eber vai webasto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja freeride, 26.11.2003.

  1. meelisroden

    meelisroden 1st gear

    Kysymys muille asianosaisille/uhreille Webastosta/Eberistä.
    Taisi jollain olla samankaltaista.Tässä on erillinen p.a.pumppu.
    Onko Dodge Ram 96vm pu 5.9td ssä laitettava webastoon lisävesipumppu vai vaatiiko jotain erityisjärjestelyjä vedenkierron kanssa?Diagnoosi kun herjasi et voisi vesikierto olla parempikin mutta pitäisi riittää.

    Lakkasi 99vm 5kw Z/C Thermotop toimimasta auton vaihdon (seisoi lämpöisessä puol vuotta)yhteydessä eikä tunnu vikaa löytyvän mistään,eikä tosin vanhan ajan ammattimiehiäkään noiden korjaamiseen.Olen käynyt jo pajoilla joissa vaihdetaan osia vaan vika on säilynyt.Seokset säädetty,liekkivahti ja palopesä uusittu.480 tuntia käytetty.

    Kylmänä,moottori pysähdyksissä laite lähtee olevinaan käyntiin,kuuluu että vauhti kiihtyy,bensapumppu nakuttaa ja sit yhtäkkiä toiminta loppuu.. Kylmänä näyttäisi lähtevän jos naputtelee vesipumppua joka on tässä ulkopuolella laitteen.
    Moottori käynnissä taas näyttäisi lähtevän aina.Kun taas auton sammuttaa saattaa sammua ennenaikojaan.
    Onko ollut samoja ongelmia?
    Onko tietoa missäpäin on ram cumminsiin menestyksekkästi asennettu webasto tai joku muu p.a.lisälämmitin?
    Löytyykö jostain oikeita alan ammattimiehiä jotka pystyvät myös korjaamaan näitä vehkeitä,eivät siis vaihtamaan uusia osia kunnes on tullut kalliimmaksi kuin uusi laite?
    Kiitosta vaan jo etukäteen kommenteista.
     
  2. Vege

    Vege 1st gear

    ite on molempia käyttäny ja molemmat tuntunu jokseenkin toimivilta, toisaalta tuntuu että jotkut webastot on joka vuosi rikki johtuneeko sitten siitä ettei niitä käytetä kesällä tms.

    joka tapauksessa ajelin viime talven vanin kanssa missä oli toi eberin lämmpäri joka oli siitä mainio että kesällä se pyörittää ilmastointia ja näin ollen viilentää kabiinin helteellä, lisäksi tossa on kaukosäädin joka ottaa 800m päähän ja kertoo auton sisälämpötilan, työpaikalla ihmettelivät että hetken ja sen jälkee jos joku oli laiturilla tupakalla ku ite oli tulossa keikalla naurovat että tietää että oon likellä tulossa ku meni vanista lämppäri päälle

    toisaalta jossain ku istuu ja manaa pakkasta ni voi kattella että milloin autossa on esim. mukavat 23 astetta plussan puolella että sinne tarkenee mennä =)

    toisaalta jos joku miettii että turhaa että käyttää ilmastointia myös, toisaalta lämpimiäkin päiviä on ja tuleepahan käytettyä tuota laitetta kesälläkin
     
  3. Meneemenee

    Meneemenee 3rd gear

    Joo, eli tuo esivastus olikin lämmityslaitteenpuhaltimen ohjausvirran välissä. Ilman tuota vastusta puhallin pyöri täysillä kierroksilla.
     
  4. Pora

    Pora 1st gear

    Onkohan noin? Minun ääni eberille juuri sen takia, että siihen saa varaosia.

    Mitenkähän mahtaa olla, kun toiset haukku eberiä ja toiset webastoa. Kuitenkin sellainen asia kuin käyttötunnit vaikuttavat oleellisesti. Kun tunnit on täynnä niin huoltoa tarvitaan kummallekkin merkille. Ei vain ole "matkamittaria" mistä asian voi todeta.

