Eberi ei lähe käyntiin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja Rannis, 22.1.2014.

  1. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Eli nyt on vissiin jotain vika eberissa ku ei lähe aamulla käyntiin jos on kylmää ulkona, kakeen tulee viesti err vaan. Lähtee kyllä käyntiin sit ku autoa käynistää, ei ongelma viittaa siihen että akuissa liian matala jännite? Se pysyy kans käynnissä se 40min jos se lähtee käyntiin, vaikka moottoria sammuttais. Autossa uudet akut eli ei pitäis olla vika akuissa, mutta voiko jännite tippua noin paljon ettei lähe käyntiin jos auto seisoo yön.
     
  2. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Eberit tuntuu olevan herkkiä jännitteelle....kokeile laittaa akkulaturi yöksi kiinni, niin sitten eberi käynnistyy....tai ainakin mulla toimii....

    Nii ja kannattaa katsoa sulakerasia ym. liitokset, ettei ole jännitehäviöitä.
     
  3. ViLU

    ViLU Gearhead

    Helpoiten selvii viat kun lukee ne vikakoodit siitä eberistä. Vanhemmistakin malleista saa koodit ulos. Tietenkin voi sen jännitteen tippumisen tarkistaa mittaamalla. Antaa seisoo yön yli ja aamulla pistää jännitemittarin akkuun kiinni ja eberi pöhimsemään. Eberin manuskasta selvii millä jännitteellä se lyö pelin poikki.
     
  4. Rolleri

    Rolleri 1st gear

    Tollai noi alkaa konstailee kovemmilla pakkasilla sillon kun palopesä alkaa olla huollon tarpeessa, siis karstottunu.
     
  5. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Ei oo mahollistuutta laittaa laturia valitettavasti. Mutta kyllä mä luulen että vika on siinä että jännite akuissa tippuu niin paljon yön aikana nyt ku on näin kylmää. Tänään tein näin että laitoin auton käyntiin ja heti eberin päälle, ja lähti käyntiin heti. Toi karsta ongelmaan en oikein usko ku lähtee aina ekalla käytiin paitsi eka kokeilu aamulla.

    Mahtaako se vikakoodin antaa jos aamulla lähden ajaa huoltoon, en usko koska silloin akut on jo saannu vähän virtaa niin eberi lähtee kans käyntiin ku pääsen sinne.

    Hain tänään fluken niin huomenna pääsen mittaamaan jänniteen. Mittasin hallin pihalla tänään ja näytti 12,48v molemmista, mutta silloin olin jo ajannu noin 20km.

    Ihme että toi on noin herkkä jännitteen kans, cumminssi ei edes huomaa että ulkona on kylmää. ;)
     
  6. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Jos siihen kaukosäätimeen err teksti tulee ni pitäis sen näyttää vikakoodikin, jos diagnoosijohto on kytkemättä ni ei tule err tekstiäkään. Eli kun err teksti tulee ni painaa molemmat nuolet yhtäaikaa pohjaan ni pitäisi kertoa vikakoodin af on sen hetkinen ja nuolilla saa selattua säilytettyjä. Lopuksi ok napilla saa vikamuistin tyhjättyä.
     
  7. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Okke, juu kaukosäätimeen tulee err teksti, pitää huomenna kokeilla toi vikakoodin luku. Kiitti
     
  8. jallu81

    jallu81 3rd gear

    10.jotain volttia on eberissä alaraja. ja karstoittunutta palopesää minäkin veikkaan. omassa oli ainakin sama vika
     
  9. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Niin 10,2v, vaikee uskoo että tolla jännitteellä cummeli lähtis käyntiin, olen nyt tehny vähän researchiä ja kaikki kyllä viittaa siihen että palopesä ja hehkutulppa olis karstaiset.
     
  10. peltsi

    peltsi Gearhead

    Sitähän sulle ehdotettiin mutta et uskonut.

    10.2 volttia on sama ku rikkinäinen akku jolla ei kumminsi edes naksahda.

    Se jänniteherja sieltä tulee ku laite vaatii huoltoa, siitä ilmeisesti johtuu toi kommentti että Eberi olis herkkä jännitteille.
     
  11. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Juuh ymmärrän, mutta ku se lähtee käyntiin heti kun moottori on käynnissä, sitä vähän viittas siihen että toi jännite laskis liikaa.

    Meen kohta kokeilee mitä jännitemittari näyttää ja sit lukmaan vikakoodit. Kallis remontti varmaa tulossa. Prkl

    Edit. Tänään lähti sit käyntiin ilman ongelmia, jännite oli 12.11v ku eberi on käynnissä. Pääseks siihen kaken kautta lukee niitä vika koodeja niin tietäis mitä osia siihen tilais.
     
