eBayn sekopäiset säännöt

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja SamiL, 14.2.2008.

  1. SamiL

    SamiL Gearhead

    Tiesittekös, eBaylla on ihan omat merkitykset englanninkielen sanoille?
    Jos myyjä laittaa ehtoihinsa Ships to: United States only se tarkoittaa automaattisesti myös, että ostajan on asuttavakin siellä, vaikkei sitä erikseen mainitakaan. Ei auta, vaikka olisi kuinka virallinen toimitusosoite tavaroille siellä.
    Huutamista tällaisissa huutokaupoissa pidetään jopa sääntöjen rikkomisena, ainakin eBayn mielestä:

    Unwelcome and Malicious Buying

    Buyers who do not meet the seller’s terms as outlined in the item listing are not permitted to bid on or buy the item. Furthermore, buyers are not permitted to place bids or purchase items with the primary intent of disrupting a listing.
    Sellers are permitted to exclude bidders at any time prior to the listing close and are free to cancel unwelcome bids. After a seller has cancelled a bid, the bidder may not place a new bid without the seller's permission.

    Violations of this policy may result in a range of actions, including:
    Listing cancellation
    Limits on account privileges
    Account suspension
    Forfeit of eBay fees on cancelled listings
    Loss of PowerSeller status

    Examples:

    Seller states item will only be shipped domestically.
    Buyer is registered outside the shipping area.


    Hohhoijjaa... melkeinpä vainoharhaista meininkiä... :odroll:

    Ja minä kun olen jo 9 vuotta huudellut tuota tietämättä tavaraa USA-osoitteeseen, eivätkä myyjätkään vielä koskaan ole asiasta marisseet. Hyvä, että tuli tuokin vahingossa huomattua...
     
  2. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Juu, tuota varten mulla on toinen "identiteetti" joka on rekisteröitynyt USAn osoitteeseen ja tilaan tuollaiset sinne. Ja joo, sekin on kiellettyä :argue:
     
  3. NUTFINN

    NUTFINN Gearhead

    E-Bay on monesti aivan perseestä, antoiva mulle puhelin numeron mihin voi soitella jos on ongelmia, olen aika paljon käyttänyt, saas kattoo hermostuuko ne mun kyselyihin. Pitää jotain vastinetta saada sille rahalle mitä sinne syytää.
     
  4. amalo

    amalo Gearhead

    Juu homma tuntuu kusevan ihan käytännön tasolla. Olen yrittänyt muuttaa omaa sähköpostiosoitetta tilille mutta eipä onnistu. Lukee vaan jotain että "check email to activate the new address" mutta mitään viestejä ei postiin tule - uuteen eikä vanhaan. Laittelin postia sinne tukeen niin vastaus oli kutakuinkin että "tiedetään, muillakin on ollut samansuuntaisia ongelmia, yritetään korjata". Aika syvältä jos tollanen ihan perus homma ei onnistu, palvelulla kuitenkin on käyttäjiä aikas paljon.
     
  5. ZYN-5

    ZYN-5 Gearhead

    mutta ei kai ne "tilejä" sulje muutoin kuin että joku tekee valituksen huutajasta.
    Tuskin ehtivät ebayssäkään tutkimaan joka huutoa kun huutoja on hyvinkin paljon.

    itse ainakin ensin tiedustelen (tietty, kuten varmasti kaikki muutkin) postitukset suomeen, joskus myyjä merkkaa/muuttaa kohteen tietoihin Worldwide.
     
  6. SamiL

    SamiL Gearhead

    Tässä ei olekaan kyse siitä, että haluttaisiin lähetettävän tavaraa ehdoista poiketen ulkomaille, vaan USA:ssa olevaan osoitteeseen. Jostain kumman syystä vain siellä tunnutaan tulkittavan asia niin, että ostajankin pitää silloin olla siellä. Vaikkei sitä kaupan ehdoissa mainitakaan.
     
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kaikella on yleensä tarkoituksensa. Olettaisin, että noi säännöt on laadittu lähinnä sitä silmällä pitäen, ettei väärinkäytöksiä esiintyisi. Se miks jotkut välttää ulkomaille lähettämistä, luultavasti sekin johtuu jostakin järkeiltävästä syystä. Esim. on tullut huonoja kokemuksia aiemmista kaupoista. Ulkomaanpelle reklamoi ehkä herkemmin tai jättää maksamatta huutonsa kun saa vasta kaupan päälle selville että rahti on monta kertaa ostoksen hinta! Kun ei tajua sitä etukäteen kysellä.

    Ebay on ilmeisesti aika turvallinen kauppapaikka. Mulla on omat onnistumisprosentit siinä sadan pinnassa. Mä olen saanut ruinaamalla kauniisti (riittävän kauan kaupankäynnin loppumista) ennen useamman Amerikan Joen suostumaan lähettämään kikkareensa tänne Finlandiaan. Toisaalta jotkut on sanoneet "sorry, USA only". Jos ne rakastaa niitä autojaan ja muita vekottimiaan niin, etteivät halua myydä muualle, pitäkööt sitten siellä.
     
