Edis 8

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja flw-65, 19.9.2012.

  1. flw-65

    flw-65 3rd gear

    Virtuaali suunnitelmissa olisi tuollaisen Edis 8- suorasytkä järjestelmän lisääminen Megasquirtiin. (Megakin vielä paperilla )
    Käsitykseni mukaan tämä Edis 8 on ns.hukkakipinällä varustettu, eli antaa kaksi kipinää ,Ensimmäisen puristustahdin lopuksi, ja toisen kun pakotahti on lopuillaan. Onko tästä mitään hyötyä /haittaa normaalissa 60 luvun veekasissa :odroll: Olen tutustunut aiheeseen netttikeskustelujen kautta, ja vielä on epäselvää mm. se miten Mega ohjaa sytytystä Edikselle ? Onko Megassa 4 vai 8 sytkälähtöä, ja miten ne kytketään Ediksen poxille ?
    Entä sytytysjohdot, miten ne letitetään... :odroll:
    Että tämmönen kysymys tälläkertaa... :-?
     
  2. LordMrFord

    LordMrFord Gearhead

    Hukkakipinästä ei ole mitään haittaa niin pienillä kierroksilla, kuin tönäriveekasit kiertävät. Tai oikeastaan on...ei voi käyttää sytytyksen katkaisua rajoittajissa, joten turbokoneen ja lähtökierrosrajoittajan kanssa tulee ongelmia.

    VR-anturi lukee koneen dampperilla olevaa 36-1 hammaslevyä, josta tuleva sinimuotoinen signaali muuntuu EDIS-boksissa kanttiaalloksi, josta se menee MEGAan ja siihen lisätään oikea ennakko.
    Sieltä se siirtyy takaisin EDIS-laatikolle ja EDIS itse jakaa sen oikeille pytyille eli EDIS-Mega käyttää vain yhtä sytkälähtöä.
    Ei tarvitse kummemmin letittää, jos käyttää vain toisesta päästä maadoitettua sukkaa anturin johtojen ympärillä.

    ...jakajan voikin sitten katkaista ja jättää akselin pyörittämään öljypumppua.

    Esimerkiksi 96 Escortin (CVH) VR-anturi ja puolat toimivat EDIS8:n kanssa, ettei tarvitse lähteä Motonettiä edemmäs kalaan.


    http://www.finsquirt.net/forum/

    http://www.msextra.com/forums/index.php

    http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... l.htm#edis

    http://www.finsquirt.net/manuaali/MegaS ... hje_v1.pdf

    http://s188.photobucket.com/albums/z132 ... E-EDIS.jpg
     
  3. flw-65

    flw-65 3rd gear

    :D Kiitos vastauksesta, selvensi asiaa paljon.
     
  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Et kertonut mitä purkkia meinaat käyttää. MS3 boxissa on 8 sytkälähtöä muissa 6.
     
  5. TR7V8

    TR7V8 1st gear

    Itellä on käytössä MS2 extrakoodilla ja edis8:lla, hyvin on pelannu lukuunottamatta pientä liitinongelmaa.
    Tilasin vermeet täältä >> http://www.extraefi.co.uk/
    Ja mukana oli triggerpyrä, johtosarja ym hilavitkuttimet. Oli kohtuuheleppo asentaa. Pijin hintaaki kohtuullisena.
     
  6. Pikku-Kalle

    Pikku-Kalle Gearhead


    Mitähän tällä on tarkotus edistää? Jos tietäs itekki sitte tehä noin. :eek:

    PS. en oo ite kerinny vielä sinne asti että ois saanu tehä piuhotuksia tuohon 302+mega+edis8 mihin annoit ne alkusäädöt.
     
  7. flw-65

    flw-65 3rd gear

    No tämmönen ois haaveissa jos vaikka pukinkonttiin tilais...oisko viisasta tilata DIY-Autotunelta, vai ihan kotisuomesta ?
    http://www.autotune.fi/tuote/190/ms-2-v ... ikko-musta
     
  8. LordMrFord

    LordMrFord Gearhead

    Tuosta minun viimeisestä linkistä voi ihmetellä tarkemmin.

