Ecu + Fuel pump relay ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja CCZ28, 5.1.2023.

  1. CCZ28

    CCZ28 Gearhead

    1

    [​IMG]
     
    Muokattu: 27.3.2024
  2. Kurvi

    Kurvi 1st gear

    Pinkkijohto releen +ohjausvirta(virtalukko tai kytkin), vaaleanvihreä menee pumpulle.pumpun -johto runkoon.
     
  3. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Ei tuossa kaaviossa ole oikein mitään järkeä noin, täytyy olla virheellinen :odeek:

    Tuon mukaan ECU:lta tulisi vaaleanvihreä johto, ensin sulakkeelle (pumpun sulakeko ?) ja haarottuisi sitten pumpulle sekä releelle...tuskin mikään ECU kestää pumpun virtoja :odeek:
    Vai onko tuossa ideana että ECU saa tiedon releeltä, että b-pumppu on päällä, mutta miksi...ECU:nhan sitä pumppua luulisi ohjaavan ?
    Vai pitääkö tuo rele sisällään jotain outoa elektroniikkaa ja tuo pumpulta tuleva virta toimii tavallaan "liipaisimena" kuten transistorissa (ei olisi mitään järkeä) ?

    Pinkki tulisi kaavion mukaan virtalukon tai pääkatkaisijan takaa Switched +12V, ollen käytännössä sama kun sytytysvirta ja se ohjaisi pumpun relettä...ei voi olla niin ja tosi vaarallinen...vuoto, virrat päällä = liekkimeri.
    Kaiken lisäksi sama Switched +12V näyttää kuitenkin ohjaavan ECU:a päälle...
    Lisäksi rele ja ECU ovat rinnakkain ohjaamassa samaa b-pumppua...ööö, WTF ? :odeek:

    Varmaan kuuluisi olla niin että releen napa A, johto Pink, siihen tulisi ohjaus ECU:lta pinnistä numero 9 Fuel Pump tuota LT.Green johtoa pitkin (varmaan mieluummin joku muu väri).
    Releen navalta B lähtevä johto Lt. Green ensin sulakkeelle FUSE ja sitten edelleen sieltä Fuel Pump Harness - Lt. Green pumpulle lähtevään johtosarjaan.

    Releen napoihin C ja D johdot kuten nyttekin...pumpun maadoitus hyvään maahan pumpun päästä.

    Syöttövirran pumpun releelle napaan C toisin vielä suoraan laturin perästä, en akulta, niin pumppu saisi max. latausjännitteellä mahdollisimman paljon virtaa.
     
    Muokattu: 5.1.2023
  4. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Ehkä paras ja turvallisin moottorin kannalta sellainen että öljyn painekytkin käskyttää bensapumppua. ECM ohjaa relettä ( pari sek ) jotta paine nousee ennen starttia. Releen koskettimelta pumpulle menevään johtimeen 12 V kytketään rinnalle johdin joka tulee öljynpaineen kytkimeltä. Nyt pumppu käy vain jos öljynpainetta on öljykanavassa. Rele ei ohjaa pumppua koneen käydessä, ainoastaan ennen starttia. Yksinkertainen kytkentä joka yleensä paras. Moottorin käydessä sulakerasiasta 12 V suoraan painekytkimen koskettimelle, siitä suoraan pumpulle sulakkeen (10 A) läpi, pumpun toiselta puolelta maadoitus auton runkoon.
     
    Muokattu: 5.1.2023
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tuommoisen paineen vartijan voi hyvälaatuisessa ecussa tehdä ohjelmallisesti. Mulla ei ole polttoainepumpun ja öljynpaineen välillä suoraa kytkentää. Mutta on semmoinen, että öljynpaineen valon palaessa kierrosluvun rajoitin on aika alhaalla (1500). Startissa on ihan sama, miten kaasupedaalia pitelee. Kiekaisu tulee vasta paineiden saavuttua. Samalla tavoin se pudottaa tehot, jos valo ajossa syttyy. Stallin ollessa 3000++ veto katkeaa samantein.
     
  6. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Minusta tuossa kertomassani kytkennässä idea on juuri sen yksinkertaisuus. Painekytkin ohjaa pumppua, vain yksi kosketin välissä, ei releitä mukana silloin kun ajetaan. Sitä varmempi mitä vähemmän rojua välissä.
     
  7. harrastaja

    harrastaja Gearhead

    Kyllä tuo taitaa olla ihan oikein.
    Tuosta kuvasta puuttuu pumpun/releen haaroituskaapelin osuus.[​IMG]
     
    CCZ28 tykkää tästä.
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Laita hyvä painekytkin, ettei hitsaa pumpun moottorin virralla kiinni. Ja joku valvonta sille, että jos se painekytkin pätkii pumppua, niin ettei mene laihalle ja sulata moottorin sisuksia.
     
