eber vai webasto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja freeride, 26.11.2003.

  1. freeride

    freeride Gearhead

    eli hommaan lähiaikoina jommankumman noista 6,2d vaniin.ajattelin kysästä täältä mielipiteitä käyttäjiltä ku kauppiaalta meet kysyyn niin nehän ny ylistää omaansa maasta taivaaseen ja haukkuu kilpailijan maan alle.joten kertokaas hyviä ja huonoja puolia noista.ja mihin ne sen asentaa vanissa.pohjaan kenties niinku toinen akku?
    kitoos!
     
  2. 63impala

    63impala 1st gear

    Samaa kysymystä olen ite tällä viikolla pohtinut. Webasto tuntuis olevan edullisempi, mutta yksi huoltomies kehui eberin maasta taivaaseen ja haukkui webaston... Käännyin siis webastokaupan ovelta takaisin kotiin pohtimaan asiaa. Tarkoituksena olisi hankkia bensaa polttava krematorio kapriseen. Kokemuksia???
     
  3. DslCat

    DslCat Gearhead

    Eberiä en voi hakkua, kun ei ole siitä kokemusta..

    Webaa voi kehua, kun sellaisen tähän d-kikkareeseen itse asensin 2½ v sitten.. mitään korjauksia/huoltoja ole vielä elinkaaren aikana tehty. Käytän paljon - heti alle +5C, kaupassa käynnin ajaksi talvisin jätän usein päälle. Samoin, jos joudun odotteleen autossa...

    Perus Weba ThermoTop-C vrk-kellolla - lisävirityksenä Defa-hälyn kauko-ohjauskäynnistys (3.1)...

    Päätin luopua lohkolämppäri-ideasta, kun tuntui ed. 6.2D toisen puolen lämmitys varsin turhalta. Ajastus dsl-lämppäriin kirkastui heti kun tämä nyky dsl-pata ei suostunut ameriikan öljyillä käynnistyä ilman lämmittelyjä -13C pakkasessa (oli vasta ollut toistaviikkoa Suomen kamaralla).. nooh, onhan siinä tuo alkup. 110V lohkol. vielä kiinni.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Repäise ja ole erilainen! Osta Mikuni!
    Venefirmat tuovat maahan myös autoissa (Jaappanissa) käytettävää vettälämmittävää mallia..
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    ilmeisesti kyseessä on "vanhempi" vani (6,2) lämppäri mahtuu ilmastointi kennon (jos sellainen on) alle sisälokarin kylkeen ,olen asentanut 5 kpl ebereitä vastaavaan paikkaan ,jos kyseessä on perusmalli ,eli ei ilmastointiamahtuu lämmitin sinne konetilaan ylös, ota polttoaine suoraan tankista, ei missään nimessä T-haaroja, saat laitettua läpiviennin tankin etureunaan (pysty pintaan)
    ,älä vaan osta mikunia,,,tekniikka on 10 vuotta vanhaa, mikuni mx40 on aikoinaan kopioitu webasto dbw/bbw46, jota ei voi verrata nyky laitteisiin ,,,mikuni tekee tosin hyviä tavaratilan lämmittimiä my 50 85 115 jne,
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Hyvin toimii vielä 60-luvunkin Eberspächer. :smile:
     
  7. freeride

    freeride Gearhead

    joo -89 vani ja ilmastointi on.täytyy laitattaa liikkeessä kun ei ole oikeen paikkaa missä itte laittais enkä tiä tulisko siitä edes mitn:)suomi24keskusteluissa näköjään aika paljon parjataan eberin kestävyyttä ja varaosien hintaa..tarvii lähtee vapaapäivänä tenttaan lämppärin myyjiä.varaosamaailma myy webaa ja tampereella ainakin lempisen? autosähkö tms. oli muistaakseni eber kauppias ja eikös nää tojota miähekki kauppaa eberiä?

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: freeride 2003-11-26 21:48 ]</font>
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    en moiti webastoa,,,mutta olen asentanut ebereitä moninkertaisen määrän,,,kun thermo-top (webasto) tuli markkinoille jäi siitä hieman huono maku kun alkuun siihen sai suunnilleen kaksi eri varaosaa (etupään tai takapään) nyt tilanne on paljon parempi,
    on viisasta ostaa lämmitin asennettuna ellet ole aiemmin asentanut (tai aio harjoitella sitä)
     
  9. BelAirVan

    BelAirVan Gearhead

    Itellä ois haaveena kans hankkia jompi kumpi noista omaan Vaniin, mut en oo edes kerenny käydä kyselemässä hintoja. Joten; missä hintaluokissa ko. vermeet liikkuu? Lähinnä itse lämppärin hinta, koska ajatus ol asentaa se itse...
     
  10. Vemppu

    Vemppu 1st gear

    Itse päädyin muutama vuosi sitten Eberiin.

    Oli kalliimpi kuin webasto mutta webastoista oli tullut huonoja kokemuksia.

    Eberi ei ole pettänyt. 6 vuotta käyttöä. Yhden kerran olen vaihtanut hehkutulpan sekä kuuman veden sensorin ja puhdistanut roskia (hämähäkin seittiä) paloilmapuhaltimelta.

    Kun vielä käytössä on viikkokello niin mahd. vikakoodit voi katsella itse jos niitä tulee.

    Kysymyksessä on bensaa polttava lämppäri.