    VR-anturille mikrofonikaapelia tai jotain ja maadoitusvaippa EDIS-laatikon 7 nastaan kiinni, joka on sama kuin maa.
     
  9. flw-65

    flw-65 3rd gear

    Miten se triggeripyörän asennus dampperiin meni ? Pitääkö se hampaaton kohta pyörästä olla justiisa ykkösen YKK,n kohdalla ja VR-anturin viisi hammasta siitä ennakkoon päin ?
     
  10. TR7V8

    TR7V8 1st gear

    Tästäkö scrollaat alaspäin niin löytyy kuva.
    http://www.extraefi.co.uk/edis.htm
    Eli ykkönen Ykk ja anturi mihin kohtaan vaan helpoin asentaa ja siitä kolokohta 5 hammasta(8-pyttynen)eteenpäin.
     
  11. LordMrFord

    LordMrFord Gearhead

    Mulla on anturi ykkösen YKK:n kohdalla, mitä en suosittele koska nyt on v*ttumaista katsoa lampulla sytkää kun anturi on tiellä.
    Ja se anturi kiinni niin paksulla raudalla kuin mahdollista ja ilman säätömahdollisuutta. Nyt on viissiin 4mm kulmarautaa ja ei riitä mihinkään.
    Ei ole kivaa huomata että olet etsinyt vikaa pari päivää vain koska olet tökännyt anturi pari milliä vinoon turatessa.
     
  12. flw-65

    flw-65 3rd gear

    Näin varmaan on tosi... senverran olen asiasta tietoinen. Pitäs löytää joku hyvä 36 piikkinen pyörä ja siihen sopiva anturi. Onko niiden oltava jotenkin toisiinsa paritetut, vai voiko se anturi olla mikä vaan ko. tarkoitukseen sopiva ?
     
  13. Rover v8

    Rover v8 Gearhead

    1. Ei mitään mikrofonikaapelia eikä RCA kaapeleita moottorinohjauksen johdoiksi.
    Sähköliikkeet myyvät +80C kestävää virallista 2x0.5-0.75mm2 häiriösuojattua kaapelia muutamalla eurolla/metri. Satsakkaa kunnon kaapeliin eikä mihinkään stero kaapeleihin.

    2.LORDMRFORD laita moottorin tasapainotus kuntoon tai opettele hitsaamaan jos sulla anturitelineet hajoaa.
    Mulla on 3mm alumiinista tehty kanttaamalla/hitsaamalla ja toimii ilman mitään häiriöitä.
    Olin laittanut koekasauksessa normaalin M6 mutterin VR anturin kiinnitykseen, se oli sitten mennyt pysyväksi asennukseksi jossain vaiheessa. En tiedä kauanako olen ajannut niin että anturi ei ollut kiinni milläkään muutakun ruuvin tumppi reijässä. Missään logeissa eikä missään muuallakaan mitään vikaa vaikka anturi heilu päin P-tä.
    Kaverilla oli samainen vika VR anturi oli päässyt irtoamaan ja se hinkas suoraan triggeripyörään ja toimi hyvin kauan aikaa ennenkuin huomas asian sattumalta.

    3. Hyvä siitä telineestä on tehä tukeva. Mutta jos 3mm rauta ei kestä, menisin katsomaan itseäni peilistä jo siinä vaiheessa. :)

    4. Ja säätö sille anturin ilmaraolle olisi hyvä tehdä. Haastetta se teettää enemmän n: 1mm:riin sitä rakoa tehdä. Pienillä ovaaleilla reijillä saa enemmän rakoa jos anturi ottaakin häiriötä jos liika likellä.

    5. http://www.autotune.fi tekee sulle tilauksesta semmosen triggeripyörän ku tarvii. Kerrot halkasijan ja pariviikkoa niin pyörä valmis. Kysäseppäs Janilta asiaa..
    Mullekkin se teki moisen mittojen mukaan ja hyvä oli kun vain keskireikää sitten sorvasi isommaksi/sopivaksi. Hintaa n:20-30e ulkomuisitista.

