Eberi Ford Rangerissa lakkasi toimimasta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja dean66, 11.10.2022.

  1. dean66

    dean66 Gearhead

    Terve.

    2015 auto ja ilmeisen uutena asennettu maahantuojan toimesta tuo eberi. malli perin yksinkertainen; kauko-ohjaimesta käyntiin tai pois, myös kojetaulussa pieni painikekytkin, jolla saa päälle ja pois. ei muita ohjauksia tai ohjelmointeja.

    konetilassa kolmen sulakkeen ja yhden releen sisältävä "ohjainkeskus", jota kautta tuo ilmeisesti käynnistyy / sammuu.

    hanskalokeron takana on tuon kaukosäätimen ja kojetaulun kytkimen ohjainboksi "EasyStartRemote", johon minun ymmärryksen mukaan pitäisi tulla jostain jatkuva sähkö ja josta lähtee sitten ohjaukset tuonne konetilan puolelle käynnistää eberi.

    ongelmana on se, että mistään ei tule enää sitä jatkuvaa sähköä tuohon boksiin.

    oletin, että jostain sulakerasian kautta olisi vedelty alunperin siihen sähkö, mutta kaikki sulakkeet kojetaulun alla on ehjät.

    onko kellään mitään haisua, mistä diilerin asennusjamppa olisi tuolle sähkön ottanut ?? ei kehtaisi koko kojetaulua purkaa ja mistään ei löydy eberin asennusdokumentaatiota näin tarkalla tasolla... kai näissä yleensä on joku suoraviivainen ohjeistus asentajille ollut, että "ota siitä ja siitä johdosta ohjausvirta" tms...

    apua. kiitos.

    -a-
     
  2. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Easystart remoten boksi saa jatkuvan virran eberin johtosarjan kautta. Katso niiden kolmen sulakkeen kontaktit että ovat puhtaat ja lisäksi että sulakkeet ovat ehjät. Toi remote boksi haaroitetaan samasta johtosarjasta johon normaalisti tulee se kellokytkin. Eli jos eberiin menee sähkö, menee se myös johtosarjassa remote boksille tai kellokytkimelle. Kellolle pitäisi tulla ainakin vanhemman kaavion mukaan jännite keskimmäisen sulakkeen kautta. Eberin sulakenipulle jännite on varmaankin vedetty akulta tai jostain auton jännitepisteestä, selvinnee kaabelia seuraillen.
     
    Muokattu: 11.10.2022
  3. dean66

    dean66 Gearhead

    Kiitos. Tuo konetilan puoli itseasiassa aika hyvin jo tarkasteltu. Eli kaikille niille kolmelle sulakkeelle tulee sähkö ja sulakkeet on ehjät. Pitääpä vielä sieltä puolen kuitenkin tarkastella vielä tarkemmin kuitenkin.

    Paikalliselta ford-merkkihuollolta sain myös sähköpostitse vinkkejä (iso kiitos myös heille!), että jotain kytkentöjä voisi olla myös kuskin jalkatilan kick-panelin takana...

    jospa se puuttuva sähkö jostain löytyisi...
     
  4. Kemer

    Kemer 2nd gear

    Samaa aihetta,eri kohde ja tehdasasenteinen Eberi 2014 vuosimallin 100tkm ajetussa Traficissa.
    Akkukin uusittu eikä apua,latailtu ja tässähän semmoinen automaattisysteemi joka käynnistelee/sammuttelee itseään viileillä kesää talvea jotta moottorinlämmöt nopsaan normaalit,joku päästöjuttu.

