*edit* th700 mallin tunnistus / turpiinin kytkentä.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja wiltzu, 25.10.2011.

  1. wiltzu

    wiltzu 1st gear

    Lisä kysymystä esitin tuolla 2 sivulla. Kuvan oikeen laitoin sinne.
    kiitos tähän astista vastauksista:

    Alla alkuperäinen ketjun aloitus:

    Eli missä tuossa th700 pitäisi olla mallimerkintä? ei löydy. Kun ohjeet on ne "oikealla puolella, öljypohjan yläpuolella"

    Vaihteen valitsijan puolella on numero sarja, jossa ei ole kirjaimia. Laatikon kyljessä on isolla numero 22 kummallakin puolella, lähellä häntää.

    oikealla (perästä eteen katsottuna) merkintä MD8.



    Eli perimmäinen ongelma on, se että vanhaan loottaan (-91?) menee kaksi sähköjohtoa.

    Uuteen lootaan menee kolme. Eli miten pitäisi kyteä jotta turpiinilukko toimii.
     
  2. paja1

    paja1 Double Gearhead

  3. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ota molemmat öölipohjat pois ja tsiikaa erot. Sitten jos on niin otat vanhasta lootasta piuhat ja paineanturit uuteen toosaan.
     
  4. KaapoLöllö

    KaapoLöllö 1st gear

    Mie just tuijottelen vastaavaa onkelmaa -90 Astrosta anastetun askin kanssa, onko alla olevan kuvan kytkentä oikeanlainen? Jos on niin tämähän käy helposti :poff:

    [​IMG]
     
  5. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kyllä se noinkin toimii, mutta olis sen voinu tehdä pikkasen yksinkertaisimminkin :rotfl: .
     
  6. KaapoLöllö

    KaapoLöllö 1st gear

    Miten sen voi tehä vielä yksinkertasemmin? :eek: Miusta tuo ei voi paljoo enää helpommin mennä ku raapastaan yhteen napaan 12v ja toiset 2 yhteen :odroll:

    Mut kerro toki, helpompi on aina parempi! :)
     
  7. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Jos sulla oli öölipohja pois niin karva tosta tcc solkusta suoraan nelosen painekytkimeen.
     
  8. KaapoLöllö

    KaapoLöllö 1st gear

    Oli, viikko sitten...en tajunnu sillo samalla kattoa tuota ropleemia. Öljypohja paikallaan tuo vissii on kuitenkin helpoin tapa?
     
  9. wiltzu

    wiltzu 1st gear

    Kattelin että, noita kytkentöjä voi olla usempi erilainen, on toi sellainen varma millä ei voi vetää mitään oikariin tahi paskaksi.

    Sitten tuo "switch in capine" Onko kyseessä joku olemassa oleva kytkin? Missä se sijaitsee, vai pitääkö laittaa keinuvipu kojelautaa?

    Mitä tapahtuu jos ajelen kokoajan lukkopäällä? rikkoo mitä ilmeisemmin. Ymmärtääkö tuo laatikko ottaa lukonpois päältä kun nopeus laskee? Vai pitääkö mun kahvin juonnin, puhelimeen puhumisen, muistiinpanojen kirjoittamisen yhteydessä vielä muistaa ottaa lukkopois päältä, jos nopeus laskee tietyn rajan alle? Mikä on se raja onko joku rpm / km/h?
     
  10. KaapoLöllö

    KaapoLöllö 1st gear

    Tuossa kytkennässä on jätetty katkaisin myös kabiiniin, ei ole olemassa oleva ja mitä ilmeisimmin myös "hätävara" kytkin, koska vaihdelaatikossa on tunnistimet vaihteille ja lämpötiloille, eli ei tarvitse itse kytkeä pois jos vaihdelaatikossa olevat anturit toimii.

    Ja ainakin mitä itse ymmärrän tuosta laatikosta, niin se kytkee lukon päälle nelosella (joissain laatikoissa myös kolmosella) tasaisessa vauhdissa. Lukko tippuu pois päältä kun löysää kaasun tai kun polkee kaasua reilusti.. :odroll:
     
  11. Turnn

    Turnn Gearhead

    Mulla on kytketty niin että nelosen painekytkimelle tulee jatkuva virta ,eli lukko päällä aina nelosella.
    Virta menee releen kautta jonka jarruvalokatkasija katkaisee.
     