  8. Rässi66

    Rässi66 3rd gear

    Sitten semmonen hauskuus on tuossa PayPalissa, et vaikka oot sen zydeemin mukaan
    verifioinut osoittees, ei se näy Jenkkilän ulkopuolisilla.
    Tosi kivaa jos myyjä ehtoilee, et lähettää vaan verifioituihin osoitteisiin.
    Kysyin asiaa ja sain jotain "se nyt vaan on niin"-väistelyä vastaukseksi....
     
  9. lesabre

    lesabre 1st gear

    Mä olen kanssa ihmetellyt miten voi olla niin vaikeaa shipata se auto samantien Suomeen kuin toiseen osavaltioon jos kerran ostajana vielä tarjouden maksamaan kaikki aiheutuvat kulut (ja vaivanpalkkaa päälle siitä että myyjä hoitaa muutamalla puhelulla auton huolinnan siellä ja konttiin tännepäin). Ehkä kyse on tosiaan patriotismista? Vai pelkäävätkö ne että on jotenkin ylivoimaisesti vaikeampi lähettää ulkomaille (suurin osa ei ole ulkomailla koskaan käynytkään, Eurooppa on sama asia kuin Lontoo ja Pariisi..) en mä tiedä mutta outoa hommaa aika usein..
     
  10. gto69

    gto69 Gearhead

    Voitin yhden huutokaupan, kerroin myyjälle että rahti on Floridaan ennen huutoja , maksoin 2300$ paypalin kautta. Kaverilla meni pupu pöksyyn, pelkäsi että voin väittää jälkikäteen etten olisi saanut tavaraa ja olisin vaatinut rahoja takaisin. Ei ummarra...Jokainenhan voi tehdä niin!
    No, hän kyllä palautti rahat samantien ja avasi dispute consolen!!
    Varmaankin sen takia että välttyy provikoiden maksamiselta.
     
  11. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    No koetappa itse lähettää auto vaikka Turkkiin tai Bangladeshiin. Sitten koeta lähettää auto vaikka Vantaalle, tulet huomaamaan eron :)
    Nämä USA:ssa olevat suomalaiset välittäjät voivat varmaan valaista kuinka yksinkertaista se on tavalliselle Joelle tai Jormalle.

    Moni ei USAssa lähetä pikkupakettejakaan ulkomaille siitä syystä, että se vaatii ylimääräistä paperien täyttöä ja konttorissa käyntiä.
     
  12. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Yksi myyjä kerran kertoi tarinan, että tavara lähetettiin jonekkin hemmetin Turkkiin. Ostaja sitten valitti luottokorttiyhtiölleen, ettei saanut tavaraa. No myyjä ei tietenkään voinut tätä (jollain surface mailillä lähetettyä pakettia) todistaa tai ei ollut resursseja lähteä asiaa ajamaan eteenpäin kun luottokorttiyhtiö oli perinyt myyjältä kerran saaneensa maksun takaisin.
    Hänen politiikkansa siitä lähtien oli että No international bids! tavaralle ottajia kun löytyy kotomaastakin.
    Niitä huijareita kun löytyy ostajistakin, ei pelkästään myyjistä.

    Omasta mielestäni mulle ihan sama, jos Joe on tehnyt päätöksen, ettei myy ulkomaalaisille.
     
  13. ZYN-5

    ZYN-5 Gearhead

    monesti saisivat osistaankin moninkertaisesti enemmän jos lähettäisivät ulkomaille.
    huomaa hyvin jos osa on haluttu mutta hinta pieni ja ilman huutoja, että kyseinen kaveri ei lähetä ulkomaille.

    Onhan se niinkin että matkat lähimälle postille on siellä varmasti huomattavasti pidempi kuin täällä Suomessa maks, 20km. ja näin ollen vaikeampi homma mutta voiko se postitus kuitenkaan sen erilaisempi olla kuin täällä jossa myöskin moni asia tarkkaa....?
    Eräskin myyjä kävi useita kertoja postikonttorissa kyselemässä osien menoa kun osat oli tovin kateissa....liekkö sitten asunut lähellä konttoria.
    Noh, nää nyt on ihan olettamuksia.

    Varmasti useasti ne pelästyy ulkomaalaisia ja sitä että kun postitushinta selviää niin ostaja kaikkoaa kuitenkin. Monesti näin sanovatkin.
     
