eberi ei käynnisty

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja pertsa08, 14.11.2007.

  1. matadormix

    matadormix 1st gear

    transportereiden webastoissa vm.-05 ja ylöspäin,se ns.höyrystin on palkammion pohjassa kiinni ja sitä ei saa erikseen.Kun sen saa erikseen vanhemman malliseen webastoon.ja se höyrystin aine näyttää joltain patapadalta? :odroll:
    mut tuntuu olevan webastot vikaherkempiä(ainaskiuudemmat) ja kalliimmat korjata...tiedä johtuuko siitä ettei niitä käytetä tarpeeksi pitkään,jolloin se ei kerkii lämpiimään tarpeeksi ja sit nää webastot on niin pirun herkkiä seoksilleen niinkun uudemmassa tranportterissa pitää seos olla täyskuormalla 9,7% -+0,2 siis toi hiilidioksidia ja totahan ei pysty säätämään kuin omalla vag testerillä ja se pitäis säätää joka korjauksen yhteydessä.
    tää nyt meni eberistä ävähn ohi,mutta kun kerta webastosta kysyttiin :lol:
     
  2. Evel Knievel

    Evel Knievel 1st gear

    Nythän tää offtopicci alkaa menemään mielenkiintoseks :wink:

    Eli tässä kuva höyristimen verkon takana olevasta matskusta:

    [​IMG]


    Mutta mitenkäs noi seokset liittyy ton polttimen toimintaan?
     
  3. puzzihouzu

    puzzihouzu 1st gear

    seokset

    Niin siis noissa webasto lämmittimissä on seoksen säätö mahdollisuus ja se kuuluu säätää ko. maassa kuten suomessa käytettävälle (talvilaadun) polttoaineelle. Tällä toimenpiteellä pyritään varmistamaan lämmittimen (polttoaine-ilma seoksen) optimaalinen palaminen ja tätäen mahdollisimman pitkä käyttöikä.

    Siinä kun lämmittimen painaa päälle ja paloilmapuhallin käy hetkellisesti täysillä kierroksilla, niin samalla sen virransyöttö katkeaa ja se tavallaan mittaa vapaana pyörivän puhaltimen(generaattorin) tuottamaa jännitettä ja aikaa. Tämän perusteella eberin aivo toteaa paloilmapuhaltimen (ja sen laakeroinnin) kunnon, jos pysähtyy liian nopesti aivo toteaa vian ja lämmitin ei edes yritä käynnistyä.

    Saatan olla vähä juntti kun kysyn edelleen että oletko jo tarkastanut "vesipumpun" toiminnan?
     
  4. pertsa08

    pertsa08 1st gear

    en ole kerinny vielä sen paremmin tutkii kun auto on ollu liikenteessä, mutta miten se tarkastetaan?
    mulla ei oo mitään hajua noista laitteista.

    se on niin mystinen kun se välillä lähtee päälle ja välillä se pitää vaan sen alkuhurinan mutta ei lähde päälle.
     
  5. monster

    monster Gearhead

    tuli kerran webaston kanssa painittuu kun se ei syttynny aamulla muuta kun käynnistämällä ens auto ,ostin viimmenään uuden varaosa laitteen mut aamulla taas vehe ei ollu lämmittäny oli vähän mystistä kun vanha 6,2 diiseli lähti omin voimin tulille mut webasto ei.siis webasto ongelmat hävis kun vaihto uudet akut on pelannu sen jälkeen monta vuotta,onneks pelaa nimittäin makso remontti pikkusen .
     
  6. aspeha

    aspeha 1st gear

    Kyllä se munkin mielestä kuullostas et vesi ei kierrä. tossa "kaappi autossa " on sellane vanhan malline eberi oliko ny d5w tai toisinpäin...siit uusittiin pari vuotta sitten molemma t eli palopuhallin ja vesi pumppu. tässä ne oli lemmatilla kiinni härvelin kyljessä.....eihän siinä oikeestaa muita liikkuvia osia ookkaa??? sen on 24 v mut hehku tulppa on kuitenki 12 v ja siin on joku vastus hytin puolella mikä kai muuttaa sen jännittee...?

    Itse asias sen kello on hajalla , sellanen pyöree 24 tunnin mekaaninen jos jollakulla sattus oleen ylimääränen järki hintaan.... 24v.......

    Sitte vielä ettei starttaa ennenkun lämmitin on sammutettu tai ainaki vähä jäähtynenä. se voi sammua kokonaan jos jännite putoo ......siinä muuten mitään mut jos sattuu et se jaksakka pyörittää käyntiin ja lämmitin pysähtyy kesken kaiken , eikä neste kierrä ,se on nii kuuma et se voi sulattaa osiansa............ kävi meinaan itelle ja liekki vahti suli.....ei ollu halpa..........
     
