ECM maadoittaa pa-pumpun sulakkeen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja velsuk, 17.8.2013.

  1. velsuk

    velsuk 3rd gear

    GM L05 eli 350 tbi 1992. Bensapumpun sulake paloi, eikä kestä virtoja enää. Aivolaatikolta tulee kaksi oranssia johtoa toiseen sulakkeen pinniin ja kolmas oranssi tulee jostain koneen takaa päin. Lisäksi yksi taitaa tulla releeltä. Koneen suunnasta tulevassa ei ole juuri plussaa eikä miinusta, mutta boksilta tulevat oranssit johdot ovat miinuksia. Kun liittimet ottaa irti boksista, loppuu maadoitus. Miksi boksi maadoittaa sulakkeelle menevät johdot? Bensapumpun harmaa virtasyöttö on myös maissa. Kokeilin irroittaa johdon pumpun läheltä, eikä pumppu ollut maissa. Maadoitus on jossain takapenkin etupuolella, koska siihen asti pystyy seuraamaan ja mittaamaan. Boksille tulee pumppuun yhteydessä oleva harmaa johto, joka on maissa mutta sen katkaiseminen ei lopettanut oranssien johtojen maadoittamista. Mihin pumpun johto menee ensin, öljypainekatkaisijalleko? Voiko katkaisija vetää maihin ja antaa boksillekin maita väärin? Onko öp-katkaisija erikseen yhteydessä boksiin?

    Tai onko jollain ollut samansuuntaisia vaivoja muuten?
     
  2. smuige

    smuige Gearhead

    Mikä kori? Tuntuu vähän sekavilta noi sun kuvaukset. Gm:ssä oranssit johdot aina jatkuva 12v, ainakin vanissa pari eri sulaketta, ecm b ja fuel pump muistaakseni, eli bensapumpun releen syöttö sekä boksin "muistivirta". Se että johdosta mittaamalla on maissa voi hyvinkin johtua boksin sisäisistä kytkennöistä eikä tarkoita että oikeasti maissa. Boksihan ohjaa bensapumpun relettä, öljynpainekytkimen kautta tulee myös rinnakkainen heräte releelle,eli kun öljynpaine nousee rupee pumppu pyörimään. Perhana kun tähän hätään on kytkentäkaaviot tallilla niin tulee vähän ulkomuistista... Eli joo, bensapumppu ensisijaisesti releen kautta ja toissijaisesti öljypainekytkimen kautta, en nyt muista menikö se peräti niin että öp-katkaisija kytkee ikään kuin releen ohi eli auto kävis jopa ilman polttoainepumpun relettä kunhan öp nousee. Sitten vielä pakkaa sekoittamassa joissakin malleissa hot fuel handling module eli röökiaskin kokoinen lisäboksi joka kierättää polttoainetta tietyissä tilanteissa estäen höyrystymistä läppärungossa. No enivei jos sulla pumpun sulake palaa niin joko ecm tai pa-pumpun rele oikkarissa, muuta ei pitäisi suoraan olla sen sulakkeen takana, voin tarkistaa vielä kytkentäkaavioista. Jos ymmärsin oikein niin sulake palaa kun virran lyö päälle? Ota rele irti ja koita palaako silloin? Jollei pala niin rele tai joku sen jälkeen polttaa sulakkeen. Koita kanssa kytkemättä virtaa käyttää relettä, releeltä lähtee punainen n.10cm johto jossa liitin päässä, se on releen heräte, kytkemällä siihen virtaa lähtee pumppu pyörimään, silloin pitäis sulake myös kärvähtää jos releessä tai pumpussa vikaa. Jos sulake pysyy ehjänä ilman relettä koita startata ja kato lähteekö pumppu pyörimään ja auto käymään kun öp nousee. Samaten voit koittaa irrottaa öp-katkaisijan pistokkeen ja kattoa onko vaikutusta sulakkeen palamiseen. Pumpunsyöttövirta kun pitäis mennä sekä releelle että katkaisijalle ja kummankin oikkari vois polttaa sulakkeen, auton pitäisi kuitenkin käydä vaikka jompi kumpi poiskytketty, näin siis jos muistan oikein, ei kehtaa enää tähän aikaan ruveta pihalla kokeileen jos chevy käy ilman relettä...
     
  3. Erska

    Erska Gearhead

    Ylläoleva laite on siis B korinen Caprice.
     
  4. velsuk

    velsuk 3rd gear

    Joo, vähemmästäkin tulee sekavaa tekstiä. Mulla on ollut käytössä -93 asti ulottuva pick-up- korjauskirja sähkökaavioineen ja netistä olen yrittänyt tihrustaa huonosti näkyviä kaavioita. Kiitos Smuigelle maalaisjärkeen käyvistä vinkeistä.

    Niin, rele irti; sulake ehjänä virrat päällä. Sahaaminen poltti sulakkeen.

    Virrat pois ja rele kiinni, sulake pysyi ehjänä, kun antoi sille liittimelle plussaa.

    ÖP-katkaisijan johto irti- sulake pysyi ehjänä sahaamallakin. Bensapumpun johdotus on vielä vaiheessa, joten käyntiin ei vielä pääse yrittämään. Vai lähteekös se ollenkaan öp-katkaisija irti?
     
  5. velsuk

    velsuk 3rd gear

    ...lähtihän se. Katkaisijan liittimen irroittaminen ei merkittävää muutosta käynnistykseen tai käyntiin aiheuttanut. Tietysti öp-valo on mykkänä, joten katkaisijakauppaan vain. Kiitokset vielä Smuigelle.
     

Kerro tästä muillekin!