Edelbrock kaasariongelma

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Make500, 30.8.2013.

  1. Make500

    Make500 Gearhead

    Edelin 1407 750 cfm on koneessa kii ja probleema sellainen että voima uupuu paikalta lähtiessä ja osakaasukiihdytyksessä miettii hetken. Mutta vika ikään kuin poistuu kun vetää ryyppyä hieman päälle. Tyhjäkäyntiseokset on kunnossa ja pikatiellä mennessäkin A/F mittari näyttää siinä 14-15 lukemia. Voiko sielä jumittaa jokin vai onko vain liian pientä suutinta? Kiihdytyspumpun vipua säädelty suuntaan jos toiseen ja sillä ei vaikutusta. Kone forddin 390.
     
  2. SauliK

    SauliK Gearhead

    mulla sama robleema, kaasua antaessa auto ei pelaa ennenkuin ensiö boostereista alkaa bensaa tulemaan. taitaa tyhjäkäyntipipiirin ohessa oleva siirtymävaihepiiri olla tukkeessa, riittämätön tai molempia.
    mulla tosin kesken ajon katosi tyhjäkäyntikin lähes kokonaan eikä vastaa enää mihinkään säätöihin ja toinen tyhjäkäyntiseosruuvi ei tunnu kiristyvän ennenkuin jousi pohjaa eli vikoja mulla tuossa varmaan useampia päällä

    mulla isolohko olds koneena ja sama kaasutin, nokkakeppinä xe284.

    onko ennen pelannut kunnolla? mulla ei ja ties kuinka vanha kaasari
     
  3. Substitute

    Substitute Gearhead

    Jospa noissa aukeaa toisiopuolen ilmaläpät liian herkästi, silloin se menee laihalle kun kurkkukohtainen virtaus ei enää jaksa vetää polttoainetta tarpeeksi ko. Kurkun venturilta. Neljästä reiästä virtausvoimakkuus ja imu on pienempi kuin kahdesta, välikierroksilla se ei välttämättä riitä ventureille.
     
  4. Make500

    Make500 Gearhead

    Kuinkas tuonkin ajossa tarkistais? Nokkana mulla cranen 266/266 .516 .516 eli aika mieto ja tuottaa alipainettakin hyvin. Ongelma on mielestäni vain tuolla alakierroksilla alle 2500 rpm. Kiertää kuitenkin yli 5500 ja kyllä se siellä vielä bensaa saa joten ei toisiot varmaan jumissakaan ole?
     
  5. SauliK

    SauliK Gearhead

    ei ainakaan mulla aukea liian aikaisin kun katselin kaasarin toimintaa kaasuttelun aikana, en tosin ajon aikana mutta oireet ovat samat parkissa ja ajossa.

    ja lisäksi vielä että toisella edelbrockilla auto alkoi pelaamaan
     
  6. elky

    elky Gearhead

    Onnistuin joskus poistamaan samanlaisen ongelman nostamalla bensanpinnan vähän käyttöohjetta korkeammalle. Se saa pääpiirin toimimaan pienemmällä kurkun alipaineella.
     
  7. Luckyluke

    Luckyluke 3rd gear

    En ole mikään kaasutin expertti, mutta omassa pääsin eroon tosta tyhjäkäyntipiirin siirtymävaiheen arpomisesta laittamalla jäykimmät neulaventtiilin jouset mitä tarjolla, nostamalla ennakkoa reilusti(initial timing n. 21 astetta ilman alipaineennakkoa)ja säätämällä tyhjäkäynnin vacuumimittarilla(seosmittarilla näyttää rikkaan puoleiselta. Amerikassa edelbrock tunnetaan nimellä edelbog :lol:
     
  8. Väne

    Väne Gearhead

    Liian löysät powerpiston jouset, hae semmoset joilla neulat on alhaalla matka-ajossa, mutta heti kun raotat läppiä neulat lähtee nousemaan, silloin pitäis toimia myös alemmilla kierroksilla.
    Jos ei jousilla tule kuntoon niin kokeile seuraavaksi ohempikärkistä neulaa,ja lopulta isompaa suutinta ja neulaa. Sitten kun toimii kokeile paksumpaa cruise aluetta neuloissa.

    Tarkista ettei ole ilmavuotoja boosterien alla, ja samalla sarhaa idle tubet auki. Paitsi jos seosruuvi ei pohjaa mihinkään niin taitaa olla jotain isompaa :eek:

    Ota toisiopuoli pois käytöstä, eli tanko irti akseleiden välistä.
    Helpottaa ensiöpuolen täyskaasu seoksien säätöakin.

    Tarkoitat varmaan neulaventtiilillä power pistonia ja ensiö neuloja.
    Jousien vaihdon ei pitäisi vaikuttaa tyhjäkäyntipiiriin koska tyhjäkäyntipiirin suutin on paljon pienempi kuin normaalikokoinen ensiösuutin vaikka neula on alhaalla, laskeutuukohan neulat alas matka-ajossa jäykillä jousilla?
     
  9. Make500

    Make500 Gearhead

    Kiitoksia neuovoista. Nyt menossa pakosarjan tiivisteiden teko, joten säätöhommat jatkuu kun saan ne kuntoon. Täytyis hommata vaan se vacuumimittari tuohon säätöhommaan, mutta enpä mätänetistäkään sellaista löytäny...
     
  10. Make500

    Make500 Gearhead

    Kyllä se vaan niin oli että laihalla oli tyhjäkäyntipiirikin hiukan, mutta yksin sen säätö ei auttanut vaan vetäsin korvakuulolla jakajaan ennakkoa vähän lisää ja nyt ärjyy jo eri malliin. Lampulla tosin näyttää jo 20° tyhjäkäynnillä ja hyppää yli 40° kaasulla. Ei tosin kuullut ajossa pingitystä mutta täytyy kyllä uudelleen tsekata noi ajotusmerkit dampperilla.
     
  11. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

  12. SauliK

    SauliK Gearhead

    Sama homma auttoi itselläkin, nostin perusennakot jo 25 asti mutta kokonaisennakkoa tuli vitusti. En tosin kuullut itsekkään mitään nakutuksia muttei tohtinu jättää siihen vaan vedin takaisin 20 asteeseen.

    tuo iltasatu on kahlattu hyvin läpi ja kaasarin puhdistuksella sain tyhjäkäynnin takaisin mutta edelleen kyykkää kun painaa kaasua ihan vähän.
    ryömittämisestä ei tule mitään ja aina tulee soralla sutilähtö.

    eli siis tyhjää käy hyvin mutta alle 1500rpm ei mitään vetoja. Bensapinnan nostolla ei vaikutusta suuntaan eikä toiseen käyttäytymisessä
     

Kerro tästä muillekin!