early Ford jarrut

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja hoppa, 31.7.2020 klo 09:49.

  1. hoppa

    hoppa 1st gear

    En saa Ford Pick-up -39-52 jarruja toimimaan millään ilveellä. Poljin painuu aina pohjaan asti ja jarruttaa vain minimaalisesti. Kengät säädetty aivan lähelle eikä edes pumppaus auta mitään. Pääsylinteri ilmattu penkissä moneen kertaan. Alussa tuli nestettäkin ihan ok mutta autoon laitettaessa aina poljin pohjaan. Mutta ilmausten aikana tilanne vain paheni. Purskauttaa nestettä vain loppuvaiheessa tai ei ollenkaan ja poljinta laskettaessa tulee kova imu takaisin. Pumppausten välissä taukoa pidettäessä saattaa tulla nestettä hieman paremmin. Sylinteri joskus hoonattu mutta nyt siisti, männän kumi hyvä eikä tunnu erityisen horolta sylinterissä.
    En ole ainut, joka tätä nyt ihmetellyt. Voiko check valve aiheuttaa tämän tyyppistä ongelmaa? Ja kyllä, nyt hävettää, kun ei näin yksinkertaista laitetta saa toimimaan!
     
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Pääsylinterikö toimi penkissä ilmatessa mutta heti autoon laitettua alkoi käyttäytyä eri tavalla? Jos näin, niin miten pääsylinterin mekanismi mahtaa poiketa siitä penkki-ilmaustilanteesta?
     
  3. hoppa

    hoppa 1st gear


    En tosiaan osaa sanoa. penkissä jarru tuntui alussa kovalta mutta siinähän ei ole polkimen vipuvartta.
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Tuohon näyttäisi olevan (katsoin 1950 F-1 kohdalta Rockautosta) pääsylinteriä tarjolla kokonaisena. Jos se sillä tokenisi. Ilman lisäksi ainoastaan pääsylinterin vuoto voi tehdä tuommoisista jarruista pohjaanpainuvan ILMAN että nesteet tulevat jostakin näkösälle.
     
  5. hoppa

    hoppa 1st gear

    Joo, kyllä se uuden osto taitaa olla järkevintä, kiitos kommenteista.
     
  6. hzemax

    hzemax Gearhead

    Itte aika haasteellisia early Mopar jarruja ilmanneena, voisin neuvoa ilmaamista imemällä ilmausruuvista asianmukaisella työkalulla. Ilmaruuvin jenga kannattaa "rasvata" silikoonirasvalla ettei tule alipainevuotoa. Jahka kuplat lakkaa tulemasta, ni nippa kii.
    Sanomattakin selvää, että säiliössä pitää olla nestettä. ettei homma ala alusta
     
  7. hoppa

    hoppa 1st gear

    Kokeilin kaverin laitteella imien mutta ei oikein toiminut, syynä voisi tosiaan olla tuo alipainevuoto, täytyypä kokeilla rasvaa. kokeilin myös paineilmaa täyttöaukon kautta mutta ei mitään apua. Kuulemma vanhoissa Saabeissa ja Mineissä on vaatinut sellaista.
     
  8. hapa58

    hapa58 3rd gear

    39 letkan shop manual kehoitti ruuvaamaan pääsylkkyyn noin 25 cm korkean "tornin". Tornin yläpäähän suppilo.Ilman kyseistä värkkiä ei jarrujen ilmaus onnistunut. Jos pääsylkky lattian alla .
     
  9. Ei näissä mitään torneja tarvi vaikka pääsylinteri on alempana , lattian ja jopa melkein rungon alla. Joka vekottimessa (omat ja muiden) olen käyttänyt 1939-> 1piiri pääsylinteriä ja rumpujarruja nurkissa, kuten vanhoissa vehkeissä pitää olla. Joskus vähän enemmän homma, joskus vähemmän, mutta aika helposti ne jarrut tulee ja pysyy.

    Töttöröitä ja vippaskonsteja ei hirveästi tarvi, jos kaikki perusasiat on ok.

    ah
     
  10. hoppa

    hoppa 1st gear

    Juu, sellaisenkin tein, jotta saisi paljon nestettä sylinteriin, eikä tarvitsisi koko ajan vahtia sen tyhjenemistä.
     
  11. Fileeraus

    Fileeraus 3rd gear

    Omat 40-lukulaiset Ford jarrut sain pitämään kun säädin jarrukengät jopa hieman laahaamaan. Tuntui että ilmaamisesta ei tullut mitään kun kengät oli säädetty aivan lähelle, ja jarrupaine löytyi silloin vasta kymmenen jarrupolkimen pumppauksen jälkeen.
     

Kerro tästä muillekin!