    Tässä alustus ja murheena että kellosta käynnistellen lähtee tai ei,fifty fifty,mahdollisuus.
    Uusintayrityksetkään ei yleensä tuota tulosta vaikka sillä hetkellä yrittää ja yrittää mutta seuraava kerta kun tarvii niin voi hyvinkin pelata kuten kuuluukin automaattikäynnistelyä myöden päiviäkin.
    Puhallin käynnistyy aina mutta jatko vaihtelee vinkaisusta nakuttamiseen jolloin tietää että vehje yrittää ainakin käynnistyä kuten pitääkin päästäen savut putkesta mutta jääkö käyntiin vai sammuuko heti vaihtelee...
    Kun tämmöinen huono päivä niin myöskään tuo automaattikäynnistys ei pelitä liittyen varmaan samaan perusmurheeseen,siis jos koleilla keleillä starttaa niin normaalistihan lämmitin rupeaa heti töihin itsenäisesti koneen käynnistymisen jälkeen kunnes sammuu kun anturit antaa käskyn ja päinvastoin pitkin päivää.

    Mikäli päivän mittaan starttaa koneen useamminkin niin lähtee kyllä jossain vaiheessa itsekseen toimimaan eestaas mutta toimiiko seuraavana päivänä enää ja varsinkin kylmästartteja ajatellen tarviisi olla varmuutta saada itse käynnistettyä kun lohkolämmitintä tai letkulämmitintä ei tietty ole ?
    Kun Eber käy,käy hyvin savuttamatta mutta toki jos muutama ohari tullut eikä käynnistynyt niin pölläyttäähän se kunnon käryt.

    On siis kovin epävarma ja kun tuo talvikin tulossa...:(
    Kellon koputtelu tuntuu välillä auttavan tai ehkä vaan tuntuu..kosketushäiriökö,alijännitettä,maavikaako,joku osavika vai huoltoako tämä kaipaa?
     
  5. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Ebereissä on ollut paloilmapuhaltimen maadoitusjohdon kanssa ongelmia. Maadoitus eli miinuspinni on aivoboksissa mutta sen siirtäminen laitteen runkoon saa laitteen taas toimimaan. Meillä vika oli sprinterin tehdaseberissä joka lähti jos lähti, välillä toimi välillä ei, savutti, puhallin toimi laiskasti yms. kaikkea outoa. Aivot vaiheettiin turhaan kunnes löytyi ihminen joka kertoi että tästä on ihan tehdas-ohje, joku bulletiini, ei mikään iso hommakaan jos eberi on helpossa paikassa. Ainakin Porissa Kirmolassa osattiin tehdä muutostyö. Sen jälkeen on toiminut vuosia.
     
  6. Kemer

    Kemer 2nd gear

    Hmm...kiitos,tässä kumminkin tuo puhallin toimii normaalisti aina lähtipä itse lämmitin käyntiin tai ei eikä tämä savutakkaan mahdollisten alkusavujen jälkeen mikäli siis aiempi käynnistysyritys ei onnistunut ja tosiaan aivoja en ihan hetikohta rupea vaihtamaan tai vaihdattamaan "varmuuden vuosi"ennenkuin pimenee tyystin ja pakosta(senverta tyyriis osa ja halvempi vaihtoehto vanhan lähettäminen johonkin korjauttavaksi kovin epävarman oloista eli uusi sitten mieluusti)
    Pihalla ei tarkene enää konttia,irrotella,tutkia ja palella keuhkotautia hakien eli on jo korjaamohommia ja varmaan vikakoodien haku aluksi ellei anna olla tälleen ja odottaa että hyytyy totaalisesti ennenkuin vie pajalle.
    Onko näissä jotkut määrätyt Eber vuosimallit huonompia eikäkö tehty parannuksia esim aivopuolelle kestävyyteen ,maadoituksiin tms vinkkejä vikapuolta haettaessa puoliksi arvaamalla?
     
    Muokattu: 6.11.2022
  7. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Tuo meidän mersun eberi oli aika vanha, 2001. Itellä on ollut muutama 2011 eberi erillisillä pumpuilla ja näissä ei ole ollut vikaa. Jos hehkutulppa olisi rikki niin se savuttaa sit aina. Paloilmapuhaltinen heikko toiminta aiheuttaa savutusta startissa eikä jaksa jäädä päälle. Isolla viikkokellolla sieltä kyllä saisi vikakoodit ulos.
     
