten ajattelinkin. Ne sorvattu niin, että menee ristikon sisään öljykalvolla... Keskittääpä nekin.[​IMG]

    [​IMG]


    Perä pyöri ilman tiivisteiitä. Pistin Poskilaakerien taakse 0,3mm shimmit molemminpuolin. Sen jälkeen liikkui vaan voimalla juuri ja juuri.

    Shimmejä ja tiivisteitä vähän rajallisesti, mut koitan saada kosketuskulmat kohdalleen.

    Viimeisenä carrierin sisään shimmit niin, että rattaissa on se manuaalinmukainen välys joka olisi akseleissa. Josko nyt menis... Experimentalhommia... Noita ei kai juuri ole tehty tollatavalla... Hämmästyn, jos se tulee toimimaan...
     
    Muokattu: 11.6.2022
  7. Jos sitten coupessa on sitten helpompi resepti..;)
     
  8. ToniC

    ToniC Gearhead

    Vähän kekkonen olo "saatanan tunari". Mut tilailin kamat sen perusteella, mikä oli tieto. Tieto vaan oli väärä. . En vielä kummemmin säätänyt, mut kaikki tuntuu asettuvan toistaiseksi.

    Carrier ja perän lautaspyörä menee vaan noin 5mm ulos poskilaakerin ulkopuolelle, mut ei ne mihkään osu, niin en viitsi alkaa sorvailemaan. Ja käypähän paketti sitten uudempaan, kun on niitä ylimääräsiä laakereita. Ja 39 akselikin on supertiuhalla perällä...

    Kunhan nyt sais säädettyä... Pitäs päästä testaan, kun puhalsin ja huolsin kaasarit ja vaihdoin suuttimet 51-->49 ja miedommat powervalvet. Jos ei tulis niin paljoo mustaa samenttia tulppiin

    Coupeen on jo hommattuna m47 5v loota ja varattuna volvo 200 dana 30 taka-akseli levyillä. Vähän arponut sitä olisko 700 sarjan parempi... Loksuilla vois olla leveä parempi, mut ilman kapeampi.
     
    Muokattu: 11.6.2022
  9. Ai niin..

    100- sarjassa oli akseli, joka oli niiden väliltä:

    jostain olen kirjannut ylös seuraavat muistiinpanot. oikeellisuutta en takaa.

    -Volvo 140-sarjan taka-akselin leveys = 1416mm

    -Volvo 240-sarjan taka-akselin leveys = 1383mm
     
  10. ToniC

    ToniC Gearhead

    Sata sarjassa levyjarrut?
    Amazonissa ei ainakaan
    No pidetään se toisessa langassa
     
  11. ToniC

    ToniC Gearhead

    Keksis mitkä vanteet... Offseteilla saa hoidettua jarrut piiloon
     
  12. Mites tän tyyppinen ratkaisu:

    [​IMG]
     
  13. ToniC

    ToniC Gearhead

    Perä shimmattu. Kosketuskulman perusteella olis voinut vielä vähän säätää lautasta ulos, mut sit alkaa tuleen klappia. Pinion on pohjassa.

    Poskirattaiden taakse meni 0,8mm
    Väänsin lopuksi shimmit solmuun, niin painaa ratasta sisäänpäin kokoajan. Ja tuntuu, että on köyhänmiehen kitkalukko,kun tasausp. pyörii jämäkästi. välystä rattaissa on vielä ihan hiven.

    Nyt nippuun ja viikolla auton alle. Jos jollain olis hyvät -35 (pikkujaon) rummut ja vaikka uudet jarruhilut, niin voisin ostaa pois. Saisin sitten rakennettua -39 vara-akselin 3.78 välityksellä. Siihen olis kaikki hilut pinion laakereita lukuunottamatta.
     
  14. Joko tätä on päästy kokeilemaan?
     
  15. ToniC

    ToniC Gearhead

    Tänään.



    Oli melkonen resuaminen ja improominen taas rakentaa tasauspyörästö. Tasausp. Tuntui tiukalle,niin käytin kerran vielä auki ja poistin 0,5 shimmit. Nyt poskissa 0,3
    Mielestäni perä ei äännä yhtään.
    Kuuttakymppiä kolmosella pintakaasulla,kun aiemmin "lämä tiskissä" 70.
    Ajelin 15km ja mittasin poskilaakereiden kohdalta ir mittarilla lämmöt. Ei lämmennyt. Nyt ajettu noin 50km

    Kytkinpuolella joku vielä kahnuaa. Syksyllä ajelin, niin jurahti liikkeelle lähtiessä. nyt sama. Liekkö se kemppilukko rassannut. Kytkin kyllä pitää. Lisäksi talven jäljiltä ajossa kytkimen tienoilta kuuluu kierroksia seuraava kuluva jurina... Niinkun joku aina osakierroksella kahahtais. Kun päästän vedon pois, se hiljeneejonkinverran, painan kytkimen pohjaan, se loppuu.

    Sitä en mielestäni syksyllä ehkä huomannut... Tosin mentiin kokoajan kertaluokkaa kovemmilla kierroksilla. Nytkin tarpeeksi jengaa,niin kahina muuttunee tasaiseksi jurinaksi.

    Pitäs varoiks ottaa hyllyyn kytkinsarja, kun vaan tietäs avaamatta minkä. Uskaltaakohan ed. Omistajan sanaan uskoa,kun perän kohdallakin meni metsään.
    -46 59AB kone
     
    Muokattu: 19.6.2022
  16. ToniC

    ToniC Gearhead

    Laatikon päästä poikkipalkista näytti, että mahd. Olis maalia lähtenyt vähän ja samoin kardaanista etunivelen päästä. Sentti väliä kuitenkin.
    Pitää vertailla yoket,kun vaihdoin 6 booriseksi, ettei se ole vähän pidempi ja työnnä kardaania eteenpäin. Tukivarret on samassa asennossa, kun ennen peränvaihtoa. Vois katsoa kardaanin kulmatkin kuntoon.
     
  17. Mistä päästä se kardaani liikkuu pitkittäin?

    Tämmöiset..:rolleyes:
     
  18. Tässä brittirodissa on hiukan erikoisempi rengaskoko: 175R16 taksirenkaat:cool:

    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!