    Myös käyttö alkuperäislisävarusteena saattaa idioottimaisen toimintalogiikan takia antaa väärän kuvan laitteiden luotettavuudesta. Jos laite käy muutaman minuutin kerrallaan (auton kanssa samaan aikaan), niin ongelmia tulee aivan varmasti merkistä riippumatta.

    Tuolla näkyy laitteita olevan myynnissä halvemmalla hinnalla:
    http://www.autotuning-discount24.de...7_115&osCsid=09c4d95aad2ce1aba1b264cfad6f846b

    Noissa sitten pitää tilata lisävarusteet erikseen, mutta toisaalta voi vain pelkän laitteen tilata viallisen tilalle. Monesti kuten täälläkin on kirjoiteltu, ei kunnostaminen kannata.
     
  5. tst

    tst Gearhead


    Mulla on nuo molemmat laitteet ja kiinnostaisi kovasti jos jollakulla olisi noista jotain tietoa.
     
  6. puzzihouzu

    puzzihouzu 1st gear

    x

    Jos pitäis itselle ostaa lämmitin, ostaisin eberin hyvin toimivan takuun sekä hyvän varaosiensaatavuuden vuoksi. Jos joku on ostamas käytettyä niin kandee ostaa semmonen joka on vielä joko autossa tai muuten testattavissa. Jos se on vaan läjä nurkassa pitää sillä olla myös läjän hinta.

    Eli osat, varsinkin "aivot" on helkutin kalliita kumpaankin lämmittimeen.

    Kannattaa läjää ostaessa myös varmistua siitä että lämmitin tyyppi on jälkiasennus lämmitin, siis ei esim ford mondeon tehdas asenteinen koska niistä lämmittimistä automallista riippuen, puuttuu joitain toimintoja.

    Niin ja sitten se polttoainepumppu on semmonen n.12cm pitkä ja halkaisija pksuimmillaan noin 4cm ja noin 4sentin matkalta, siihen ei kuulu minin pensapumppu eikä mitsuba, eikä mikään muukaan pyörivä pumppu.
     
  7. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ostin täältä tollasen 5Kw hydronic Eberin "säkissä" , korjausosat maksoi 30€gee ja nyt on jo kolmas talvi menossa. Ostohinta 10 kertaa halvempi kuin uuden hinta, kannattiko hmm :odroll: .

    Toi naftapumppu menee todella helpolla tukkoon jos se ei saa takuulla puhdasta pölöä tai mitä kukakin käyttää ja omasta sain senkin korjattua ilman kustannuksia!! Ja se pumppu ei osaa ite nylpyttää vaan se saa pulssien ohjauksen aivojen kautta.
     
  8. TS

    TS 1st gear

    Re: x

    Juu,Ainakin Fordin eberin ohjainlaite on eri kuin"tavallisissa" versioissa. Osaa ei saa maahantuojalta ,vaan pitää ostaa Fordilta.Veikkaan että hinta on sen mukainen :mad:
     
  9. Elevator

    Elevator 1st gear

    enpä sitten lukenut koko ketjua mutta...

    Mulla on sprintterissä eber. Just asennettiin uus hajonneen tilalle raskoneessa. Lämmitysjakson pituus vaan on se 120minuuttia. Miten sen saa oikein muutettua. Riittäis vaikka 20minuttiakin jos niikseen. Kello on vanhasta paketista, neliskanttinen. Raskoneessa ei hetimiten osattu aikaa muuttaa.

    Osaiskos joku autaa asiassa?
     
  10. p.levonen

    p.levonen 1st gear

    jos siinä on modulikello (niinkuin alkuperäinen on) aikaa voi muuttaa painamalla nuoli vasemmalle näppäintä kunnes aika (120min) tulee näyttöön , nuoli näppäimistä voi muuttaa paloaikaa.,,moduli kello ei tosin ole neliskanttinen,,eikä minikello,
     
  11. Elevator

    Elevator 1st gear

    Mulla kun tulee se aika näyttöön niin se tarkoittaa jo sitä että laite käynnistyy. Sitä kohtaako tarkoitat? Jääkö se valittu aika sitten muistiin ajastimeen, niin että kun valitsen vaikkapa lämmityksen aloitusajaksi 6.00 niin se lämpee vaikka sen 20min?
     