  8. Kemer

    Kemer 2nd gear

    Vikakoodit varmaan se ykkösvaihtoehto,aamusta kumminkin kellolla käynnistellen lämmitin ja nätisti lähti puhisemaan vaikka niin kylmää ollutkaan että tarvetta varsinaisesti mutta kokeilin kun tämä asia vaivaa ja varsinkin ennen paukkupakkasia...
    Monet varmaan miettisi myöskin veisikö pajalle vaiko ei kun välttämättä mitään vikaakaan löydy tai vaihdeltaisiin osia vaihtelun vuoksi loppulaskun nostamiseksi vai mitä mahdollisesti huollon nimellä tehtävä toimenpide käsittää näissä,semmoistakin vaihtoehtoa mainostavat ainakin "viralliset" eber/webastokorjaamot.
    Oisko semmoisessa järkeä määräajoinkin vaiko kyseessä humpuukia?

    Montakohan ehjää laitetta korjattu kalliistikkin vaikka vaan akkumurhetta tai tavallaan käytetty väärin sammuttelemalla kesken pöhinän varsinkin tällaisessa automaattikäynnistelyllä varustetuissa lämmittimissä,meinaan että ei se varmaan hyvää tee,nokeaa paikat ja epämääräinnen "vika" saatu kuntoon monesti kunhan annettu käydä karstat pois kunnolla.
    Polttoaineen sekaan porukka lisäilee esim RL2 Red Linelta dieseleissään suutin ja mahd pumpun hyvinvointiin mutta mahtaako samaa polttoainetta tankista ottava lämmitin jopa pitää itseään puhtaampana jos lisäaineita käyttää,polttaahan sekin ja jotain kait aineet palaessaan vaikuttaa perusdieseliin verrattuna myös lämmittimissä?
    Tuntuu että nämä kuskit jotka eivät pätki kesken kaiken lämmittimen toimintaa ja käyttää sitä kuten kuuluukin saavat ne toimimaankin vuositolkulla vailla huolenhäivää autonsa iän.
     
  9. Antabus

    Antabus 3rd gear

    No mun Volvon eberi tekee samaa ku kemerillä. Ohjainlaite siitä rupee olee tiensä päässä, tai just se maavika mikä tekee tota. Fifty sixty aina onks lämmenny vai ei. Huomaa ku laittaa tietokoneen nokkaan ja pyörittää sillä puhallinta ni kierrokset humpailee.
     
  10. Antabus

    Antabus 3rd gear

    Ei se ohjainlaitteen korjaus edes hirveen kallista näkyny olevan mitä netistä löysin. Ei vaan ollu enää motivaatiota kaivaa eberiä irti ja laittaa ohjainta korjauksee , on niin mahtavassa paikassa. Asentelin tälle talvelle ylijääneen kiertovesipumpullisen letkulämppärin
     
  11. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Tilasin joku vuosi sitten tsekeistä, tais olla prokes-auto osia eberiin. On niillä webastoonkin. Hinta oli ok ja orkkisosia. Niillon hyvät sivut, kattoo vaan osanumerot ekaks. Netistä löytyy hajoituskuvat ja numerot kun tietää mikä lämmitin on itellä. Piti maksaa vaan tilille etukäteen mut kamat tuli firmasta nopeasti. Tommonen eberi on simppeli ja nopia korjata jos on mekaaninen vika. Omasta kellosta sai vikakoodit ulos ja sen perusteella tilasin osat plus huolto-osat.
     