    Ääni Eberille.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    jos tässä teidän transitissa on tuo lämmitin tehtaalla asennettu....poista se käyntiä ohjaava "klixon" siitä lämmittimen vierestä niin alkaa toimimaan, tuo kytkin sammuttaa lämppärin (muistaakseni 5-10 c) lämmössä ,eli juuri kun se on lähtenyt käyntiin ,lopulta lämmitin karstoittuu umpeen
    tuo kytkentä on siis fordin tekemä ,vika ei ole lämmittimessä
     
  12. freeride

    freeride Gearhead

    jos ja kun eberin tai weban hommaan niin pärjääköhän chevy vanin vakio laturilla olikos se 63A vai 78A en muista kumpi ittellä..töissä vaan yks entinen vanisti suositteli vaihtaan tehokkaamman varsinkin ku mullakin tulee paljo lyhyttä matkaa ajettua,niin rassaa akkuja vissiin aika paljo ja munkin akut on 96v.hommattu(delcot)niin paras puhti on varmaan tiessään.6,2d 89v vaniin saa tietääkseni ainakin 105A latureita vai onko tehokkaampiakin,ambulansseissa 140A?
     
  13. dart72

    dart72 1st gear

    on kokemista raskaasta kalustosta ja melkein kaikissa on webastot ja hyvin toimii
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Asensin nyt syksyllä omaan Chevy 6,2D Vaniini 5 kW eberin. Hintaa sille kertyi ohjainkelloineen melko tarkkaan 1000 ekeä. Minulla ei konehuoneessa ole akkua, joten asensin sen akun paikalle rakennettuun telineeseen. Sen alkuperäisen asennussarjan mukana oleva t-haara on pieni, mutta näppärä kaveri tekee haponkestävästä tms. vähän isommalla reiällä varustetun mallin. Yksi metsätraktoreihin niitä asentanut suositteli, että se ohut letku, joka asennussarjassa on polttoaineletkuksi tarkoitettu, kannattaa vaihtaa vähän isommalla reiällä varustettuun, niin ei kovemmilla pakkasilla dieseli hyydy letkuun. Ja asennuksessa kannatta olla huolellinen, ettei letkuihin jää kohtaa, mihin voisi jäädä ilmakupla ja että itse laite ei ole ylimpänä kohtana jäähdytysjärjestelmässä.
     
  15. mpjaprotopaja

    mpjaprotopaja 1st gear

    Ite laitoin 6,2D vaniin viimetalvena 5kw eberin oikeen kurakaaren kylkeen. Hyvin on toiminu ja melkohyvin suojassa roiskeilta. Asennuspaikka on vittumainen mutta eipä sitä tartte tehä ku kerran ku tekee sen kunnolla. Se oli käytetty jo ku sen ostin.
    Alkuperäset akut lähti jo ajat sitten joten etu akun paikalle hitsasin akun kokoisen rosteripöntön. Joskus ku muistaa tankata ni hyvin menee eikä ole koneen kanssa ilma ongelmia.
    Laturia ei mun käsittääkseni kannata rupee ropaamaan lämmittimen takia, lämmittimen kulutus käynnistyessä on vähä yli 100w (joka kestää n.1min), täydelläteholla muistaakseni 43 tai 48w, "lepo poltolla" 25w kieppeillä. Lisäksi tietysti tulee auton oman puhaltimen otot mikäli liittää puhaltimen lämmittimeen. Talvella varttikin riitti ja vähä yli puolessa tunnissa vesi on jo 85 astetta.
     
  16. freeride

    freeride Gearhead

    voi morjens mitä hintoja..lempisellä eber asennettuna 1500€..pistää vähän miettiin josko sittenkin itte asentais.kaveri sais viä henkilökunta-alennuksella "härmäläisen kalliopora valmistajan":)kautta itte laitteen aika edukkaasti..hmm hmm.kuten arvasin weba sai eber liikkeessä kuulla kunniansa.ei kestä,varaosat älyttömän hintasia ja blaa blaa..käyn kyl silti viä weba kauppiaallakin.
     
  17. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Itselläni Kuplassa Eberi vuodelta miekka ja kypärä. Laturina tasavirtainen ja on riittänyt sähköt.
     
  18. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Normi kansanautoon asentaja takoo lämmittimen noin 6 tunnissa ja jos tuntihinta ois vaikka 50 eur niin siitähän tulee kolmattasataa, jos vanissa täytyy lisäksi ihmetellä niin ei tuo 1500 eur pahalta kuullosta asennettuna, polttoaineen ulosottoa suoraan tankista suosittelen minäkin..
     
  19. freeride

    freeride Gearhead

    joo saa eeperit ja vepat jäädä toistaiseksi..nimimerkkiini liittyvä harrastusväline söi rahat..8D
     
  20. osilpi

    osilpi Gearhead

    Mistä pk-seudulla (Espoo) kannattaa kysellä varaosia vm 83 bensawebastoon? Lähinnä tulppia, pensapumppuja (2kpl) ym?
    Lauttasaaren autotarvikkeesta tms ois löytyny tulppa tilaamalla, mut hinta oli n 40e, joten unohdin toistaiseksi sen liikkeen. Mistään muualta ei ole edes tulppia saanut (mm monet webastoja myyvät liikkeet eivät myy varaosia vanhoihin laitteisiin, esim Tomi Aranko tms Espoon Olarinluomassa, PRKL!).

    Oisko kellään tiedossa jotain webaston korjausopasta? Mun laitetta on käytetty tasan 2 kertaa koko 20v aikana (faktatietoa), joten mm tulppa on umpiruosteessa. Mitä kaikkea kannattaa tarkistella uuden tulpan laittamisen yhteydessä? Puhallin kyllä pyörii, mutta polttaa sulakkeet samantien (tulpan syytä varmaankin). APUA KAIVATAAN...
     

Kerro tästä muillekin!