  12. Rolleri

    Rolleri 1st gear

    Noitten kanssa on tullut touhuttua jonkun verran. Karstanen palopesä oireilee ensin niin että laite toimii vielä leudolla pikkupakkasella mutta yli kymmenen asteen pakkasilla se ei kylmänä lähde omin voimin tulille. Auton ollessa käynnissä tai välittömästi ajon jälkeen kun olet sammuttanut moottorin saattaa se vielä käynnistyä. Sitten kun vielä vähän karstottuu lisää niin ei enää toimi ollenkaan.
    Ei se korjaussarjan vaihto sinne hirveen kallista ole, veikkaan että saat sen teetettyä n. 300,- osineen. Laite toimii sen jälkeen taas vuosikausia moitteettomasti.
     
  13. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Mä noita webastoja asensin 3v vuotta ja vähän tietoja noista löytyy kyllä, ei tosin huolto toimeita. Eilen katoin vähän kuvia ja ei näyttäis olevan niin vaikee avata tok ite, pistin eeperiin s-postia jo ja kysyin hintoja ja mitä kaikke tarvii että sais kuntoon.
     
  14. Rolleri

    Rolleri 1st gear

    Ei se mitään rakettitiedettä ole. Jos pystyt itse tekemään niin ei tuo kalliiksi tule.
     
  15. Rannis

    Rannis 3rd gear

    nojaa sain vika kodit luettua, koodi 14 se antaa eli mahdollinen ylilämpeneminen. voiko toi kans viittaa tohoon pakopesän karstoitumiseen? vai olisko mahollista että yön aikana lämppäri tyhjenee vedestä tai että siihen jotenkin ilmaa pääsis? taisit on vesipumppu finaalissa
     
  16. Rolleri

    Rolleri 1st gear

    Ootko kattellu vieressä miten se oireilee kun ei lähde käyntiin? Jos se yrittää käyntiin ja alkaa savuamaan ja käryämään ja lopettaa sitten käynnistymättä kunnolla niin silloin vika on yleensä palopesässä. Jos se lähtee tulille hetkeksi niin että pakoputkesta tulee ihan kuumaa pakokaasua ja laite selvästi käy ja sitten sammuukin niin silloin syy voi olla vesipumppu, vesi ei kierrä joten kuumenee ja sammuu.
     
  17. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Tänä aamuna seisoin vieressä mutta silloin lähti käyntiin ihan normaalisti. Pitää huomenna taas kokeilla.
     
  18. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    14 koodi on liian suuri ero lähtevän ja tulevan nesteen lämmössä, eli heikko nestekierto. Omaani olen saanu moisen oireen 3kertaa aina eri "vialla" ensin oli vuoto vesiletkussa ja nestevähissä toka oli liian vähän pakkaskestoa ja nestehyhmässä (ei täysin jäässä ja moottorin vesipumppu jaksoi sitä vielä kierrättää) ja kolmannella kertaa oli sitten jääny ilmalukko nesteiden vaihdon jäljiltä. Periaatteessa rikkinäinen vesipumppukin tuon voi tehdä, mutta yleensä jos nesteen kierto kokonaan lakkaa tulee vikakoodiksi 12 tai 15.
     
  19. ViLU

    ViLU Gearhead

    Omassa jeesuksen aikasessa eberissä ylikuumenemisen syy oli juuri vesipumpun ryytyminen. Oli sen pumppupesän puolinen liukulaakeri sen verran jumissa, että välillä pyöri heikosti ja välillä ei. Vaihdoin uuden pumpun niin alko pelittää. Noi vesipumput tuppaa olemaan myös kulutustavaraa...

    Edit: Tossa oli omaa virittelyä vesipumpun vaihdosta vanhempaan eberiin...
     
  20. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Vaihdoin termarin noin kk sitten kyllä mutta onhan autolla ajettu jo monta sata km sen jälkeen ja eberi ilmasin kans silloin. Nestettä on kyllä ihan ylärajassa ja mitattu tänään että kestää -35 astetta. Letkut eberiin vaihdoin viime kesänä ku oli pakko siirtää eberin vähän että sain uus ilmaputsari konehuoneeseen. Kiristin kaikki letkuklemmarit ja yks tuntui siltä että olisi ehkä ollu vähän löysällä, ilma olisi ehkä päässy sisään siin kohas. Onko näissä ebereissä muuten samanlainen vesipumppu ku webastossa mis ei oo akselia ollenkaan, eli ei kauheasti pidä ääntä vaikka olisi rikki.
    Ens yöhön luvassa taas -20 astetta niin huomenna uus testi.
     

Kerro tästä muillekin!