  12. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    taitavat ohittaa monetkin pienet ronklaukset kunnes koko värkki hyytyy ja polttoainetoiminen lisälämppäri ei poikkeus linjaan kun hankalassa paikassakin yleensä roplata.
    Jos tehdasasenteisia ja kellolla niin saako niistä vikakoodit jotenkin ulos niistä nappuloista painellen?
    Mitä esson baarissa kuullut niin monet pajat keskittyy hetikohta tuon ohjainboksin vaihtamiseen vaikka vika ei edes siinä satavarmasti mutta kun sillä on helppo aloittaa eikä asiakas edes kyseenalaista muutaman satasen remppaa osineen.
    Jos se naksuttaa ja yrittää sytyttääkkiin lähes aina niin diagnoosi voi olla mun mielestä joku muukin ja halvempi kuin heti boksinvaihtoon.
    Luulisi että siinätapauksessa bokseja olisi pilvinpimein tarjolla jobbareista lähtien,ebereitä ja webastoja piisaa nykyautoissa eikä muita varaosia tarviisi juuri ollenkaan jos aina boksivikaa.
    Toki voi ollakkin,meneehän nekin rikki ,mutta miksi ?
     
  13. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Mulla oli eberin kellon sulakkeessa häikkää kun joskus hävitti ajastukset ja sammui kesken kaiken. Kello piti kellon ajan mutta sekoili satunnaisesti eikä vikakoodeja. Tohon siis auttoi kellon sulakkeen/pesän puhdistus. Yleensä jos lähtee päälle ja sammuu hetken kuluttua niin on nesteen kierrossa häiriö (kiertovesipumppu)
     
  14. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    dean66 laita mulle YV !!
     
  15. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Osaanhan noista tehdas asennuksista pääsee käsiksi obd portin kautta ihan autocomilla yms. Testereillä
     
  16. Kemer

    Kemer 2nd gear

    Vikakoodit haettu = paloilmapuhallin,tunnistamaton vikalaji B144821 tulostui paperiin useita kertoja kuin toisena käynnistysyritys,epäonnistuneet käynnistysyritykset B148429.
    automaattikäynnistyksestä kun oli puhe ja sen tarpeettomuudesta minun pätkäajoon eikä katkominen eestaas varmaan lämmittimellekään hyvää tee niin huoltomies nosti auton ylös samalla kun kurkkasi Eberiä muutenkin ja nappasi sormin jonkun mötikän irti,kyseessä lienee anturi ja sillä kuulemma loppuu automaattikäynnistelyt.
    Ei kyllä eilisen operaation jälkeen olekkaan käynnistynyt,hiirenhiljaa ollut.

    Semmoinen 2e kolikon kokoinen jossa kiiltävä toinen puoli ,pistoke toisellapuolen ja systeemi rupeaa taasen toimimaan suunnitellusti kunhan tökkää kiertäen tuo takaisin paikalleen+johto kiinni.
    Tai rupeasi jos tämän saa vaan toimimaan normaalisti muutenkin...onko tietäjiä koodinmurtajiksi ja mitähän remppaa tarviisi?
    Yhtenä arvauksena tuo ohjauselektroniikan piirikorttivika ja siis uusi kortti sekä paloilmapuhallin+työ.
     
  17. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Toi mötikkä mikä otettiin pois on lämpötila-anturi minkä mukaan lämmitin käynnistyy aina auto käynnistettäessä ulkolämpötilan niin vaatiessa. Jos sen poistaa ei enään lähde itse päälle vaan Ainostaan käyttölaitteesta.
     
  18. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Kyllä tuo pesän karstottuminen diesel lämmittimissä on se yleisin syy ettei käynnisty laisinkaan tai aika-ajoin. Toki paloilmapuhaltimiakin menee.
    Vikakoodien luku Eberin ohjelmalla (Easyscan) ja sitä kautta eteenpäin komponenttitesteillä. Ei noita kyllä oikein arvailuilla saa kuntoon.
    Riittävän monta käynnistys yritystä niin menee vika lukkoon jolloin ei saa auki enään sulakkeita irrottelemalla vaan testerin kautta...
     