  7. matadormix

    matadormix 1st gear

    no se ei pala puhtaasti ja"kitkuaa" ja savuaa ,jollei ole seokset kohillaan.ainaski webaston thermotop c:ssä ja v:ssä.yhessä ei oltu katottu seoksia luovutushuollossa,tuli auto korjaanolla viikon jälkeen ku ei lämmitin pelanna.oli mennyt palokammion pohja iha karstakseksi ja ei ku uutta osaa takuuseen..
    ja seoskin riippuu mihkä se siis pitää säätää korkeudestakin,mut suomessahan ei hiirveän korkeiden vuorien juurilla asuta 8) .
    eberihän antaa seos säätö arvon 8-10% co2 ja niissähän se säätö tapahtuu p-aine pumppua säästämällä,kun se webastoissa tapahtuu paloilmapuhaltimen nopeutta muuttamalla
     
  8. Evel Knievel

    Evel Knievel 1st gear

    Hyvä kun täällä on porukkaa joka oikeesti tietää näistä vekottimista, ettei tartte ihan huoltamon Markun ja omien arvailujen pohjilta ratkaisuja ongelmiin keksiä. :)

    Meillä tää webasto(thermotop dw50?) jonka kanssa nyt painitaan, teki tätä samaa "kitkuamista" ja savutti vaan. Purkamisen jälkeen selvis, että toi "asbestihöyrystin" oli siis kulunut lähes kokonaan pois.

    Seoksista vielä. Pitäisikö siis joka kevät ja syksy säädättää poltin huoltamossa? Vai voiko sitä jotenki itte säätää kuunkierron mukaan, kaks kierrosta keväällä vasemmalle ja syksyllä oikeelle?

    edit.

    Eikös noissa kuorkkejen lämmittimissä ole ihan oikeet suuttimet? Näissä pienemmissä kulutuksen takia näitä verkkopatentteja ym. vai?
    Pitää vissiin omaan kulkineeseen tehä itte p-a lämppäri, webasber. Vaatii vaan kompuran ja painesäiliön, mutta nehän tuolla autossa jo nököttääkin. Palaa vaikka Himalajalla :rotfl:
     
  9. kullervo

    kullervo 1st gear

    Itsellä tökki kiertovesipumppu, pyöri ja pörräsi vaan ei kierrättänyt nestettä.
     
  10. nova 350cid

    nova 350cid 1st gear

    Jatketaans tähän niin kun sopii hyvin.

    Eli Ebersprächer B5W SC mallinen lämmitin kyseessä. Kun olette mitanneet paloilmapuhaltimen vastusta niin onko siinä mitään ihmeellistä. :eek: Mitattiin pajalla 3 eri moottoria ja kaikkien vastus oli luokkaa 0.9-1.1 kun pitäisi olla muistaakseni 2.2. Kyseessä oli Fluken mittari. Ohjainlaite herjaa maavuotoa koodi 32. Wihurilla meinasivat kuulemma että ohjainlaite olisi rikki ja samaa mieltä oli korjaaja. Itse en ihan täysin vielä usko jos vaikka kaikki puhallinmoottorit ovatkin rikki? :poff:

    Itse mittasin noita lämpöantureita kolmella erimittarilla ja 2 ei näyttänyt mitään arvoa. Kolmasnäyttikin 9k ohmia vaikka piti olla 1.5 joka mitattu neljännellä mittarilla. Nämä kaksi vikaa on ollut Fluken mittareita. Tämän takia hieman epäilyttää yleismittarien näyttämät.

    Jos jollain olisi myydä tai lainata kyseiseen lämmittimeen sopivaa ohjainlaitetta niin saisin hommaa eteenpäin. Uusi ohjain maksaa n. 300 euroa ja vähän lisää niin saa saksasta kokonaan uuden lämmittimen. Oli muuten erittäin asiallista palvelua tuolla Lohjan autosähkössä. :D Jaksettiin auttaa tämmöstä "raneakin". Tietysti ostelin samalla tarvikkeita
     