  9. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    No se muuttaa asian, mahdoton tietää jos osa kaaviosta puuttuu jo kättelyssä.
    Ensimmäisessä kaaviossa ei taida olla sitten kuvattu releitä, eikä antureita ollenkaan, vaan nuo "laatikot" ovatkin ilmeisesti pelkkiä liittimiä...
     
  10. RuosteRisto

    RuosteRisto 1st gear

    En tiedä onko mittään hyötyä tästä, mutta vähä tullu pusattua DIY moottorinohjauksien kanssa. Jos ecu ohjaa jotain käyttölaitetta se yleensä ohjaa releen maita eikä ns.heräte virtaa. Tai ainakin näissä minun touhuissa se niin on mennyt.
     
  11. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Niinhän se tuossakin näyttäisi tekevän...
     
  12. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Ei mitään hitsaa koska painekytkimen koskettimen etupuolella on tietenkin myös sulake. Jos pumppu pätkii, koneeseen menee vaan ilmaa, ei sulata mitään. Ajetaanhan sitä kaasu pohjassakin rajoitinta vasten ja mitään ei hajoa koska kone pumppaa vain pelkää ilmaa.
     
  13. RuosteRisto

    RuosteRisto 1st gear

    No niinhän se tuossa kuvassa tekee, mutta muistan joskus kauan sitten ku mulle piti rautalangasta vääntää miten sen pitäis pelata. Ja onhan se kiva kun joku sen suomeks sanoo ilman kytkentäkaavioita tai sanakirjaa.
     
  14. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Ei aina. Esim. 1995 GM flektin releitä ecu ohjaa maadoittamalla mutta bensapumpun releessä päinvastoin.
     
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mistä se ilmaa saa? Jos pumppu käy vajaalla teholla, tuotto loppuu aiemmin ja seokset menee laihalle. Silloin on vauriomahdollisuus. Ruiskussa etenkin, mutta kai se onnistuu kaasuttimellakin. Ruiskun painepumppu ottaa aika paljon virtaa. Mulla 6-8 ampeeria. Rele hyvä, painekytkin ei.
     
  16. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Mulla kävi kerran niin Corvettessa että tankin sisällä pumpun painepuolen letku oli luistanut irti putkesta eli paineet romahti. Koneesta loppui vain veto mutta mitään ei hajonnut vaikka oli ahdettu. Auto oli 25 v vanha ja yhtään painekytkintä siihen ei vaihdettu. Suurtehopumpulla ainoa sähköinen ongelma oli kerran se että tankin läpiviennin liitin ei kestänyt suurempaa virtaa. Liitin oli kyllä löystynyt mutta tuplavahvistus on paikallaan siinä kohtaa liitosta.

    Tarkoitin että männät pumppaa pelkkää ilmaa silloin jos bensapumppu ei toimi. Ei silloin männät sula.
     
    Muokattu: 5.1.2023
  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jos lakkaa tuottamasta kokonaan niin käy noin. Jos se pumppu ei käy täysillä, niin sitten tulee jossakin kohtaa raja missä tuotto loppuu ja menee laihalle. Mut fiksu ohjain toki laittaa stopin käynnille, jos lambda/afr menee alle asetetun rajan…. …että sikäli se pumppukin voi olla ohjaimen ohjauksessa…
     
  18. RuosteRisto

    RuosteRisto 1st gear

    Eikö oo kuitenkin niin että jos tehdään täysin ”stand alone” ecu niin sillon se ohjaa kaikkea tarpeellista ja sillon on nimenomaan ”vähemmän rojua välissä”? Jos se ”tarkkailee” öljynpainetta ja katkasee polttoaineen syötön tarvittaessa on se ecu:n tekemä käsky vähemmällä johtojen/kytkimien asennuksella.

    En tietenkään tuomitse mitään painekytkimiä yms. kaikkihan me harrastajat tehdään omalla tavalla. Eiköhän oo tärkeintä että vehkeet toimii ja jeesataan muita jos on tarve.
     
  19. 67_Camaro

    67_Camaro 2nd gear

    Manuaalissahan tuon bpumpun kytkentävaihtoehdot on selvitetty kuvien kera, sivu 23

    Tuossahan on siis kaksi kytkentävaihtoehtoa.

    "Fuel Pump Harness / Relay (single‐pin)" = yksinapainen light green liitin jos virittelee oman releen pumpulle tai

    "Fuel Pump Harness / Relay (multi‐pin)" = nelinapainen liitin jos käytössä Fastin joku fuel pump harness kitti
     
  20. CCZ28

    CCZ28 Gearhead

    1
     
    Muokattu: 27.3.2024

Kerro tästä muillekin!