  19. Kemer

    Kemer 2nd gear

    Jees,tuo anturi otettiin pois nimenomaan siksi että koska käytännössä mulla vain pätkäajoa niin vehje käynnistyi ja sammui kesken kaiken eestaas kun koslankin sammutti ja tiedän ettei se tee hyvää Eberille/weberille ,näin sanoi myös tuo huoltomies joka anturin nappasi irti juurikin kun asia tuli puheeksi onko toiminto hyväksi vai ei mun käytössä?
    Helppohan tuo kiinni pistää takaisin tai ottaa poiskin kun nyt tietää anturin sijainnin ja ei siinä mitään työkalujakaan tarvita ,pistoke irti ja anturi lähtee käteen nyppäämällä.
    Vehje on nyt siis kellokäynnisteinenkin ja itse määriteltävissä käytänkö vai ei,kuten haluankin!
    Sitten tähän itse ongelmaan vikakoodeineen.
    Olen tilannut sille ajan perushuoltoon koska ihmeparantumiseen en usko tai siihen että se sitten varmasti toimii kun paukkupakkasetkin.
    Nyt eber on kyllä lähtenyt käyntiin kun halunnutkin mutta eipä ole kylmempää ollut kuin max -7 tienoilla ja mites sitten kun tuplasti tai triplasti tuo?

    Löin tuo vikapaperin tiskiin koodeineen ja hän oli sitä mieltä ettei nyt sentään heti ohjainlaitetta ruveta vaihtamaan vaikka mahdollinen vikakohde toki onkin.
    Tuttu murhe kuulemma ja lämmitinvaivaisia piisaa,niitä kun on todella paljon joko tehdasasenteisina tai jälkisellaisina koska muuta kunnollista lämmitintä nykyautoissa ei ole paitsi pumpullinen letkulämmitin mutta ne taas eri juttu.
    Perushuolto jossa vaihtavat tuon paloilmapuhaltimen joka kuulemma jumittuu ajan myötä näissä herkästi,uuden tulpan ja mitälie putsausta sekä parin kolmen tunnin työ siis tulossa n400-500e kustannuksella.
    Virallinen huoltoliike kyseessä ja kun tuo ohjainlaite monenkin mielessä jotta siinä se vika on niin tämä korjaamon mies sanoi että sitä ei tiedä varmasti koska asia ei mitattavissa mutta hän ei ensitöikseen ohjainlaitetta siis vaihtaisi vaan tekisi tämän perushuollon ja vasta sitten mikäli ei toimi luotettavasti päädymme tyyriin ohjainlaitteen uusimiseen eikä huolto silti hukkaan mene kumminkaan eikä eberiä irti enää tarviisi ottaa ohjainlaitteen vaihdossa mikäli siihen sitten lopulta päädytään ja todellakin,ohjainlaitteita monet korjaamot vaihtaa ihan ns varmuuden vuoksi häntä lainaten vaikka vika saattanut olla halvempaakin sorttia.
    Tokihan vehje tietysti toimii rempan jälkeen jos kaikki uusitaan kun pöydällä kerta jo palasina eli onhan se tietty varma joskin kallis tapa remontoida mutta lie paraskin jos pitkällä tähtäimellä miettii niin toimiipahan taas vuosia.
    Oli kumminkin sitä mieltä että lämmitivertailussa weber oli kestävämpi ja fiksumpi laite jo suodattimensa osalta kuin eber.
    Katotaan nyt miten äijän käy,ilmoittelen jahka huollettu ja kokemuksia talvesta.
     
    Muokattu: 4.12.2022 klo 11:47
  20. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Ja sitten kun tuohon lisätään se ohjainlaitteen hinta niin, ollankin jo ylitetty uuden lämmittimen hinta. Toisin sanoen jos paloilma puhaltimesta on vikakoodia, eikä ole selvästi jumissa niin vaihtaisin suosista koko lämmittimen. Missään tapauksessa en vaihtaisi palopuhallinta jos en olisi aivan varma siitä että ohjainlaitteessa ei ole vikaa. Ja kyllä sen pystyy mittaamaan jos osaa ja jaksaa.
     

Kerro tästä muillekin!