  11. -rs-

    -rs- 3rd gear

    Siis häh? Se hehkutulpan ympärillä oleva sihti maksaa muistaakseni n 15 euroa, ehkä helpossa autossa vaihtotöineen n mainitsemasi summan.
    Alkuperäiseen: teepäs näin: käynnistä se lämmitin kun auto on kylmä. Käynnistyminen kestää n 2 minuuttia, jos käy (oikeasti) pakoputkesta tulee reilua kohinaa vasemman etupyörän edestä. Sitä odotellessa avaa konepelti, lämmitin on pystyssä vasemmassa runkoaisassa jäähdyttimen takapuolella. Ota paljaalla kädellä letkusta kiinni, jos laitteessa on tuli sisällä on toinen letkuista reilusti lämmin. Jos käsi palaa, vesi ei kierrä> lämmitin kuvittelee tehneen työnsä ja menee säätötauolle. Vika vesikierrossa, mutta jos pumppu on sähköisesti rikki siitä pitäisi olla vikakoodi ja käynnistys estetään. Jos letku on lämmin, lämmitin sammuu, käynnistyy uudelleen, käy pari minuuttia ja sammuu (ja tämä ilman että ropellat kelloa välissä), veikkaan vian olevan liekkivahdissa. Liekkivahti on terästappi joka on palotilassa pystyssä, ja ohjainlaite tarkistaa tietyn ajan kuluttua käynnistyksestä palaako vai ei. Jos liekkivahti väittää ettei pala, peli vihelletään poikki. Ja se voi olla rikki niin ettei vikakoodeja tallennu, jos sähköiset arvot ovat "lepotilassa" sallittujen arvojen sisällä.
     
  12. jumani

    jumani Gearhead

    Meikäläisellä vitossa tuplaeberi kumpikaan ei tee mitään. Kertokaapa mikä voi olla vialla kello toimii mutta eberi ei tee mitään ei päästä minäänlaista ääntäkää purin värkin pois ja mittailin hehku on pimeenä, puhallin pyörii vesipumpusta en o varma kun ei oo samas mötikässä vaan erillään, tekeekö koko vekotin mitään jos pelkkä hehkutulppa rikki minkälaista vastusarvoa ylilämpösuojan pitäs näyttää? hehkun arvo vissiin jotai 0,9 ohm.
     
  13. jartsap

    jartsap 1st gear

    Täälläkin olisi yksi Eberspächer-ongelmainen. Kyseessä on bensa-eberi B5WS 12V jännitteellä.

    Vika alkoi niin, että talven tullen lämmitin toimi välillä ja välillä ei.

    Käytin laitteen merkkihuollossa vikakoodien luennassa. Kahtaa koodia löytyi, 52=ei syttynyt ja olisko ollut 39 tai 38 (auton puhaltimen ohjausrele oikosulussa tai katkos, en muista kumpi). Huoltomiehen suosituksen mukaan vaihdoin tuon ohjausreleen, mikä ei vaikuttanut mihinkään mitään.

    Näihin samoihin aikoihin lämmitin lakkasi tykkänään lämmittämästä.

    Käytin sitten uudestaan koodien luvussa. Ei löytynyt mitään vikakoodia. Kyselin, että voisko olla hehkutulppa tai alijännite, mutta huoltomies väitti kivenkovaan, että ei voi olla kun ei tule vikakoodia, oli sitä mieltä että vika on pakko olla ohjausyksikössä eli "aivossa" kuten hän ammattimaisesti asian ilmaisi. Bensansyötön suostui kuitenkin mittaamaan, se näytti olevan suht kohdallaan.

    Koska ko. huoltoliikkeen toiminta ei oikein vakuuttanut (eivät suostuneet ottamaan laitetta korjattavaksi vaan jahkailivat aina vaan että katsotaan nyt vähän aikaa jne.) , päätin siirtyä tee-se-itse -linjalle. Tilasin siis ohjausyksikön ja vaihdoin sen. Se ei valitettavasti auttanut asiaa mihinkään suuntaan. Sen jälkeen purin hehkutulpan esiin ja mittasin sen, ja rikkihän se oli. Joten hommasin uuden hehkutulpan ja vaihdoin sen. Nyt lämmitin alkoi toimia - toisinaan. Olin siis samassa tilanteessa kuin ennen koko jupakkaa, mutta reilusti köyhempi. Olin huomaavinani, että lämmitin toimisi useammin iltapäivisin kuin aamuisin, mutta saattaa se olla sattumaakin. Mietin kyllä, että voisiko polttoainejärjestelmässä olla vaikka vettä jossain, joka öisin jäätyy?