  12. KaapoLöllö

    KaapoLöllö 1st gear

    Eli siulla on juuri sillein kytketty niin kuin tuossa kuvassa, paitsi että on vielä jostain syystä lisätty tuo jarrulla katkaisu? :odroll:
     
  13. Chevy59

    Chevy59 3rd gear

    "Kabiinin svitsi" on jarrupolkimen takana,eli laatikolle menee virtalukon takaa virta ja jarrupoljin katkoo sitä. -87 ja uudemmissa kaasun polkeminen ei vaikuta lukon toimintaan,sitä vanhemmissa malleissa on venttiilikoneistossa yksi juna joka ohjailee lukkoa päälle ja pois kaasun polkemisen mukaan.
     
  14. wiltzu

    wiltzu 1st gear

    Voiko tuolla nelosella sitten ajella huoletta? Pitääkö kaupunki ajoo vaihtaa kolmonen silmään?

    Joku joskus sanonut että tuon lukon pystyy rikkomaan ajamalla. Uskomus vai faktaa?

    Enne oli helppoo kun oli th350, ei tarvinnut moisesta välittää :lol:
     
  15. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Paisti että lukkoa ohjataan ECM boxilla ja mm. kaasupolkimen asennon mukaan on lukko päällä tai pois, ei sen enempää. Noissa uudemmissa TV-vaijeri ei vaikuta lukkoon.
     
  16. Chevy59

    Chevy59 3rd gear

    Jep,olin hieman harvasanainen mutta kaasunpolkemisella tarkoitin tv-vaijerin liikkeitä.Uudemmissa siis ECM ohjaa TPS:ltä saadun tiedon mukaan.
     
  17. Turnn

    Turnn Gearhead

    Oon taajama-ajossa ajellu pikku D:llä koska isolla "reellä" lyö nelosta (ja lukkoa) jo kuudessa kympissä....en tiiä haittaisko ,varsinkin kun tiuhahko 3.73:1 perä.
     
  18. wiltzu

    wiltzu 1st gear

    Tuolla kytkennällä, kun tekee niin onko siellä nyt sitten vaihteen näin:
    1,2,d,D,D+lukko. Vaiko 1,2,d,D+lukko

    Alkuperäiseen kysymykseen palatekseni hieman, mitä teen niille kahdelle karvalle jotko mulla tulee jostaistain ja on mennyt vanhaan lootaan, kannattaako niitten singnaaleja selvittää / hyödyntää, vai vetääkö ihan uutta karvaa sieltä kabine svitsiltä laatikkoon ja tekee ton hypytyksen.

    Laatikon mallimerkintäkin löytyi, kiitoksia tarkasta sijainnista, oli niin iso shaiba kerroksen alla, että ei sitä sieltä olisi tullut itsettyä ja ne isommat merkinnät hämäsi.

    Ja ne merkinnät kirjoitin johonkin paperi lapulle ja se paperi lappu on nyt jossain =D Josko huomena keskittyisi asiaan paremmin ja virittäisi jotenkin tuo lukon toimimaan. 40km päivässä moottoritietä ilman lukko varmaan näkyy polttoainen kuluissa :p
     
  19. leksa

    leksa Gearhead

    No näihä se täytyy olla. Mitään en sittenkään ymmärrä
    Mutta laitoin 83 vaniin vuonna 2003 91 laatikon ja turbiinilukko toimi edelleen samalla tavalla. mikään ei muuttunut.

    Huomioitavaa on että ruiskupumpun kupeessa se johtohässäkkä jossa on haarukalla pyörivä kytkentälevy, vaikuttaa siihen että lähteekö lukko pois päältä kun höllää kaasun. ( liimasin ne nastat, niin alkoipa tottelee kaasuohjaustakin)

    Noitten turbiinilukkojen kytkentöjen kanssa pelaili tossa männä kesänä mun 89 vanin kanssa. Selvisi tosi paljon sen toiminta ja on helppo laitella omia kytkentöjä jos hiukan kuitenkin järke käyttää.

    Itse olen mieltynyt siihen että voin kytkeä kojetaulusta lukon ohjauksen pois päältä ja päälle. Lukko toimii kolmosella ja nelosella normaalisti kun ohjaus on päälle kytketty. Yksin ajellessa ja kaupungissa on kivampi ajella ilman lukkoa. Ihan kaiken kaikkiaan.
     
  20. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Lukon solkulle menee paine jo silloin kun kakkonen on päällä. Jos ohittaa noi paineanturit ja venakoneisto on -87=> niin lukko menee silloin jo kakkosella päälle, kun kakkosen tsydeemissä on aina paine vaikka päällä olis 3 ta 4 pykälä. Pruuttakone saa lootalta tietoa onko kolonen tai loikkari päällä.
     

Kerro tästä muillekin!