  12. Elevator

    Elevator 1st gear

    löysinkin jo ratkaisun http://autola.wihuri.fi/pdf/Modulikellon_kayttoohje.pdf
     
  13. p.levonen

    p.levonen 1st gear

    ei se mihinkään käynnisty jos painat sitä nuoli vasemmalle näppäintä,,,,sitä pitää pohjassa niin pääset muuttamaan paloaikaa
     
  14. Mantariini

    Mantariini Gearhead

    Oisko jollain kuvia asennetusta eberistä vanii vanha koppaseen mul vm89? Ois itellä asennus projekti menos kohta. Mietin vaan mites ne letkut kantsii laittaa ja sen kiertovesipumpun asennuspaikka ja polttoaine pumpun paikka kiinnostas. Miten kun lämmityskennolta tulee letku mutta se menee suoraan syyläriin. Jos se lämmitimen kytkee siihen, niin sehän lämmittää syylärin ensin. Kannatasko paluu laittaa esim alavesiletkuun vai miten ootte sen tehny. :eek: .
     
  15. p.levonen

    p.levonen 1st gear

    lämmitin tulee siihen letkuun joka menee sinne sisäkennolle, se paluu letku (sisäkennolta) tulee siihen jäähdyttimen päätyyn , jos termari on kunnossa jäähdytin ei lämpene koska vesi lähtee sinne alavesiletkuun ja siitä koneeseen, jos olet asentamassa Hydronickia se mahtuu sinne sisälokarin päälle tulipellin alareunaan,,ei tosin ole mukava paikka asentaa eikä varsinkaan korjata, mahtuu se siihen ylöskin ellei ole ilmastointia, polttoaineen olen ottanut tankista,(ei T-haaroja) jos kyseessä diesel niin pumppuhan on lämmittimen sisällä jos bensa niin pumppu kannataa asentaa sinne tankin läheisyyteen. näin jos kyse oli Hydronicistä ,tankin etureunaan saa tankkiläpiviennin kiinni siinä on suora pinta, tankkia ei tarvitse irroittaa,
     
  16. Hepuli69

    Hepuli69 1st gear

    Kun webaston meinaa Exploreriin laitattaa, ni missä sellanen onnistuu Tampereen seudulla? Mitään ajatusta hinnasta laite+asennus? Onko kellään kokemuksia miten Voortti tuon lämmittimen kanssa toimii tai toimiiko?

    Ettei tarttis koirien kylmässä autossa odottaa... :)
     
  17. KaapoLöllö

    KaapoLöllö 1st gear

  18. 63impala

    63impala 1st gear

    Toi 799€:n airtoppi on ilmalämmitin, ei kait sillä ha:ssa mitään tee....pikkubussin lisälämppäriksi ehkä. 1335€:n webasto asennettuna on 4kw:n versio, millä ei juuri 1,6l:n konetta isompaa kannata lämmittää.

    Suomen halvimmat lämppärit lienee täällä:
    http://www.zakotto.com/index.php?page=1127

    Asennus ottaa ahkeralta tsi-henkilöltä yhden työpäivän. (500€??)
     
  19. eemeli

    eemeli 1st gear

    www.mhturva.com ja paikkana lempäälän marjamäki, ideaparkilta 400m.
     
  20. kostaja

    kostaja Gearhead

    nostetaan ylös kun talvikin pitäisi tulla...

    eli f250 99 tarkoitus asentaa lämmitin,mitkä on viime aikaiset kokemukset uusimmista lämmittimistä?

    hinnat näkyy olevan samat
     

Kerro tästä muillekin!