    Noh, koska kuitenkin bensaa näytti tulevan, hehkukin toimi nyt, mittasin myös liekintunnistimen ja totesin toimivaksi, vesipumppu pumppasi ja ilmakin tuntui sormimääräisesti kulkevan laitteessa mukavasti, päättelin että siinä tulpan ympärille tulevassa sihdissä voisi olla jotain häimää. Hommasin uuden sihdin O-renkaineen ja asensin paikalleen. Totesin asennusvaiheessa, että palokammion tiiviste on entinen. Siihen hätään ei uutta tiivistettä ollut mahdollista saada (eikä edes tulenkestävää tiivistepahvia, josta olisi voinut askarrella itse uuden), hätäratkaisuna laitoin väliin takkakittiä :-?. No se oli varmaan tyhmästi tehty, mutta minkäs voit kun tämmöiseksi on syntynyt. Joka tapauksessa ensimmäisellä yrityksellä sen jälkeen lämmitin pöhähti. Olin jo ihan häpi, mutta ilo oli ennenaikainen. Nimittäin toisella yrityksellä ei enää syttynytkään, eikä enää kertaakaan sen jälkeen, olen yrittänyt ehkä 6-7 kertaa.

    Niin että voisiko tuo tiiviste jotenkin aiheuttaa syttymättömyyden, ja jos voi, niin mahtaakohan jonkun toisen mallin tiiviste sopia, kun tuolla samalla koodilla (20 1752 99 01 01) en mistään ole tiivistettä löytänyt? Ja mahtaako sen takkakitin saada jollain vielä pois sieltä... :oops:

    Lista vielä osista, jotka on jo vaihdettu:

    Ohjausyksikkö
    Hehkutulppa
    Auton puhaltimen ohjausrele
    Polttoainesihti + O-rengas
     
  14. 4Wheeler

    4Wheeler 3rd gear

    Kun minulla meni eberi vitosta pimeäksi juuri hehkun takia, kuului siitä kuitenkin tasainen naksutus kun yritti käynnistyä.
     
  15. käkkyläjuntti

    käkkyläjuntti Gearhead

    Tuleeks sinne eperille varmasti ainetta kunnolla?
     
  16. jartsap

    jartsap 1st gear

    No sitä olen tässä epäillyt, että mahtaako tulla. Silloin tuntui bensa liikkuvan, kun se korjaamolla mitattiin, ja kyllä se pumppu naputtaa kuuluvasti, jotain myös näytti edelleenkin tulevan putkesta kun viimeksi sitä ropasin, mutta voihan se silti olla, että sieltä tulee ajoittain liian vähän tai liian pienellä paineella tms.? Oliskohan mitään hyvää keinoa kokeilla, voisko bensaa syöttää vaikka jostain putelista sinne lämppäriin vai aiheuttaako sillä vain tulipalon?
     
  17. Duett

    Duett Gearhead

    Mulla Passatin 01-mallinen bensa-Webasto vetää usein ilmat pumpun ja tankin välistä, juuri kuten joku jo aiemmin tässä ketjussa kuvaili. Seuraus juuri kuvailemasi: pumppu nakuttaa, ei vikakoodeja, mutta ei myöskään käynnisty. Kun peli on kunnossa, haisee epäonnistunut käynnistysyritys kunnolla bensalle ja bensaletkun läpinäkyvää pätkää kyttäämällä näkyy aineen nykäyksittäinen liike eteenpäin. Ei liikettä = ilmaa imupuolelle. Pitäisi kai jaksaa etsiä se vuotokohta...
     
  18. jartsap

    jartsap 1st gear

    Silloin ennen tuota tulpan vaihtoa bensanhajua oli kyllä reilusti, mutta nyt en ole ainakaan kovin voimakasta hajua huomannut.

    Ilmeisesti tuolta bensansyöttöpuolelta kuitenkin kannattaa seuraavaksi lähteä vikaa etsimään? Entäs se bensan syöttö jollain käsipelillä, pullosta tai injektioruiskulla, onnistuisiko? Että saisi todettua, onko vika syötössä vai muualla?
     
  19. p.levonen

    p.levonen 1st gear

    irroita bensa letku lämmittimestä ja mittaa paljonko käynnistyksen aikana pumppu pumppaa bensaa,, pitäisi olla muistaakseni 10-12 senttilitraa, voin tuon arvon tarkistaa,
     
  20. jartsap

    jartsap 1st gear

    Joo, se kyllä tehtiin jo kerran silloin huollossa ja silloin näytti muistaakseni suunnilleen sen 10 senttiä. Mutta voinhan mä sen uudestaankin tarkistaa. Mulla on kyllä printattuna huoltomanuska ja varaosaluettelo, joten ei tartte mun takia etsiä sitä tietoa. Kysymys vaan kuuluu, että voiko bensansyötössä olla silti vikaa, vaikka tuo määrä tulisikin täyteen? Onhan se silti eri asia pumpata vapaana olevaan letkunpäähän sitä kuin silloin kun lämppäri on siellä letkun toisessa päässä...
     

Kerro tästä muillekin!