    6. Ja ei ole mitään väliä mikä VR anturi sille on tai mistä se pyörä on. Kunhan ne on vain helpot asentaa..

    7. Tilaa koti Suomesta, kaikkineen kuluineen, tulleineen yms se maksaa saman. Ja sulla on tekninen tuki sitten suomeksi, ja asiantunteva kaveri sitten neuvoo minkä osaa. + Takuuasioissa sähkölaitteiden kanssa on varmasti helpompi keskustella Suomeksi.
    Suosittelisin autotune.fi paketteja, ne ovat ainaksin viimesintä mallia pintaliitoskomponentein. Eli ropotin latomia..
     
  14. LordMrFord

    LordMrFord Gearhead

    Nojoo...Ei ollut vika tasapainotuksessa eikä hitsauksessa, mutta kun rengasavaimella pyöritti konetta, niin hälppäsi varsi pitkän telineen päässä olevaan anturiin ja sitten olikin ennakot ketuillaan. Ei kiva.
    Y-lohkon kampiakseleita olen kellottanut muutaman ja jokaisessa oli heittoa dampperin kaulalla, joten ei ole se helpoin moottori keskittää hammaslevyä. Ja uusia kampuroita ei ole olemassa.
    Ehkä sitten seuraavassa koneversiossa on oikaistu kaula, Chevyn dampperi ja enemmän rautaa anturin ympärillä.
     
  15. flw-65

    flw-65 3rd gear

    Miten tarkkaa touhua tuo triggeripyörän keskitys on ? Jos laittaa semmoisen joka tulee hihnapyörän ympärille puristesovitteella tai muuten niin tuskin se peltinen hihnapyörä on kovinkaan pyöreä oikeesti :odroll: Eli miten tarkka se anturi on välyksen suhteen, paljonko saa olla heittoa/kierros. Olisko sittenkin parempi hommata se triggerilevy siihen hihnapyörän ja dampperin väliin ja sitten lyhentää hihnapyörää triggerilevyn paksuutta vastaava määrä...että pysyy hihnat linjassa 8)
     
  16. LordMrFord

    LordMrFord Gearhead

    Kai se millin sisään olisi ainakin saatava.
    Rohkeampi sorvaa viilan kanssa hampaat linjaan koneen käydessä, mutta en sitten vastaa puuttuvista sormista, päänahasta tai muista ruumiinosista.
     
  17. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Sorvasin tolleen trikkerihässäkän dampperin ja remmipyörän väliin.
    [​IMG]
     
  18. Rover v8

    Rover v8 Gearhead

    Mulla on juurikin tollasella puristesovitteella triggeripyörä siivapyörässä kiinni. Ei sen enempää sorvailtu/keskitetty siivapyörää muutakun triggeripyörän sisäreikä oikeen kokosex ja painaa paikalleen, sitten hitsata hepillä kiinni ja katsoa suoran raudan kanssa mauserilla mitaten että tulee suht suoraan. (toinen mauseri oli apuna)
    Toimii kuin kello.
    Tein toisen identtisen systeemin kaverille, mutta siinä sorvattiin siivapyörä varuilta pyöreäksi keskireijästä keskitettynä ja sitten painettiin triggeripyörä paikalle ja hepeillä kiinni.. Uskon että toimii kunhan kaveri saa mosan kiinni.

    Ei se niin paljoa vipota että se mitään haittaisi. Mittasin omasta anturin ja hampaan ilmaraot, rakotulkilla sanottuna vippaa 0.2mm max korkeussuunnassa.. Ja sivusuunnassa silmällä katottuna ei vippaa.. Tekijästähän toi on kiinni. Mutta suosittelisin että jos siivapyörään sen laitat, sorvaa se siivapyöräkin niin se triggeripyörä on helpompi kohistaa suoraan..

    Ai niin.. Sorvissa kun toi triggeripyörä sorvattiin, voisi sanoa että sen keskireijässä oli se 0.2mm heittoa vs ulkohalkasija..
     

Kerro tästä muillekin!