early Ford jarrut

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja hoppa, 31.7.2020.

  1. FFreak

    FFreak Gearhead

    Painuukos pääsylinteri melkein pohjaan asti? Ihan tappiin astihan ei saa ymmärtääkseni painua. Eli onko liikerata riittävän pitkä? Jos on niin riittääkö pääsylinterissä tuotto? Tarkoitan riittääkö tilavuus täyttää neljä sylinteriä niin, että jää voimaa puristaa renkaat lukkoon? Mulla oli omassa autossa liian lyhyellään tanko, joka työntää pääsylinterin mäntää. Säädin 5mm pitemmäksi niin jo löytyi jarrut. Tätä ennen meni polin aina pohjaan asti eikä pitänyt kunnolla. Kirjoitin aiemmin samasta asiasta pariin aiempaan keskusteluun. Ei ole niihin tullut vastausta onko jarruja löytynyt ja missä on ollut ratkaisu. Vai onko ratkaisua vielä sitten löytynyt. Tuo on myös totta, että uudet kengät ei välttämättä ota kuin reunoitaan kiinni vanhoihin rumpuihin. Myös se että kengät on oikein päin vaikuttaa. Nämä asiat jo olikin aiemmin huomioitu.
     
  2. Kyllä se 1-piirisylinteri (1939-> ford) riittää kaikkiin näihin For 12" ja myöhempiin 11" rumpujarruihin. Pääsylinterin isku on pitkä ja halkaisija hyvä. Väärin ilmattu, väärin säädetty, toimiikot takaiskuventtiili. Toki ensimmäisenä pitää tarkistaa iskun mitta ja että pedalilta sylinterille on oikea geometria, jos juttuja on itse rakenneltu (kuten on kun on mekaaniset jarrut muutettu hydraulisiksi).

    2piirisylinteri ei tee asiassa mitään onnellisuutta, vaan vika o n kyllä jossain em.
     
  3. Simon Templar

    Simon Templar Gearhead

    Ainakaan mulla toi takaiskuventtiili auttanu yhtikäs mitään.
     
  4. hoppa

    hoppa 1st gear

    Niin, tuosta liikeradasta. Jätin polkimeen aavistuksen verran klappia ennen kuin mäntä alkaa painumaan sisään. Kokeilin sitten painaa jarrua ja mäntä painuu vielä jonkin verran sisään ennen kuin pyörät alkaa kahnaamaan. T0siaan, tuo geometria jarruvivussa voi olla hieman pielessä jo jarrujen muutoksesta lähtien. Mäntä ei vaan ehkä painukaan tarpeeksi syvälle vaikka sitä en ollut ajatellut. Vaikka tankoa pidensin, niin isku ei silti riittänyt? Tarvitseeko loppujen lopuksi yhtään klappia olla niin kuin sanotaan vai voiko mäntä olla jo valmiiksi hieman sisään päin painuneena? Entä kuinka pohjaan männän oikeasti pitäisi/saisi mennä?
     
  5. teippi-mikko

    teippi-mikko Gearhead

    Ainakin täytyy varmistua siitä että vaikka poljin on hieman painuneena niin nesteen takaisinvirtaus ei ole estynyt. Ts jos jarruneste lämpee niin voi laajeta nestesäiliöön eikä paina mäntiä ulos.
     

Kerro tästä muillekin!