  14. Z11

    Z11 Gearhead

    Eihän tossa ole kysymys mistään muusta kuin lakiasioista, eli USAn kauppalait halutaan pitää "voimassa". Siellä voidaan pistää kaupat raastupaan oli sitten ostaja tai myyjä väärässä, ainakin vastapuolen mielestä, ja tässä tapauksessa suojellaan myyjää. Esim monet eivät myy Kanadaan tästä syystä. Riskien hallintaa, ei mahda mitään. Haminan suunnalla on ainut keino, eli jenkeissä ollessa rekisteröit nimimerkin USAn IP-osoitteesta, ja "identiteetti" onkin sitten USA, jos saat "verifioitua" edes yhden paketin perille USAn osoitteeseen! Suurin osa Ebayn myyjistä eivät ole koskaan lähettäneet ulkomaille mitään, ja luulevat sen olevan kallista ja vaikeaa, mitä se ei kuitenkaan ole. Pakkauskoko- ja painorajoitukset ovat suurin este.
     
  15. spinout

    spinout Gearhead

    Olen tehnyt hakuja pitkään "advanced search"-kautta, jolloin laitan "items available to -> Finland". Ei tule kiusausta noihin "ships to US only"-kohteisiin, kun EI edes näe niitä, no problems.. Samalla tulee listaan kaikilta eBay-servuilta eikä pelkästään ebay.comista. Joskus teen haut Irlannin ebay.ie:sta, jolloin kaikki summat näkyy suoraan euroina ja kieli on englanti (paitsi kohteen kuvaus, jos on muu).
     
  16. niklas_

    niklas_ 1st gear

    kyllähän ne melkein aina lähettää ulkomaille vaikka siinä lukee usa only. jos nätisti pyytää etukäteen.

    kerran on ollut ongelma ebayssa. piti ostaa kameran missä piti olla worldwide warranty, mutta ei myyjän mukaan sit ollut, se piti ostaa erikseen. ei voinut sanoo ennen kun klickasin buy it now vaikka kirjoitin sille ensin sähköpostia.
    sen jälkeen yritin lähettää monta viestiä et mitä vittua? ei vastannut. no pistin 2 viikon pääst negative feedback. minuutin pääst joe soitti ja ihmetteli että miksi en ole ensin yrittäny neuvotella :mad:

    asia sovittiin sillä tavalla että mä otin mun feedback pois ja myyjä otti se unpaid item juttu pois.
     
  17. SamiL

    SamiL Gearhead

    Se tässä vaan on hassua, että pitää pyytää nätisti lupa pelkkään huutamiseenkin, vaikka tavaraa ei ole tarkoituskaan lähettää ulkomaille vaan USA:han. On kuulemma epäkohteliasta (rude) myyjää kohtaan, jos ei-amerikkalainen huutaa USA:han lähetettävää tavaraa ilman myyjän lupaa.
     
  18. sincere 51

    sincere 51 1st gear

    eBay

    Hi!

    Hieman on tuo omahyväinen asenne "myydään vaan Amerikkalaisille" muuttunut. Liekö sitten omien markkinoiden kysyntä vähentynyt :odroll: vai tieto ja ymmärrys lisääntynyt. :)

    Paljon on kylläkin yksityisten kohdalla kyse siitä,ettei tosiaan osata tai tiedetä kuinka yksinkertaista on ulkomaillekin postittaminen. Joillakin on sitten noita negatiivisia kokemuksia jostain epämääräisimmistä maista ja ostajista. Ikävää meidän kannalta nuo maineen pilaavat epärehelliset tapaukset :(

    Sitten on tietenkin yritysten kohdalla nuo erillaiset markkina-alue ja tuotemerkkin aluerajoitukset. Ei voi myydä tänne laillisesti, jos jollekin on myönnetty tänne (tai EU:n alueelle ) virallinen maahantuonti ja markkinointi oikeus (tuotemerkkiin). :mad: Muka vapaata tuo kaupankäynti ja halutaan edistää kilpailua ! ??? !!!

    Kuitenkin aika usein sopimalla etukäteen ja jos on positiivista feedbackiä riittävästi onnistuu poikkeuksien hakeminen. No tuossa jokin aika sitten yritin tilata Led valoille sopivaa vilkkurelettä ( GM uudempi orkkis liitin tyyppi). Vaan vastaus tuli,etteivät lähetä ulkomaille kun on usean tonnin edestä tavaraa kadonnut :eek:

    En kyllä ymmärrä miten jäljitysnumerolla olevia paketteja voi kovin usein hävitä ???? Itsellä ei ainakaan ole kohdalle osunut,vaikka sitä "konttipaketti postia" jota ei enää käytetä,saikin joskus odottaa jopa 12 viikkoa ! :rotfl:
     
  19. NUTFINN

    NUTFINN Gearhead

    Ei joudu maksamaan mitään provikoita jos palautaa rahat, olikos se 30 vain 60 päivän sisällä.
     
  20. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    No jo on todella omituista myyjää. Paskan marjat se mitään rude on, tai siis voihan joku "head case" niin toki ajatellakin ja minkäs sille voi.
     

Kerro tästä muillekin!